Komunikaty PR

Tradycja kontra nowoczesność – dzień św. Marcina okiem ekspertów od gęsiny

2021-11-10  |  17:00
Biuro prasowe
Kontakt
Dominika Kaczyńska
Od kuchni

Chodakowska 12
03-826 Warszawa
dominika.kaczynska|odkuchni.co| |dominika.kaczynska|odkuchni.co
+48 791 378 116
odkuchni.co

Wielkopolska gęsina nie bez przyczyny kojarzy się z obchodami dnia świętego Marcina. W tym regionie króluje ona od pokoleń i z pewnością pojawi się na wielu talerzach mieszkańców Poznania w najbliższy czwartek, 11 listopada. Czy przysłowie „na świętego Marcina lepsza gęś niźli zwierzyna” jest wciąż aktualne? Jak ten zwyczaj komentują producenci wyrobów z gęsiny?

 

Gęsina w polskim wydaniu

 

Choć gęsina nie należy do podstawowych produktów spożywczych przeciętnego Polaka, to właśnie nasz kraj znajduje się paradoksalnie w czołówce producentów tego mięsa w Europie. Z danych z 2019 roku wynika, że od naszych przedsiębiorców pozyskuje się aż 45 tysięcy ton mięsa w ciągu roku. Dokąd zatem trafiają polskie gęsi?

 

Gęsina to wykwintne mięso, cenione nie tylko w Wielkopolsce. Polską gęsiną zajadają się również nasi sąsiedzi, zarówno ci z południa, jak i z zachodu Europy. Nie jest to oczywiście żadna nowość, ponieważ polskie mięsa były eksportowane do niemieckich zakładów już od pokoleń i to nasze rodzime wyroby były tam uznawane za najsmaczniejsze – komentuje Witold Bednarski, pomysłodawca i założyciel marki Złota Gęś. Wszystko wskazuje również na to, że trend eksportu gęsiny w kolejnych latach się utrzyma. Polscy przedsiębiorcy liczą ponadto na popularyzację tego produktu wśród rodzimych konsumentów, czego pierwsze przejawy można już dostrzec na rynku spożywczym. 

 

Modny powrót do gęsich korzeni

 

Coraz częściej można spotkać się ze stwierdzeniem, że Polacy chętnie odświeżają dawne tradycyjne potrawy, które królowały na talerzach naszych babć. Gęś jest tym produktem, do którego również stopniowo się przekonujemy, a według badań statystyczny Polak spożywa obecnie znacznie więcej gęsiny niż jeszcze kilka lat temu. Jak podkreśla dalej Witold Bednarski: śledząc rynek z perspektywy wytwórcy, od dawna dostrzegam rodzące się zainteresowanie powrotem do tradycyjnych, staropolskich smaków. Prywatnie, jako pasjonat, przez lata wyrabiałem wędliny z gęsi na własne potrzeby. Po czasie zacząłem dostrzegać, że zainteresowanie tym mięsem rośnie i po namowach przyjaciół zdecydowałem się przekuć hobby w prawdziwy biznes. Postawiwszy na jakość, dziś dostarczam moim klientom wysokiej jakości wyroby w 100% wykonane z mięsa gęsiego.

 

Wędliny wyprodukowane z gęsi zaczynają pojawiać się w wielu marketach, a potrawy przygotowane na bazie tego mięsa serwowane są w licznych restauracjach. Wśród produktów spożywczych, które z pewnością znajdziemy na półkach sklepowych są między innymi: pasztet, kiełbasa, polędwiczka czy nawet kabanosy z gęsi. Oferta producentów stale się rozwija, choć rynek sprawia wrażenie wciąż nienasyconego.

 

Więcej niż smak!

 

Moda na gęsinę nie powinna dziwić tych, którzy poznali, jakie walory kryje w sobie ten rodzaj drobiu. Gęsina to coś znacznie więcej niż doskonały smak pachnący wiekową tradycją. Mięso to jest skarbnicą wielu wartości odżywczych, które pozytywnie wpływają na funkcjonowanie naszych organizmów. Jest to doskonały produkt dla osób, które od spożywanych produktów oczekują dużej zawartości nienasyconych kwasów tłuszczowych, a do tego zdrowej porcji witaminy B6, cynku, krzemu, potasu czy też żelaza, z którego niedoborem zmaga się dziś wiele osób. Dodatkowo gęsina jest dobrym źródłem białka.

 

Witold Bednarski wskazuje ponadto, dlaczego kulinarny zwyczaj spożywania gęsi na 11 listopada powinien odbywać się znacznie częściej niż raz do roku: Jest to szczególny typ mięsa dla nas, Polaków, który towarzyszy nam od pokoleń. Choć jako producent dostrzegam wyraźną, korzystną zmianę i otwartość na wyroby z gęsiny, to wciąż spożycie ich jest dość małe. Mam nadzieję, że w kolejnych latach ulegnie to istotnej zmianie, a gęsina, która jest bardzo zdrowa i niezwykle smaczna, będzie gościć w polskiej kuchni znacznie częściej.

 

Trudno nie zgodzić się z przysłowiem, że gęsina smakuje najlepiej na św. Marcina. Z pewnością będzie ona bohaterką wielu czwartkowych dań, nie tylko w Poznaniu, któremu patronuje wspomniany święty. Warto w tym dniu skusić się szczególnie na te wyroby, których dotychczas nie mieliśmy szansy spróbować i choć na chwilę zastąpić kurczaka czy wieprzowinę polską gęsiną, którą delektują się mieszkańcy nawet dalekiej Europy.

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: Od kuchni
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Żywienie Polacy mylą piwo alkoholowe i bezalkoholowe - połowa z nich chce zakazu reklamy dla obu wariantów Biuro prasowe
2025-04-29 | 06:00

Polacy mylą piwo alkoholowe i bezalkoholowe - połowa z nich chce zakazu reklamy dla obu wariantów

Problem z odróżnieniem piw alkoholowych i bezalkoholowych, potrzeba wyraźnego zróżnicowania opakowań dla obu wariantów oraz całkowity zakaz reklamy
Żywienie Wzrasta rynek świeżej żywności online – w Markecie Świeżości DPD już ponad 70 partnerów
2025-04-09 | 10:45

Wzrasta rynek świeżej żywności online – w Markecie Świeżości DPD już ponad 70 partnerów

Jeszcze dekadę temu zakupy spożywcze online wydawały się rozwiązaniem dla nielicznych. Zmieniające się nawyki konsumentów i rosnące oczekiwania wobec jakości
Żywienie Międzynarodowy Dzień Szczęścia i tiramisu – przypadek czy przeznaczenie?
2025-03-19 | 23:00

Międzynarodowy Dzień Szczęścia i tiramisu – przypadek czy przeznaczenie?

Tiramisu, comfort food i szczęście na zamówienie. Jak jedzenie poprawia nastrój w Międzynarodowy Dzień Szczęścia. Szczęście ma wiele smaków, ale jeden

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Farmacja

Zagrożenie krztuścem pozostaje najwyższe od ponad trzech dekad. Odporność utrzymuje się do 10 lat po szczepieniu

W ubiegłym roku na krztusiec zachorowało ponad 32 tys. osób. To ok. 35 razy więcej niż rok wcześniej. Ostatnie tygodnie przynoszą wyhamowanie tendencji wzrostowej, ale Główny Inspektor Sanitarny przestrzega przed tą groźną chorobą i wskazuje na konieczność szczepień u dzieci już w okresie niemowlęcym i szczepień przypominających u dorosłych. Dużą rolę w promowaniu tej jedynej formy profilaktyki odgrywają pielęgniarki, które nie tylko informują o korzyściach ze szczepień, ale też mogą do nich kwalifikować.

Bankowość

Zdaniem 80 proc. Polaków ceny nieruchomości są wysokie lub bardzo wysokie. Mimo to i tak wolimy posiadać na własność, niż wynajmować

Tylko 26 proc. Polaków uważa, że mamy obecnie dobry moment na zakup nieruchomości. Dla ośmiu na 10 ankietowanych ceny nieruchomości są obecnie wysokie lub bardzo wysokie. 65 proc. ocenia też, że niewiele osób z ich otoczenia może sobie teraz pozwolić na zakup mieszkania lub domu – wynika z badania „To my. Polacy o nieruchomościach” portalu ogłoszeniowego Nieruchomosci-online.pl.

Transport

Nowe opłaty za emisję CO2 mogą spowodować wzrost kosztów wielu małych i średnich firm. Eksperci apelują o mądre instrumenty wsparcia [DEPESZA]

System ETS2, który zacznie obowiązywać od 2027 roku, nałoży podatek na paliwa kopalne wykorzystywane do ogrzewania budynków czy w transporcie. Koszty w dużej mierze poniosą dostawcy, w tym małe i średnie firmy. – Potencjalny wpływ systemu ETS2 na sektor MŚP w Polsce będzie znacznie mniej drastyczny, niż mogłoby się wydawać. Konieczne jest jednak przygotowanie odpowiednich instrumentów, które wesprą przedsiębiorców w przemianie w kierunku niskoemisyjnym, ale jednocześnie będą unikały podwójnej kompensacji – wskazuje raport WiseEuropa pt. „Wędka czy ryba? Wsparcie dla polskich MŚP w związku z wprowadzeniem ETS2”.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.