Wiemy, w co Polacy będę inwestować w 2023 roku. Dane zaskakują
Wysoka inflacja, a co za tym idzie – spadająca wartość pieniądza – mobilizują Polaków do inwestowania. Analitycy PROFIT Development, dewelopera z blisko 20-letnim doświadczeniem, sprawdzili, w co będą inwestować konsumenci w 2023 roku. Na topie będą prestiżowe nieruchomości w atrakcyjnych lokalizacjach, dobra luksusowe, biżuteria i kamienie szlachetne, a także… złoto. Zdaniem inwestorów – kluczowe jest dywersyfikowanie źródeł przychodów, a także inwestycji.
Mogłoby się wydawać, że wysoka inflacja i rosnące ceny dóbr oraz usług zniechęcą Polaków do inwestowania. Nic bardziej mylnego. Coraz więcej osób chce bezpiecznie lokować zgromadzone środki pieniężne. Konsumenci wybierają pewne inwestycje w nieruchomości czy złoto. Powoli w zapomnienie odchodzą inwestycje w kryptowaluty. Dlaczego? Zdaniem analityków PROFIT Development, rynek kryptowalut sukcesywnie traci na wartości począwszy od listopada 2021 roku. Straty inwestorów, którzy zdecydowali się postawić na cyfrowe pieniądze, sięgają setek milionów dolarów. W co więc inwestować, by mieć pewność zwrotu? Analitycy przygotowali zestawienie. Oto lista najbardziej lukratywnych inwestycji, na które postawią Polacy w przyszłym roku.
- Dobra luksusowe
- Prestiżowe nieruchomości
- Biżuteria i kamienie szlachetne
- Złoto
Sprawdźmy, dlaczego akurat te obszary będą się cieszyć największym zainteresowanie, inwestorów.
Dobra luksusowe na topie
Łączna wartość rankingu stu najcenniejszych światowych marek Kantar Brands z 2022 r. wzrosła o 23 proc., osiągając prawie 8,7 biliona dolarów. Sektorowi nie zaszkodziły inflacja i niepewna sytuacja gospodarcza. Do najcenniejszych marek zalicza się Apple, którego wartość jest wyceniana na 947 miliardów dolarów, a tuż za nią plasuje się Google – jego wartość to 820 miliardów dolarów. Najszybciej rozwijającą się marką jest Cartier, którego wartość wzrosła o 88 proc. Marki i dobra luksusowe bardzo wolno tracą na wartości – to pewna inwestycja, a sam rynek jest odporny na perturbacje związane z niepewną sytuacją gospodarczą. Zdaniem analityków, mając to na uwadze, Polacy w 2023 roku będą chętnie inwestować właśnie w dobra luksusowe.
Inwestycje w nieruchomości premium
Trendy na rynkach Stanów Zjednoczonych wyraźnie wskazują nieruchomości jako pewną inwestycję. Widoczne są dwa rodzaje zarządzania majątkiem z kategorii „real estate”: zakup i sprzedaż z marżą lub najem długoterminowy. Na rodzimym rynku będą zyskiwać na popularności nieruchomości z kategorii premium.
– Inwestowanie w nieruchomości pozwala na bezpieczne lokowanie kapitału. To pewny rynek, a wartość domów czy mieszkań sukcesywnie rośnie – mówi Agnieszkę Pachulska, dyrektor oddziału Warszaw PROFIT Development. – Polacy coraz chętniej inwestują w mieszkania zlokalizowane w dużych miastach, ale w zielonym otoczeniu. Przykładem może być osiedle Hemara na warszawskiej Białołęce. Na topie są jasne, ustawne i komfortowe mieszkania 1-,
2-, 3- i 4-pokojowe, o metrażach od 25 m2 do 102 m2.
Deweloper podkreśla, że perspektywiczną inwestycją są także lokale usytuowane w centrum miasta. Przykładem może być inwestycja we Wrocławiu przy ulicy Braniborskiej. Mieszkania w dobrej lokalizacji to świetna inwestycja także na najem.
Biżuteria, kamienie szlachetne, złoto
Za pewne inwestycje uważa się biżuterię, kamienie szlachetne i czyste złoto. W ostatnich miesiącach złoto notuje stałe wzrosty. Zdaniem inwestorów lokowanie środków w ten kruszec to pewne zabezpieczenie przed spadkiem wartości pieniądza.
W co zatem inwestować spośród wymienionych możliwości? Wszystko zależy od zasobności portfela. Według badania Assay Index, co drugi Polak posiada oszczędności w wysokości ok. 30 tysięcy złotych, zaś 6 proc. zgromadziło na koncie więcej niż 100 tysięcy złotych. I to właśnie ta ostatnia grupa może pozwolić sobie na inwestowanie w dobra wysokiej jakości.

Kongres Rady Podatkowej o najważniejszych wyzwaniach fiskalnych dla biznesu

Ceny ubezpieczeń spadły o 3% w pierwszym kwartale 2025 r.

Pożyczki bez zaświadczeń i formalności – dlaczego Polacy coraz częściej wybierają tę formę finansowania?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Bankowość

Finansowanie Europejskiego Banku Inwestycyjnego wspiera rozwój OZE czy infrastruktury drogowej. Wśród nowych priorytetów bezpieczeństwo i obronność
Od momentu przystąpienia do UE polska gospodarka urosła dwukrotnie – skumulowany wzrost PKB wyniósł 99 proc., a połowa wzrostu wynikała z członkostwa w UE. Duża w tym zasługa Europejskiego Banku Inwestycyjnego, który od 2004 roku przekazał w Polsce 100 mld euro w finansowanie projektów związanych m.in. z efektywnością energetyczną, OZE czy zrównoważonym rozwojem miast. EBI zwiększa też inwestycje w obronność i bezpieczeństwo – w 2024 roku bank zainwestował 300 mln euro w pierwszy polski program satelitarny.
Polityka
Duży udział własności państwowej negatywnie wyróżnia Polskę na tle Europy. Większość Polaków za ograniczeniem wpływu polityków na gospodarkę

Polska negatywnie wyróżnia się na tle krajów UE i OECD pod względem własności państwowej. Państwo kontroluje nie tylko duże, kluczowe dla gospodarki przedsiębiorstwa, lecz również graczy w mniej znaczących sektorach, jak słodycze czy armatura. Zdaniem przedstawicieli FOR „zatruwa” to zarówno gospodarkę, jak i politykę. W badaniach organizacji Polacy wypowiedzieli się proprywatyzacyjnie, choć w przypadku pytań o prywatyzacje dużych firm już nie byli tak zdecydowani.
Transport
Polska jednym z największych rynków aut używanych na świecie. Dwie trzecie kierowców planuje zakup z drugiej ręki

66 proc. konsumentów, którzy w ciągu najbliższych trzech lat chcą zmienić samochód, deklaruje zakup z drugiej ręki – wynika z badania autoDNA. W Polsce na jedno auto nowe, z salonu, przypada pięć używanych. Chociaż rynek wtórny się stopniowo profesjonalizuje, wciąż liczne są nieprawidłowości i próby oszukania kupującego. 81 proc. kupujących deklaruje, że weryfikuje stan auta przed zakupem, ale często jest to bardzo pobieżny proces.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.