Wykańczanie wnętrz nie musi być drogie
ZDJĘCIA:
https://wetransfer.com/downloads/77e2f1bae9b791b7f465a5ac5d2d48ab20220623104810/a98f424616e6c12126e4aa1e154688dc20220623104834/b0bd06
W dobie wciąż rosnących cen materiałów wykończeniowych proces aranżacji i wyposażania inwestycji generuje sporo niewiadomych. Mowa tu zarówno o rynku komercyjnym, jak i mieszkaniowym. W tym wymagającym okresie doświadczeni wykonawcy czy architekci są parterami biznesowymi, na których warto postawić. Ich wiedza pomaga ułatwić cały proces i obniżyć jego koszty.
Mimo wymagającej sytuacji gospodarczej, którą obserwujemy od 2020 roku w naszym kraju, rynek nieruchomości nadal płynie na wysokiej fali. Nie można jednak nie zauważyć trudności, z którymi mierzyć się muszą obecni inwestorzy. Ich sprzymierzeńcami w walce z rosnącymi cenami usług i materiałów i trudnymi decyzjami dotyczącymi aranżacji stają się dziś – bardziej niż kiedykolwiek wcześniej – doświadczeni architekci i wykonawcy.
Nie jest tajemnicą, że architekci czy firmy wykonawcze projektów o dużej skali mogą korzystać ze znacznie korzystniejszych cen czy terminów wykonawstwa. Dzięki dobrej znajomości rynku wiedzą, gdzie składać zamówienia, uzyskując przy tym spore rabaty. Koordynacja całego procesu przez doświadczonego partnera zdejmuje z głowy inwestora szereg czynności i komplikacji.
Projektant, działając w imieniu inwestora, dokonuje rekonesansu rynku, przygotowuje listy zakupowe i dopasowuje je do budżetu określonego przez inwestora, proponując optymalne rozwiązania – mówi Aleksandra Jakóbiak, trójmiejska projektantka wnętrz. . Odpowiada również za stworzenie koncepcji wnętrz i ich funkcjonalność, co samo w sobie może wykluczyć zbędne wydatki i późniejsze rearanżacje. Współpraca z projektantem to również znacznie ułatwiony dostęp do bazy rzetelnych, sprawdzonych wykonawców, którzy dla nich mają znacznie szybsze terminy realizacji.
Przestrzenie biurowe
Likwidacja obostrzeń związanych z pandemią dla większości pracowników oznaczała koniec pracy zdalnej i powrót do biur, co znacznie poprawiło sytuację najmu powierzchni biurowych w całym kraju. Nie bez znaczenia jest również fakt, że wiele firm, które do niedawna działały na Ukrainie, przeniosło się do Polski z uwagi na sytuację wojenną. W efekcie, dodatkowo przyczyniły się one do zmniejszenia liczby dostępnych powierzchni biurowych, i nierzadko – ich architektonicznych rearanżacji, co dla inwestorów oznaczało dodatkowe koszty.
Najmniej kosztowne do wprowadzenia są zmiany na etapie projektowym. Rearanżacja już istniejącej przestrzeni biurowej przebiega zaś najsprawniej, kiedy możliwa jest współpraca właściciela, najemcy, projektanta i wykonawcy. Przemyślana koncepcja może przyczynić się do sporych oszczędności i uniknięcia nierozsądnych wydatków.
Jeżeli przyszły najemca ma własne oczekiwania wobec przestrzeni, a architekt wykona projekt bez znajomości budynku, to może wygenerować olbrzymie koszty – mówi Wojciech Witek, architekt, współzałożyciel pracowni Iliard Architecture & Interior Design. Nawet tak prozaiczne zmiany, jak przesunięcie ściany działowej, mogą doprowadzić do sytuacji, w której konieczne będzie np. przerobienie kanału wentylacyjnego. Są to kwestie, do których można się odpowiednio przygotować. Kiedy nasza pracownia ma do czynienia z przestrzenią już zaaranżowaną, najpierw inwentaryzujemy cały budynek, wykonujemy trójwymiarowe skany, żeby sprawdzić, którędy dokładnie przebiegają wszystkie instalacje. Ponadto, projektując nową przestrzeń, od razu współpracujemy z przyszłym wykonawcą. Wymiana informacji już na tym etapie pozwala zaoszczędzić sporo czasu, co skutkuje ograniczeniem kosztów.
Apartamenty premium
Decydując się na zakup nieruchomości ważne jest, aby wziąć pod uwagę kwestię dotyczącą finalnego funkcjonowania lokalu. Jeżeli decydujemy się na apartament przeznaczony na cele inwestycyjne, zastanówmy się nad sposobem jego późniejszego funkcjonowania na rynku najmu. Przykładowo, rynek najmu krótkoterminowego wiąże się z dużą eksploatacją lokalu, w związku z tym im wyższa będzie jakość wykorzystanych materiałów, tym dłuższy będzie czas pracy danej nieruchomości.
Szukajmy rozwiązań trwałych i wytrzymałych, które wcale nie muszą wiele kosztować, zwłaszcza jeżeli działamy w grupie – mówi Justyna Rachuba, manager sieci aparthoteli INA Management. Dołączenie do grupy apartamentów, które będą wykańczane przez jednego wykonawcę wiąże się nie tylko z oszczędnościami finansowymi, ale również z oszczędnością czasu. W takim modelu dużo łatwiej jest znaleźć zespół wykończeniowy czy, projektantów. Otrzymuje się również znacznie korzystniejsze ceny materiałów oraz optymalizuje koszty związane z logistyką wykończenia. W efekcie otrzymujemy niższą cenę wykończenia jednostki w porównaniu do działania „w pojedynkę”.
W ostatnich latach znacznie powiększył się również segment wynajmu apartamentów premium. Goście doceniają dodatkową przestrzeń, jaką otrzymują decydując się na apartament zamiast pokoju hotelowego. Należy pamiętać, że świadomość gości wynajmujących apartamenty rośnie. Chcą oni doświadczyć czegoś nowego, zainspirować się czy otoczyć komfortową przestrzenią. Samo słowo „apartament” kojarzy się przecież z czymś wyjątkowym, reprezentacyjnym.
Jeżeli nabywamy nieruchomość w inwestycji o charakterze premium jedyny słuszny kierunek to inwestowanie w materiały najwyższej jakości. Ważny jest całokształt inwestycji – jej design, charakter, ale również wyjątkowy guest experience – mówi Justyna Rachuba. Dopiero oferując kompleksową usługę premium goście są w stanie zapłacić za nią odpowiednią stawkę.
Materiały i wyposażenie
W świetle rosnących kosztów i znaczących wahań walutowych nie dziwi fakt, że inwestorzy, ograniczając koszty wyposażenia wnętrz, coraz częściej decydują się na współpracę z krajowymi architektami i dostawcami mebli. W ogromnej większości przypadków zagraniczni projektanci są dużo drożsi, a niesprzyjający kurs złotego dodatkowo pogłębia tę różnicę.
Podobną sytuację obserwujemy w przypadku mebli importowanych, gdzie na znaczącą podwyżkę ich cen bezpośrednio przełożył się koszt transportu. Współczesna troska o design, zwłaszcza najbardziej eksponowanych przestrzeni obiektów komercyjnych, opiera się więc o przemyślane rozwiązania kompromisowe, a nie jak dotychczas – hi-endowe, które generowały spore koszty.
W obecnych czasach rozsądne gospodarowanie budżetem jest kluczowe dla wyposażenia wnętrz i, co za tym idzie, komercyjnego sukcesu danego obiektu – mówi Daniel Ochońko, prezes zarządu Trust Us, firmy działającej w sektorze mebli kontraktowych. Mówiąc o oszczędności nigdy nie mam na myśli obniżenia jakości czy wytrzymałości. Materiały, które są trwałe, nie zawsze muszą być drogie. Przykładowo – jeżeli znajdziemy tańszy odpowiednik tkaniny obiciowej, to koszt jednego mebla zmniejszy się o kilka procent. Jeżeli mamy do czynienia z zamówieniem na kilkaset sztuk, finalny koszt będzie znacznie niższy. Chodzi więc przede wszystkim o optymalizację i znalezienie odpowiedniej alternatywy, bez zaburzania designu i architektury. Przemyślany dobór materiałów we współpracy z architektem i producentem już na wczesnym etapie pozwoli wygenerować spore oszczędności. Obecnie unikałbym surowców z długim terminem dostaw, ponieważ nie daje to możliwości zagwarantowania stałej ceny.

Deweloperzy ukrywają ceny mieszkań. Z troski o klientów czy swoje portfele?

Więcej przestrzeni, mniej hałasu – dlaczego Polacy coraz częściej wybierają przedmieścia?

Jak czytać rzuty mieszkań i uniknąć przykrych niespodzianek? AI ułatwia wybór
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Dzięki e-commerce rośnie eksport polskich małych i średnich przedsiębiorców. Wartość ich sprzedaży na Amazon przekracza rocznie 5 mld zł
Mali i średni przedsiębiorcy coraz lepiej radzą sobie na arenie międzynarodowej, choć na razie tylko niecałe 5 proc. z nich sprzedaje swoje produkty za granicę. Duże możliwości ekspansji zagranicznej dają im e-commerce i współpraca z marketplace’ami. Za pośrednictwem Amazon w 2024 roku polskie MŚP sprzedały produkty za ponad 5,1 mld zł. Model sprzedaży sklepu umożliwia przedsiębiorcom z Polski działanie na skalę, która jeszcze kilka lat temu wydawała się zarezerwowana głównie dla największych marek
Polityka
Większość Polaków sprzeciwia się wprowadzeniu euro. Problemem może być brak dobrej komunikacji

– Polska należy do siedmiu krajów UE, które do tej pory nie wprowadziły jeszcze euro. Choć zobowiązaliśmy się do przyjęcia wspólnej waluty w traktacie akcesyjnym, nigdy nie podjęliśmy konsekwentnych działań w tym kierunku – ocenia europosłanka Nowej Lewicy Joanna Scheuring-Wielgus. W dodatku tylko co czwarty Polak jest zwolennikiem zmiany waluty. Również obecna sytuacja gospodarcza – wysoka inflacja i rosnący deficyt – nie sprzyjają dyskusji o przyjęciu euro.
Handel
Źle wprowadzony system ROP może oznaczać duży wzrost cen dla konsumentów. Podrożeć mogą produkty spożywcze

Ministerstwo Klimatu i Środowiska proponuje powierzenie NFOŚiGW zadań organizacji odpowiedzialności producenta, która w imieniu producentów będzie realizowała obowiązki wynikające z ROP w ramach zamkniętego obiegu finansowego. Przedstawiciele Polskiej Federacji Producentów Żywności i sektora odzysku odpadów ostrzegają, że może utrudnić to Polsce wypełnienie unijnych wymogów w zakresie selektywnej zbiórki odpadów, a co za tym idzie, może się wiązać z karami, a w konsekwencji – ze wzrostem cen.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.