Komunikaty PR

Podsumowanie roku 2020 na rynku farmaceutycznym

2020-12-18  |  14:30
Biuro prasowe

Kończący się rok 2020 można porównać do walki bokserskiej o mistrzostwo świata w wadze ciężkiej. Niewątpliwie największym wyzwaniem była epidemia COVID-19 i jej wpływ na całą gospodarkę. W przypadku polskiego rynku farmaceutycznego, w marcu br. obserwowaliśmy gwałtowny wzrost pacjentów i ruchu w aptekach, co przełożyło się na zwiększenie sprzedaży o 33% rdr. Było to efektem gromadzenia zapasów leków OTC, które pacjenci robili w Q1 2020 roku ze względu na zapowiadaną pandemię COVID-19.[1] Od początku drugiego kwartału wprowadzano coraz to większe obostrzenia. Jako społeczeństwo przeszliśmy z trybu offline do pracy zdalnej, wypracowaliśmy zupełnie nowy model komunikacji, który był konsekwencją izolacji społecznej, mającej na celu minimalizację ryzyka zakażeniem wirusem SARS-CoV-2. Nowa sytuacja wymusiła również zmianę nawyków zakupowych Polaków. Obecnie już 76 proc. osób korzystających z internetu wybiera się na zakupy online co najmniej raz w miesiącu, a tylko 4 proc. deklaruje, że nie robi tego w ogóle. [2] Temu trendowi nie oparł się także rynek farmaceutyczny. Według CBOS w 2020r. dwukrotnie częściej niż jeszcze parę lat temu kupujemy przez internet leki OTC i suplementy diety. Dużo częściej zamawiamy przez internet także leki RX czy recepty na leki.[3]  Digitalizacja w branży farmaceutycznej podczas pandemii COVID-19 odzwierciedla się również w nowym modelu komunikacji liniowej z lekarzami i wzroście znaczenia platform multichannelowych.

Rozwijająca się pandemia i utrzymujący lockdown wpłynęły na odwrócenie tendencji i spadki sprzedaży w kolejnych miesiącach – w kwietniu o 7%, w maju o 17%, a w czerwcu o 6,6% w porównaniu do poszczególnych miesięcy rdr.[4][5][6] Niebagatelny wpływ miały na to również ograniczenia w łańcuchu dostaw, utrudniające dostęp do leków i mające istotny wpływ na wydłużenie się procesu produkcji. Dotknęło to istotną część branży. W Gedeon Richter udało się ograniczyć te straty do minimum. Dzięki temu, że posiadamy własne, krajowe zakłady produkcyjne, a w ostatnich miesiącach wprowadziliśmy szereg rozwiązań z obszaru digitalizacji i automatyzacji produkcji, udało nam się uniknąć wielu logistycznych pułapek. Dzięki temu istotnie zoptymalizowaliśmy zarówno sam proces produkcji, jak również cały łańcuch dostaw substancji czynnych oraz logistyki gotowych leków. W wyniku wprowadzonych zmian udało nam się uniknąć przerw w dostawach nie tylko na polskim rynku, ale również globalnie na rynkach, na których działają oddziały firmy. Przez okres wakacyjny w Polsce zauważyliśmy ponownie tendencję wzrostową w sprzedaży leków związaną z mniejszą liczbą zachorowań na COVID-19, a tym samym zniesieniem ograniczeń. Utrzymywała się ona przez wrzesień (+4,4%rdr) i październik (+4,6%rdr)[7] [8]. Końcówka roku to okres, w którym na rynku farmaceutycznym możemy nadal zaobserwować wzrost sprzedaży leków, co ma związek z multidemią, czyli nałożeniem się na siebie corocznego okresu zwiększonej liczby przeziębień oraz drugiej fali zachorowań na SARS-CoV-2. Doświadczenia podczas pandemii COVID-19 pokazały nam, że bezpieczeństwo lekowe to nie jest tylko slogan wymyślony przez branżę farmaceutyczną. Dziś wiemy, że zarówno bez współpracy, dużych sojuszy politycznych na terenie Unii Europejskiej, jak również bez wsparcia na lokalnym rynku nie jesteśmy w stanie go zapewnić. Wsparcie dla polskiej branży farmaceutycznej jest niezbędne, aby nie dopuścić do wyprowadzenia przemysłu z Polski. Dla branży niezbędne są rozwiązania, które łączą ze sobą potencjał R&D z możliwościami wytwórczymi. Zmiany legislacyjne w krajowej branży zdrowotnej, które obserwowaliśmy w tym roku: wprowadzenie ustawy o Funduszu Medycznym, a także prace nad ustawą o zawodzie farmaceuty, która jest obecnie na finiszu i pozwoli na zwiększenie kompetencji i wykorzystanie umiejętności farmaceutów, pozwalają patrzeć optymistycznie na kolejne lata. Bardzo istotne dla branży było również przyjęcie strategii farmaceutycznej przez Komisję Europejską, która ma zapewnić pacjentom dostęp do przystępnych cenowo leków, zaspokoić aktualne potrzeby medyczne, wspierać konkurencyjność, innowacyjność, wzmocnić mechanizmy kryzysowe i zagwarantować bezpieczeństwo dostaw. Branża potrzebuje jednak jeszcze bardziej zdecydowanych działań na rodzimym rynku. Potrzeba nam konkretnych narzędzi wspierających: RTR, o którym w polskim rządzie rozmawia się od lat, ulg podatkowych, czy dofinansowania na B+R. W 2021 roku przejdźmy zatem z etapu budowania wieloletnich strategii do realizacji obietnic – w trosce o najwyższe dobro pacjentów.  

Aneta Grzegorzewska, Dyrektor ds. Komunikacji Korporacyjnej i Relacji Zewnętrznych w Gedeon Richter Polska.

[1] https://www.nia.org.pl/2020/04/21/pex-pharmasequence-podsumowanie-rynku-aptecznego-za-marzec-2020/

[2]https://www.wiadomoscihandlowe.pl/artykul/udzial-e-commerce-w-calkowitej-sprzedazy-w-polsce-moze-osiagnac-10-proc-jeszcze-w-tym-roku

[3] https://aptekarski.com/107436-cbos-coraz-chetniej-kupujemy-przez-internet-leki-otc-i-suplementy-diety

[4] https://www.politykazdrowotna.com/60982,rynek-aptek-w-maju-znaczny-spadek-sprzedazy

[5] https://www.money.pl/gielda/pex-pharmasequence-rynek-apteczny-spadl-o-7-r-r-do-2-79-mld-zl-w-kwietniu-6514245318989441a.html

[6] https://www.money.pl/gielda/pex-pharmasequence-rynek-apteczny-spadl-o-6-6-r-r-do-2-66-mld-zl-w-czerwcu-6534075696789633a.html

[7] https://www.isbzdrowie.pl/2020/10/pex-pharmasequence-rynek-apteczny-wzrosl-o-44-r-r-do-32-mld-zl-we-wrzesniu/

[8] https://www.politykazdrowotna.com/67347,rynek-apteczny-w-pazdzierniku-wzrost-sprzedazy-o-122-proc-od-wrzesnia

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Zdrowie Zdrowie zaczyna się od profilaktyki: Samoleczenie fundamentem nowoczesnej polityki zdrowotnej UE Biuro prasowe
2025-06-02 | 01:00

Zdrowie zaczyna się od profilaktyki: Samoleczenie fundamentem nowoczesnej polityki zdrowotnej UE

Dzięki decyzjom samodzielnie podejmowanym przez pacjentów rocznie w Europie udaje się uniknąć nawet 120 milionów konsultacji lekarskich. – Samoleczenie
Zdrowie Cena zaniedbania – ile naprawdę kosztuje brak skutecznej terapii ran?
2025-05-21 | 17:00

Cena zaniedbania – ile naprawdę kosztuje brak skutecznej terapii ran?

Problem owrzodzeń przewlekłych dotyka nawet miliona Polaków – według danych z Porozumienia na rzecz Profesjonalnej Terapii Ran liczba ta wynosi od 760 tys. do 1,1 mln. Choć
Zdrowie Neurologiczne choroby rzadkie w Lublinie leczą modelowo
2025-05-15 | 17:00

Neurologiczne choroby rzadkie w Lublinie leczą modelowo

Pod hasłem „choroby rzadkie” kryje się długa lista różnych i w większości uwarunkowanych genetycznie schorzeń. – Patrząc na te choroby zbiorczo, okazuje

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Rady Podatkowej

Targi Bezpieczeństwa

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji

Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.

Konsument

Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.

Handel

Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.