Komunikaty PR

Uwierzytelnianie i autoryzacja - różnice i sposób działania

2020-11-24  |  01:00

Procesy, które odgrywają kluczową rolę w zapewnieniu bezpieczeństwa IT to uwierzytelnianie (ang. authentication) i autoryzacja (ang. authorisation). Oba pojęcia są często mylone lub przypisuje się im nieprawidłowe znaczenie. W rzeczywistości uwierzytelnianie i autoryzacja to dwa różne, ale uzupełniające się procesy bezpieczeństwa. Mają inne cele, ale działając razem chronią dostęp do zasobów organizacji.

Uwierzytelnianie to proces identyfikacji użytkowników i upewnienia się, że są tym, za kogo się podają. To weryfikacja tożsamości danego użytkownika i najczęściej polega na podaniu nazwy użytkownika i hasła.

Autoryzacja to proces określania, do których zasobów ma dostęp uwierzytelniony użytkownik i które operacje może wykonywać. Proces ten weryfikuje czy dany użytkownik może korzystać z określonego zasobu (czy ma odpowiednie uprawnienia) i wykonywać określone czynności. 

Opierając się na powyższych definicjach, istnieje naturalna kolejność przeprowadzania uwierzytelniania i autoryzacji. Użytkownicy są najpierw uwierzytelniani w celu ustalenia, czy faktycznie są właścicielami konta z nazwą użytkownika. Dopiero po potwierdzeniu ich tożsamości otrzymują (lub nie) odpowiednie uprawnienia dostępu. Uwierzytelnianie i autoryzacja działają razem, aby zapobiec nieautoryzowanemu dostępowi do danych i systemów. W najbardziej podstawowej konfiguracji użytkownicy są uwierzytelniani raz, zwykle podczas logowania do sieci firmowej, a uprawnienia dostępu są określane na podstawie roli powiązanej z ich kontem użytkownika. Nowoczesne podejście do autoryzacji polega nie tylko na sprawdzeniu do jakich danych użytkownik próbuje uzyskać dostęp, ale także wykorzystuje informacje kontekstowe związane z żądaniem tego dostępu np. skąd użytkownik uzyskuje dostęp, jaki jest stan bezpieczeństwa jego urządzenia, czy jego zachowanie jest typowe itp. Ponadto coraz więcej współczesnych organizacji stosuje model zabezpieczeń opartych na zasadzie „Zero Trust” (Zero Zaufania), zgodnie z którym użytkownik otrzymuje tylko takie (minimalne) uprawnienia, jakie są niezbędne do realizacji jego obowiązków.  

Najczęściej używane metody uwierzytelniania to:

Hasło – przez lata był to domyślny i jedyny znany sposób uwierzytelniania użytkowników. Wprowadzając swoją nazwę, użytkownik informuje system za kogo się podaje. Natomiast hasło to ciąg znaków, który powinni znać tylko użytkownik i oprogramowanie uwierzytelniające. Usługa uwierzytelniania przyjmuje, że ​​użytkownik jest tym, za kogo się podaje po podaniu przez prawidłowego hasła potwierdzającego jego tożsamość.

Uwierzytelnianie dwuskładnikowe - ponieważ hasła stawały się coraz bardziej podatne na kradzież i inne metody ataków (np. phishing), to oprócz standardowej kombinacji - nazwa użytkownika i hasło - wprowadzono dodatkowe czynniki uwierzytelniające. Zapewniają one silniejszą i bezpieczniejszą formę uwierzytelniania. Zazwyczaj podstawowym czynnikiem pozostaje hasło. Dodatkowym czynnikiem uwierzytelniającym jest udowodnienie posiadania zarejestrowanego sprzętowego tokena uwierzytelniającego (tj. tokena OTP lub klucza USB) lub innego urządzenia np. telefonu komórkowego. Potwierdzenie posiadania jest zwykle wykonywane przy użyciu technologii hasła jednorazowego (OTP) lub szyfrowania kluczem publicznym (PKI).

Uwierzytelnianie biometryczne – w ostatnich latach znacznie wzrosło wykorzystanie biometrii w celu potwierdzenia tożsamości użytkownika. Identyfikacja biometryczna jest używana zarówno jako jeden z czynników uwierzytelniania wieloskładnikowego MFA, ale także jako samodzielna metoda uwierzytelniania. Obecnie najczęściej wykorzystywanymi danymi biometrycznymi są odcisk palca i skan twarzy. Można je uzyskać z czujnika linii papilarnych lub aparatu, które są wbudowanego w większość urządzeń mobilnych. Do identyfikacji użytkownika wykorzystuje się również biometrię behawioralną, która opiera się na unikalnych wzorcach zachowania użytkownika, np. charakterystyczny sposób, w jaki użytkownik uderza w klawiaturę (dynamika naciśnięć klawiszy).

- Uwierzytelnianie bezhasłowe – popularność tej metody uwierzytelniania stale rośnie, ze względu na to, że jest bezpieczniejsza od haseł, zapewnia większy komfort pracy użytkownika oraz jest tańsza w obsłudze. Jak sama nazwa wskazuje, potwierdzenie tożsamości nie opiera sią tutaj na hasłach, ale wykorzystuje inne technologie, które jednoznacznie identyfikują użytkownika. Może to być posiadanie „czegoś” unikalnie powiązanego z użytkownikiem (np. zarejestrowane urządzenie mobilne lub token sprzętowy) albo biometryczny podpis użytkownika (np. odcisk palca, skan twarzy). 

Uwierzytelnianie i autoryzacja odgrywają kluczową rolę w zapewnieniu bezpieczeństwa organizacji. Szybki postęp technologiczny, a także stale rosnąca liczba cyberzagrożeń sprawiają, że organizacje coraz chętniej rezygnują z haseł i wdrażają rozwiązania do uwierzytelniania bezhasłowego, np. firmy Secret Double Octopus. Jej produkty pozwalają całkowicie wyeliminować konieczność używania haseł we wszystkich systemach biznesowych i aplikacjach oraz integrują się z innymi rozwiązaniami do zarządzania tożsamością i dostępem, z których organizacje już korzystają.Głównymi zaletami uwierzytelniania bezhasłowego są bezpieczeństwo, wygoda użytkowników i obniżenie kosztów.Ponadto organizacje powinny pamiętać, że inwestycje w nowoczesne, bezpieczne i przyszłościowe rozwiązania do uwierzytelniania i autoryzacji będą stanowić także o przewadze konkurencyjnej organizacji. 

 

Tekst źródłowy: https://doubleoctopus.com/blog/authentication-vs-authorization-2020/

 

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
IT i technologie Autor sukcesu smartfonów Motorola w Polsce na czele meksykańskiego oddziału Biuro prasowe
2024-08-01 | 11:00

Autor sukcesu smartfonów Motorola w Polsce na czele meksykańskiego oddziału

Warszawa, 1 sierpnia 2024 r.: Alexander Zawadzki, dyrektor generalny polskiego oddziału Motorola, pokieruje marką na jednym z największych i najważniejszych pod względem sprzedaży
IT i technologie Dostawy poza domem, modernizacja floty i crowdshipping
2024-08-01 | 09:30

Dostawy poza domem, modernizacja floty i crowdshipping

Najnowsza edycja raportu „Green Last Mile Europe Report 2024” potwierdza, że choć greenwashing jest oczywisty, odnowienie floty, więcej dostaw poza domem, postęp technologiczny i
IT i technologie Odliczanie do DORA trwa. Organizacje finansowe muszą się przygotować
2024-08-01 | 01:00

Odliczanie do DORA trwa. Organizacje finansowe muszą się przygotować

Odliczanie do DORA trwa. Organizacje finansowe muszą się przygotować.  Cyberbezpieczeństwo i cyberodporność mają znaczenie dla każdej instytucji, niezależnie od branży. W

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Z programów lojalnościowych w sklepach korzysta 85 proc. Polaków. Ważne są dla nich promocje, personalizowane oferty i zbieranie punktów na nagrody

Przy wyborze sklepu stacjonarnego Polacy zwracają uwagę na dogodną lokalizację, duży wybór produktów i atrakcyjne ceny. Istotne są dla nich również programy lojalnościowe, z których korzysta już 85 proc. konsumentów, a 40 proc. decyduje się na zakupy właśnie ze względu na oferowane w nim rabaty – wynika z badania SW Research na zlecenie sieci Carrefour. Przyszłością rozwoju takich programów są spersonalizowane oferty, które pomagają klientom oszczędzać pieniądze na produktach kupowanych przez nich najczęściej. W taką stronę swoją platformę rozwija również Carrefour. Ostatnio sieć połączyła siły z programem Payback, przez co zasięg programu lojalnościowego zwiększył się do 10 mln klientów.

Przemysł spożywczy

Polska marnuje potencjał bycia europejskim liderem w produkcji biometanu. Jak dotąd nie działa żadna taka instalacja

Biometan mógłby w przyszłości pokryć nawet połowę krajowego zapotrzebowania na paliwa gazowe oraz przyczynić się do wykreowania całego nowego łańcucha wartości w gospodarce. W Polsce potencjał produkcji tego gazu sięga nawet 16 mld m3 rocznie, przy czym realnie dostępne substraty do jego produkcji pozwalają na wytworzenie ok. 9 mld m3 biometanu rocznie – pokazuje nowy raport Polskiej Organizacji Biometanu. Eksperci wskazują, że Polska mogłaby się stać europejskim potentatem w produkcji tego gazu, ale jak dotąd nie działa jeszcze żadna taka instalacja.

Ochrona środowiska

Budownictwo powoli się zazielenia. Dziś podejmowane wysiłki przyniosą rezultaty ok. 2030 roku

Budownictwo, które jest jednym z sektorów mających największy wpływ na środowisko i klimat, kładzie coraz większy nacisk na zrównoważony rozwój. Trendy w branży ukierunkowane na ten cel skupiają się przede wszystkim na wykorzystaniu technologii oraz udoskonalaniu istniejących i tworzeniu nowych, inteligentnych materiałów budowlanych, które lepiej odpowiadają na wyzwania środowiskowe związane z efektywnością energetyczną czy jakością powietrza. – Wydaje mi się, że w okolicach 2030 roku powinniśmy już widzieć wyraźną zmianę. Natomiast pełne zrównoważenie, pełna cyrkularność to moim zdaniem najwcześniej 2040 rok – mówi Tomasz Bojęć, partner zarządzający ThinkCo.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.