Zmiany i wyzwania na rynku BHP w czasach pandemii [WYWIAD]
PR Expert
Przestrzenna 48/3
50-533 Wrocław
akondratowicz|prexpert.com.pl| |akondratowicz|prexpert.com.pl
+48 502 332 358
www.prexpert.com.pl
Bezpieczeństwo i higiena są obecnie, z różnych powodów, bardzo wysoko na liście priorytetów. Niestety zdarza się, że i w tym obszarze można natknąć się na niesprawdzone informacje. Znane są przypadki, że na rynek dopuszczane są niewłaściwe produkty ochrony osobistej pracowników wątpliwego pochodzenia. Pracodawcy stoją przed wyzwaniem odnalezienia wiarygodnego dostawcy. O sytuacji w sektorze BHP w czasie epidemii rozmawiamy z ekspertem w zakresie środków ochrony osobistej – Januszem Surmą, prezesem spółki Impel Delivery.
W jaki sposób pandemia wpłynęła najbardziej na sektor BHP?
Warto powiedzieć o dwóch głównych efektach wpływu COVID-19 na sektor BHP. Jednym pozytywnym, drugim negatywnym. Pierwszym jest zwiększenie świadomości pracodawców i pracowników w zakresie ochrony osobistej oraz wiedzy o środkach i produktach, których częściej obecnie używamy. Lepsza wiedza i świadomość to w pewnym stopniu efekt zmiany przepisów, a najbardziej wprowadzenia obowiązku udostępniania płynów dezynfekujących w zakładzie pracy, zapewnienia dostępu do rękawiczek jednorazowych, konieczność zasłaniania twarzy. Dzięki temu wiele osób uświadomiło sobie, że maska i półmaska powinny posiadać określone normy oraz znalazło odpowiedzi na kluczowe pytania: jakie zadanie spełnia rękawiczka, a przed czym chroni dezynfekcja. Pozytywnym następstwem pandemii jest to, że o ochronie pracowników mówi się głośnio i często, a co najważniejsze – kładzie się na nią większy nacisk.
Drugi – negatywny – bardzo wyraźny efekt to niestabilność dostaw i cen. Wiosną występowały problemy z dostawą wielu produktów z Chin, w tym tzw. covidowych, które wcześniej były łatwo dostępne. Jeden z naszych klientów musiał zamknąć firmę, ale nie z powodu wirusa. Przyczyną był brak dostaw części używanych w produkcji.
Czy branża wciąż zmaga się z tym problemem?
Nie, dostępność produktów jest teraz dużo większa. Nie zdarzają się już sytuacje związane z zablokowaniem dostaw z Chin lub zamykaniem z dnia na dzień granic z Niemcami, gdzie są magazyny tranzytowe. Takie sytuacje występowały wiosną. Były bardzo kłopotliwe dla wielu podmiotów działających na rynku. Obecnie dostawy są w miarę płynne, aczkolwiek ich czas wydłużył się ze względu na wzrost zapotrzebowania.
Istnieje jednakże nowe wyzwanie. Mianowicie poruszanie się w nazbyt rozbudowanej sieci dostawców. Pojawiło się wiele nowych firm, dlatego bardzo ważna jest weryfikacja dostawców pod względem wiarygodności i rzetelności. Przed wprowadzeniem towaru na rynek trzeba sprawdzać m.in. to, czy dana firma figuruje w rejestrze UE.
Zapewnienie ciągłości dostaw to nadal największe wyzwanie od momentu wybuchu pandemii?
Tak. Wyzwaniem jest zapewnienie stałości dostaw i ich jakości. W czasie pandemii takie powszechne w BHP produkty, służące do ochrony dróg oddechowych, oczu, stóp, twarzy, zyskały miano covidowych. To pociągnęło za sobą wzrost zapotrzebowania, zarówno u stałych klientów, jak i u nowych. Wzrosła liczba i jakość zamówień. Trzeba zrealizować je wszystkie i zabezpieczyć te firmy przed brakiem towarów.
Należy przy tym podkreślić, że mówimy o towarach zgodnych z wymaganiami Ministerstwa Zdrowia i Głównego Inspektora Sanitarnego. Normy są odgórnie określone dla wszystkich środków ochrony osobistej, w tym: rękawic, masek, półmasek, fartuchów, kombinezonów. Dla klientów najważniejsza jest jakość tych produktów, ich zgodność z normami. Tego musimy pilnować. Jest to duże wyzwanie w obliczu nagromadzenia na rynku firm, które rozpoczęły samodzielną produkcję i sprzedaż środków ochronnych lub ich import z Chin. Dlatego pracodawcy jeszcze bardziej potrzebują pomocy w znalezieniu właściwego dostawcy. Cała branża stoi przed wyzwaniem czujności w weryfikacji towarów niespełniających określonych parametrów tak, aby w powszechnym obrocie dopuszczone były towary z pewnego źródła i spełniające podstawowe normy bezpieczeństwa. Przy tak dużym rozproszeniu rynku i namnożeniu grona dostawców środków na polski rynek trafiły towary niezgodne z unijnymi normami i prawem. Do takich wydarzeń nie można dopuszczać.
Jakie najważniejsze zadanie mają do wykonania pracodawcy w czasie pandemii?
Kluczowym zadaniem jest organizacja miejsca pracy tak, aby minimalizować ryzyko zakażania wirusem. Najskuteczniejsze metody realizacji tego zadania to: zapewnianie dezynfekcji, budowanie świadomości u pracowników w zakresie przestrzegania zasad bezpieczeństwa – tzw. DDMA+W (dystans, dezynfekcja, maseczki, aplikacja STOP COVID - ProteGO Safe + wietrzenie pomieszczeń) oraz egzekwowanie stosowania środków ochrony osobistej. Niestety, części pracodawców wciąż brakuje konsekwencji lub determinacji w działaniu w tym kierunku. A zaniedbania mogą skutkować zamknięciem zakładu z powodu wykrycia ogniska koronawirusa.
Jak pracodawcom może pomóc outsourcing BHP, szczególnie z weryfikacją dostawców?
Outsourcing to jeden z wielu sposobów, na pewno godny polecenia. W tym przypadku wchodzimy w kompetencje odpowiedniego rozpoznawania i badania dokumentów dołączonych do produktu. Każdy produkt BHP wprowadzony na rynek polski, zgodnie z prawem UE, musi posiadać oznaczenie informujące o zakresie ochrony pracownika. Produkty wyższych kategorii, do których zaliczają się nawet klasyczne maski noszone na ulicach, muszą mieć dołączoną deklarację producenta o wykonaniu badań potwierdzających spełnianie określonych norm. Tylko dzięki takim środkom ochrony osobistej możemy zapewnić bezpieczeństwo pracowników.
Jakie korzyści przynosi outsourcing w tym obszarze?
Powierzając BHP firmie outsourcingowej, pracodawca może w pełni skoncentrować się na najważniejszych kwestiach operacyjnych swojej działalności, podczas gdy my bierzemy pełną odpowiedzialność za całą logistykę i procesy związane z zarządzaniem obszarem BHP. Taki sposób zabezpiecza wszystkich pracowników konkretnej firmy. To zasadnicza różnica pomiędzy korzystaniem z outsourcingu a standardową sprzedażą samych towarów. Korzyści wynikają także z tego, że współpraca pomiędzy partnerami oparta jest na platformie elektronicznej, która pozwala efektywnie zarządzać zamówieniami i monitorować koszty z nimi związane. Mówimy tu o wymiernych korzyściach. Już po pierwszym roku współpracy możliwe jest osiągnięcie oszczędności na poziomie do minus 20% kosztów ponoszonych w roku poprzedzającym współpracę.
Wspominał Pan na początku o rosnącej wiedzy na temat produktów. Możemy podać jakiś przykład?
Oczywiście, niech będą maseczki, których noszenie jest teraz w wielu miejscach koniecznie. Przed epidemią nasi klienci bazowali z reguły na jednym typie maski – chociażby przeciwpyłowej P3. Teraz do ochrony dróg oddechowych używają też innych modeli: P1, P2, P3, z zaworem, bez zaworu itd. Były one znane przez specjalistów w dziedzinie BHP, a teraz wiedza o nich stała się powszechna.
Niestety na ulicach widać, że wiele osób nosi samodzielnie wykonane maseczki wielorazowego użytku, które są, delikatnie mówiąc, w nie najlepszym stanie, a zaniedbane przynoszą więcej szkody niż pożytku. Wiele osób zapomina, że maseczki powinny być prane w temperaturze powyżej 60 stopni, prasowane gorącym żelazkiem, wymieniane co jakiś czas. Najprostszym i najlepszym wyborem są maseczki jednorazowe, spełniające normy określone przez Ministerstwo Zdrowia i sanepid, czyli z normą EN 14683 dla masek i EN 149 dla półmasek. Takie normy powinny być wydrukowane na opakowaniu lub na wyrobie. Wtedy mamy pewność odpowiedniej jakości produktu.
BCC: Ochrona zdrowia nadal nie jest priorytetem rządu
Aurumaris Professional zdobywa zaufanie gabinetów kosmetycznych
74% Polaków popiera zmiany w medycynie pracy
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom
Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.
Fundusze unijne
Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier
Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.
Ochrona środowiska
Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić
Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.