W TROSCE O PASAŻERÓW I ŚRODOWISKO
OKK! PR
ul. Świętojesrska5/7
00-236 Warszawa
biuro|okkpr.pl| |biuro|okkpr.pl
882444811
www.okkpr.pl
Podróżnym w Lublinie już niebawem służyć będzie Zintegrowane Centrum Komunikacyjne, którego głównym obiektem jest Dworzec Metropolitalny autorstwa pracowni Tremend. Obiekt, będący doskonałym przykładem zrównoważonego projektowania, przyniósł już jego twórcom wiele prestiżowych nagród.
Dworzec Metropolitalny, powstaje w zastępstwie starego dworca autobusowego z lat 70. XX wieku, naprzeciwko dworca PKP Lublin Główny, między ulicami Dworcową, Gazową i Młyńską. Dzięki temu w jednej części Lublina zostanie zintegrowany transport kolejowy, autobusowy, busowy i miejski. W ramach całego założenia, będącego jedną z największych i najważniejszych inwestycji miasta współfinansowanych ze środków europejskich, wokół obiektu powstał nowy układ drogowy, który usprawni ruch i komunikację.
Nowoczesna architektura Dworca Metropolitalnego wchodzi w dialog z historyczną budowlą z 1877 roku projektu Witolda Lanciego. Jak stwierdzają autorzy z pracowni Tremend „wskutek tego kontrastowego odróżnienia nie konkuruje z elewacjami historycznymi budynków i zabudowy miejskiej”. Architekci wyjaśniają, iż obiekt zaprojektowany jest „w sposób świadomie odmienny stylowo od istniejącej zabudowy dworca PKP o mocno zachowanych chronionych cechach historycznych”.
Pudełko w pudełku
Budynek Dworca Metropolitalnego ma strukturę „box-in-box”. W większej zewnętrznej bryle zamknięta jest druga, mniejsza. Znajdujący się nad nimi dach użytkowy z zielenią, na którym przewidziano skwer miejski i plac zabaw, oraz zadaszenie nad stanowiskami dla autobusów wsparte są na olbrzymich wolnostojących słupach kielichowych, które skrywają piony kanalizacji deszczowej. Ażurowe konstrukcje z rur stalowych, przywodzące na myśl splątane pnie drzew, nie tylko pełnią ważną funkcję użytkową, lecz także stanowią architektoniczny wyróżnik i zarazem ozdobę budowli.
Projektowanie zrównoważone
Dla architektów z pracowni Tremend priorytetem są rozwiązania przyjazne środowisku. Lubelski dworzec jest tego najlepszym przykładem. Struktura „pudełko w pudełku” i proekologiczne parametry szklanych elewacji zmniejszają koszty ogrzewania. Beton, stanowiący jeden z głównych budulców, jest materiałem o niskiej emisyjności. Blisko trzysta metrów kwadratowych powierzchni zajmuje zewnętrzny ogród wertykalny. Zastosowanie systemu wody szarej pozwala na wykorzystanie deszczówki do spłukiwania toalet oraz utrzymania zieleni. Walor prośrodowiskowy mają wentylacja z odzyskiem ciepła do 80 procent oraz naturalne wietrzenie garażu podziemnego, czyli otwarcia w formie atrium wspierające cyrkulację powietrza. W przestrzeniach, z których korzystać będą pasażerowie, zaprojektowano ogrzewanie i chłodzenie płaszczyznowe zasilane z kaskady pomp ciepła wykorzystujących 42 odwierty. Zadaszenie wiat przystankowych nad 43 kieszeniowymi stanowiskami autobusów stanowią przejrzyste panele szklane, w które wtopione zostały ogniwa fotowoltaiczne o podwójnej funkcji: zaciemniania dla ochrony przed słońcem oraz dostarczania energii potrzebnej do obsługi dworca. Efektywne wykorzystanie energii zapewnia sterowanie układami grzewczymi i wentylacyjnymi z funkcjami indywidualnego dostosowywania temperatur i automatyką czasową. Wyrazem mądrego gospodarowania prądem jest również ograniczenie iluminacji budynku i jego sąsiedztwa, a także wykorzystanie energooszczędnych źródeł światła. Natomiast ograniczeniu zanieczyszczenia powietrza służy zastosowanie antysmogowych płyt chodnikowych. Wszystko dla dobrostanu pasażerów i otoczenia.
Deszcz nagród
Unikatową architekturę obiektu – zaprojektowanego w duchu zrównoważonego rozwoju – doceniły polskie i zagraniczne gremia. Dworzec Metropolitalny przyniósł pracowni Tremend szereg prestiżowych laurów. Znalazł się na tzw. „krótkiej liście” nagrody World Building of The Year w kategorii Infrastruktura przyznawanej w ramach World Architecture Festival w Amsterdamie, otrzymał wyróżnienie Green Building Awards 2022 w konkursie PLGBC w kategorii Najlepszy projekt ekologiczny oraz nagrodę Real Estate Impactor 2020 przyznaną przez redakcję dziennika „Rzeczpospolita” w kategorii Innowacyjne podejście do projektowania przestrzeni.
Więcej na: http://tremend.pl/
Facebook: https://www.facebook.com/tremendarchitects
Instagram: https://www.instagram.com/tremend_architects/

Deweloperzy ukrywają ceny mieszkań. Z troski o klientów czy swoje portfele?

Więcej przestrzeni, mniej hałasu – dlaczego Polacy coraz częściej wybierają przedmieścia?

Jak czytać rzuty mieszkań i uniknąć przykrych niespodzianek? AI ułatwia wybór
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Komisja Europejska chce wprowadzić ujednolicone przepisy dotyczące wyrobów tytoniowych. Europosłowie mówią o kolejnej nadregulacji
Ministerstwo Zdrowia opracowało nowy projekt przepisów wprowadzających kolejne zakazy dotyczące wyrobów tytoniowych – całkowitą eliminację e-papierosów oraz zakaz aromatów w woreczkach nikotynowych. Najprawdopodobniej w ciągu kolejnych dwóch–trzech lat Polska będzie musiała implementować nową dyrektywę dotyczącą wszystkich produktów tytoniowych, nad którym niebawem ma rozpocząć prace Komisja Europejska. Europosłowie mówią o ryzyku chaosu legislacyjnego, nadregulacji i wskazują na zagrożenia związane z proponowaną podwyżką akcyzy.
Konsument
Za trzy miesiące ruszy w Polsce system kaucyjny. Wątpliwości budzą kwestie rozliczeń i podatków

Zaledwie trzy miesiące zostały do startu systemu kaucyjnego w Polsce. Kaucje obejmą szklane i plastikowe butelki oraz puszki z napojami. To duża zmiana dla producentów napojów, sklepów i konsumentów oraz pośredniczących w zbiórce operatorów systemów kaucyjnego. Na razie przepisy są na tyle niedoprecyzowane, że budzą wiele wątpliwości w kwestii rozliczania podatków czy rozliczeń z operatorami. Producenci będą musieli płacić podatek od niezwróconych butelek, co zwiększy ich koszty.
Transport
Rośnie skala agresji na polskich drogach. Problemem jest nie tylko nadmierna prędkość, ale też jazda na zderzaku

Za kilka dni zaczynają się wakacje, czyli statystycznie najniebezpieczniejszy czas na drogach. Wśród głównych przyczyn takich zdarzeń na prostych odcinkach drogi są nadmierna prędkość i jazda na zderzaku. Zarządca autostrady A4 Katowice–Kraków w ramach kampanii „Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie” zwraca uwagę na zjawisko agresji na polskich drogach i przypomina, że bezpieczeństwo zaczyna się od osobistych decyzji kierowcy.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.