Komunikaty PR

Pacjenci z większą świadomością zdrowotną – rynek psychiatrii czeka silny wzrost

2021-09-13  |  08:00
Biuro prasowe
Kontakt

Marketing
PMR

Królewska 57
30-081 Kraków
marketing|pmrcorporate.com| |marketing|pmrcorporate.com
12 340 51 00
www.pmrmarketexperts.com

Pandemia COVID-19 i związane z nią restrykcje w życiu społeczno-gospodarczym, są jednym z głównych czynników przyczyniających się do silnego wzrostu liczby problemów psychicznych w społeczeństwie polskim. Jak wykazało badanie PMR, w 2020 r. oraz w pierwszej połowie 2021 r. najbardziej zwiększała się liczba pacjentów z takimi problemami jak depresja i lęki, co było spowodowane kryzysem gospodarczym, zagrożeniem/utratą pracy, niemożnością funkcjonowania firm, izolacją, lękiem o bliskich.

 

Wzrost problemów nie polepszył sytuacji na rynku usług psychiatrycznych?

Pomimo tych korzystnych dla wartości rynku usług psychiatrycznych trendów, według naszych szacunków, całkowita wartość rynku opieki psychiatrycznej w 2020 r. zanotowała spadek o 0,1% r/r. Wynika to przede wszystkim z faktu, że rynek zdominowany jest przez lecznictwo zamknięte publiczne, w którym doszło do znacznego ograniczenia aktywności. Wiele szpitali publicznych i przekształconych donosi, że nie wykonało w zeszłym roku 100% kontraktu z NFZ. Wprawdzie istnieje możliwość przeniesienia środków na 2021 r., w naszej metodologii nie wliczamy jednak świadczeń wykonanych w bieżącym roku do wartości z 2020 r.

Dlatego też nasza prognoza zakłada, że w bieżącym roku nie dojdzie do znacznego „odbicia” na rynku usług psychiatrycznych. Przykładowo, część jednostek raportowała, że przedłużenie czasu na wykonanie kontraktu na 2021 niewiele dało, ze względu na nadal trwająca pandemię. Warto jednak zaznaczyć, że rynek zdominowany jest przez świadczeniodawców udzielających usługi w ramach kontraktów z NFZ. W segmencie prywatnym wygląda to trochę inaczej. Przewidujemy tu dwucyfrowe dynamiki wartości usług psychiatrycznych oraz psychologicznych w horyzoncie prognozy do 2026 r.

 

Ocena rynku okiem świadczeniodawców: wyniki badania PMR

Jedna piąta jednostek biorących udział w badaniu PMR* wymienia pandemię COVID-19 i związany z nią utrudniony dostęp do opieki lekarskiej jako barierę w ich działalności. Ten problem wystąpił więc również w sektorze psychiatrii – pomimo pewnego wzrostu problemów psychicznych związanych z kryzysem gospodarczym i samą chorobą COVID-19. Ograniczenie to nie było jednak tak duże, jak w innych dziedzinach medycyny – warto zaznaczyć, że w analogicznym badaniu na przychodniach prywatnych wielospecjalistycznych pandemię COVID-19 jako barierę wymieniało aż 67% jednostek, a ogólnie spadek wartości rynku usług medycznych odpłatnych na miejscu PMR ocenia na 21%.

* W dniach od 28 czerwca do 13 lipca 2021 r. firma PMR przeprowadziła badanie wśród placówek medycznych udzielających świadczeń z zakresu opieki psychiatrycznej.

 

Więcej wyników z badania PMR oraz informacji na temat aktualnych trendów na rynku opieki psychiatrycznej w Polsce znajduje się w raporcie PMR: „Rynek opieki psychiatrycznej w Polsce 2021. Analiza rynku i perspektywy rozwoju”. W publikacji m.in. również szczegółowa analiza liczby placówek realizujących świadczenia opieki psychiatrycznej w Polsce – stacjonarnie i/lub ambulatoryjnie.

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: PMR
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Zdrowie Rada Przedsiębiorców apeluje o uchwalenie przepisów zmieniających zasady wypłat zasiłku chorobowego Biuro prasowe
2025-03-12 | 06:00

Rada Przedsiębiorców apeluje o uchwalenie przepisów zmieniających zasady wypłat zasiłku chorobowego

Z apelem o jak najszybsze uchwalenie przepisów, zgodnie z którymi Zakład Ubezpieczeń Społecznych przejąłby wypłatę zasiłku chorobowego już od pierwszego dnia
Zdrowie Rak jelita grubego to nie wyrok. Kluczowe jest wczesne wykrycie
2025-03-11 | 06:00

Rak jelita grubego to nie wyrok. Kluczowe jest wczesne wykrycie

Z badania opinii przeprowadzonego przez SW Research dla marki Domowe Laboratorium wynika, że wielu Polaków postrzega raka jelita grubego jako chorobę nieuleczalną
Zdrowie Tylko 7% Polaków wie, co oznacza pierwotna czystość wody
2025-02-17 | 13:20

Tylko 7% Polaków wie, co oznacza pierwotna czystość wody

Pierwotna czystość oznacza brak jakichkolwiek zanieczyszczeń chemicznych i mikrobiologicznych już w źródle. To główna cecha naturalnych wód mineralnych

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Prawo

Handel

Automatyzacja pomaga firmom budować przewagę nad konkurencją. Zwłaszcza wykorzystanie narzędzi sztucznej inteligencji

Firmy coraz chętniej inwestują w cyfryzację i automatyzację procesów, w tym z wykorzystaniem sztucznej inteligencji (AI), co pozwala im oszczędzać czas, redukować koszty operacyjne i poprawiać jakość obsługi klienta. Nowoczesne narzędzia takie jak platforma FlowDog pozwalają relatywnie szybko i efektywnie kosztowo usprawniać procesy obsługi reklamacji, zleceń serwisowych czy analizę danych sprzedażowych. Eksperci podkreślają, że dobrze wdrożona automatyzacja może przynieść zwrot z inwestycji już w ciągu kilku miesięcy, zwiększając konkurencyjność firm na dynamicznie zmieniającym się rynku.

Handel

Odwetowe cła z UE na amerykańskie towary mogą być kolejnym etapem wojny handlowej. Następne decyzje spowodują dalszy wzrost cen

Komisja Europejska zapowiedziała nałożenie ceł na amerykańskie produkty w reakcji na wejście w życie ceł USA na stal i aluminium. Unijne cła o wartości 26 mld zł wejdą w życie 1 kwietnia, a w pełni zostaną wdrożone od 13 kwietnia. Donald Trump już zapowiada, że na to odpowie. – Wchodzimy w etap wojny handlowej między Unią Europejską a Stanami Zjednoczonymi i na pewno będziemy świadkami wielu takich odwetów z każdej strony – ocenia europosłanka Anna Bryłka.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.