W epidemii rośnie liczba dłużników leasingowych
W ciągu ćwierćwiecza polski rynek leasingowy awansował z szesnastego na piąte miejsce w Europie. Zainteresowanie leasingiem już nie tylko aut, ale i maszyn oraz urządzeń rośnie. Wraz z nim niestety rośnie zadłużenie polskich przedsiębiorców wobec firm leasingowych. Od momentu wybuchu pandemii, czyli od marca 2020 r., zadłużenie klientów wobec firm leasingowych wzrosło o ponad 27,4 mln zł i obecnie wynosi ponad 464 mln zł. W Krajowym Rejestrze Długów widnieje już prawie 9 tys. firm, które są leasingowymi dłużnikami. Każda z nich ma średnio do spłacenia prawie 53 tys. zł, czyli przeciętną wartość ceny poleasingowego wózka widłowego.
Zadłużenie wobec firm leasingowych charakteryzuje się dużą zmiennością. W ostatnich kilku latach wielokrotnie liczba dłużników i wartość ich długu rosła z miesiąca na miesiąc o kilka, kilkanaście procent, by w kolejnych miesiącach spaść, i to znacznie, poniżej pierwotnego zadłużenia. W marcu tego roku wartość długu zmalała o ponad 21 mln zł, by od kwietnia znowu rosnąć.
– Większy przyrost zadłużenia był w kwietniu i w maju, w czerwcu jego dynamika zaczęła maleć. To pokrywa się z zamrożeniem, a potem odblokowywaniem kolejnych obszarów gospodarki. Najwyraźniej część leasingobiorców albo nie mogła spłacać rat, albo z obawy przed niepewną przyszłością wstrzymywała płatności mimo posiadanych środków. Jednocześnie od maja znacznie wzrosła liczba raportów pobieranych przez firmy leasingowe, które weryfikują potencjalnych klientów, co by sugerowało, że rośnie zainteresowanie przedsiębiorców inwestycjami – mówi Adam Łącki, prezes Zarządu Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej.
To, że przedsiębiorcy mimo koronakryzysu choć ostrożnie, to jednak myślą o firmowych inwestycjach, wynika również z trzeciej edycji badania KRD „KoronaBilans MŚP”. Co siódma ankietowana firma planuje inwestycje w najbliższych trzech miesiącach. Najwięcej z nich, bo prawie 60 proc. myśli o zakupie nowego sprzętu.
– Według danych Związku Polskiego Leasingu, rośnie rola tej usługi w finansowaniu krajowych inwestycji. Leasing istotnie wspiera rozwój firm. Trzeba pamiętać, że z jego pomocą przedsiębiorcy mogą finansować nie tylko zakup samochodów, ale również maszyn i urządzeń, które obecnie stanowią 30 proc. struktury leasingowej. Oczywiście zdecydowaną część, bo 70 proc. zajmują pojazdy. Ale rosnące zainteresowanie leasingiem różnego rodzaju maszyn i urządzeń świadczy o dodatkowych możliwościach rozwoju firm z sektora MŚP – zauważa Andrzej Kulik, ekspert Rzetelnej Firmy.
Nie płaci transport, ale rekordzista w przemyśle
Prawie ¼ całego zadłużenia, a dokładniej 111 mln zł, muszą zapłacić firmom leasingowym przewoźnicy.
– Średnio jedno przedsiębiorstwo transportowe zalega firmom leasingowym na kwotę bliską 60 tys. zł. Ale rekordzistą zadłużonym na blisko 12 mln zł jest producent wyrobów z tworzyw sztucznych z powiatu kartuskiego, działający w branży przetwórstwa przemysłowego – informuje Adam Łącki.
Na drugim miejscu, jeśli chodzi o branżę najbardziej zadłużoną wobec firm leasingowych, jest handel hurtowy i detaliczny. Firmy z tej branży mają do oddania 73,5 mln zł. Podium zamykają firmy zajmujące się przetwórstwem przemysłowym, które winne są 40,5 mln zł.
Widać również, że największy problem z regulowaniem zobowiązań wynikających z umów leasingowych mają najmniejsze firmy. Jednoosobowe działalności gospodarcze stanowią największą grupę dłużników leasingowych. To ponad 64 proc. Te firmy muszą także uregulować najwyższy dług, równy prawie 270 mln zł.
– Choć jednoosobowe działalności gospodarcze mają najwyższy dług wynikający z umów leasingowych, to jednak średnia wartość zadłużenia jednej z nich wynosi 47 tys. zł. Te proporcje odwracają się w przypadku największych firm. Widać to wyraźnie w spółkach akcyjnych, których w naszej bazie danych za nieopłacony leasing wpisanych jest 126. Czyli ponad 45 razy mniej niż jednoosobowych działalności gospodarczych. Ale średni dług przypadający na jedną spółkę akcyjną sięga 141 tys. zł, czyli trzy razy więcej niż średni dług najmniejszej firmy – dodaje Adam Łącki.
Najwyższa średnia na Podlasiu
Najwyższe zadłużenie wobec leasingodawców mają firmy z Mazowsza (100 mln zł). Na drugim miejscu, choć z długiem o połowę niższym, są firmy z województwa śląskiego. Podium zamykają przedsiębiorstwa z Wielkopolski, które muszą uregulować prawie 46 mln zł długu leasingowego. Po drugiej stronie, z najniższą wartością zadłużenia leasingowego, są firmy z województwa opolskiego (7,7 mln zł), świętokrzyskiego (8,4 mln zł) oraz lubuskiego (10,2 mln zł).
Interesująco na tle wszystkich województw wygląda Podlasie, w którym 189 firm ma do oddania 12,8 mln zł. Średnie zadłużenie za raty leasingowe jednej podlaskiej firmy wynosi 68 tys. zł i jest to najwyższa wartość wśród wszystkich województw. Tamtejszy leasingowy dłużnik rekordzista ma do oddania prawie 2 mln zł.

Legalne działanie w świecie kryptowalut – zgodnie z kanadyjskim prawem

BLIKUJ na raty w IKEA! Nowy sposób płatności dostępny w całej Polsce

Raport Bitget Wallet wykazuje, że portfele kryptowalutowe stają się uniwersalnymi centrami finansowymi
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji
Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.
Konsument
Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.
Handel
Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.