Urząd Dozoru Technicznego: cyfryzacja pozwoliła nam działać w czasie obostrzeń
Inntu
ul. Traugutta 115C
80-226 Gdańsk
alina.geniusz|inntu.pl| |alina.geniusz|inntu.pl
531 150 022
www.inntu.pl
Od początku roku, mimo zamrożenia gospodarki i obostrzeń, Urząd Dozoru Technicznego przeprowadził kilkaset tysięcy badań urządzeń technicznych. Pomogło to utrzymać ciągłość pracy tak istotnych branż jak np. logistyka w branży spożywczej czy farmaceutycznej. Miała w tym swój udział wdrożona w 2018 roku z firmą S&T platforma elektronicznej współpracy z klientami - eUDT, w której zarejestrowanych jest już ponad pół miliona urządzeń i wystawiono ponad 100 tysięcy dokumentów.
W czasie lockdownu urzędy i instytucje przeszły na tryb pracy zdalnej, część z nich została zamknięta dla interesantów, inne zawiesiły lub znacząco zminimalizowały swoją statutową działalność. Sądy rozpatrywały jedynie najpilniejsze sprawy, w szkołach lekcje on-line odbywały się tylko dla uczniów, którzy dysponowali odpowiednim sprzętem i dostępem do Internetu. Urzędy stanu cywilnego zaprzestały wydawać dokumenty, niektóre agendy rządowe- jak Krajowa Izba Odwoławcza, zawiesiły organizację i rozpoznawanie spraw, wstrzymując tym samym wiele procedur przetargowych w całej Polsce.
Wirtualne pulpity i cyfrowe podpisy
Poza gronem instytucji dotkniętych paraliżującymi konsekwencjami zagrożenia epidemiologicznego znalazł się Urząd Dozoru Technicznego.
- W ciągu kilku ostatnich lat wdrażaliśmy zmiany systemowe, które pozwoliły nam zbudować środowisko wspierające pracę zdalną naszych ludzi. Dzięki temu Urząd mógł funkcjonować bez zakłóceń mimo obostrzeń - mówi Andrzej Ziółkowski, prezes Urzędu Dozoru Technicznego. – Wdrożyliśmy wirtualne pulpity, większość pracowników posiada mobilny podpis cyfrowy. Naszym klientom daliśmy możliwość załatwiania większości spraw przez elektroniczną platformę eUDT. Dzięki niej mogą oni załatwiać swoje sprawy z UDT bez wychodzenia z domu, a opóźnienia w naszej pracy spowodowane pandemią są minimalne.
Cyfryzacją w wirusa
Platforma eUDT jest kolejnym przykładem potwierdzającym, że te obszary administracji publicznej, które przeprowadziły transformację cyfrową, wykazują znaczną odporność na sytuacje związane z zagrożeniami epidemiologicznymi.
W kryzysie COVID-19 działalność kontynuował bez przeszkód Urząd Patentowy, który w okresie od lutego do maja przyjął drogą elektroniczną blisko 3000 wniosków o ochronę własności intelektualnej.
- Dziś wszyscy skupiamy się na bezpieczeństwie i hamowaniu transmisji koronawirusa, ale firmy zmagają się także z szybkim i sprawnym powrotem na odmrożony rynek - mówi Michał Wilbrandt z wdrażającej platformę eUDT firmy S&T, odpowiedzialny za rozwiązania m.in. dla administracji publicznej. - W przypadku UDT cyfryzacja nie tylko wyeliminowała konieczność kontaktów bezpośrednich między osobami eksploatującymi urządzenia a inspektorami, ale także uodporniła urząd na ewentualne wprowadzenie tego typu obostrzeń w przyszłości.
Miła niespodzianka dla przedsiębiorców: dozór techniczny działa
Do UDT elektronicznie można kierować m.in. wnioski dotyczące inspekcji urządzeń, certyfikacji przedsiębiorstw i personelu, certyfikacji instalatorów w zakresie OZE, czy też badań stacji ładowania stanowiących ważny element infrastruktury elektromobilności.
Inspektorzy UDT, korzystając z odpowiednich środków ochrony, przez cały czas realizują inspekcje w terenie i prowadzą odbiory nowych urządzeń.
Niektórych przedsiębiorców, którzy mogli kontynuować działalność podczas obostrzeń związanych z epidemią, pozytywnie zaskoczył fakt, że Urząd Dozoru Technicznego nie tylko funkcjonuje, ale także umożliwia współpracę zdalną przy większości spraw.
- Wraz z rozpoczęciem pandemii musieliśmy ograniczyć budowę nowych stacji ładowania, ale nie wstrzymaliśmy rozbudowy sieci - mówi Rafał Czyżewski, Prezes GreenWay Polska, firmy zarządzającej największą w regionie siecią ładowarek do samochodów elektrycznych. – Przy konieczności zachowania dodatkowych środków ostrożności, których celem było zapewnienie bezpieczeństwa naszym instalatorom, możliwość rejestracji nowych urządzeń i ubieganie się o ich odbiór w UDT zdalnie okazała się znacznym odciążeniem operacyjnym. Przede wszystkim - uniknęliśmy “korka”, który miałby miejsce, gdyby UDT spowolnił swą działalność.
Pół miliona urządzeń, 100 tysięcy dokumentów
Platformę eUDT zaprojektowała i uruchomiła dla Urzędu Dozoru Technicznego firma S&T jeszcze w 2018 roku. W systemie zarejestrowanych jest już ponad 500 tys. urządzeń. Do tej pory skorzystało z niej już kilka tysięcy firm, a inspektorzy UDT wystawili ponad 100 tysięcy dokumentów elektronicznych – protokołów i decyzji administracyjnych. Do najważniejszych funkcjonalności portalu należy dostęp do informacji o wszystkich urządzeniach przedsiębiorcy w jednym miejscu, saldo wpłat i rozliczenia, korespondencja z UDT i podgląd dokumentów, kalendarium i alerty dotyczące pozwoleń i badań.
- Uruchamiając pod koniec 2018 roku internetowy portal klienta eUDT, nie przypuszczaliśmy, że tak szybko kanał ten stanie się jednym z podstawowych sposobów komunikacji naszych klientów z urzędem - komentuje Adam Ogrodnik, wiceprezes UDT. - Dzięki eUDT jesteśmy otwarci 24 godziny na dobę przez siedem dni w tygodniu.
S&T to jeden z największych integratorów IT w Europie Środkowo-Wschodniej i jeden z największych dostawców usług i rozwiązań IT do administracji w Polsce. Należy do międzynarodowej grupy zatrudniającej blisko 5 tys. pracowników w 25 krajach na całym świecie. W Polsce koncentruje się na implementacji technologii IT w obszarze infrastruktury sprzętowej i rozwiązań sieciowych. Firma wdraża również systemy do zarządzania przedsiębiorstwem klasy ERP, APS, MES, SCADA, BI oraz CRM. S&T świadczy także usługi z zakresu projektowania dedykowanych aplikacji biznesowych. Jako jeden z niewielu podmiotów na rynku dysponuje własną siecią 13 biur serwisowych zlokalizowanych na terenie całego kraju, gwarantujących lokalne wsparcie użytkowników w trybie 24/7. Spółka S&T związana jest z polskim rynkiem usług informatycznych od ponad 50 lat. W Polsce w jej strukturach pracuje zespół ponad 400 specjalistów, wśród nich: certyfikowani programiści, architekci, inżynierowie wsparcia, analitycy, testerzy oprogramowania, eksperci z zakresu administrowania siecią i zarządzania infrastrukturą sprzętową oraz konsultanci wdrożeniowi z zakresu: finansów, kontrolingu, sprzedaży, logistyki, handlu detalicznego i produkcji.
Zdjęcia do pobrania:
https://news.inntu.pl/klienci/3660/pr/540811/urzad-dozoru-technicznego-cyfryzacja-pozwolila-nam-dzialac-w-czasie-najciezszych-obostrzen
Tworzenie MVP (Minimum Viable Product) i PoC (Proof of Concept) – dlaczego jest tak istotne?
Newline VEGA Pro – już w Polsce!
Zalman T4 Plus — nowa obudowa z podświetleniem Spectrum RGB
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Bankowość
Wsparcie dla oszczędzających na wkład własny zamiast dla kredytobiorców. Eksperci proponują inne podejście do rządowych programów mieszkaniowych
Gigantyczne zainteresowanie Bezpiecznym Kredytem 2 proc., wprowadzonym przez poprzedni rząd w 2023 roku, wywindowało ceny mieszkań. Po roku obietnic związanych z wprowadzeniem zapowiadanego w kampanii wyborczej Kredytu na Start 0 proc. obecny rząd wycofał się z planów uruchomienia projektu, zapowiada jednak przedstawienie nowych rozwiązań. Zdaniem dr. Jacka Furgi z Centrum Procesów Bankowych i Informacji powinny one wspierać budowanie potencjału finansowego przyszłych kredytobiorców, zamiast zachęcać do sięgania po kredyt.
Transport
Obawy o serwis mogą zniechęcać do zakupu samochodów elektrycznych. W Polsce brakuje wyspecjalizowanych w tym warsztatów
Obawy o serwis i jego koszty sprawiają, że część osób odkłada zakup bezemisyjnego pojazdu na później. Wskazuje na to co 11. Polak – wynika z Barometru Nowej Mobilności. – Serwis samochodów elektrycznych w kontekście cen nie różni się aż tak bardzo od samochodu spalinowego, a jest nawet tańszy – ocenia Bartosz Jeziorański, założyciel i dyrektor generalny EV Repair.
Handel
Sztuczna inteligencja zmienia e-handel. Będzie wygodniej dla konsumentów, ale też sporo zagrożeń
W ciągu siedmiu lat wartość rynku związanego z wykorzystaniem sztucznej inteligencji w handlu elektronicznym wzrośnie ponad dwuipółkrotnie – do ponad 22 mld dol. Przedsiębiorcy widzą w niej duży potencjał marketingowy. Z punktu widzenia konsumentów obecność AI na platformach sprzedażowych to szansa na oszczędzenie czasu przy wyszukiwaniu produktów i możliwość otrzymywania spersonalizowanych ofert. To jednak również duże ryzyka – zwiększone ryzyko narażenia na manipulację i deepfake, a także obawa o bezpieczeństwo danych osobowych.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.