Yellow and Gray. Wystawa i aukcja
Głęboka szarość (Ultimate Gray) i intensywny, wibrujący cytrynowy żółty (Illuminating). Co roku Instytut Pantone wybiera kolor na nadchodzący rok. W tym roku to aż dwie barwy, które wyznaczają trendy na całym świecie. Z tej okazji w czerwcu w DESA Unicum odbędzie się wyjątkowa wystawa poświęcona tym kolorom. Wśród prezentowanych prac pojawią się dzieła m.in. Victora Vasarely’ego, Juliana Stańczaka, Richarda Anuszkiewicza i Rafała Bujnowskiego. Oprócz malarstwa zobaczyć można będzie również design i ikoniczne projekty m.in. Romana Modzelewskiego, Zbigniewa Horbowego oraz Malwiny Konopackiej. 17 czerwca wszystkie obiekty zostaną zlicytowane.
Inspirują projektantów wnętrz, mody i wzornictwa przemysłowego. Tegoroczne połączenie barw Pantone nawiązuje do odporności, optymizmu, nadziei i pozytywnej energii, których tak bardzo potrzebujemy by na nowo odkrywać rzeczywistość. W tym roku nietypowo, po raz drugi w dwudziestoletniej historii Instytutu, wybrany został nie jeden kolor, a dwa. Czy artyści szarość i żółć interpretowali tak samo jak eksperci Pantone? Niekoniecznie. Ale właśnie to różne spojrzenie na te same barwy zaprezentowane zostanie na wystawie „Yellow&Gray ”.
Jedną z najciekawszych prac, jakie zobaczycie w czerwcu jest niezwykłe dzieło Juliana Stańczaka zatytułowane „Possessive of Center”. Twórca jako młody chłopak, podczas II wojny światowej został zesłany wraz z rodziną na Syberię. Na skutek urazu i paraliżu musiał zacząć posługiwać się lewą ręką. Sztuka geometryczna była dla niego sposobem na nowy początek i zagłuszenie bolesnych wspomnień. Piękno dostrzegał w logice matematycznych wzorów i oddzieleniu emocji od rozumu. Minimalistyczne, geometryczne prace dawały mu spokój ducha. Jednym z takich dzieł jest prezentowany na wystawie obraz. To wibrujące wszystkimi odcieniami żółci niesamowite, op-artowe dzieło.
Dla Rafała Bujnowskiego z kolei szarość i żółć związane są z pontyfikatem Jana Pawła II. Artysta miał cztery lata, kiedy Karol Wojtyła został papieżem. Bujnowski stworzył serię „papieskich” prac powstających na podstawie autorskiego schematu. Miały być one przykładem „praktycznego obrazu, jaki każdy Polak chciałby mieć w domu”. Jedną z nich znajdziecie na czerwcowej wystawie i aukcji. Pojawi się również żółto-szara twórczość innych, wybitnych artystów współczesnych. Wśród nich znaleźli się m.in. Krzysztof Bednarski, Francis Hewitt i Andrzej Nowacki. Prawdziwą okazją jest możliwość wylicytowania plakatów takich twórców jak Franciszek Starowieyski czy Roman Cieślewicz.
Kolor kojarzy się nie tylko ze sztuką, ale też wystrojem wnętrz. Na wystawie nie zabraknie więc ikonicznych dla polskiego designu przedmiotów ze szkła, porcelany i ceramiki,mebli, a nawet oświetlenia. Bez wątpienia jednym z najciekawszych obiektów dla fanów designu będzie serwis „Dorota” projektu Lubomira Tomaszewskiego. Łączy on w sobie cechy przedmiotu użytkowego i awangardowej rzeźby. Badania jakie nad formą i funkcjonalnością tego typu przedmiotów na przełomie lat 50. i 60. XX w. prowadził Tomaszewski, były unikatowe na skalę światową. Ich efekt w postaci serwisów „Dorota” i „Ina” zachwyciły cały świat. W 1963 roku „Dorotę” i jej projektanta odznaczono „Złotym Medalem” na I Międzynarodowej Wystawie Form Przemysłowych w Paryżu. Serwis zakupiony został do prestiżowej kolekcji designu Victoria & Albert Muzeum w Londynie. Międzynarodową sławę zdobyła również współczesna polska projektantka ceramiki, Malwina Konopacka. Wazony Konopackiej miały swój debiut w 2014 roku na Tokyo Designers Week. Rok później prezentowały polski design na EXPO w Mediolanie. Prezentowane były na wystawach w m.in. w Paryżu i Londynie. Projekt wazonu „Teresa” powstał w 2018 roku z okazji aukcji charytatywnej organizowanej przez Towarzystwo Przyjaciół Muzeum Narodowego w Warszawie we współpracy z DESĄ Unicum. Z okazji wystawy Yellow & Gray Malwina Konopacka przygotowała „Teresę” w odcieniu intensywnej żółci. Specjalnie na wystawę i aukcję w DESA Unicum powstały również słynne fotele projektu Romana Modzelewskiego „RM 58” w kolorach żółtym i szarym. Zaprezentowane zostaną również prace takich designerów jak Monika Patuszyńska, Paweł Grunert, Zbigniew Horbowy, czy Apolinary Gałecki.
17 czerwca wszystkie obiekty zostaną zlicytowane w największym polskim domu aukcyjnym przy ul. Pięknej 1A. Licytować można będzie online, przez aplikację oraz telefonicznie i przez zlecenie stałe. Aukcja transmitowana będzie na żywo w kanałach społecznościowych DESA Unicum.
Wystawa „Yellow and Gray”: 9-17 czerwca 2021, godz. 11-19 (poniedziałek-piątek) i godz. 11-16 (sobota), Dom Aukcyjny DESA Unicum, ul. Piękna 1A, Warszawa, wstęp wolny
Aukcja „Yellow and Gray”: 17 czerwca 2021, godz. 19.00, Dom Aukcyjny DESA Unicum, ul. Piękna 1A, Warszawa
https://desa.pl/pl/aukcje-dziel-sztuki/kolor-roku/

Co 7. Polak na pewno kupi książkę pod choinkę

Świąteczny eko-prezent dla mieszkańców Szczecina

Startuje konkurs "Pulsu Biznesu" na Biznesową Książkę Roku
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Kwestie bezpieczeństwa priorytetem UE. Polska prezydencja ma w tym swój udział
– Polska prezydencja skierowała oczy Europy na obronność – przekonuje Magdalena Sobkowiak-Czarnecka z KPRM. Większość europejskich państw jest zgodna, że najważniejszą kwestią jest obecnie finansowanie bezpieczeństwa i obronności. Jednym z priorytetów białej księgi w sprawie obronności europejskiej będzie Tarcza Wschód, która obejmuje umocnienia wzdłuż wschodniej i północnej granicy Polski.
Problemy społeczne
Duża zmiana w organizacji pracy w firmach. Elastyczność wśród najważniejszych oczekiwań pracowników

Dotychczasowe modele organizacji pracy w firmach nie zawsze odpowiadają na wyzwania przyszłości. Ostatnie lata zmieniły zasady gry na rynku pracy i teraz elastyczność liczy się na nim bardziej niż kiedykolwiek wcześniej. Elastyczny model pracy staje się jednym z bardziej oczekiwanych benefitów, a dla firm jest to sposób na przyciągnięcie talentów. Kolejnym jest wykorzystanie innowacyjnych narzędzi technologicznych. To jednak wymaga zarówno od pracowników, jak i od pracodawców zaangażowania w ciągłe podnoszenie kompetencji.
Motoryzacja
Pożary pojazdów elektrycznych są rzadsze niż spalinowych. W powszechnym przekonaniu jest odwrotnie, bo brakuje edukacji

Trzydzieści pożarów aut elektrycznych i niemal 9,5 tys. pożarów aut spalinowych – to statystyki za ubiegły rok. Jak podkreślają eksperci, statystycznie pojazdy elektryczne płoną rzadziej niż spalinowe. W przeliczeniu na tysiąc zarejestrowanych pojazdów wskaźnik pożarów w przypadku elektryków wynosi 0,372, a w przypadku aut spalinowych 0,424. Specjaliści są zgodni co do tego, że w powszechnym obiegu brakuje rzetelnej wiedzy na temat samochodów elektrycznych i ich bezpieczeństwa pożarowego.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.