Turystyka poza utartym szlakiem – wyniki badania wśród małopolskiej branży
Turystyka poza utartym szlakiem to odwiedzanie atrakcyjnych, ale mniej popularnych i do tej pory rzadziej uczęszczanych miejsc, a także sposób na alternatywne zwiedzanie dotychczas popularnych kierunków takich jak Kraków czy Zakopane. W ramach kampanii „Małopolska. Poznajmy się” wśród przedstawicieli branży turystycznej zostało przeprowadzone badanie ankietowe „Turystyka poza utartym szlakiem – sposób na bezpieczny wypoczynek”[i]. Jak się okazuje, aż 93% badanych uważa, że Małopolska to dobry kierunek na poszukiwanie mniej popularnych szlaków. Czego jeszcze się dowiedzieliśmy?
Turystyka poza utartym szlakiem
83% małopolskich przedsiębiorców związanych z turystyką uważa, że pod wpływem pandemii zainteresowanie mniej popularnymi miejscami wzrosło, a 10% twierdzi, że utrzymuje się ono na podobnym poziomie. Potwierdza to, że ostatnie miesiące sprzyjają rozproszeniu, a turyści celują w mniej oczywiste i rzadziej uczęszczane szlaki, miejsca oraz atrakcje.
Badani wskazali najważniejsze argumenty przemawiające za odwiedzeniem Małopolski poza utartym szlakiem: szansę na większy kontakt z przyrodą (78%), większe bezpieczeństwo w dobie pandemii (72%) oraz większą satysfakcję z odkrywania miejsc, w których nie byli jeszcze znajomi (56%). Dla prawie połowy ankietowanych wyprawy w mniej popularne miejsca dają szansę na niepowtarzalne wrażenia i nowe doświadczenia (49%) oraz możliwość odkrycia prawdziwie regionalnej kuchni (47%).
Aż 93% ankietowanych uważa, że Małopolska to dobry kierunek na poszukiwanie mniej popularnych szlaków, a jak wiemy, tych w regionie nie brakuje – Małopolska może poszczycić się najdłuższą siecią szlaków w Polsce, dodatkowo jest liderem w kraju pod względem liczby obiektów z certyfikatem „Obiekt bezpieczny higienicznie”. Szukającym mniej popularnych miejsc polecam zawsze spojrzeć na mapę i wybrać szlak, na którym nie ma schroniska, kolejki górskiej ani transportu konnego. Dobrymi przykładami są Dolina Małej Łąki i Dolina Tomanowa w Tatrach Zachodnich. Ważna jest też pora wycieczki. Polecam wyjście w góry o godz. 6-7 rano, a na dłuższe trasy jeszcze wcześniej. Wtedy nawet w popularnych miejscach jest jeszcze w miarę pusto. Dodatkowo mamy największą szansę na ciekawą obserwację przyrodniczą, bo w środku dnia zwierzęta nie są aktywne w sąsiedztwie szlaków – mówi Jan Sabała, przewodnik tatrzański i ambasador kampanii „Małopolska. Poznajmy się”.
Badani oceniali również atrakcje, które w największym stopniu mogą przyciągnąć zwolenników mniej popularnych miejsc. Na pierwszym miejscu znalazły się piesze szlaki w Gorcach i Beskidach, tuż za nimi szlaki rowerowe, a jako następne uplasowały się kolejno – małopolskie winnice, szlaki do uprawiania sportów zimowych, parki rozrywki dla całej rodziny i oferta kulinarna. Małopolska bez wątpienia sprzyja turystyce poza utartym szlakiem. Szlaki piesze, trasy rowerowe, atrakcje dla całej rodziny czy kulinaria – jestem przekonany, że w każdej z tych dziedzin z łatwością znajdziemy polecenia Małopolan – mówi Tomasz Urynowicz, Wicemarszałek Województwa Małopolskiego. I dodaje: Warto słuchać lokalnych mieszkańców, w końcu od kogo innego jak nie od nich otrzymamy równie rzetelne i sprawdzone rekomendacje? Zapraszam również na stronę internetową kampanii www.poznajmysie.malopolska.pl oraz na FB „Odkryj Małopolskę”, gdzie znajdą Państwo wiele inspiracji.
Najlepsze widoki
Trudno wskazać w Małopolsce tylko jedno mniej znane miejsce z najpiękniejszym widokiem. Zdaniem przedstawicieli lokalnej branży, przyjeżdżając na wycieczkę poza utartym szlakiem, warto wybrać się m.in. na górę Kokocz na Pogórzu Ciężkowickim, Mogielicę, czyli najwyższy szczyt Beskidu Wyspowego, a także Gorlicką Golgotę, Turbacz i Lubań – w Gorcach. Innymi polecanymi miejscami z najlepszymi widokami były m.in. wieża widokowa w Iwkowej na górze Szpilówka, Leskowiec w Beskidzie Małym, Maciejowa w Gorcach, a także malowniczy widok spod bacówki na Wierchomli.
Wielu turystów odkrywa teraz nowe miejsca w „niezadeptanej” przestrzeni, kuszące pięknym krajobrazem. Często są to będące w niewielkiej odległości od ich zamieszkania piękne lasy czy sielskie łąki o zaskakująco dzikim krajobrazie – mówi Anna Dąbek, przewodniczka po Ojcowskim Parku Narodowym i ambasadorka kampanii „Małopolska. Poznajmy się”. I dodaje: Turyści indywidualni coraz częściej zamawiają usługę przewodnicką, aby zgłębić swoją wiedzę o terenach odwiedzanych wcześniej na szybko. Teraz mają więcej czasu na poznanie okolicy w duchu „slow”.
Atrakcje dla całej rodziny
Odkrywanie nieoczywistych miejsc całą rodziną może być nie lada wyzwaniem. Małopolanie rodzinom polecali różne rozrywki m.in: enklawę przyrodniczą „Bobrowisko” w Starym Sączu, Muzeum Obwarzanka w Krakowie, spływ Dunajcem i Muzeum Zabawek w Krynicy. Poszukujący rozrywki z dziećmi dobrze bawić się będą również podczas wycieczki Lokalną Koleją Drezynową w Regulicach, zwiedzając ścieżkę przyrodniczo-sensoryczną „Leśne kąpiele” w Jamnej, leśną Ścieżkę Edukacyjną w Rabce Zdroju czy wioskę indiańską „Fort Wapiti” w Zalasowej.
Ze względu na możliwość utrzymania bezpiecznego dystansu, jednodniowe wypady za miasto na świeże powietrze, stały się jeszcze bardziej popularne niż dotychczas. Na szlakach i ścieżkach spacerowych obserwuję również więcej seniorów w gronie najbliższej rodziny – mówi Anna Dąbek. I dodaje: Poznawanie miejsc wokół uczy nas lokalnego patriotyzmu. Ja jako przewodnik cieszę się i często w towarzystwie turystów używam swojego powiedzonka: „Cudze chwalcie, ale swoje poznajcie”.
Szlaki piesze, rowerowe i narciarskie
Podążać nieutartym szlakiem rowerem, na nartach, a może pieszo? Spośród tych trzech kategorii, małopolska branża poleca także swoje mniej oczywiste typy. Ze szlaków rowerowych badani wyróżnili m.in: Szlak Orlich Gniazd, Spiską Pętlę, Karpacki Szlak, Południowo-Zachodni Szlak Cysterski oraz Szlak Wokół Tatr. Fani sportów zimowych koniecznie sprawdzić powinni: stację narciarską Laskowa-Ski, Kasina Ski, a także wyciągi i stacje narciarskie w Tyliczu oraz „Śnieżne trasy przez lasy”, czyli 80 km tras z panoramą na pasma Beskidów, Niskiego i Sądeckiego.
Jako przewodnik zauważam też, że wśród turystów zaczyna pojawiać się zainteresowanie mniej znanymi szlakami, spoza listy tatrzańskich standardów i rozwija się turystyka tematyczna, np. przyrodnicza – mówi Jan Sabała. Według opinii ankietowanych warto wybrać się m.in. na żółty szlak turystyczny, zwany „Szlakiem sadzonego jaja” w Muszynie, Małopolską Drogę św. Jakuba, Międzykulturowy Szlak Turystyczny Pogranicza Polsko-Słowackiego, a także szlak na Koziarz w Beskidzie Sądeckim.
Lokalne przysmaki
Małopolska to nie tylko słynne oscypki, ale mnóstwo innych lokalnych, mniej znanych specjałów. Według ankietowanych, zatrzymując się w tym regionie, warto skosztować m.in. maczanki krakowskiej, placków ryterskich, miodu z Gorlic czy piwa ze Szczyrzyc. Innymi wymienianymi lokalnymi przysmakami, obok których niełatwo przejść obojętnie, były m.in. obwarzanki, moskole, krówki krakowskie oraz lody sądeckie. Wszyscy, którzy kochają kulinarne podróże, z pewnością docenią potencjał regionu.
Kraków poza utartym szlakiem
A co, jeśli mamy ochotę na spacer po samym Krakowie? Stawiając na miejsca poza utartym szlakiem, wybrać możemy np. Skałki Twardowskiego, Forty Twierdzy Kraków i Rezerwat Bonarka. Na miłośników sztuki czekają m.in. Galeria Zdzisława Beksińskiego w Nowohuckim Centrum Kultury oraz Muzeum Fotografii. Jesteśmy pewni, że każdy, kto chciałby poznać Kraków z innej perspektywy, ma do wyboru wiele miejsc, do których warto się udać – mówi Grzegorz Biedroń, prezes Małopolskiej Organizacji Turystycznej. I dodaje: Tężnia nad Zalewem Nowohuckim, Górka Pychowicka czy Rydlówka, czyli oddział Muzeum Krakowa, to tylko kilka moich propozycji na wycieczkę poza utartym szlakiem.
Zachęcamy do sprawdzenia innych poleceń przygotowanych przez ambasadorów kampanii na FB „Odkryj Małopolskę”. Zapraszamy także do współtworzenia strony www.poznajmysie.malopolska.pl – pierwszego internetowego przewodnika po mniej znanych miejscach Małopolski – poprzez zgłaszanie polecanych przez siebie miejsc przez formularz.
O kampanii: Kampania „Małopolska. Poznajmy się.” ma na celu aktywizację mieszkańców Polski do realizacji podróży turystycznych do Małopolski oraz ukazanie regionu jako idealnego miejsca do wypoczynku w duchu „slow”, czyli niespiesznego, uważnego podróżowania. Podkreśla również bezpieczeństwo – Małopolska jest liderem w skali kraju co do liczby obiektów posiadających certyfikat Polskiej Organizacji Turystycznej „Obiekt bezpieczny higienicznie”. Kampania promocyjna realizowana przez Województwo Małopolskie i Małopolską Organizację Turystyczną potrwa do końca 2020 r. Więcej informacji: www.poznajmysie.malopolska.pl.
[i] Badanie przeprowadzone w ramach kampanii „Małopolska. Poznajmy się” na grupie 73 osób z branży turystycznej w Małopolsce.

Mercure Szczyrk Resort prezentuje ofertę na Wielkanoc

Tanim samolotem nad polskie morze, jezioro i w góry?

Marka Spark by Hilton wkracza na polski rynek z dwoma nowymi hotelami
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Farmacja

Polska uzależniona od leków z importu. To zagrożenie dla bezpieczeństwa lekowego kraju
Niespełna jedna trzecia sprzedawanych w Polsce leków jest produkowana w naszym kraju, podczas gdy średnia europejska to około 70 proc. Uzależnienie od importu jest poważnym zagrożeniem dla bezpieczeństwa lekowego. Wzmocnieniu tego obszaru ma służyć jeden z konkursów w ramach KPO, który niedawno rozstrzygnęła Agencja Badań Medycznych. 112 mln zł trafi na wsparcie 22 projektów z obszaru innowacyjnych technologii biomedycznych. Jeden z nich dotyczy opracowania leków generycznych stosowanych w leczeniu POChP i astmy.
Robotyka i SI
Unia Europejska spóźniona w wyścigu AI. Eksperci apelują o szybsze inwestycje i zaprzestanie regulacji

– Decyzja o zainwestowaniu 200 mld euro w sztuczną inteligencję została podjęta zbyt późno – ocenia dr Maciej Kawecki, prezes Instytutu Lema. Jak podkreśla, Europa pozostaje w tyle za Stanami Zjednoczonymi i Chinami w zakresie innowacji. Kluczowe znaczenie ma teraz tempo i sposób dystrybucji środków – jeśli zostaną przekazane zbyt późno, efekty inwestycji mogą się stać nieaktualne w dynamicznie rozwijającym się świecie AI. Kolejne postulaty dotyczą zaprzestania regulacji i skupienia się na technologicznych niszach, w których jesteśmy liderami.
Sport
Rusza nowy sezon rowerów publicznych. Na ten element zrównoważonej mobilności stawia coraz więcej polskich miast [DEPESZA]

1 marca wystartował nowy sezon rowerów publicznych Nextbike. W tym roku mieszkańcy 80 polskich miast będą mieli do dyspozycji około 18 tys. rowerów. Szczególnym projektem będzie integracja działającego w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii Metroroweru z Kolejami Śląskimi, co stworzy jeden z pierwszych w Polsce systemów transportowych w modelu mobility as a service. – Miasta konsekwentnie rozwijają infrastrukturę rowerową, dostrzegając jej kluczową rolę w budowaniu zrównoważonego transportu – ocenia Tomasz Wojtkiewicz, prezes zarządu Grupy Nextbike.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.