Komunikaty PR

Pacjenci z większą świadomością zdrowotną – rynek psychiatrii czeka silny wzrost

2021-09-13  |  08:00
Biuro prasowe
Kontakt

Marketing
PMR

Królewska 57
30-081 Kraków
marketing|pmrcorporate.com| |marketing|pmrcorporate.com
12 340 51 00
www.pmrmarketexperts.com

Pandemia COVID-19 i związane z nią restrykcje w życiu społeczno-gospodarczym, są jednym z głównych czynników przyczyniających się do silnego wzrostu liczby problemów psychicznych w społeczeństwie polskim. Jak wykazało badanie PMR, w 2020 r. oraz w pierwszej połowie 2021 r. najbardziej zwiększała się liczba pacjentów z takimi problemami jak depresja i lęki, co było spowodowane kryzysem gospodarczym, zagrożeniem/utratą pracy, niemożnością funkcjonowania firm, izolacją, lękiem o bliskich.

 

Wzrost problemów nie polepszył sytuacji na rynku usług psychiatrycznych?

Pomimo tych korzystnych dla wartości rynku usług psychiatrycznych trendów, według naszych szacunków, całkowita wartość rynku opieki psychiatrycznej w 2020 r. zanotowała spadek o 0,1% r/r. Wynika to przede wszystkim z faktu, że rynek zdominowany jest przez lecznictwo zamknięte publiczne, w którym doszło do znacznego ograniczenia aktywności. Wiele szpitali publicznych i przekształconych donosi, że nie wykonało w zeszłym roku 100% kontraktu z NFZ. Wprawdzie istnieje możliwość przeniesienia środków na 2021 r., w naszej metodologii nie wliczamy jednak świadczeń wykonanych w bieżącym roku do wartości z 2020 r.

Dlatego też nasza prognoza zakłada, że w bieżącym roku nie dojdzie do znacznego „odbicia” na rynku usług psychiatrycznych. Przykładowo, część jednostek raportowała, że przedłużenie czasu na wykonanie kontraktu na 2021 niewiele dało, ze względu na nadal trwająca pandemię. Warto jednak zaznaczyć, że rynek zdominowany jest przez świadczeniodawców udzielających usługi w ramach kontraktów z NFZ. W segmencie prywatnym wygląda to trochę inaczej. Przewidujemy tu dwucyfrowe dynamiki wartości usług psychiatrycznych oraz psychologicznych w horyzoncie prognozy do 2026 r.

 

Ocena rynku okiem świadczeniodawców: wyniki badania PMR

Jedna piąta jednostek biorących udział w badaniu PMR* wymienia pandemię COVID-19 i związany z nią utrudniony dostęp do opieki lekarskiej jako barierę w ich działalności. Ten problem wystąpił więc również w sektorze psychiatrii – pomimo pewnego wzrostu problemów psychicznych związanych z kryzysem gospodarczym i samą chorobą COVID-19. Ograniczenie to nie było jednak tak duże, jak w innych dziedzinach medycyny – warto zaznaczyć, że w analogicznym badaniu na przychodniach prywatnych wielospecjalistycznych pandemię COVID-19 jako barierę wymieniało aż 67% jednostek, a ogólnie spadek wartości rynku usług medycznych odpłatnych na miejscu PMR ocenia na 21%.

* W dniach od 28 czerwca do 13 lipca 2021 r. firma PMR przeprowadziła badanie wśród placówek medycznych udzielających świadczeń z zakresu opieki psychiatrycznej.

 

Więcej wyników z badania PMR oraz informacji na temat aktualnych trendów na rynku opieki psychiatrycznej w Polsce znajduje się w raporcie PMR: „Rynek opieki psychiatrycznej w Polsce 2021. Analiza rynku i perspektywy rozwoju”. W publikacji m.in. również szczegółowa analiza liczby placówek realizujących świadczenia opieki psychiatrycznej w Polsce – stacjonarnie i/lub ambulatoryjnie.

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: PMR
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Zdrowie Udar mózgu - szybka reakcja może uratować życie Biuro prasowe
2024-10-29 | 06:00

Udar mózgu - szybka reakcja może uratować życie

Udar mózgu to zdarzenie, które zabiera zdrowie, sprawność, a czasem nawet życie. Może dotknąć każdego - jest trzecią najczęstszą przyczyną śmierci i głównym
Zdrowie Zmiana czasu na zimowy już w ten weekend.
2024-10-24 | 18:00

Zmiana czasu na zimowy już w ten weekend.

Badania pokazują, że kiedy dni stają się krótsze - zmniejszona ekspozycja na światło dzienne może wpływać na nasz nastrój. Okres po zmianie czasu, wraz
Zdrowie enel-med na konferencji „VITAzdrowie” zgromadził ponad 300 lekarzy
2024-10-15 | 16:00

enel-med na konferencji „VITAzdrowie” zgromadził ponad 300 lekarzy

Centrum Medyczne ENEL-MED po raz kolejny wspiera rozwój zawodowy lekarzy, organizując wielodyscyplinarne projekty edukacyjne. Ostatnia konferencja „VITAzdrowie. O prewencji

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Finanse

Polityka

Wyniki wyborów w USA kluczowe dla przyszłości NATO i Ukrainy. Ewentualna wygrana Donalda Trumpa będzie bardziej nieprzewidywalna

Wynik wyborów prezydenckich w USA może mieć kluczowe znaczenie dla wojny w Ukrainie. Kamala Harris jest zwolenniczką kontynuacji wsparcia militarnego dla Ukrainy i rozpoczęcia negocjacji z Moskwą tylko przy pełnym zaangażowaniu Kijowa. Donald Trump zapowiada zdecydowane działania na rzecz zakończenia wojny, ale nie wiadomo, w jaki sposób miałoby się to odbyć i czy kosztów nie poniesie Ukraina, a w konsekwencji także Europa. Wiele pytań budzą także jego plany co do NATO.

Handel

Polski rynek odzieży sportowej i outdoorowej notuje stabilne wzrosty. Kupujący szukają technologicznych nowinek

Niemal połowa Polaków kupujących artykuły sportowe ćwiczy kilka razy w tygodniu, a 13 proc. robi to codziennie. Większa aktywność powoduje, że rośnie krajowy rynek artykułów sportowych. W latach 2023–2028 ma to być średnio 6 proc. rocznie – wynika z danych PMR. Polscy konsumenci w coraz większym stopniu zwracają uwagę na technologiczne aspekty i rozwiązania w produktach outdoorowych. Producenci tacy jak Columbia Sportswear inwestują więc coraz więcej w patenty i innowacje. W centrum handlowym Westfield Mokotów w Warszawie został właśnie otwarty drugi w Polsce monobrandowy sklep tej marki.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.