W Polsce są dzieci, które nie znają rodzinnego ciepła świąt
Dla tysięcy dzieci w Polsce święta Bożego Narodzenia to czas smutku, awantur i samotności. SOS Wioski Dziecięce, jako organizacja, która już od 40 lat pomaga najbardziej potrzebującym dzieciom, apeluje o natychmiastowe wsparcie – nie tylko dzieci opuszczonych czy osieroconych, ale także tych z rodzin z wieloma problemami. Celem kampanii jest zebranie środków na tegoroczną organizację bezpiecznych, radosnych i rodzinnych świąt Bożego Narodzenia.
- Wielu z nas z nostalgią wspomina dzieciństwo – kiedy zapach pomarańczy wydawał się bardziej intensywny, a oczekiwanie na pierwszą gwiazdkę budziło ogromne emocje. Choć nie możemy wrócić do tamtych chwil, możemy zadbać, by nadchodzące święta były niezapomniane – dla dzieci, które do tej pory ich nie znały. – komentuje Olga Fiedorowicz, Kierowniczka Działu Marketingu i Fundraisingu w Stowarzyszeniu SOS Wioski Dziecięce w Polsce.
Olek, choć miał tylko 9 lat, czuł na sobie ciężar całego świata
Chłopiec zbyt dobrze rozumiał, co dzieje się w domu – ojciec coraz częściej wracał pijany, a zamiast śmiechu i przedświątecznej radości, słyszał krzyki i dźwięk butelek, płacz. Każdego dnia chłopiec z niepokojem myślał o wieczorze, martwiąc się o to, co przyniesie. Marzył o świętach, jak z bajkowych opowieści, ale w jego sercu zaczynała gasnąć nadzieja, a przed swoją młodszą siostrą wciąż starał się udawać, że wszystko może się jeszcze zmienić.
Hela miała 6 lat i wciąż wierzyła w magię świąt
Dziewczynka każdego wieczoru wyglądała przez okno, szukając pierwszej gwiazdki, wierząc, że jej blask odmieni wszystko. Choć nie rozumiała w pełni tego, co działo się w domu, czuła strach i smutek oraz milczenie Olka. Mimo to, w jej małym serduszku tliła się nadzieja – że te święta mogą być inne.
SOS Rodzinie
SOS Wioski Dziecięce mają kilkunastoletnie doświadczenie w pracy z dziećmi z rodzin zmagających się z wieloma problemami, zagrożonych rozpadem. Od 16 lat prowadzone są działania profilaktyczne w ramach Programu „SOS Rodzinie”. Jego nadrzędnym celem jest pomoc rodzinom w przezwyciężeniu problemów i nierzadko poważnych kryzysów. - Nasza pomoc kierowana jest do rodzin ze szczególnym uwzględnieniem dziecka. To właśnie dzieci mogą skorzystać z dedykowanych im zajęć i działań świetlicowych. Otrzymają tam pomoc w nauce, wsparcie specjalistów, szansę na rozwój zainteresowań. Ważnym elementem wsparcia jest również edukacja rodziców w zakresie wychowania, dostrzegania mocnych stron dzieci oraz uważności na ich problemy. – mów Łukasz Łagód, psycholog i doradca programowy w Stowarzyszeniu SOS Wioski Dziecięce w Polsce.
Z pomocą we wsiach i małych miejscowościach
Warto podkreślić, że świetlice SOS powstają głównie we wsiach i małych miejscowościach, gdzie czasem nie dojeżdża nawet autobus czy nie ma stałego dostępu do internetu. - Zasadność pomocy w takich rejonach potwierdzają nie tylko nasze obserwacje, ale również dane krajowe. Mieszkańcy wsi o wiele częściej doświadczają ubóstwa skrajnego (jest to poziom 11,5%, podczas gdy w mieście jest to nieco 3%). Ponadto, ubóstwo skrajne najczęściej dotyka osoby najmłodsze, w przedziale wieku 0-17 lat (7,6%), a także małżeństwa z co najmniej trójką dzieci (6,9%)). Dla porównania, zasięg ubóstwa skrajnego w gospodarstwach bez dzieci wynosi 1,7%. [1] – dodaje Łukasz Łagód.
Ty też możesz pomóc!
Przekaż darowiznę na rzecz podopiecznych Stowarzyszenia na nr konta 07 1240 6247 1111 0000 4975 0683 lub na stronie www.dziecisos.org. Każda wpłata pomoże Stowarzyszeniu zorganizować rodzinne święta dla opuszczonych i osieroconych dzieci.
Kampanię wspiera spot reklamowy pt. „Dzieci, których rodzice zawiedli, wciąż wierzą w moc pierwszej gwiazdki”. Za produkcję spotu odpowiada Motion Pikczer. Ogólnopolska kampania i towarzysząca jej świąteczna zbiórka prowadzone będą w listopadzie i grudniu 2024 r. Planowane działania reklamowe obejmują prasę, radio, telewizję i kampanię online.
[1] Zasięg ubóstwa ekonomicznego w Polsce w 2023 roku; https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/warunki-zycia/ubostwo-pomoc-spoleczna/zasieg-ubostwa-ekonomicznego-w-polsce-w-2023-roku,14,11.html

Jak performance marketing pomaga rosnąć firmom?

25. Kongres Public Relations – ćwierć wieku refleksji, wiedzy i inspiracji

VOICE IMPACT AWARD – ogólnopolski konkurs grantowy dla dziennikarzy i studentów
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Trwają dyskusje nad kształtem unijnego budżetu na lata 2028–2034. Mogą być rozbieżności w kwestii Funduszu Spójności czy dopłat dla rolników
Trwają prace nad wieloletnimi unijnymi ramami finansowymi (WRF), które określą priorytety wydatków UE na lata 2028–2034. W maju Parlament Europejski przegłosował rezolucję w sprawie swojego stanowiska w tej sprawie. Postulaty europarlamentarzystów mają zostać uwzględnione we wniosku Komisji Europejskiej w sprawie WRF, który zostanie opublikowany w lipcu 2025 roku. Wciąż jednak nie ma zgody miedzy państwami członkowskimi, m.in. w zakresie Funduszu Spójności czy budżetu na rolnictwo.
Konsument
35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup mieszkania nawet na kredyt. Pomóc może wsparcie budownictwa społecznego i uwolnienie gruntów pod zabudowę

W Polsce co roku oddaje się do użytku ok. 200 tys. mieszkań, co oznacza, że w ciągu dekady teoretycznie potrzeby mieszkaniowe społeczeństwa mogłyby zostać zaspokojone. Jednak większość lokali budują deweloperzy na sprzedaż, a 35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup nawet za pomocą kredytu. Jednocześnie ta grupa zarabia za dużo, by korzystać z mieszkania socjalnego i komunalnego. Zdaniem prof. Bartłomieja Marony z UEK zmniejszeniu skali problemu zaradzić może wyłącznie większa skala budownictwa społecznego zamiast wspierania kolejnymi programami zaciągania kredytów.
Problemy społeczne
Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym

Coraz większa grupa dzieci zaczyna korzystać z internetu już w wieku siedmiu–ośmiu lat – wynika z raportu NASK „Nastolatki 3.0”. Wtedy też stykają się po raz pierwszy z hejtem, którego jest coraz więcej w mediach społecznościowych. Według raportu NASK ponad 2/3 młodych internautów uważa, że mowa nienawiści jest największym problemem w sieci. Co więcej, dzieci rzadko mówią o takich incydentach dorosłym, dlatego tym istotniejsze są narzędzia technologiczne służące ochronie najmłodszych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.