„Nie gadaj, tylko się zbadaj!” – PZU zachęca do profilaktyki onkologicznej
PZU rusza z kampanią prewencyjną poświęconą profilaktyce onkologicznej, by zachęcić Polaków do zadbania o to co w życiu najważniejsze, czyli o zdrowie swoje i najbliższych. PZU przekaże także kilka tysięcy zaproszeń na Roczny Bilans Zdrowia, czyli stacjonarne konsultacje z lekarzem internistą, odbywające się w wybranych placówkach medycznych PZU Zdrowie. Patronat honorowy nad inicjatywą objęła Minister Zdrowia Izabela Leszczyna oraz Narodowy Instytut Onkologii.
Według raportu Mapy Ryzyka Polaków [1], czyli rankingu naszych najistotniejszych trosk i obaw, w TOP10 miejsce 3. zajmuje lęk przed zachorowaniem najbliższej osoby na ciężką chorobę, a miejsce 4. strach przed nowotworem. Niestety mimo tych obaw Polacy nie badają się.
„Nie gadaj, tylko się zbadaj!” - tym prostym i zapadającym w pamięć hasłem, PZU chce wpłynąć na zwiększenie świadomości społecznej w zakresie profilaktyki zdrowotnej i oswoić lęk związany z wykonywaniem badań, szczególnie w kierunku chorób onkologicznych.
– Jako społeczeństwo chętnie rozmawiamy na tematy związane ze zdrowiem, ale badania profilaktyczne nie leżą w naszej naturze, z łatwością spychamy je na koniec listy priorytetów. W większości przypadków blokerem jest strach, bo choć o chorobach nowotworowych wiele się słyszy i mówi, to wciąż dużo jest w tym temacie niepewności i znaków zapytania. Dzięki kampanii „Nie gadaj, tylko się zbadaj!” chcemy odczarować onkologię i pokazać, że wczesne wykrycie choroby daje większe szanse na wyleczenie. Jako ubezpieczyciel na co dzień troszczymy się o zdrowie i życie milionów Polaków, dbamy o to, aby jak najdłużej cieszyli się dobrą formą i świetnym samopoczuciem. Dlatego wspólnie z naszymi partnerami merytorycznymi – Ministerstwem Zdrowia, Narodowym Instytutem Onkologii i PZU Zdrowie, będziemy prowadzić szeroką edukację w zakresie profilaktyki onkologicznej, tak, aby zwiększać świadomość społeczną w tym obszarze i przekonać Polaków, że nie warto się bać – mówi Marta Strzyżewska, dyrektor zarządzająca ds. marketingu i zaangażowań społecznych w PZU.
Raport na temat sytuacji zdrowotnej ludności Polski i jej uwarunkowań [2], zrealizowany przez Ministerstwo Zdrowia i Narodowy Instytutu Zdrowia Publicznego, jasno wskazuje, że w dużej mierze problematyka niskiego uczestnictwa w badaniach przesiewowych w Polsce związana jest raczej z postawami i przekonaniami na temat badań oraz poziomem wiedzy na ich temat, a nie wydolnością systemu czy brakiem dostępu do badań.
– Żyjemy w pośpiechu, zabiegani, zmęczeni i zestresowani. Często brakuje nam motywacji, czasu lub odwagi, aby wykonać badania profilaktyczne. Wciąż w przestrzeni publicznej za mało słyszymy o ludziach, którzy wygrali walkę z rakiem, a za często o tych, którzy ją przegrali. To buduje atmosferę strachu wokół onkologii, a przecież to dziedzina medycyny, która mimo wyzwań, jest pełna nadziei, gdzie każda historia leczenia jest opowieścią o sile, determinacji i drodze ku nowemu spojrzeniu na życie. Ogromny postęp w terapii nowotworów oznacza w praktyce, że bardzo wiele osób – nawet w zaawansowanym stadium choroby nowotworowej – może żyć przez wiele lat. Trzeba tylko w porę wykryć chorobę i tu ważna jest profilaktyka – to tylko tyle i aż tyle – mówi dr. hab. n. med. Beata Jagielska, dyrektor Narodowego Instytutu Onkologii im. Marii Skłodowskiej-Curie - Państwowego Instytutu Badawczego.
Kluczowe znaczenie w opiece zdrowotnej pacjentów mają lekarze rodzinni w POZ. Zlecając odpowiednie badania z zakresu podstawowej opieki zdrowotnej, są w stanie ocenić ogólny stan zdrowia i, w razie potrzeby, rozszerzyć diagnostykę. Polki i Polacy mają także dostęp do wielu bezpłatnych badań przesiewowych, w tym tych niezbędnych w profilaktyce wtórnej chorób nowotworowych. Szczegółowe informacje na ich temat znajdują się na stronie programu Ministerstwa Zdrowia www.planujedlugiezycie.pl.
Chcąc zachęcić Polki i Polaków do rozmów z lekarzami oraz do profilaktyki zdrowotnej, PZU przekaże kilka tysięcy zaproszeń na Roczny Bilans Zdrowia, czyli stacjonarne konsultacje z lekarzem internistą, odbywające się w wybranych placówkach medycznych PZU Zdrowie. W ramach konsultacji lekarze między innymi: przeprowadzą wywiad chorobowy oraz badanie fizykalne, ustalą czy pacjent narażony jest na czynniki ryzyka chorób cywilizacyjnych, a także przekażą zalecenia co do zdrowego stylu życia i profilaktyki i, w razie potrzeby, wystawią skierowania na dalsze badania. Co ważne, aby skorzystać z bilansu, nie trzeba mieć aktywnego pakietu opieki medycznej w PZU Zdrowie.
– Dzięki synergii podmiotów Grupy PZU i infrastruktury medycznej PZU Zdrowie, możemy wspierać profilaktykę realizowaną na co dzień przez lekarzy rodzinnych. Roczny Bilans Zdrowia to zestaw badań, który pozwala na ocenę zdrowia pacjenta, między innymi pod kątem profilaktyki onkologicznej. Mam nadzieję, że ta rutynowa kontrola będzie dla zdecydowanej większości pacjentów potwierdzeniem świetnej formy. Natomiast te osoby, których wyniki badań będą wskazywały na objawy choroby, otrzymają dalsze zalecenia. Zależy nam na tym, aby każdy kto korzysta z usług medycznych PZU Zdrowie czuł się bezpiecznie – mówi dr n. med. Igor Radziewicz-Winnicki, prezes zarządu PZU Zdrowie.
Grupa PZU jest odpowiedzialna społecznie i z wielkim zaangażowaniem realizuje projekty, które edukują i wnoszą pozytywne wartości w obszarze promocji i profilaktyki chorób. Wśród licznych akcji edukacyjnych należy wspomnieć o inicjatywach związanych ze sposobami na zdrowie w pracy i po pracy, kobiecą i męską profilaktyką onkologiczną, dobrostanem psychicznym dzieci i młodzieży czy zdrowiem seniora. Ubezpieczyciel od lat motywuje Polaków do uprawiania sportu, zmiany nawyków żywieniowych i wykonywania badań profilaktycznych.
[1] Mapa Ryzyka Polaków, Polska Izba Ubezpieczeń, Warszawa, 2021.
[2] Sytuacja Zdrowotna Ludności Polski i Jej Uwarunkowania, Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego PZH – Państwowy Instytut Badawczy, Warszawa, 2022.
Źródło informacji: Grupa PZU
Patronat redakcyjny
Marka alessandro wspiera Różowy Październik
Leczenie alignerami - jak osiągnąć najlepszy rezultat?
Świętuj Dzień Uśmiechu z Orbit® i odkryj moc jogi śmiechu
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Farmacja
Szybko rośnie liczba osób z ostrą infekcją układu oddechowego, w tym grypy. Szczyt zachorowań przypadnie już na drugą połowę października
Centrum e-Zdrowia podaje, że od początku września odnotowano blisko 1,8 mln porad ambulatoryjnych udzielonych z powodu ostrych infekcji układu oddechowego, w tym grypy. Najlepszą metodą walki z chorobą jest szczepionka – najlepiej przyjęta między wrześniem a listopadem. Wciąż jednak na taki krok decyduje się zaledwie kilka procent Polaków, tymczasem grypa jest jedną z 10 najczęstszych przyczyn zgonów u osób powyżej 65. roku życia.
Transport
Branża lotnicza zmaga się z niedoborem kadr. Brakuje przede wszystkim mechaników lotniczych
Według Alton Aviation Consultancy koszty naprawy i remontów silników wzrosły z 31 mld dol. przed pandemią do 58 mld dol. w tym roku. Rośnie też zapotrzebowanie na pracowników – w ciągu najbliższych 20 lat na świecie będzie potrzebnych niemal 770 tys. mechaników lotniczych. Tylko w Polsce już teraz brakuje kilku tysięcy wyspecjalizowanego personelu. – Brak kadr spowalnia nasz rozwój. Obecnie potrzebujemy kilkuset wyspecjalizowanych osób – ocenia Aleksandra Juda, prezes LOT Aircraft Maintenance Services.
Problemy społeczne
Obecna technologia sztucznej inteligencji nie stanowi zagrożenia dla istnienia ludzkości. Nie jest zdolna do samodzielnego myślenia i planowania
Duże modele językowe, takie jak ChatGPT, nie potrafią samodzielnie nabywać nowych umiejętności, rozumować czy planować. Nie stanowią więc egzystencjalnego zagrożenia dla ludzkości – dowiedli naukowcy, którzy przeanalizowali możliwości dużych modeli językowych właśnie pod takim kątem. Nie oznacza to jednak, że narzędzia te nie stanowią żadnego zagrożenia. Wykorzystane niewłaściwie już dziś służą chociażby do szerzenia dezinformacji.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.