Komunikaty PR

Wyniki raportu „Efekt COVID-19 w kontekście środowiska pracy”

2020-06-08  |  14:38
Biuro prasowe

Zaledwie 10% organizacji skróciło czas pracy w związku z sytuacją spowodowaną koronawirusem, prawdopodobieństwo utraty pracy zostało ocenione przez respondentów jako małe lub bardzo małe, a dodatkowo 22% osób stwierdziło, że nie widzi żadnych przeszkód we wprowadzeniu trybu pracy zdalnej po zakończeniu epidemii. To wyniki właśnie opublikowanego raportu „Efekt COVID-19 w kontekście środowiska pracy”, przeprowadzonego przez MC2 Innovations. Jego głównym celem badawczym była identyfikacja relacji zachodzących pomiędzy pracownikiem a organizacją pod wpływem kryzysowego oddziaływania COVID-19, a także siły tych związków.

 

Uczestnicy badania

Prawie jedną trzecią wszystkich respondentów (32%) stanowili reprezentanci pracowników sektora IT oraz branży telekomunikacyjnej. Co trzeci respondent znajduje się w przedziale wiekowym 30-39 lat, a w grupie IT/Telekomunikacja 36% respondentów – w grupie wiekowej 40-49 lat. Zdecydowana większość uczestników badania to osoby z wykształceniem wyższym, obecnie pracujące. 47% osób badanych dzieli swoje miejsce zamieszkania z 3 lub 4 osobami. 11% respondentów mieszka samodzielnie, a 13% dzieli swoje mieszkanie z 5 lub 6 domownikami. 62% badanych respondentów mieszka z dziećmi, a 11% opiekuje się osobami powyżej 70 roku życia.

 

Pracodawca w czasie pandemii

Respondenci zostali zapytani o zakres wprowadzonych w firmach zmian, a także ocenę postawy ich przełożonego. Najczęstsze zmiany, które w związku epidemią COVID-19 wdrożyli pracodawcy to: praca zdalna, zlecenie spotkań służbowych w formie telekonferencji oraz ograniczenie bezpośredniego kontaktu z klientem. Zaledwie 10% organizacji (w tym jedynie 3% w branży IT/Telekomunikacja) skróciło czas pracy w zawiązku z pandemią. 14% osób zatrudnionych w branży IT/Telekomunikacja zadeklarowało, że ich firma zmieniła strategię długoterminową w związku z wybuchem pandemii. W 3% firm respondentów (8% firm IT/Telekomunikacji) nie podjęto żadnych dodatkowych działań. Żaden z pracodawców badanych nie zawiesił działalności firmy. Postawę oraz sposób radzenia sobie przełożonego w trakcie trwania epidemii respondenci ocenili pozytywnie. W całej grupie dobrze i bardzo dobrze oceniło te działania 7% osób. Wśród pracowników branży IT oraz Telekomunikacyjnej ta ocena była nawet wyższa i wynosiła 86%.

 

Komunikacja i zarządzanie zmianą

Czy organizacje zdały egzamin ze wspierania swoich pracowników w trakcie tak dynamicznych zmian? Biorąc pod uwagę, że to właśnie odpowiednia komunikacja stanowi podstawę dającą poczucie bezpieczeństwa i będącą najlepszym wsparciem w takich momentach, wydaje się, że tak.

Około 70% respondentów dobrze lub bardzo dobrze oceniło sposób komunikacji w swojej firmie. 43% osób zatrudnionych w branży IT lub branży Telekomunikacyjnej wybrała najwyższą wartość skali. Ze sposobu komunikacji w organizacji w trakcie trwania epidemii COVID-19 niezadowolonych jest jedynie niespełna 10%. Co piąty badany przyjął umiarkowane stanowisko.

 

Utrata pracy – realna obawa?

Zarówno w całej grupie respondentów, jak również w grupie IT/telekomunikacja, prawdopodobieństwo utraty pracy ocenione zostało jako małe lub bardzo małe. Pracownicy IT/Telekomunikacji jeszcze mniej czują się zagrożeni ryzykiem utraty pracy – 67% zidentyfikowało to ryzyko jako niskie.

 

Praca zdalna

Okazuje się, że dla większości firm przejście w tryb pracy zdalnej nie było wyzwaniem, a pracownicy pozytywnie oceniają taką formę pracy. Zdaniem respondentów jednak tryb zdalny powoduje, że więcej czasu poświęcają na wykonywanie zawodowych obowiązków. Pracownicy deklarują chęć powrotu do biura, natomiast chcieliby, aby część pracy była realizowana właśnie w trybie zdalnym. Potrzebują też, aby firma zapewniła im do tego narzędzia. Zdalny tryb pracy to natomiast codzienność dla IT.

 

Narzędzia umożliwiające pracę zdalną, z których korzystali nasi respondenci (np. komunikatory, aplikacje do wideokonferencji itd.) również zostały pozytywnie ocenione (76% w całej próbie). W grupie IT/Telekomunikacja, aż 91% badanych oceniło je pozytywnie, co oznacza, że dla tej grupy praca z wykorzystaniem narzędzi online przebiegała bez większych zakłóceń.

Badani zostali zapytani też, jak oceniają zdolność organizacji do funkcjonowania i realizacji dotychczasowych zadań w trybie pracy zdalnej po zakończeniu epidemii. Tutaj oceny nie były tak entuzjastyczne, ale w całej grupie 55% osób oceniło tę zdolność organizacji dobrze lub bardzo dobrze, w grupie IT/Telekomunikacja procent ten był nawet wyższy i wynosił 71%.

Przeszkody/bariery do wprowadzenie pracy zdalnej, które najczęściej wymieniali badani w grupie ogólnej to: bariery osobowościowe i organizacyjne. W grupie IT/Telekomunikacja 45% badanych wskazało bariery osobowościowe, 17% - organizacyjne.

W grupie ogólnej 22%, w grupie IT/Telekomunikacja – 29% osób stwierdziło, że nie widzi żadnych przeszkód we wprowadzeniu trybu pracy zdalnej po zakończeniu epidemii.

 

Metoda badania

Badanie przeprowadzone zostało między 21 kwietnia, a 10 maja 2020 r. na grupie 146 osób. Ankiety przeprowadzone zostały metodą CAWI (Computer-Assisted Web Interview). Każdy z respondentów udzielał odpowiedzi na własnym urządzeniu. Respondenci realizowali badania poprzez wypełnienie kwestionariusza badawczego udostępnionego m.in. na stronie MC2 Innovations i Carrotspot.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Praca BCC: Rewolucji w kodeksie pracy nie będzie Biuro prasowe
2024-12-29 | 09:00

BCC: Rewolucji w kodeksie pracy nie będzie

W 2024 r. dwukrotnie zmieniła się wysokość wynagrodzenia minimalnego oraz minimalnej stawki godzinowej i innych świadczeń ustalanych na ich podstawie. Duże emocje przyniosła też długo
Praca Kariera kobiet w IT, czyli ciągła walka ze stereotypami
2024-12-20 | 10:00

Kariera kobiet w IT, czyli ciągła walka ze stereotypami

Najbardziej kobietom karierę w IT utrudnia to, że mają masę przekonań w swoich głowach. Dużo słyszymy jako dziewczynki, a potem jako kobiety i to buduje nam przekonania o sobie i o
Praca 5 trendów, które zdominują polski rynek pracy w 2025 roku
2024-12-19 | 10:30

5 trendów, które zdominują polski rynek pracy w 2025 roku

Krzysztof Inglot, założyciel Personnel Service, ekspert rynku pracy Wolniejszy wzrost wynagrodzeń, przyspieszona automatyzacja i sztuczna inteligencja, jawne widełki płacowe oraz ciągły

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom

Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.

Fundusze unijne

Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier

Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.

Ochrona środowiska

Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić

Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.