Komunikaty PR

Ultra Convenience – lekarstwo na problemy branży retail w korona-kryzysie

2021-12-01  |  12:00
Biuro prasowe

Wydaje się, że korona-kryzys zmienił pewne nawyki zakupowe Polaków na dobre. Jednak mimo początkowych przewidywań, nie porzuciliśmy „tradycyjnej” formy nabywania produktów na rzecz kupowania wyłącznie w sieci. Badania przeprowadzone w pandemii pokazują, że blisko 43% konsumów codziennie odwiedza sklepy stacjonarne, a ponad 42% robi to raz w tygodniu. Co 4. badany deklaruje, że chodzi do sklepów wtedy, gdy jest w nich mały ruch. Co więcej, w ciągu ostatniego roku 14% kupujących w Polsce, aby zmniejszyć m.in. ryzyko zachorowania na Covid-19, zmieniło miejsce dokonywania zakupów. Coraz rzadziej zaglądamy do dużych punktów handlowych tj. hipermarkety, a częściej do mniejszych sklepów osiedlowych. Dane pokazują jasno: o ile ubrania, kosmetyki i elektronikę, itp. jest nam wygodnie zamawiać online, to jednak chcemy mieć kontrolę nad tym, co jemy, dlatego zakupy spożywcze wolimy robić samodzielnie w sklepie stacjonarnym. I nie chcemy przy tym rezygnować z bezpieczeństwa sanitarnego. Ale czy będziemy mieli, gdzie kupować? Branża retail, czekając na szczyt zachorowań tzw. 4 fali pandemii, zastanawia się, czy czeka ją ponownie scenariusz z 2020 r., wraz z długą listą problemów – a na jej szczycie zapewnienie odpowiedniej liczby pracowników. Największe sieci, supermarkety, itd. z pewnością sobie poradzą, ale co z sektorem convenience? Rozwiązaniem na problemy branży retail może być inwestycja w nowy model sprzedaży Ultra Convenience, oparty o samoobsługowe pawilony sprzedażowe, zapewniające pełen komfort zakupów 24/7. Za projekt odpowiada start-up ATS Technology

Sprzedawcę pilnie zatrudnię

 

Według danych GUS[1], pracownicy sprzedaży w sklepach stanowili najczęściej poszukiwaną grupę pracowników w I kw. 2021 r. Czy takie dane odnotujemy również w pierwszych miesiącach 2022 r.? Jeżeli liczba zachorowań na Covid-19 będzie rosła w takim tempie, jak ma to miejsce obecnie, branża retail będzie ponownie borykać się brakami kadrowymi. Podobnie jak przy poprzednich falach pandemii, duże sieci supermarketów poradzą sobie z tym „utrudnieniem”, ale większy problem mogą mieć franczyzobiorcy
i właściciele sklepów typu convenience – mniejszych sklepów spożywczych, w których wszyscy codziennie robimy zakupy. Oni mogą sobie pozwolić na zatrudnienie w jednym sklepie maksymalnie 2 osób na zmianie. „Pik” czwartej fali pandemii i rozwój czarnego scenariusza może oznaczać, że nawet to minimum będzie trudne do osiągnięcia.

 

–  Niestety, przerabialiśmy ten schemat w zeszłym roku o tej samej porze. Covidowa statystyka nie ominęła osób obsługujących klientów w sklepach convenience. Podczas gdy branża gastronomiczna – restauracje, puby, bistra z powodu obostrzeń musiały zwalniać pracowników, właściciele stacjonarnych sklepów spożywczych ciągle poszukiwały (i poszukują!) osób do pracy. Niektórzy franczyzobiorcy byli nawet zmuszeni zamknąć poszczególne punkty z powody braku pracowników, co się oczywiście łączy ze stratami finansowymi. Zamknięty sklep na siebie nie zarabia – komentuje Andrzej Wojciechowicz, co-founder ATS Technology.

 

Co więcej, mimo programu walki z koronawirusem i narodowego programu szczepień nikt nie wie, ile ten stan jeszcze potrwa i czy nie czekają nas kolejne fale pandemii. Co zatem mają zrobić franczyzobiorcy i właściciele sieci handlowych? – W obecnej rzeczywistości dobrym pomysłem jest rozejrzenie się za nowym modelem sprzedaży, najlepiej takim, w którym proces zakupowy odbywa się bez udziału sprzedawcy. To odpowiedź na borykanie się z problemem braku pracowników i obniżenie kosztów prowadzenie biznesu, co jest pożądanym krokiem w korona-kryzysie – dodaje Andrzej Wojciechowicz.

 

Ultra Convenience – nowy wymiar sprzedaży na nowe czasy

 

Sklepy samoobsługowe, w których konsumenci mogą robić zakupy 24/7 bez udziału sprzedawcy nie są nowym zjawiskiem w branży retail, także w Polsce, jednak jeszcze żaden z podobnych konceptów nie zadomowił się w naszym kraju na dobre. Złą passę poprzedników chce przełamać ATS Technology. Start-up założony przez Andrzeja Wojciechowicza, Witolda Rydzewskiego oraz Krzysztofa Grabowskiego, osoby z bogatym doświadczeniem w branży retail, rozumiejące potrzeby zarówno sieci handlowych, jak
i konsumentów, szykuje się do premiery swojego konceptu zupełnie nowatorskiego modelu sprzedaży – Ultra Convenience, który został oparty na autonomicznym, mobilnym, samoobsługowym pawilonie sprzedażowym.

 

Nowy wymiar sprzedaży, który oferuje projekt ATS Technology niweluje problem związany
z przeznaczeniem przez operatora sklepu sporych nakładów finansowych na zatrudnienie pracowników, którzy będą obsługiwać klientów. Warto zaznaczyć, że obecnie zatrudnienie 1 sprzedawcy w stacjonarnym sklepie convenience to miesięczny wydatek rzędu nawet 5000-6000 zł. Ale ewidentna rentowność naszego rozwiązania łączy się nie tylko z tym faktem. Wszystkie procesy związane z funkcjonowaniem sklepu mogą być obsługiwane przez 1 osobę. W dodatku, jej praca jest wspierana przez intuicyjną aplikację, a cały proces jest zautomatyzowany, dlatego również 1 osoba może zarządzać obsługą 10 pawilonów (1 klaster). Będzie to mieć znaczenie przy ekspansji i rozwoju sieci takich pawilonów
– wylicza Witold Rydzewski, co-founder ATS Technology.

 

W tym przypadku rozwiązanie start-upu także ma przewagę nad tradycyjnym convenience store. Koszt rozwoju sieci mobilnych, bezobsługowych pawilonów jest zdecydowanie niższy niż w przypadku sklepów tradycyjnych, ponieważ postawienie 4 klastrów (40 pawilonów) w ciągu 3 lat to koszt zaledwie 1,5 mln zł przy finansowaniu leasingiem. Zresztą, rentowność to cecha charakterystyczna tej koncepcji, bo nie można zapominać o koszcie początkowym – jest on nawet 3. razy niższy niż w przypadku sklepu konwencjonalnego o powierzchni 25-40 m2.  

 

Dbając o User Experience i bezpieczeństwo konsumentów…

 

Korona-kryzys stawia wyzwania także konsumentom, a ci bojąc się o zdrowie swoje i swoich najbliższych, rezygnują z zakupów w sklepach wielkopowierzchniowych. Wolą robić częściej mniejsze zakupy w sklepie blisko domu. Najlepiej, gdyby taki sklep zapewniał niemal 100 proc. bezpieczeństwa sanitarnego. Ten warunek spełnia pawilon sprzedażowy ATS, w którym zrobimy zakupy nie tylko bez udziału sprzedawcy, ale także innych kupujących, 24/7, także w niedzielę i święta. – Będzie to możliwe dzięki zastosowaniu nowoczesnych technologii, które sprawiają, że sklepy ATS są w pełni zautomatyzowane, tzn. na miejscu kupujący zamiast sprzedawcy znajdzie kasy samoobsługowe. Aby zeskanować wzięty z półki produkt wystarczy tylko smartfon. Sam proces sprzedaży będzie odbywać się z pomocą dobrze znanych wszystkim smartfonów – zaznacza Krzysztof Grabowski.

 

A w tym aspekcie ATS Technology będzie wspierać partner – Ineo Group. Firma wyposaży pawilon start-upu w sprawdzone systemy kasowe, a konsumenta w intuicyjną aplikację, dzięki której dokona zakupów. Ineo dzięki wieloletniemu doświadczeniu bardzo dobrze wie, czego oczekują konsumenci i jak powinien być zaprojektowany mechanizm płatności za zakupy, by ten proces był jak najprostszy i przyjazny dla kupujących. – User Experience to wspólny mianownik, łączący ATS i Ineo. Zarówno dla nas, jak i dla naszego partnera ogromnie ważna jest opinia klienta końcowego – dodaje Krzysztof Grabowski.

 

Mobilny pawilon sprzedażowy, czyli jak podążać za potrzebami konsumenta

 

Unikatowość rozwiązania ATS Technology wynika również z faktu, że pawilon będzie mobilny – to pierwszy koncept tego rodzaju nie tylko w Polsce, ale również na skalę globalną. Mobilny sklep będzie mógł podążać za konsumentami i w tym przypadku nie jest to tylko przenośnia. Można go np. ulokować w miejscu, gdzie konsumenci stracili możliwość robienia zakupów w osiedlowym sklepie, który np. nie przetrwał korona-kryzysu lub po prostu wszędzie tam, gdzie trudno byłoby się utrzymać tradycyjnemu convenience store. Sieć czy franczyzobiorca, który zainwestuje w tę koncepcję, zyska znaczącą przewagę na rynku. Projekt może być dostosowany zarówno do sklepów właścicielskich, jak i tych pracujących w franchisingu, gdzie właściciel dostaje wszystkie narzędzia do ręki potrzebne do prowadzenia biznesu.

 

Na mobilność pozwala sama konstrukcja pawilonu. Do funkcjonowania sklep potrzebuje jedynie płaskiego podłoża, 20 m2 i dostępu do prądu. Jego niewielkie gabaryty pozwalają na łatwy transport HDSem oraz późniejsze ulokowanie w wybranym miejscu. – Te rozmiary są dobrze przemyślane, nie są przypadkowe. Jest to efekt wspólnej pracy z Mago. Firma posiada wieloletnie doświadczenie na rynku, pracuje
z największymi firmami retailowymi w Polsce, a więc mamy pewność, co do jakości dostarczanych przez nią produktów
– komentuje Andrzej Wojciechowicz, co-founder ATS Technology. Mago S.A to największy na naszym rynku producent profesjonalnego wyposażenia sklepów, tj. regałów, boksów kasowych czy cyfrowych map sklepów. Firma obecna jest w branży od 30 lat. Jej klientami są największe sieci handlowe tj. wszystkim dobrze znana Biedronka czy Carrefour. Przy projekcie ATS Technology Mago odpowiada za dobór najlepszego wyposażenia pawilonów, a także  optymalizację przestrzeni w taki sposób, aby biorąc pod uwagę niewielką powierzchnię kontenera, zapewnić komfort konsumentom podczas dokonywania zakupów.

 

W sklepie, którego pomysłodawcą jest ATS Technology, podczas całego procesu zakupowego konsument jest sam, dlatego start-up postawił na intuicyjne rozwiązania, by zapewnić w pełni pozytywny User Experience. Jak zaznacza Witold Rydzewski, co-founder ATS Technology: – Przeanalizowaliśmy uważanie rozwiązania konkurencji i podobne koncepty sklepów autonomicznych, które można spotkać poza granicami Polski. Ich umiarkowany sukces, a czasem wręcz oczywiste porażki, biorą się w głównej mierze
z postawienia na złe technologie, czyli takie, które są zbyt drogie w utrzymywaniu, ale co w tym kontekście ważniejsze – są niedopasowane do poziomu cyfryzacji danego społeczeństwa. W naszej koncepcji nie popełniliśmy tego błędu. W dodatku postanowiliśmy współpracować z markami, które są w stanie zapewnić nam najwyższą jakość dostarczanych produktów i urzeczywistnić nasz projekt, a przy tym spersonalizować je do wymagań konsumentów, sprawiając, że klient podczas wizyty w sklepie będzie czuł się „jak u siebie”
i co ważne – bezpiecznie.

 

Bezpieczeństwo zakupów zapewnia kolejny partner ATS Technology – globalna marka, Hikvision, czyli wiodący dostawca produktów, rozwiązań oraz nowych technologii z zakresu bezpieczeństwa dla wielu sektorów, np. retail, bankowego czy TSL. Specjalizacją Hikvision są systemy wizyjne. – Nasza technologia pozwala ATS Technology zadbać o bezpieczeństwo i komfort kupujących w pawilonie, co było priorytetem dla start-upu. Co również nie jest bez znaczenia dla sieci, które zainwestują w rozwiązanie ATS, dostarczone przez Hikvision systemy wizyjne umożliwiają monitorowanie bezpieczeństwa obrotu towarowego Paweł Sobociński, Business Development Manager, Hikvision.

 

Nowoczesne technologie wizyjne dostarczane przez Hikvision w mobilnym pawilonie ATS będą również umożliwiać zakup alkoholu. Taka oferta nie była jeszcze w żadnym ze sklepów samoobsługowych funkcjonującym do tej pory w Polsce. – Hikvision to marka z globalnym doświadczeniem, dlatego cieszymy się, że możemy wspólnie pracować – komentuje Krzysztof Grabowski.

 

 

 

 

 

 

 

 

Koncepcja nowego modelu sprzedaży autorstwa ATS Technology spotkała się z zainteresowaniem jednego z najbardziej aktywnych funduszy VC w Polsce – Carlosn ASI EVIG alfa z grupy Carlson. Fundusz w 2020 roku zainwestował w spółkę 1 mln PLN. Na obecnym etapie zespół Carlosn ASI EVIG alfa wspiera ATS Technology w przygotowanaich do kolejnej rundy inwestycyjnej, której celem będzie budowa pierwszych kilkudziesięciu sklepów bezobsługowych.

 

 

Pierwszy mobilny sklep samoobsługowy ATS Technology zostanie ustawiony w przestrzeni komercyjnej
w najbliższych miesiącach, po przeprowadzeniu niezbędnych testów na zamkniętej grupie pierwszych użytkowników. Tym samym start-up rozpocznie komercjalizację rozwiązania i pierwsze osoby będą mogły dokonać zakupów.

 

 


[1] GUS: Zapotrzebowanie rynku pracy na pracowników 31.08.2021 r.według zawodów w 2021 r.

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Technologie Polacy lubią rozmawiać o rywalizacji człowieka ze sztuczną inteligencją Biuro prasowe
2023-03-22 | 11:30

Polacy lubią rozmawiać o rywalizacji człowieka ze sztuczną inteligencją

Polacy w kontekście sztucznej inteligencji najchętniej rozmawiają o jej rywalizacji z człowiekiem - w minionym roku największe zasięgi osiągały teksty zawierające sformułowania takie jak
Technologie Jabra Elite 4 - wyposażone w wiele funkcji słuchawki douszne do pracy i rozrywki
2023-03-21 | 20:40

Jabra Elite 4 - wyposażone w wiele funkcji słuchawki douszne do pracy i rozrywki

Jabra, lider w dziedzinie konsumenckich rozwiązań audio i technologii do pracy hybrydowej, wprowadza na rynek nowe słuchawki Elite 4, które dołączają do rodziny słuchawek True Wireless serii Elite. Podążając śladem podstawowego modelu Elite 3, te przystępne cenowo słuchawki douszne true wireless stanowią krok naprzód w stosunku do swojego poprzednika. To doskonała propozycja dla użytkowników słuchawek bezprzewodowych. Wystarczy nacisnąć jeden przycisk, aby uciec od ciężkiego dnia i przenieść się do świata multimediów lub porozmawiać ze współpracownikami, przyjaciółmi lub rodziną. Elite 4 zostały zaprojektowane tak, aby zapewnić użytkownikom słuchawek najistotniejsze dla nich cechy, takie jak komfort, doskonały dźwięk i wygodę, a wszystko to za bardzo rozsądną cenę. Tym, którzy chcą połączyć się z dwoma różnymi urządzeniami jednocześnie, Jabra Elite 4 oferują funkcję Bluetooth® Multipoint, która ułatwia płynne i bezproblemowe przełączanie, bez wypadania z rytmu. Pierwsze parowanie słuchawek z urządzeniem jest równie proste - funkcja Fast Pair* umożliwia natychmiastowe połączenie z urządzeniem mobilnym, natomiast funkcja Swift Pair* pozwala na szybkie połączenie z laptopem lub komputerem. Elite 4 doskonale sprawdzą się podczas podróży lub dojazdów do pracy dzięki zastosowanej w nich aktywnej redukcji hałasu (ANC), która odfiltrowuje niepożądane dźwięki, przez co zakłócenia płynące z otoczenia stają się przeszłością. Na tym nie koniec, ponieważ słuchawki Elite 4 zostały zaprojektowane z myślą o krystalicznie czystym dźwięku - dzięki technologii 4 mikrofonów do prowadzenia rozmów oraz 6-milimetrowym głośnikom, użytkownicy mogą być pewni, że będą słyszani zawsze głośno i wyraźnie. Ci, którzy szukają indywidualnych doświadczeń audio mogą dostosować dźwięk do własnych upodobań dzięki korektorowi dźwięku Jabra i intuicyjnej aplikacji Sound+. Taka personalizacja jest kluczowa dla optymalizacji pozytywnych wrażeń związanych z użytkowaniem słuchawek dousznych. Elite 4 pozwalają na 5,5 godziny odtwarzania na wybranym urządzeniu i 22 godziny z eleganckim etui (28 godzin z wyłączonym ANC) - a wszystko to z myślą o całodziennym komforcie noszenia dzięki duńskiej ergonomicznej inżynierii akustycznej. Słuchawki te są wykonane z najwyższej jakości trwałych materiałów,  oferują stopień ochrony IP55 na kurz i wodę i są dostępne w czterech kolorach: ciemnoszarym (Dark Gray), granatowym (Navy), liliowym (Lilac) i jasnobeżowym (Light Beige). Calum MacDougall, SVP w Jabra, powiedział: "Współczesny użytkownik słuchawek szuka technologii, która jest gotowa do pracy i rozrywki natychmiast, zapewniając równocześnie wszystkie kluczowe funkcje. Elite 4 to idealne, uniwersalne słuchawki, zaprojektowane tak, aby ułatwić użytkownikom koncentrację, połączenia i rozmowy telefoniczne bez zakłóceń, będąc także idealnym towarzyszem ułatwiającym zachowanie równowagi między pracą a życiem". Główne cechy Elite 4: Funkcja Bluetooth® Multipoint umożliwia płynne przełączanie między połączeniami telefonicznymi i aplikacjami Fast Pair i Swift Pair* zapewniają natychmiastowe połączenie z telefonem/laptopem Aktywna redukcja hałasu blokuje dźwięki z otoczenia Komfortowe dopasowanie sprzyja całodziennemu noszeniu Technologia 4 mikrofonów dla optymalnej jakości rozmów Do 22 godzin pracy na baterii przy włączonym ANC (28 godzin przy wyłączonym ANC) Tryb mono umożliwia korzystanie z jednej wkładki do słuchania lub odbierania połączeń, podczas gdy druga w tym czasie się ładuje Odtwarzanie Spotify Tap Qualcomm® aptXä w odróżnieniu od konkurencji Ochrona przed deszczem klasy IP55 oraz 2-letnia gwarancja** Jabra Elite 4 są dostępne w wybranych sieciach handlowych, sugerowana cena detaliczna 469 PLN. Dowiedz się więcej o Jabra Elite 4 na stronie www.jabra.pl/Elite4 *Fast Pair jest zgodny z systemem operacyjnym Android™ OS 6.0 lub nowszym. Funkcja Swift Pair jest zgodna z systemem Windows 10 lub nowszym. **na uszkodzenia spowodowane kurzem i wodą po zarejestrowaniu się w aplikacji Jabra Sound+.  
Technologie Czy programista to zawód dla każdego?
2023-03-20 | 10:05

Czy programista to zawód dla każdego?

– Szukamy nieszablonowo myślących osób, które lubią się uczyć i potrafią przenieść wizję wyrażoną słownie na język programowania. Myślę, że programista, to taki

Więcej ważnych informacji

roche-banner

Jedynka Newserii

Newseria Na Europejskim Kongresie Gospodarczym

Farmacja

Chorzy na stwardnienie rozsiane zyskują coraz lepszy dostęp do terapii. Udostępnienie podskórnych form podania leków może zrewolucjonizować ich leczenie i jakość życia

Lekarze wskazują, że zmiany w leczeniu stwardnienia rozsianego (SM) są jednym z największych osiągnięć medycyny w ostatnich latach. Wraz z pojawianiem się kolejnych leków i włączaniem ich do refundacji neurolodzy mają możliwość coraz lepszej personalizacji leczenia uwzględniającej styl i plany życiowe pacjenta. To o tyle istotne, że SM jest chorobą młodych ludzi, aktywnych zawodowo i społecznie, często kobiet, które mają plany macierzyńskie. W tym kontekście istotne jest nie tylko szybkie włączenie leczenia, w tym dobór odpowiedniej terapii w zależności od przebiegu choroby i jej intensywności, ale też zwiększanie dostępności nowych, wygodniejszych form podawania leków.

Infrastruktura

Zielone ciepło płynie do Gdańska. Specjalne kotły elektrodowe zasila energia z wiatru i słońca

Kotły elektrodowe w gdańskiej elektrociepłowni przekształcają nadmiar zielonej energii w systemie elektroenergetycznym w ciepło. Dzięki zastosowanej technologii „power to heat” w ostatnich zimowych miesiącach kotłownia przyczyniła się do ograniczenia emisji COo ponad 920 t i zużycia węgla o 440 t. – Tym samym zielone ciepło dla Gdańska stało się faktem, ale potencjał tych kotłów jest dużo większy – mówi Elżbieta Kowalewska, dyrektor Oddziału Wybrzeże PGE Energia Ciepła. Kotłownia o mocy 130 MW została oddana do użytku w grudniu 2021 roku i była pierwszą tego typu inwestycją w Polsce. Pełnię swoich możliwości osiągnie w kolejnych dwóch latach, kiedy udział energii z OZE w krajowym systemie będzie jeszcze większy niż dziś.

Bankowość

KNF pracuje nad projektem ustawy o systemowym rozwiązaniu kwestii umów frankowych. Bankowcy popierają takie rozwiązanie

Już ponad dwa lata temu Komisja Nadzoru Finansowego zaproponowała rozwiązanie problemu umów frankowych poprzez ich przewalutowanie tak, jak gdyby od początku kredyt zaciągnięty był w złotych albo stosownie do wyliczania rat średniego kursu walutowego podawanego przez Narodowy Bank Polski. Obecnie nadzorca pracuje nad projektem ustawy według tych założeń. Zdaniem środowiska bankowego, choć rozwiązanie to wciąż faworyzuje tę grupę kredytobiorców, to można je uznać za sprawiedliwe. Zdjęłoby ono z banków konieczność zawiązywania rezerw na potencjalnie unieważniane w przyszłości umowy frankowe.

Współpraca

Obsługa konferencji prasowych

Zapraszamy do współpracy przy organizacji konferencji prasowych. Nasz doświadczony i kompetentny zespół sprosta każdej realizacji. Dysponujemy nowoczesnym, multimedialnym centrum konferencyjnym i biznesowym w samym sercu Warszawy. Zapraszamy do kontaktu w sprawie oferty.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.