Szklane remedium na hałas
Pilkington IGP
ul. Portowa 24
27-600 Sandomierz
Ewelina.Wojcicka|pl.nsg.com| |Ewelina.Wojcicka|pl.nsg.com
+48 22 548 75 03
https://www.pilkington.com/pl-PL/pl
Szklane remedium na hałas
Współczesny świat jest bardzo głośny – miasta pełne są szumu pochodzącego z ludzkiej działalności. Długotrwała ekspozycja na niepożądane dźwięki ma poważne konsekwencje zdrowotne, więc należy jej przeciwdziałać. Może w tym pomóc szkło dźwiękochłonne.
Hałas – problem stary jak cywilizacja
Hałas jest jednym z największych problemów współczesnego świata. Choć zdecydowanie nasilił się wraz z powstaniem cywilizacji przemysłowej, jest to zjawisko stare jak świat – już w starożytnym Rzymie oraz w wielu średniowiecznych miastach istniał zakaz poruszania się rydwanami lub wozami w nocy[1]. Miało to zapewnić mieszkańcom spokojny sen.
Choć hałas jest dla nas w pewien sposób przezroczysty (ponieważ nie jesteśmy w stanie całkowicie wyłączyć słuchu, nasze mózgi ignorują część dźwięków), nie oznacza to, że na nas nie wpływa. Natężenie dźwięku o poziomie 35 dB jest w stanie podnieść ciśnienie krwi, tymczasem prawie sto milionów ludzi w Unii Europejskiej jest codziennie narażonych na działanie hałasu o poziomie przekraczającym 55 dB[2]. W dłuższej perspektywie może to prowadzić do poważnych problemów ze zdrowiem.
Najbardziej narażony jest zmysł słuchu, ale hałas wpływa również negatywnie na ciśnienie krwi czy pracę serca[3]. Zanieczyszczenie dźwiękowe ma poważne konsekwencje dla naszego zdrowia psychicznego. Nie tylko powoduje zwiększony poziom stresu, ale również prowadzi do problemów ze snem[4]. Prowadzi też do pogorszenia zdolności poznawczych i utrudnia naukę czy rozumienie mowy[5].
Zanieczyszczenie dźwiękowe jest równie destruktywne co inne rodzaje zanieczyszczeń, ale trudniej z nim walczyć. Wpływ niepożądanego światła można ograniczyć zamykając oczy. Nie da się tego zrobić z uszami, a ciągłe chodzenie w zatyczkach może być równie uciążliwe, co sam hałas. Tym bardziej, że zbyt niskie natężenie dźwięków też może być przez nas odbierane jako niepokojące!
Jak izolować się od zewnętrznego hałasu
Ciężko jest całkowicie wyeliminować wszystkie źródła dźwięku, ale jak radzić sobie z problemem hałasu? Z pomocą przychodzą współczesne technologie budowlane, które pozwalają znacząco ograniczyć dochodzące do nas dźwięki i zwiększyć komfort przebywania w pomieszczeniu.
Większość czasu spędzamy w budynkach, więc ich właściwa akustyka może mieć kluczowy wpływ na nasz dobrostan fizyczny i psychiczny – mówi Szymon Piróg, kierownik biura doradztwa technicznego Pilkington Polska. – Jednym z najprostszych sposobów na zwiększenie komfortu akustycznego w pomieszczeniu jest montaż szkła dźwiękochłonnego w oknach. Szyby i rama mogą mieć różny stopień izolacyjności akustycznej, więc trzeba pamiętać, że okno stanowi całość, a jeden źle dobrany element może wszystko zniweczyć.
Szkło dźwiękochłonne to komfort akustyczny
Szkło dźwiękochłonne takie jak Pilkington Optiphon™ pozwala w znaczącym stopniu zredukować dopływ dźwięków z zewnątrz, zapewniając tym samym ciszę i komfort akustyczny. Możliwe jest to dzięki zastosowaniu pochłaniającej fale dźwiękowe folii PVB, która znajduje się pomiędzy szklanymi taflami. Pozwala ona stłumić dochodzące z zewnątrz dźwięki.
Istotna jest również grubość szkła – szyby dostępne są w różnych grubościach, ale panuje generalna zasada, że im grubsza tafla, tym lepiej izoluje ona od niepożądanych dźwięków. Pojedyncza szyba laminowana o grubości 8,8 mm z folią akustyczną ma współczynnik Rw wynoszący 37 dB. Współczynnik Rw określa wartość redukcji hałasu znajdującego się poza przegrodą. Skala decybeli jest skalą logarytmiczną, więc redukcja hałasu o 10 dB będzie przez nas odczuwana jako zmniejszenie natężenia dźwięku o połowę.
Choć już pojedyncza tafla szkła jest w stanie znacząco zredukować pochodzący z zewnątrz hałas, zastosowanie jej w szybach zespolonych pozwala uzyskać jeszcze większą izolację od niepożądanych dźwięków. Można je poddawać obróbce, jak również łączyć z innymi rodzajami szkła, co pozwala uzyskać nie tylko izolację akustyczną, ale również cieplną, ochronę przed słońcem czy właściwości samoczyszczące.
Szyby dźwiękochłonne skutecznie redukują najczęściej spotykane źródła hałasu w miastach oraz zapewniają bezpieczeństwo – w razie mechanicznego uszkodzenia nie rozpryskują się, więc nie musimy obawiać się odłamków. Spełniają one wymogi norm takich jak EN 12600 czy EN 356.
Montaż szkła dźwiękochłonnego w dłuższej perspektywie pozytywnie wpływa na nasze zdrowie psychiczne i fizyczne. Przebywanie w cichym środowisku uspokaja, zmniejsza ciśnienie, wyrównuje tętno oraz zwalcza stres, co przekłada się na lepsze samopoczucie. Szkło dźwiękochłonne wytłumi przenikanie hałasu z zewnątrz, co pozwoli uzyskać wewnętrzny spokój.
KONIEC
O firmie:
NSG Group jest obecnie jednym z największych światowych producentów szkła i produktów szklanych, działającym w trzech podstawowych sektorach: Motoryzacyjnym, Architektonicznym i Nowych Technologii. Sektor motoryzacyjny obsługuje rynek oryginalnego wyposażenia, części zamienne i specjalistyczne rynki szyb transportowych. Sektor architektoniczny dostarcza szkło do zastosowań architektonicznych, energii słonecznej oraz cyfrowych oznakowań i wyświetlaczy. Produkty technologiczne obejmują bardzo cienkie szkło do wyświetlaczy, soczewki i światłowody do drukarek oraz włókno szklane używane w separatorach akumulatorów i paskach rozrządu silnika. Posiadamy duże udziały w większości rynków produktów architektonicznych i motoryzacyjnych na świecie, o szerokim zasięgu geograficznym, co pozwala nam odpowiadać na potrzeby klientów, których działalność, szczególnie w przypadku rynku oryginalnych szyb samochodowych, ma coraz bardziej globalny charakter. Obecnie, NSG Group prowadzi działalność produkcyjną na całym świecie i prowadzi sprzedaż w ponad 100 krajach. W roku podatkowym zakończonym 31 marca 2020 r. sprzedaż Grupy wyniosła ok. 4,60 miliarda euro. Z łącznej sprzedaży Grupy 38% zrealizowano w Europie, 28% w Azji, łącznie z Japonią i 27% w obu Amerykach.
Więcej informacji można znaleźć na stronie internetowej www.pilkington.pl.
Kontakt dla dziennikarzy:
Ewelina Wójcicka, Marketing Communications Coordinator, Pilkington IGP
tel.: +48 22 548 75 03
e-mail: Ewelina.Wojcicka@pl.nsg.com
[1] https://www.medscape.com/viewarticle/554566_2
[2] https://www.eea.europa.eu/publications/environmental-noise-in-europe
[3] https://www.jacc.org/doi/full/10.1016/j.jacc.2017.12.015
[4]https://journals.lww.com/environepidem/Fulltext/2019/08000/Environmental_noise_and_sleep_and_mental_health.4.aspx
[5] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5784839/

Zdrowie zaczyna się od profilaktyki: Samoleczenie fundamentem nowoczesnej polityki zdrowotnej UE

Cena zaniedbania – ile naprawdę kosztuje brak skutecznej terapii ran?

Neurologiczne choroby rzadkie w Lublinie leczą modelowo
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji
Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.
Konsument
Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.
Handel
Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.