Yellow and Gray. Wystawa i aukcja
Głęboka szarość (Ultimate Gray) i intensywny, wibrujący cytrynowy żółty (Illuminating). Co roku Instytut Pantone wybiera kolor na nadchodzący rok. W tym roku to aż dwie barwy, które wyznaczają trendy na całym świecie. Z tej okazji w czerwcu w DESA Unicum odbędzie się wyjątkowa wystawa poświęcona tym kolorom. Wśród prezentowanych prac pojawią się dzieła m.in. Victora Vasarely’ego, Juliana Stańczaka, Richarda Anuszkiewicza i Rafała Bujnowskiego. Oprócz malarstwa zobaczyć można będzie również design i ikoniczne projekty m.in. Romana Modzelewskiego, Zbigniewa Horbowego oraz Malwiny Konopackiej. 17 czerwca wszystkie obiekty zostaną zlicytowane.
Inspirują projektantów wnętrz, mody i wzornictwa przemysłowego. Tegoroczne połączenie barw Pantone nawiązuje do odporności, optymizmu, nadziei i pozytywnej energii, których tak bardzo potrzebujemy by na nowo odkrywać rzeczywistość. W tym roku nietypowo, po raz drugi w dwudziestoletniej historii Instytutu, wybrany został nie jeden kolor, a dwa. Czy artyści szarość i żółć interpretowali tak samo jak eksperci Pantone? Niekoniecznie. Ale właśnie to różne spojrzenie na te same barwy zaprezentowane zostanie na wystawie „Yellow&Gray ”.
Jedną z najciekawszych prac, jakie zobaczycie w czerwcu jest niezwykłe dzieło Juliana Stańczaka zatytułowane „Possessive of Center”. Twórca jako młody chłopak, podczas II wojny światowej został zesłany wraz z rodziną na Syberię. Na skutek urazu i paraliżu musiał zacząć posługiwać się lewą ręką. Sztuka geometryczna była dla niego sposobem na nowy początek i zagłuszenie bolesnych wspomnień. Piękno dostrzegał w logice matematycznych wzorów i oddzieleniu emocji od rozumu. Minimalistyczne, geometryczne prace dawały mu spokój ducha. Jednym z takich dzieł jest prezentowany na wystawie obraz. To wibrujące wszystkimi odcieniami żółci niesamowite, op-artowe dzieło.
Dla Rafała Bujnowskiego z kolei szarość i żółć związane są z pontyfikatem Jana Pawła II. Artysta miał cztery lata, kiedy Karol Wojtyła został papieżem. Bujnowski stworzył serię „papieskich” prac powstających na podstawie autorskiego schematu. Miały być one przykładem „praktycznego obrazu, jaki każdy Polak chciałby mieć w domu”. Jedną z nich znajdziecie na czerwcowej wystawie i aukcji. Pojawi się również żółto-szara twórczość innych, wybitnych artystów współczesnych. Wśród nich znaleźli się m.in. Krzysztof Bednarski, Francis Hewitt i Andrzej Nowacki. Prawdziwą okazją jest możliwość wylicytowania plakatów takich twórców jak Franciszek Starowieyski czy Roman Cieślewicz.
Kolor kojarzy się nie tylko ze sztuką, ale też wystrojem wnętrz. Na wystawie nie zabraknie więc ikonicznych dla polskiego designu przedmiotów ze szkła, porcelany i ceramiki,mebli, a nawet oświetlenia. Bez wątpienia jednym z najciekawszych obiektów dla fanów designu będzie serwis „Dorota” projektu Lubomira Tomaszewskiego. Łączy on w sobie cechy przedmiotu użytkowego i awangardowej rzeźby. Badania jakie nad formą i funkcjonalnością tego typu przedmiotów na przełomie lat 50. i 60. XX w. prowadził Tomaszewski, były unikatowe na skalę światową. Ich efekt w postaci serwisów „Dorota” i „Ina” zachwyciły cały świat. W 1963 roku „Dorotę” i jej projektanta odznaczono „Złotym Medalem” na I Międzynarodowej Wystawie Form Przemysłowych w Paryżu. Serwis zakupiony został do prestiżowej kolekcji designu Victoria & Albert Muzeum w Londynie. Międzynarodową sławę zdobyła również współczesna polska projektantka ceramiki, Malwina Konopacka. Wazony Konopackiej miały swój debiut w 2014 roku na Tokyo Designers Week. Rok później prezentowały polski design na EXPO w Mediolanie. Prezentowane były na wystawach w m.in. w Paryżu i Londynie. Projekt wazonu „Teresa” powstał w 2018 roku z okazji aukcji charytatywnej organizowanej przez Towarzystwo Przyjaciół Muzeum Narodowego w Warszawie we współpracy z DESĄ Unicum. Z okazji wystawy Yellow & Gray Malwina Konopacka przygotowała „Teresę” w odcieniu intensywnej żółci. Specjalnie na wystawę i aukcję w DESA Unicum powstały również słynne fotele projektu Romana Modzelewskiego „RM 58” w kolorach żółtym i szarym. Zaprezentowane zostaną również prace takich designerów jak Monika Patuszyńska, Paweł Grunert, Zbigniew Horbowy, czy Apolinary Gałecki.
17 czerwca wszystkie obiekty zostaną zlicytowane w największym polskim domu aukcyjnym przy ul. Pięknej 1A. Licytować można będzie online, przez aplikację oraz telefonicznie i przez zlecenie stałe. Aukcja transmitowana będzie na żywo w kanałach społecznościowych DESA Unicum.
Wystawa „Yellow and Gray”: 9-17 czerwca 2021, godz. 11-19 (poniedziałek-piątek) i godz. 11-16 (sobota), Dom Aukcyjny DESA Unicum, ul. Piękna 1A, Warszawa, wstęp wolny
Aukcja „Yellow and Gray”: 17 czerwca 2021, godz. 19.00, Dom Aukcyjny DESA Unicum, ul. Piękna 1A, Warszawa
https://desa.pl/pl/aukcje-dziel-sztuki/kolor-roku/

Światowe wydarzenie znów w Polsce – Międzynarodowy (Ty)Dzień Archiwów w 37 miastach

Moda w natarciu… ma szansę zmienić nasz świat na lepsze – ciekawe spojrzenie na trendy na konferencji w Osace

Co 7. Polak na pewno kupi książkę pod choinkę
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Ważą się losy wymiany handlowej między Stanami Zjednoczonymi a Unią Europejską. Na wysokich cłach stracą obie strony
Komisja Europejska przedstawiła w poniedziałek propozycję ceł na import z USA o wartości 72 mld euro, co ma być odpowiedzią na nałożenie 30-proc. stawek na import z UE zapowiedziane przez Amerykanów w poprzednim tygodniu. Przedstawiciele KE wciąż widzą jednak potencjał kontynuowania negocjacji. Zdaniem europosła Michała Koboski brak porozumienia lub uzgodnienie stawek wyższych niż 10-proc. nie tylko zaszkodzi obydwu stronom, ale i osłabi ich pozycję na arenie międzynarodowej.
Handel
Nie tylko konsumenci starają się kupować bardziej odpowiedzialne. Część firm już stawia na to mocny nacisk

Kwestie równoważonych zakupów stają się elementem strategii ESG. Dostawy energii, zamówienia surowców i materiałów do produkcji czy elementów wyposażenia biur – na każdym etapie swoich zakupów firmy mogą dziś decydować między opcjami bardziej i mniej zrównoważonymi. Dotyczy to także zamówień rzeczy codziennego użytku dla pracowników czy środków czystości – wskazują eksperci Lyreco, e-sklepu, który prowadzi sprzedaż produktów do biur, pokazując ich wpływ na środowisko czy efektywność pracy.
Prawo
Unia Europejska wzmacnia ochronę najmłodszych. Parlament Europejski chce, by test praw dziecka był nowym standardem w legislacji

Parlament Europejski chciałby tzw. testu praw dziecka dla każdego aktu prawnego wychodzącego z Komisji Europejskiej. – Każda nowa legislacja Unii Europejskiej powinna być sprawdzana pod kątem wpływu na prawa dziecka – zapowiada Ewa Kopacz, wiceprzewodnicząca PE. Jak podkreśla, głos dzieci jest coraz lepiej słyszalny w UE i jej różnych politykach. Same dzieci wskazują na ważne dla siebie kwestie, którymi UE powinna się zajmować. Wśród nich są wyzwania w obszarze cyfrowym i edukacyjnym.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.