Komunikaty PR

Uwierzytelnianie i autoryzacja - różnice i sposób działania

2020-11-24  |  01:00

Procesy, które odgrywają kluczową rolę w zapewnieniu bezpieczeństwa IT to uwierzytelnianie (ang. authentication) i autoryzacja (ang. authorisation). Oba pojęcia są często mylone lub przypisuje się im nieprawidłowe znaczenie. W rzeczywistości uwierzytelnianie i autoryzacja to dwa różne, ale uzupełniające się procesy bezpieczeństwa. Mają inne cele, ale działając razem chronią dostęp do zasobów organizacji.

Uwierzytelnianie to proces identyfikacji użytkowników i upewnienia się, że są tym, za kogo się podają. To weryfikacja tożsamości danego użytkownika i najczęściej polega na podaniu nazwy użytkownika i hasła.

Autoryzacja to proces określania, do których zasobów ma dostęp uwierzytelniony użytkownik i które operacje może wykonywać. Proces ten weryfikuje czy dany użytkownik może korzystać z określonego zasobu (czy ma odpowiednie uprawnienia) i wykonywać określone czynności. 

Opierając się na powyższych definicjach, istnieje naturalna kolejność przeprowadzania uwierzytelniania i autoryzacji. Użytkownicy są najpierw uwierzytelniani w celu ustalenia, czy faktycznie są właścicielami konta z nazwą użytkownika. Dopiero po potwierdzeniu ich tożsamości otrzymują (lub nie) odpowiednie uprawnienia dostępu. Uwierzytelnianie i autoryzacja działają razem, aby zapobiec nieautoryzowanemu dostępowi do danych i systemów. W najbardziej podstawowej konfiguracji użytkownicy są uwierzytelniani raz, zwykle podczas logowania do sieci firmowej, a uprawnienia dostępu są określane na podstawie roli powiązanej z ich kontem użytkownika. Nowoczesne podejście do autoryzacji polega nie tylko na sprawdzeniu do jakich danych użytkownik próbuje uzyskać dostęp, ale także wykorzystuje informacje kontekstowe związane z żądaniem tego dostępu np. skąd użytkownik uzyskuje dostęp, jaki jest stan bezpieczeństwa jego urządzenia, czy jego zachowanie jest typowe itp. Ponadto coraz więcej współczesnych organizacji stosuje model zabezpieczeń opartych na zasadzie „Zero Trust” (Zero Zaufania), zgodnie z którym użytkownik otrzymuje tylko takie (minimalne) uprawnienia, jakie są niezbędne do realizacji jego obowiązków.  

Najczęściej używane metody uwierzytelniania to:

Hasło – przez lata był to domyślny i jedyny znany sposób uwierzytelniania użytkowników. Wprowadzając swoją nazwę, użytkownik informuje system za kogo się podaje. Natomiast hasło to ciąg znaków, który powinni znać tylko użytkownik i oprogramowanie uwierzytelniające. Usługa uwierzytelniania przyjmuje, że ​​użytkownik jest tym, za kogo się podaje po podaniu przez prawidłowego hasła potwierdzającego jego tożsamość.

Uwierzytelnianie dwuskładnikowe - ponieważ hasła stawały się coraz bardziej podatne na kradzież i inne metody ataków (np. phishing), to oprócz standardowej kombinacji - nazwa użytkownika i hasło - wprowadzono dodatkowe czynniki uwierzytelniające. Zapewniają one silniejszą i bezpieczniejszą formę uwierzytelniania. Zazwyczaj podstawowym czynnikiem pozostaje hasło. Dodatkowym czynnikiem uwierzytelniającym jest udowodnienie posiadania zarejestrowanego sprzętowego tokena uwierzytelniającego (tj. tokena OTP lub klucza USB) lub innego urządzenia np. telefonu komórkowego. Potwierdzenie posiadania jest zwykle wykonywane przy użyciu technologii hasła jednorazowego (OTP) lub szyfrowania kluczem publicznym (PKI).

Uwierzytelnianie biometryczne – w ostatnich latach znacznie wzrosło wykorzystanie biometrii w celu potwierdzenia tożsamości użytkownika. Identyfikacja biometryczna jest używana zarówno jako jeden z czynników uwierzytelniania wieloskładnikowego MFA, ale także jako samodzielna metoda uwierzytelniania. Obecnie najczęściej wykorzystywanymi danymi biometrycznymi są odcisk palca i skan twarzy. Można je uzyskać z czujnika linii papilarnych lub aparatu, które są wbudowanego w większość urządzeń mobilnych. Do identyfikacji użytkownika wykorzystuje się również biometrię behawioralną, która opiera się na unikalnych wzorcach zachowania użytkownika, np. charakterystyczny sposób, w jaki użytkownik uderza w klawiaturę (dynamika naciśnięć klawiszy).

- Uwierzytelnianie bezhasłowe – popularność tej metody uwierzytelniania stale rośnie, ze względu na to, że jest bezpieczniejsza od haseł, zapewnia większy komfort pracy użytkownika oraz jest tańsza w obsłudze. Jak sama nazwa wskazuje, potwierdzenie tożsamości nie opiera sią tutaj na hasłach, ale wykorzystuje inne technologie, które jednoznacznie identyfikują użytkownika. Może to być posiadanie „czegoś” unikalnie powiązanego z użytkownikiem (np. zarejestrowane urządzenie mobilne lub token sprzętowy) albo biometryczny podpis użytkownika (np. odcisk palca, skan twarzy). 

Uwierzytelnianie i autoryzacja odgrywają kluczową rolę w zapewnieniu bezpieczeństwa organizacji. Szybki postęp technologiczny, a także stale rosnąca liczba cyberzagrożeń sprawiają, że organizacje coraz chętniej rezygnują z haseł i wdrażają rozwiązania do uwierzytelniania bezhasłowego, np. firmy Secret Double Octopus. Jej produkty pozwalają całkowicie wyeliminować konieczność używania haseł we wszystkich systemach biznesowych i aplikacjach oraz integrują się z innymi rozwiązaniami do zarządzania tożsamością i dostępem, z których organizacje już korzystają.Głównymi zaletami uwierzytelniania bezhasłowego są bezpieczeństwo, wygoda użytkowników i obniżenie kosztów.Ponadto organizacje powinny pamiętać, że inwestycje w nowoczesne, bezpieczne i przyszłościowe rozwiązania do uwierzytelniania i autoryzacji będą stanowić także o przewadze konkurencyjnej organizacji. 

 

Tekst źródłowy: https://doubleoctopus.com/blog/authentication-vs-authorization-2020/

 

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
IT i technologie Technics i Automobili Lamborghini przedstawiają system gramofonowy SL-1200M7B Biuro prasowe
2024-05-09 | 10:00

Technics i Automobili Lamborghini przedstawiają system gramofonowy SL-1200M7B

SL-1200M7B sprzedawany będzie w zestawie z płytą winylową zawierającą dźwięki silnika V12 sześciu super sports cars Lamborghini, a także z matą antypoślizgową i naklejkami z
IT i technologie tesa na IX Międzynarodowych Targach Techniki Pakowania i Opakowań Warsaw Pack
2024-05-08 | 12:00

tesa na IX Międzynarodowych Targach Techniki Pakowania i Opakowań Warsaw Pack

Targi Warsaw Pack to wydarzenie dla branży opakowań, którego celem jest zgromadzenie czołowych firm, ekspertów i praktyków związanych z tym sektorem w Polsce i w całym
IT i technologie Drukarka może być bardziej SMART niż myślisz
2024-05-08 | 10:10

Drukarka może być bardziej SMART niż myślisz

Konsumenci stają się coraz bardziej otwarci na rozwiązania SMART, które – dzięki podłączeniu do sieci – umożliwiają zbieranie i przetwarzanie danych oraz podejmowanie

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Samorządowy Kongres Finansowy

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Tylko co czwarta firma planuje inwestycje zagraniczne. Ich zapał osłabia niestabilna sytuacja geopolityczna

Wartość bezpośrednich inwestycji zagranicznych polskich firm w 2022 roku wyniosła 28 mld euro, co stanowiło zaledwie 5 proc. krajowego PKB, podczas gdy średnia w krajach UE to aż 88 proc. PKB. To pokazuje, że rodzime przedsiębiorstwa do tej pory stosunkowo niewiele inwestowały za granicą, głównie na rynkach Unii Europejskiej i w Stanach Zjednoczonych. Barierą wciąż pozostaje dla nich m.in. brak elastycznego finansowania i wiedzy na temat korzyści, jakie może zapewnić firmie ekspansja zagraniczna. Zapał potencjalnych inwestorów osłabia też niepewna sytuacja geopolityczna. W efekcie tylko co czwarte przedsiębiorstwo rozważa obecnie zainwestowanie na międzynarodowym rynku, co jest wynikiem dużo niższym od globalnej średniej – wynika z badania przeprowadzonego przez PFR TFI.

Ochrona środowiska

Koniec „malowania trawy na zielono”. W komunikacji firm nie będzie miejsca na greenwashing [DEPESZA]

„Malowanie trawy na zielono” – to stare określenie dobrze pasuje do zjawiska greenwashingu, czyli takiej komunikacji marketingowej przedsiębiorstwa, która bazuje na nieprawdziwych lub zmanipulowanych deklaracjach związanych ze zgodnością prowadzonej działalności z zasadami ochrony środowiska. To nieuczciwe wobec klientów i partnerów biznesowych, a niedługo także niezgodne z prawem – podkreślili eksperci podczas panelu „Greenwashing”, jaki odbył się podczas 16. Europejskiego Kongresu Gospodarczego.

IT i technologie

Mobilne USG umożliwia dokładniejszą diagnostykę na miejscu wypadku. Z tym sprzętem jeździ coraz więcej karetek w Polsce

Badanie ultrasonograficzne jest podstawą diagnostyki w medycynie, a aparat USG znajduje się już na wyposażeniu każdego szpitala. Dzięki rozwojowi technologii urządzenia te doczekały się także mobilnej wersji, która jest łatwa w transporcie, a jednocześnie zachowuje wysokiej jakości obraz. Ten sprzęt jest coraz częściej wyposażeniem karetek ratunkowych. – W ramach umowy z Wielką Orkiestrą Świątecznej Pomocy Philips dostarczył 155 takich mobilnych ultrasonografów do 90 stacji ratownictwa w całej Polsce – mówi Michał Szczechula z Philips. Teraz ratownicy szkolą się z ich obsługi.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.