Komunikaty PR

Turystyka poza utartym szlakiem – wyniki badania wśród małopolskiej branży

2020-09-27  |  18:10

Turystyka poza utartym szlakiem to odwiedzanie atrakcyjnych, ale mniej popularnych i  do tej pory rzadziej uczęszczanych miejsc, a także sposób na alternatywne zwiedzanie dotychczas popularnych kierunków takich jak Kraków czy Zakopane. W ramach kampanii „Małopolska. Poznajmy się” wśród przedstawicieli branży turystycznej zostało przeprowadzone badanie ankietowe „Turystyka poza utartym szlakiem – sposób na bezpieczny wypoczynek”[i]. Jak się okazuje, aż 93% badanych uważa, że Małopolska to dobry kierunek na poszukiwanie mniej popularnych szlaków. Czego jeszcze się dowiedzieliśmy?

Turystyka poza utartym szlakiem

83% małopolskich przedsiębiorców związanych z turystyką uważa, że pod wpływem pandemii zainteresowanie mniej popularnymi miejscami wzrosło, a 10% twierdzi, że utrzymuje się ono na podobnym poziomie. Potwierdza to, że ostatnie miesiące sprzyjają rozproszeniu, a turyści celują w mniej oczywiste i rzadziej uczęszczane szlaki, miejsca oraz atrakcje.

Badani wskazali najważniejsze argumenty przemawiające za odwiedzeniem Małopolski poza utartym szlakiem: szansę na większy kontakt z przyrodą (78%), większe bezpieczeństwo w dobie pandemii (72%) oraz większą satysfakcję z odkrywania miejsc, w których nie byli jeszcze znajomi (56%). Dla prawie połowy ankietowanych wyprawy w mniej popularne miejsca dają szansę na niepowtarzalne wrażenia i nowe doświadczenia (49%) oraz możliwość odkrycia prawdziwie regionalnej kuchni (47%).

Aż 93% ankietowanych uważa, że Małopolska to dobry kierunek na poszukiwanie mniej popularnych szlaków, a jak wiemy, tych w regionie nie brakuje – Małopolska może poszczycić się najdłuższą siecią szlaków w Polsce, dodatkowo jest liderem w kraju pod względem liczby obiektów z certyfikatem „Obiekt bezpieczny higienicznie”. Szukającym mniej popularnych miejsc polecam zawsze spojrzeć na mapę i wybrać szlak, na którym nie ma schroniska, kolejki górskiej ani transportu konnego. Dobrymi przykładami są Dolina Małej Łąki i Dolina Tomanowa w Tatrach Zachodnich. Ważna jest też pora wycieczki. Polecam wyjście w góry o godz. 6-7 rano, a na dłuższe trasy jeszcze wcześniej. Wtedy nawet w popularnych miejscach jest jeszcze w miarę  pusto. Dodatkowo mamy największą szansę na ciekawą obserwację przyrodniczą, bo w środku dnia zwierzęta nie są aktywne w sąsiedztwie szlaków – mówi Jan Sabała, przewodnik tatrzański i ambasador kampanii „Małopolska. Poznajmy się”.

Badani oceniali również atrakcje, które w największym stopniu mogą przyciągnąć zwolenników mniej popularnych miejsc. Na pierwszym miejscu znalazły się piesze szlaki w Gorcach i Beskidach, tuż za nimi szlaki rowerowe, a jako następne uplasowały się kolejno – małopolskie winnice, szlaki do uprawiania sportów zimowych, parki rozrywki dla całej rodziny i oferta kulinarna. Małopolska bez wątpienia sprzyja turystyce poza utartym szlakiem. Szlaki piesze, trasy rowerowe, atrakcje dla całej rodziny czy kulinaria – jestem przekonany, że w każdej z tych dziedzin z łatwością znajdziemy polecenia Małopolan –  mówi Tomasz Urynowicz, Wicemarszałek Województwa Małopolskiego. I dodaje: Warto słuchać lokalnych mieszkańców, w końcu od kogo innego jak nie od nich otrzymamy równie rzetelne i sprawdzone rekomendacje? Zapraszam również na stronę internetową kampanii www.poznajmysie.malopolska.pl oraz na FB „Odkryj Małopolskę”, gdzie znajdą Państwo wiele inspiracji.

Najlepsze widoki

Trudno wskazać  w Małopolsce tylko jedno mniej znane miejsce z najpiękniejszym widokiem. Zdaniem przedstawicieli lokalnej branży, przyjeżdżając na wycieczkę poza utartym szlakiem, warto wybrać się m.in. na górę Kokocz na Pogórzu Ciężkowickim, Mogielicę, czyli najwyższy szczyt Beskidu Wyspowego, a także Gorlicką Golgotę, Turbacz i Lubań  –  w Gorcach. Innymi polecanymi miejscami z najlepszymi widokami były m.in. wieża widokowa w Iwkowej na górze Szpilówka, Leskowiec w Beskidzie Małym, Maciejowa w Gorcach, a także malowniczy widok spod bacówki na Wierchomli.

Wielu turystów odkrywa teraz nowe miejsca w „niezadeptanej” przestrzeni, kuszące pięknym krajobrazem. Często są to będące w niewielkiej odległości od ich zamieszkania piękne lasy czy sielskie łąki o zaskakująco dzikim krajobrazie – mówi Anna Dąbek, przewodniczka po Ojcowskim Parku Narodowym i ambasadorka kampanii „Małopolska. Poznajmy się”. I dodaje: Turyści indywidualni coraz częściej zamawiają usługę przewodnicką, aby zgłębić swoją wiedzę o terenach odwiedzanych wcześniej na szybko. Teraz mają więcej czasu na poznanie okolicy w duchu „slow”.

Atrakcje dla całej rodziny

Odkrywanie nieoczywistych miejsc całą rodziną może być nie lada wyzwaniem. Małopolanie rodzinom polecali różne rozrywki m.in: enklawę przyrodniczą „Bobrowisko” w Starym Sączu, Muzeum Obwarzanka w Krakowie, spływ Dunajcem i Muzeum Zabawek w Krynicy. Poszukujący rozrywki z dziećmi dobrze bawić się będą również podczas wycieczki Lokalną Koleją Drezynową w Regulicach, zwiedzając ścieżkę przyrodniczo-sensoryczną „Leśne kąpiele” w Jamnej, leśną Ścieżkę Edukacyjną w Rabce Zdroju czy wioskę indiańską „Fort Wapiti” w Zalasowej.

Ze względu na możliwość utrzymania bezpiecznego dystansu, jednodniowe wypady  za miasto na świeże powietrze, stały się jeszcze bardziej popularne niż dotychczas. Na szlakach i ścieżkach spacerowych obserwuję również więcej seniorów w gronie najbliższej rodziny – mówi Anna Dąbek. I dodaje: Poznawanie miejsc wokół uczy nas lokalnego patriotyzmu. Ja jako przewodnik cieszę się i często w towarzystwie turystów używam swojego powiedzonka: „Cudze chwalcie, ale swoje poznajcie”.

Szlaki piesze, rowerowe i narciarskie

Podążać nieutartym szlakiem rowerem, na nartach, a może pieszo? Spośród tych trzech kategorii, małopolska branża poleca także swoje mniej oczywiste typy. Ze szlaków rowerowych badani wyróżnili m.in: Szlak Orlich Gniazd, Spiską Pętlę, Karpacki Szlak, Południowo-Zachodni Szlak Cysterski oraz Szlak Wokół Tatr. Fani sportów zimowych koniecznie sprawdzić powinni: stację narciarską Laskowa-Ski,  Kasina Ski, a także wyciągi i stacje narciarskie w Tyliczu oraz „Śnieżne trasy przez lasy”, czyli 80 km tras z panoramą na pasma Beskidów, Niskiego i Sądeckiego.

Jako przewodnik zauważam też, że wśród turystów zaczyna pojawiać się zainteresowanie mniej znanymi szlakami, spoza listy tatrzańskich standardów i rozwija się turystyka tematyczna, np. przyrodnicza – mówi Jan Sabała. Według opinii ankietowanych warto wybrać się m.in. na żółty szlak turystyczny, zwany „Szlakiem sadzonego jaja” w Muszynie, Małopolską Drogę św. Jakuba, Międzykulturowy Szlak Turystyczny Pogranicza Polsko-Słowackiego, a także szlak na Koziarz w Beskidzie Sądeckim.

Lokalne przysmaki

Małopolska to nie tylko słynne oscypki, ale mnóstwo innych lokalnych, mniej znanych specjałów. Według ankietowanych, zatrzymując się w tym regionie, warto skosztować m.in. maczanki krakowskiej, placków ryterskich, miodu z Gorlic czy piwa ze Szczyrzyc. Innymi wymienianymi lokalnymi przysmakami, obok których niełatwo przejść obojętnie, były m.in. obwarzanki, moskole, krówki krakowskie oraz lody sądeckie. Wszyscy, którzy kochają kulinarne podróże, z pewnością docenią potencjał regionu.

Kraków poza utartym szlakiem

A co, jeśli mamy ochotę na spacer po samym Krakowie? Stawiając na miejsca poza utartym szlakiem, wybrać możemy np. Skałki Twardowskiego, Forty Twierdzy Kraków i Rezerwat Bonarka. Na miłośników sztuki czekają m.in. Galeria Zdzisława Beksińskiego w Nowohuckim Centrum Kultury oraz Muzeum Fotografii. Jesteśmy pewni, że każdy, kto chciałby poznać Kraków z innej perspektywy, ma do wyboru wiele miejsc, do których warto się udać – mówi Grzegorz Biedroń, prezes Małopolskiej Organizacji Turystycznej. I dodaje: Tężnia nad Zalewem Nowohuckim, Górka Pychowicka czy Rydlówka, czyli oddział Muzeum Krakowa, to tylko kilka moich propozycji na wycieczkę poza utartym szlakiem.

Zachęcamy do sprawdzenia innych poleceń przygotowanych przez ambasadorów kampanii na FB „Odkryj Małopolskę”. Zapraszamy także do współtworzenia strony www.poznajmysie.malopolska.pl – pierwszego internetowego przewodnika po mniej znanych miejscach Małopolski – poprzez zgłaszanie polecanych przez siebie miejsc przez formularz.

O kampanii: Kampania „Małopolska. Poznajmy się.” ma na celu aktywizację mieszkańców Polski do realizacji podróży turystycznych do Małopolski oraz ukazanie regionu jako idealnego miejsca do wypoczynku w duchu „slow”, czyli niespiesznego, uważnego podróżowania. Podkreśla również bezpieczeństwo – Małopolska jest liderem w skali kraju co do liczby obiektów posiadających certyfikat Polskiej Organizacji Turystycznej „Obiekt bezpieczny higienicznie”. Kampania promocyjna realizowana przez Województwo Małopolskie i Małopolską Organizację Turystyczną potrwa do końca 2020 r. Więcej informacji: www.poznajmysie.malopolska.pl.

 


[i] Badanie przeprowadzone w ramach kampanii „Małopolska. Poznajmy się” na grupie 73 osób z branży turystycznej w Małopolsce.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Turystyka Mocny start wakacji i tłumy urlopowiczów. Są wolne miejsca? Biuro prasowe
2024-07-01 | 10:00

Mocny start wakacji i tłumy urlopowiczów. Są wolne miejsca?

Mocny start wakacji i tłumy urlopowiczów. Są wolne miejsca? Słońce i upał – pierwsze dni wakacji przyniosły prawdziwie letnią aurę i zachęciły
Turystyka 1/3 Polaków nie pojedzie na wakacje w tym roku
2024-06-25 | 15:00

1/3 Polaków nie pojedzie na wakacje w tym roku

W tym roku, podczas letnich wyjazdów, Polacy kierować się będą oszczędnościami – wynika z badania rankomat.pl. 27% polskich urlopowiczów planuje na swoje wakacje wydać
Turystyka Join UP! - 5 najważniejszych wniosków po dwóch latach działalności w UE.
2024-06-25 | 13:30

Join UP! - 5 najważniejszych wniosków po dwóch latach działalności w UE.

W ciągu ostatnich kilku lat europejska branża turystyczna odzyskała równowagę po pandemii COVID-19, osiągając według UNWTO 94% poziomu przyjazdów z 2019 roku. Oczekuje się,

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Na rynku kapitałowym brakuje indywidualnych inwestorów. Nowe regulacje UE mają pobudzić ich zaangażowanie

– Rola rynku kapitałowego w rozwoju polskiej gospodarki jest nie do przecenienia – podkreśla Tomasz Orlik, członek zarządu PFR TFI. Jak wskazuje, obecnie kluczowy jest wzrost poziomu inwestycji, a w najbliższych latach przed nami duże wyzwanie w postaci zielonej transformacji. Rynek kapitałowy ma w tym procesie do odegrania ważną rolę, ale do tego potrzebuje aktywnych inwestorów, także indywidualnych. Dlatego pilnie potrzebne są działania, które pobudziłyby ich aktywność i zachęciły do lokowania na rynku oszczędności gospodarstw domowych. Pomóc w tym mają nowe regulacje unijne.

Ochrona środowiska

Rośnie liczba producentów ekologicznych zarówno w Polsce, jak i innych krajach Unii. Wciąż jednak jest to ułamek produkcji rolnej

Rolnictwo i hodowla zwierząt to jedna z głównych przyczyn wycinki lasów na świecie, utraty bioróżnorodności i największy emitent metanu. Sektor ten pochłania ogromne zasoby wody i odpowiada w dużym stopniu za zanieczyszczenie gleby. Ekspansja rolnictwa przyczynia się więc do zmian klimatu, a jednocześnie sektor boleśnie odczuwa ich skutki, co odbija się na produkcji rolnej. Zdaniem naukowców transformacja ekologiczna rolnictwa jest dziś koniecznością w walce z postępującymi niekorzystnymi zmianami klimatycznymi.

Transport

Firmy budowlane wyczekują na harmonogram największych krajowych inwestycji. Problemem mogą być terminy i brak rąk do pracy

W kolejnych latach z jednej strony napłynie do Polski  strumień funduszy europejskich z nowej perspektywy oraz Krajowego Planu Odbudowy, z drugiej strony w przygotowaniu są wielkie projekty infrastrukturalne związane z budową Centralnego Portu Komunikacyjnego, kolei dużych prędkości, elektrowni jądrowej czy infrastruktury w obszarze bezpieczeństwa. – Mamy do czynienia z analizą programów po poprzednim rządzie, weryfikacją niektórych inwestycji. Firmy chcą, żeby został podany harmonogram prac – co, kiedy i w jakiej części kraju będzie realizowane, bo one też muszą się do tego przygotować – mówi Adrian Furgalski, prezes Zespołu Doradców Gospodarczych TOR. Wyzwaniem w realizacji tych inwestycji mogą się okazać braki kadrowe.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.