Komunikaty PR

Zaległości w płatnościach, napięte budżety, brak inwestycji

2021-02-22  |  12:00
Biuro prasowe
Kontakt

W ubiegłym roku 7 na 10 polskich firm miało problemy z płynnością finansową, czyli dwa razy więcej niż w 2019 roku[1]. W efekcie 4 na 10 przedsiębiorstw musiało ograniczyć swoje inwestycje - często kluczowe w konkurencyjnym otoczeniu. Firmy zmagały się również z barierami finansowymi[2] i zaległościami w płatnościach, które mogą negatywnie wpłynąć na stan konta bankowego nawet przy zaledwie 10-dniowym opóźnieniu[3]. Przedsiębiorcy musieli sięgać m.in. po kredyty bankowe[4] - niestety, ich uzyskanie nie zawsze jest łatwym zadaniem. Jakie inne możliwości finansowania zewnętrznego pozostają przedsiębiorcom, którzy chcą odnieść sukces w trudnej rzeczywistości COVID-19?

4 na 10 firm z branży handlowej i 36% z detalicznej uznało rok 2020 za zły. Wśród najbardziej zadowolonych przedsiębiorców można wymienić natomiast tych, zajmujących się produkcją[5]. Niezależnie jednak od branży, dla wielu firm najważniejsza była walka o przetrwanie. Nie było to łatwym zadaniem, bo oprócz konieczności redefiniowania strategii i planowania kolejnych kroków, musiały one zmagać się z opóźnieniami w płatnościach i innymi barierami finansowymi, które utrudniały im stabilność finansową.

Opóźnienie w płatności faktur rujnuje plany finansowe

Ponad połowa polskich mikro i małych przedsiębiorstw ma problemy z zaległościami w płatnościach[6]. Biorąc pod uwagę, że większość polskich MŚP wysyła co najmniej 21 faktur miesięcznie, nawet 2-3 niezapłacone dokumenty – spiętrzone w tym samym czasie – mogą stanowić wyzwanie, zwłaszcza w przypadku mniejszych firm z ograniczonym budżetem. 2 na 10 firmom wystarczy 10 dni opóźnienia, by popaść w kłopoty finansowe, w tym zadłużyć się u innych podmiotów. Jedna trzecia firm może czekać tylko przez 20 dodatkowych dni[7].

Dane te pokazują, jak napięte są dzisiejsze budżety. Nic dziwnego, że 4 na 10 polskich firm musiało zmniejszyć swoje inwestycje w 2020 roku. Sprawia to, że są one narażone na prześcignięcie nie tylko przez konkurencję krajową, ale także zagraniczną. W 2020 r. polskie MŚP zajęły czwarte miejsce od końca pod względem inwestycji wśród wszystkich badanych tej wielkości firm w UE[8].

Im niższe inwestycje, tym gorsza pozycja na tle konkurencji

Brak inwestycji w połączeniu z barierami finansowymi tworzy trudne środowisko dla najmniejszych polskich przedsiębiorstw, które narzekają m.in. na rosnące koszty zakupu materiałów i zatrudnienia oraz brak środków finansowych na rozwój[9]. Ich europejscy odpowiednicy wskazują również na kwestie pozafinansowe, które mają duży wpływ na działalność, takie jak trudności w pozyskiwaniu nowych klientów, zgłaszane przez 21% kontynentalnych MŚP, a także problemy z zatrudnieniem wykwalifikowanej kadry (19%) oraz trudności związane z pandemią COVID-19 (18%)[10].

Może finansowanie zewnętrzne?

Z większością tych wyzwań łatwiej sobie poradzić, gdy firma pozyska zewnętrzne finansowanie. W 2020 roku 63% polskich MŚP uznało leasing za najważniejsze źródło dodatkowych wpływów dla swojej działalności. Inne dostępne źródła zasilenia budżetu to m.in. elastyczna linia kredytowa (ważna dla 55%) oraz dotacje (49%). W tym samym czasie ich europejscy odpowiednicy wymieniali: elastyczne linie kredytowe (istotne dla 50%), kredyty bankowe (48%) oraz leasing (45%)[11].

Pozyskanie zewnętrznego finansowania jest jednak kolejnym trudnym wyzwaniem. 53% mikroprzedsiębiorstw i 56% małych firm zgłasza związane z tym problemy[12]. Nie ułatwiają tego również banki, gdyż – jak przewiduje Narodowy Bank Polski – wymagania dotyczące uzyskania finansowania z banków będą w tym roku jeszcze rosły.

Aby osiągnąć sukces w wysoce konkurencyjnym środowisku biznesowym, MŚP muszą nie tylko śledzić aktualną sytuację rynkową, dostosowywać się do nowych ograniczeń związanych z COVID-19, dbać o swoje finanse, śledzić kontrahentów, którzy nie płacą w wyznaczonym terminie, ale także utrzymywać się na szczycie, pozyskując nowych klientów i utrzymując dotychczasowych.

Alternatywą rozwiązania oferowane przez fintechy

Wszystko to może jednak nie wystarczyć, jeśli w kluczowym momencie zabraknie dostępu do zewnętrznego finansowania. Na szczęście nową nadzieją dla przedsiębiorców jest pojawienie się fintechów oferujących alternatywne źródła finansowania. Przedsiębiorca potrzebujący pieniędzy jest w stanie skontaktować się z takim podmiotem za pośrednictwem jego strony internetowej, wypełnić wniosek o uzyskanie środków pieniężnych, a następnie otrzymać szybką decyzję w danej sprawie. Dla przykładu Lidya – jeden z fintechów udzielających wsparcia finansowego m.in. na polskim rynku – wymaga jedynie wyciągu z konta bankowego firmy z 3. ostatnich miesięcy. W odpowiedzi udziela szybkiej decyzji o rozpatrzeniu wniosku dzięki algorytmom opartym na AI. Lidya nie wymaga żadnych zabezpieczeń, a cały proces wnioskowania o pożyczkę jest w pełni cyfrowy. Jest to dość pomocne, zwłaszcza gdy przedsiębiorca, będący w trudnej sytuacji, musi szybko dowiedzieć się, na czym stoi.

Eksperci z Lidya zwracają uwagę, że 95% przedsiębiorstw korzystających z ich pomocy to klienci powracający, co świadczy o dużej atrakcyjności takich fintechów wśród biznesmenów. Mniej formalności i błyskawiczny proces decyzyjny, a także szybkie wsparcie klienta – to wszystko sprawia, że tego rodzaju firmy są wiarygodnym źródłem zewnętrznego finansowania, które umożliwia rozwój biznesu.

Według Mapy Polskich Fintechów 2020, większość firm tego typu działających w Polsce świadczy usługi finansowe, z czego 11,3% zajmuje się finansami przedsiębiorstw, a 7,2% pożycza pieniądze[13]. Przy prognozowanym rocznym wzroście globalnego rynku digital lending na poziomie 20,7%, do końca 2026 roku osiągnie on wartość 15,3 mld USD[14]. Jednocześnie, udział fintechów oferujących alternatywne źródła finansowania będzie stale rósł.

 


[1] BIG InfoMonitor, Biuro Informacji Kredytowej, Badanie Maison&Partners, 2021

[2] Polski Instytut Ekonomiczny, Tygodnik Gospodarczy PIE, 2021

[3] Kaczmarski Inkasso, Instytut Mands, Jak MŚP korzysta z windykacji, 2021

[4] European Commission, Survey on the access to finance of enterprises, 2020

[5] BIG InfoMonitor, Biuro Informacji Kredytowej, Badanie Maison&Partners, 2021

[6] Polski Instytut Ekonomiczny, Tygodnik Gospodarczy PIE, 2021

[7] Kaczmarski Inkasso, Instytut Mands, Jak MŚP korzysta z windykacji, 2021

[8] Polski Instytut Ekonomiczny, Tygodnik Gospodarczy PIE, 2021

[9] Polski Instytut Ekonomiczny, Tygodnik Gospodarczy PIE, 2021

[10] European Commission, Survey on the access to finance of enterprises, 2020

[11] European Commission, Survey on the access to finance of enterprises, 2020

[12] Polski Instytut Ekonomiczny, Tygodnik Gospodarczy PIE, 2021

[13] Cashless, Mapa Polskiego Fintechu, 2020

[14] Million Insights, Digital Lending Platform Market Report, 2021

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Finanse Przyszłość profesji finansowej: wyniki najnowszego badania AICPA & CIMA Biuro prasowe
2024-04-25 | 16:00

Przyszłość profesji finansowej: wyniki najnowszego badania AICPA & CIMA

Role związane z tworzeniem wartości i zrównoważonym rozwojem zyskają na znaczeniu, rekompensując utratę stanowisk spoza zakresu partnerstwa biznesowego na rzecz
Finanse Nieznaczny spadek obrotów w faktoringu
2024-04-24 | 10:30

Nieznaczny spadek obrotów w faktoringu

Pierwszy kwartał 2024 roku na rynku faktoringu przyniósł nieznaczny spadek obrotów w relacji do analogicznego okresu rok temu. Firmy zrzeszone w Polskim Związku Faktorów w
Finanse Członkowie Zarządu Toyota Bank Polska S.A. wyróżnieni medalami Prezydenta RP
2024-04-24 | 08:00

Członkowie Zarządu Toyota Bank Polska S.A. wyróżnieni medalami Prezydenta RP

W trakcie uroczystego wieczoru na zakończenie konferencji E-Leasing Day 6.0, organizowanej przez Związek Polskiego Leasingu (ZPL), zostały wręczone odznaczenia państwowe dla osób

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

Problemy społeczne

W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

 Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

Konsument

Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.