Komunikaty PR

Turystyka poza utartym szlakiem – wyniki badania wśród małopolskiej branży

2020-09-27  |  18:10

Turystyka poza utartym szlakiem to odwiedzanie atrakcyjnych, ale mniej popularnych i  do tej pory rzadziej uczęszczanych miejsc, a także sposób na alternatywne zwiedzanie dotychczas popularnych kierunków takich jak Kraków czy Zakopane. W ramach kampanii „Małopolska. Poznajmy się” wśród przedstawicieli branży turystycznej zostało przeprowadzone badanie ankietowe „Turystyka poza utartym szlakiem – sposób na bezpieczny wypoczynek”[i]. Jak się okazuje, aż 93% badanych uważa, że Małopolska to dobry kierunek na poszukiwanie mniej popularnych szlaków. Czego jeszcze się dowiedzieliśmy?

Turystyka poza utartym szlakiem

83% małopolskich przedsiębiorców związanych z turystyką uważa, że pod wpływem pandemii zainteresowanie mniej popularnymi miejscami wzrosło, a 10% twierdzi, że utrzymuje się ono na podobnym poziomie. Potwierdza to, że ostatnie miesiące sprzyjają rozproszeniu, a turyści celują w mniej oczywiste i rzadziej uczęszczane szlaki, miejsca oraz atrakcje.

Badani wskazali najważniejsze argumenty przemawiające za odwiedzeniem Małopolski poza utartym szlakiem: szansę na większy kontakt z przyrodą (78%), większe bezpieczeństwo w dobie pandemii (72%) oraz większą satysfakcję z odkrywania miejsc, w których nie byli jeszcze znajomi (56%). Dla prawie połowy ankietowanych wyprawy w mniej popularne miejsca dają szansę na niepowtarzalne wrażenia i nowe doświadczenia (49%) oraz możliwość odkrycia prawdziwie regionalnej kuchni (47%).

Aż 93% ankietowanych uważa, że Małopolska to dobry kierunek na poszukiwanie mniej popularnych szlaków, a jak wiemy, tych w regionie nie brakuje – Małopolska może poszczycić się najdłuższą siecią szlaków w Polsce, dodatkowo jest liderem w kraju pod względem liczby obiektów z certyfikatem „Obiekt bezpieczny higienicznie”. Szukającym mniej popularnych miejsc polecam zawsze spojrzeć na mapę i wybrać szlak, na którym nie ma schroniska, kolejki górskiej ani transportu konnego. Dobrymi przykładami są Dolina Małej Łąki i Dolina Tomanowa w Tatrach Zachodnich. Ważna jest też pora wycieczki. Polecam wyjście w góry o godz. 6-7 rano, a na dłuższe trasy jeszcze wcześniej. Wtedy nawet w popularnych miejscach jest jeszcze w miarę  pusto. Dodatkowo mamy największą szansę na ciekawą obserwację przyrodniczą, bo w środku dnia zwierzęta nie są aktywne w sąsiedztwie szlaków – mówi Jan Sabała, przewodnik tatrzański i ambasador kampanii „Małopolska. Poznajmy się”.

Badani oceniali również atrakcje, które w największym stopniu mogą przyciągnąć zwolenników mniej popularnych miejsc. Na pierwszym miejscu znalazły się piesze szlaki w Gorcach i Beskidach, tuż za nimi szlaki rowerowe, a jako następne uplasowały się kolejno – małopolskie winnice, szlaki do uprawiania sportów zimowych, parki rozrywki dla całej rodziny i oferta kulinarna. Małopolska bez wątpienia sprzyja turystyce poza utartym szlakiem. Szlaki piesze, trasy rowerowe, atrakcje dla całej rodziny czy kulinaria – jestem przekonany, że w każdej z tych dziedzin z łatwością znajdziemy polecenia Małopolan –  mówi Tomasz Urynowicz, Wicemarszałek Województwa Małopolskiego. I dodaje: Warto słuchać lokalnych mieszkańców, w końcu od kogo innego jak nie od nich otrzymamy równie rzetelne i sprawdzone rekomendacje? Zapraszam również na stronę internetową kampanii www.poznajmysie.malopolska.pl oraz na FB „Odkryj Małopolskę”, gdzie znajdą Państwo wiele inspiracji.

Najlepsze widoki

Trudno wskazać  w Małopolsce tylko jedno mniej znane miejsce z najpiękniejszym widokiem. Zdaniem przedstawicieli lokalnej branży, przyjeżdżając na wycieczkę poza utartym szlakiem, warto wybrać się m.in. na górę Kokocz na Pogórzu Ciężkowickim, Mogielicę, czyli najwyższy szczyt Beskidu Wyspowego, a także Gorlicką Golgotę, Turbacz i Lubań  –  w Gorcach. Innymi polecanymi miejscami z najlepszymi widokami były m.in. wieża widokowa w Iwkowej na górze Szpilówka, Leskowiec w Beskidzie Małym, Maciejowa w Gorcach, a także malowniczy widok spod bacówki na Wierchomli.

Wielu turystów odkrywa teraz nowe miejsca w „niezadeptanej” przestrzeni, kuszące pięknym krajobrazem. Często są to będące w niewielkiej odległości od ich zamieszkania piękne lasy czy sielskie łąki o zaskakująco dzikim krajobrazie – mówi Anna Dąbek, przewodniczka po Ojcowskim Parku Narodowym i ambasadorka kampanii „Małopolska. Poznajmy się”. I dodaje: Turyści indywidualni coraz częściej zamawiają usługę przewodnicką, aby zgłębić swoją wiedzę o terenach odwiedzanych wcześniej na szybko. Teraz mają więcej czasu na poznanie okolicy w duchu „slow”.

Atrakcje dla całej rodziny

Odkrywanie nieoczywistych miejsc całą rodziną może być nie lada wyzwaniem. Małopolanie rodzinom polecali różne rozrywki m.in: enklawę przyrodniczą „Bobrowisko” w Starym Sączu, Muzeum Obwarzanka w Krakowie, spływ Dunajcem i Muzeum Zabawek w Krynicy. Poszukujący rozrywki z dziećmi dobrze bawić się będą również podczas wycieczki Lokalną Koleją Drezynową w Regulicach, zwiedzając ścieżkę przyrodniczo-sensoryczną „Leśne kąpiele” w Jamnej, leśną Ścieżkę Edukacyjną w Rabce Zdroju czy wioskę indiańską „Fort Wapiti” w Zalasowej.

Ze względu na możliwość utrzymania bezpiecznego dystansu, jednodniowe wypady  za miasto na świeże powietrze, stały się jeszcze bardziej popularne niż dotychczas. Na szlakach i ścieżkach spacerowych obserwuję również więcej seniorów w gronie najbliższej rodziny – mówi Anna Dąbek. I dodaje: Poznawanie miejsc wokół uczy nas lokalnego patriotyzmu. Ja jako przewodnik cieszę się i często w towarzystwie turystów używam swojego powiedzonka: „Cudze chwalcie, ale swoje poznajcie”.

Szlaki piesze, rowerowe i narciarskie

Podążać nieutartym szlakiem rowerem, na nartach, a może pieszo? Spośród tych trzech kategorii, małopolska branża poleca także swoje mniej oczywiste typy. Ze szlaków rowerowych badani wyróżnili m.in: Szlak Orlich Gniazd, Spiską Pętlę, Karpacki Szlak, Południowo-Zachodni Szlak Cysterski oraz Szlak Wokół Tatr. Fani sportów zimowych koniecznie sprawdzić powinni: stację narciarską Laskowa-Ski,  Kasina Ski, a także wyciągi i stacje narciarskie w Tyliczu oraz „Śnieżne trasy przez lasy”, czyli 80 km tras z panoramą na pasma Beskidów, Niskiego i Sądeckiego.

Jako przewodnik zauważam też, że wśród turystów zaczyna pojawiać się zainteresowanie mniej znanymi szlakami, spoza listy tatrzańskich standardów i rozwija się turystyka tematyczna, np. przyrodnicza – mówi Jan Sabała. Według opinii ankietowanych warto wybrać się m.in. na żółty szlak turystyczny, zwany „Szlakiem sadzonego jaja” w Muszynie, Małopolską Drogę św. Jakuba, Międzykulturowy Szlak Turystyczny Pogranicza Polsko-Słowackiego, a także szlak na Koziarz w Beskidzie Sądeckim.

Lokalne przysmaki

Małopolska to nie tylko słynne oscypki, ale mnóstwo innych lokalnych, mniej znanych specjałów. Według ankietowanych, zatrzymując się w tym regionie, warto skosztować m.in. maczanki krakowskiej, placków ryterskich, miodu z Gorlic czy piwa ze Szczyrzyc. Innymi wymienianymi lokalnymi przysmakami, obok których niełatwo przejść obojętnie, były m.in. obwarzanki, moskole, krówki krakowskie oraz lody sądeckie. Wszyscy, którzy kochają kulinarne podróże, z pewnością docenią potencjał regionu.

Kraków poza utartym szlakiem

A co, jeśli mamy ochotę na spacer po samym Krakowie? Stawiając na miejsca poza utartym szlakiem, wybrać możemy np. Skałki Twardowskiego, Forty Twierdzy Kraków i Rezerwat Bonarka. Na miłośników sztuki czekają m.in. Galeria Zdzisława Beksińskiego w Nowohuckim Centrum Kultury oraz Muzeum Fotografii. Jesteśmy pewni, że każdy, kto chciałby poznać Kraków z innej perspektywy, ma do wyboru wiele miejsc, do których warto się udać – mówi Grzegorz Biedroń, prezes Małopolskiej Organizacji Turystycznej. I dodaje: Tężnia nad Zalewem Nowohuckim, Górka Pychowicka czy Rydlówka, czyli oddział Muzeum Krakowa, to tylko kilka moich propozycji na wycieczkę poza utartym szlakiem.

Zachęcamy do sprawdzenia innych poleceń przygotowanych przez ambasadorów kampanii na FB „Odkryj Małopolskę”. Zapraszamy także do współtworzenia strony www.poznajmysie.malopolska.pl – pierwszego internetowego przewodnika po mniej znanych miejscach Małopolski – poprzez zgłaszanie polecanych przez siebie miejsc przez formularz.

O kampanii: Kampania „Małopolska. Poznajmy się.” ma na celu aktywizację mieszkańców Polski do realizacji podróży turystycznych do Małopolski oraz ukazanie regionu jako idealnego miejsca do wypoczynku w duchu „slow”, czyli niespiesznego, uważnego podróżowania. Podkreśla również bezpieczeństwo – Małopolska jest liderem w skali kraju co do liczby obiektów posiadających certyfikat Polskiej Organizacji Turystycznej „Obiekt bezpieczny higienicznie”. Kampania promocyjna realizowana przez Województwo Małopolskie i Małopolską Organizację Turystyczną potrwa do końca 2020 r. Więcej informacji: www.poznajmysie.malopolska.pl.

 


[i] Badanie przeprowadzone w ramach kampanii „Małopolska. Poznajmy się” na grupie 73 osób z branży turystycznej w Małopolsce.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Turystyka Flyport by Baltona – kosmiczna przygoda na wyciągnięcie ręki! Biuro prasowe
2024-12-03 | 10:35

Flyport by Baltona – kosmiczna przygoda na wyciągnięcie ręki!

Niebo od zawsze stanowiło granicę między marzeniami a rzeczywistością. To tam kierowały się spojrzenia wynalazców, marzycieli i pasjonatów, którzy pragnęli odkrywać
Turystyka Gięte krzesła wciąż na czasie - trendy z targów EquipHotel 2024
2024-11-22 | 01:00

Gięte krzesła wciąż na czasie - trendy z targów EquipHotel 2024

Choć mody w świecie designu zmieniają się nieustannie, są rzeczy, które skutecznie im się opierają. Jak krzesła z giętego drewna. Od 1850 roku, kiedy w wiedeńskiej Café
Turystyka Adam Białas: pricing to klucz do zwiększenia zysków hoteli
2024-11-17 | 01:00

Adam Białas: pricing to klucz do zwiększenia zysków hoteli

Pricing to niezwykle ważny proces, podczas którego firmy sektora HoReCa określają ceny, po których będą sprzedawać swoje usługi i produkty. Proces ten powinien stanowić

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

Konkurencyjność UE priorytetem nowej Komisji Europejskiej. Wśród barier do eliminacji nadmierna biurokracja

Komisja Europejska w nowym składzie, pod wodzą Ursuli von der Leyen, właśnie rozpoczyna swoją kadencję. Zgodnie z zapowiedziami ma się skupić na ożywieniu stojącej w miejscu gospodarki UE, zwiększeniu konkurencyjności, odblokowaniu inwestycji i zniwelowaniu luki innowacyjnej dzielącej ją od Stanów Zjednoczonych i Chin. Dużym wyzwaniem będzie także zmniejszenie uciążliwej biurokracji, również w dostępie do europejskich funduszy.

Infrastruktura

Stan budynków w Polsce poprawia się zbyt wolno. Ma to negatywny wpływ na klimat i zdrowie mieszkańców

W ciągu ostatnich ośmiu lat kluczowe statystyki dotyczące stanu budownictwa i zdrowia publicznego na poziomie UE się nie poprawiły. Budynki nadal zużywają zbyt dużo energii, emitują coraz więcej gazów cieplarnianych, a liczba inwestycji w poprawę efektywności energetycznej wręcz maleje, co skutkuje coraz niższym rocznym wskaźnikiem renowacji. Tym samym budynki w Europie nadal nie zapewniają ich użytkownikom zdrowych i komfortowych warunków, co przekłada się na gorsze samopoczucie i problemy zdrowotne – pokazuje najnowsza, ósma edycja raportu „Barometr zdrowych budynków”.

Problemy społeczne

40 proc. Polaków nie czuje się zabezpieczonych na wypadek poważnej choroby. Obawiają się problemów z dostępem do leczenia i jego finansowaniem

Większość Polaków obawia się chorób cywilizacyjnych, takich jak nowotwory i choroby sercowo-naczyniowe. Niemal 40 proc. nie czuje się w pełni zabezpieczonych na wypadek poważnej choroby – wynika z badania zleconego przez Nationale-Nederlanden. Badani obawiają się nie tylko braku zabezpieczenia finansowego, lecz także problemów z uzyskaniem pomocy lekarskiej i dostępem do badań. W odpowiedzi na te potrzeby Nationale-Nederlanden i Grupa LUX MED stworzyły we współpracy ofertę ubezpieczeniową łączącą pomoc finansową i usługi medyczne.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.