Work-life balance – więcej niż tylko modny trend
W ostatnich latach w Polsce na znaczeniu zyskuje zachowywanie równowagi pomiędzy pracą a życiem, a większość pracowników odczuwa satysfakcję z tzw. work-life balance. Jak wynika z raportu ,,Perfect Match Research’’, przygotowanego przez firmę kadrowo-płacową SD Worx, blisko 44 proc. polskich pracowników jest zadowolonych ze swojej równowagi między życiem prywatnym a zawodowym. Co wpływa na taki wynik? Czy popularny home office jest kluczem do osiągnięcia balansu czy wręcz odwrotnie – utrudnieniem?
Praca zdalna a potrzeba równowagi
Zgodnie z raportem ,,Perfect Match Research’’, 32,4 proc. pracowników zauważa poprawę tzw. work-life balance w ostatnim roku. Tylko 26,5 proc. nie zgadza się z takim stwierdzeniem, a 41 proc. ma neutralny stosunek.
Popularny w ostatnich latach trend pracy zdalnej z domu może przekładać się na odczuwanie satysfakcji z godzenia życia prywatnego ze służbowym. Blisko 44 proc. pracowników preferuje pracę z domu, zaś tylko 21 proc. woli wykonywać swoje obowiązki z miejsca zatrudnienia. Co ciekawe, 51 proc. przyznaje, że praca z domu przekłada się na ich większą produktywność. Odmienne zdanie na ten temat ma tylko 18 proc. Niestety, pomimo wielu zalet, praca zdalna przyczynia się do generowania nadgodzin. Aż blisko 52 proc. pracowników zauważa, że wykonując swoje obowiązki służbowe z domu pracuje dłużej.
– Cieszy mnie, że Polska osiągnęła bardzo dobry wynik zadowolenia z tzw. work-life balance. Dla porównania, najwyższe wyniki w Europie uzyskały trzy kraje – Finlandia (53,5 proc.), Belgia (53 proc.) oraz Dania (52 proc.). Analizując dane widać, że pracownicy potrafią znaleźć równowagę pomiędzy życiem prywatnym a zawodowym, a praca zdalna może być w tym pomocna. Z jednej strony praca z domu pozwala zaoszczędzić dużo czasu np. na codzienne dojazdy do miejsca pracy. Z drugiej strony częściej pracujemy po godzinach, bo granica pomiędzy domem a biurem zaczyna się zacierać. Warto znaleźć złoty środek, aby tę granicę utrzymać. Czasem wystarczy nawet wdrożenie jednego lub kilku zdrowych nawyków do życia codziennego, aby zachować równowagę, takich jak przykładowo dłuższy spacer czy wyłączenie powiadomień służbowych po zakończeniu godzin pracy – mówi Paulina Zasempa, People Country Lead – Poland and CEE, SD Worx Poland.
W poszukiwaniu złotego środka
Wydłużone godziny pracy to nie jedyny problem, utrudniający osiągnięcie równowagi pomiędzy życiem prywatnym a zawodowym. Według badania, aż 38 proc. pracowników sprawdza pocztę i odpowiada na maile lub telefony po zakończeniu pracy. Tylko niewiele więcej, bo 38,6 proc., przyznaje, że stara się tego unikać. Sytuacja wygląda nieco korzystniej w przypadku urlopów. Aż blisko 43 proc. cieszy się wypoczynkiem, zapominając o służbowych obowiązkach, a 52 proc. pracowników w ogóle nie sprawdza powiadomień w tym czasie.
Aby zapobiegać niezdrowym nawykom i poprawić równowagę pomiędzy życiem prywatnym a zawodowym, część pracowników korzysta z pomocnych narzędzi, które nierzadko oferowane są przez pracodawców. Blisko 40 proc. przyznaje, że w zachowaniu tzw. work-life balance pomaga im monitorowanie czasu pracy. Tylko 23 proc. pracowników nie widzi korzyści takiego rozwiązania.
– Umiejętność mentalnego wylogowania się ze służbowych obowiązków jest niewątpliwie pomocna. Pozwala nam utrzymać świetną kondycję psychiczną, co przekłada się również na stan fizyczny. Zarówno dłuższy wypoczynek, jak i codzienny relaks są tak samo ważne, aby osiągnąć równowagę. Dane pokazują, że coraz lepiej nam to wychodzi, jednak nie zawsze o tym pamiętamy. Dlatego cieszy mnie, że coraz więcej firm zwraca na to uwagę i korzysta z tego typu rozwiązań, oferując pracownikom narzędzia wspierające równowagę pomiędzy życiem prywatnym a zawodowym. Monitorowanie czasu pracy, odciążanie pracowników w najbardziej powtarzalnych procesach, udostępnianie personalizowanego pakietu benefitów – to są działania, na które liczą pracownicy. Pamiętajmy, że brak odpowiedniej równowagi może prowadzić nie tylko do permanentnego przemęczenia, ale także do potencjalnie groźnego wypalenia zawodowego. Uważam, że obecnie dla firm najcenniejszymi pracownikami są ci w dobrej kondycji psychicznej. Dlatego work-life balance to zdecydowanie coś więcej, niż tylko modny trend – podsumowuje Sylwia Rozbicka, psycholog i psychoterapeutka, MindHealth Centrum Zdrowia Psychicznego.

Mercer Total Remuneration Survey (TRS) – kluczowe wnioski i obserwacje

Dyskusje o pokoleniu Z na rynku pracy, Women on boards i migracjach. Zakończyło się EFNI Wiosna w Warszawie

Zaskocz swoich pracowników: 500 zł na karcie Pluxee, które działa jak 560 zł!
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Trwają prace nad szczegółowymi wytycznymi dla schronów. Prowadzona jest też inwentaryzacja i ocena stanu istniejących obiektów
W MSWiA trwają prace nad rozporządzeniem, które określi m.in., jakie warunki powinny spełniać miejsca schronienia, oraz wprowadzi spójne standardy dotyczące ich organizacji i wyposażenia. Ich opracowanie wymagane jest przez ustawę o ochronie ludności i obronie cywilnej, która weszła w życie 1 stycznia br. Trwa także inwentaryzacja istniejących obiektów zbiorowej ochrony, w tym schronów. Jak podkreślają eksperci, mamy w tym obszarze wiele zaległości do nadrobienia. Problemem jest niedobór specjalistów od budowli schronowych, którzy mogliby ten proces wesprzeć i przyspieszyć.
Handel
Nowy rozdział we współpracy Wielka Brytania – Unia Europejska. Bezpieczeństwo jedną z kluczowych kwestii

19 maja odbędzie się w Londynie pierwszy od brexitu na tak wysokim szczeblu szczyt brytyjskich i unijnych przywódców. Zdaniem polskich europosłów obydwie strony dojrzały do ponownego zacieśnienia stosunków i są dla siebie kluczowymi partnerami. Rozmowy dotyczyć mają przede wszystkim zagadnień związanych z obronnością, ale także możliwości swobodnego przemieszczania się młodych ludzi. Wyzwaniem we wzajemnych relacjach wciąż są kwestie handlowe.
Transport
W Amazon pracuje ponad 750 tys. robotów. Najnowszy jest wyposażony w „zmysł” dotyku

Pierwsze roboty wyposażone w „zmysł” dotyku wykorzystywane są przez Amazon do obsługi produktów w centrach realizacji zamówień w USA i Niemczech. Roboty potrafią precyzyjnie przeszukiwać nawet ciasne przestrzenie półek w poszukiwaniu konkretnych produktów i z wyczuciem przenosić je na taśmę. Dzięki nim pracownicy nie muszą się schylać ani wspinać po drabinie w poszukiwaniu towaru. Automatyzacja wspiera też pracę kurierów. Paczki, które mają być dostarczone pod wskazany adres, podświetlane są w furgonetce na zielono, co ułatwia znalezienie właściwej przesyłki i skraca czas dostawy.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.