Newsy

Badania UOKiK: 37% Polaków uważa, że można zwrócić do sklepu nietrafiony prezent

2011-12-19  |  13:00
Wszystkie newsy
Mówi:Małgorzata Cieloch
Funkcja:Rzecznik prasowy
Firma:Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Małgorzata Cieloch (rzecznik prasowy UOKIK) komentuje wyniki badań.

 „Generalnie wyniki badań są bardzo pozytywne. Przede wszystkim cieszy informacja, że konsumenci są rozsądni. To znaczy, że jeżeli widzą jakąś promocję albo obniżkę świąteczną to tylko 13% z nas sięgnie po tę promocję czy obniżkę. To mało. To oznacza, że jesteśmy ludźmi, którzy myślą przed świętami i jest to bardzo dobra wiadomość.

Z takich informacji, które uzyskaliśmy tuż przed świętami wynika kilka rzeczy niestety mniej pozytywnych. A mianowicie słabo znamy swoje prawa. Konsumenci pytani, czy jeżeli kupiony został towar, produkt, usługa podczas świątecznej promocji, wyprzedaży, obniżki, okazji, nie do końca wiedzą, że mają dokładnie ten sam pakiet praw ochrony, jakby kupowali w normalnym terminie. Bardzo często konsumenci myślą, że mają mniej praw. Jeśli chodzi o tych konsumentów, którzy myślą, że mają mniej lub więcej to jest minimalnie ponad 50 procent tych, którzy nie mają tej świadomości, że ten pakiet jest ochronny taki sam w obu przypadkach. Święta, nie-święta, chronieni przez prawo jesteśmy identycznie.

Z ciekawych jeszcze analiz wynika, że mamy więcej praw. I to szczególnie ważne przed świętami. Konsumenci myślą, że jeżeli kupili nietrafiony prezent to aż 37% uważa, że będą mogli zwrócić czy wymienić bez żadnych konsekwencji. Co jest oczywiście bardzo nietypowe i co więcej niezgodne z prawdą i rzeczywistością. Oczywiście zwrócić czy wymienić prezent można, ale tylko wtedy, gdy zgodził się na to wcześniej sprzedawca. Albo poinformował nas o tym, albo regulamin danego sklepu przewiduje taką możliwość. Natomiast sytuacja, kiedy konsument myśli, że obowiązuje jeszcze to prawo z PRL-u, które kiedyś dawało mu te 7 czy 5 dni, to zapomnijmy o tym. Jesteśmy już dawno w Unii Europejskiej, przepisy są takie, jakie w innych państwach europejskich i co więcej, tylko od dobrej woli sprzedawcy zależy, czy niechciany prezent przyjmie, wymieni czy też nie. Jeśli się wcześniej z nami umówi to obietnicy dotrzymać musi. Natomiast, jeśli się nie umówił to jesteśmy trochę jako ci Mikołajowie, którzy będą musieli się uporać z tym problemem.

Z ciekawszych rzeczy, które są dla nas myślę bardzo interesujące to to, że lubimy planować świąteczne zakupy. Ponad 90% planuje wcześniej, sprawdza. Głównie planujemy żywność, prezenty i dekoracje świąteczne. To oznacza, że wchodzimy na ten etap społeczeństwa, który świadomie podchodzi do dużych, jednorazowych zakupów. Co najczęściej robimy, planując? Oczywiście listy zakupów. Słynne listy zakupów są najczęściej stosowane w przypadku artykułów spożywczych. Tu Polacy uwielbiają sporządzać takie listy i robią to nagminnie.”

Do pobrania

Czytaj także

Kalendarium

Patronaty Newserii

XXIX Forum Ekonomiczne - Krynica
MSPO - Targi Obronne Zbrojeniowe 2019 - Kielce

Polityka

Baltic Pipe zgodnie z planem w 2022 roku. Pierwsza umowa z amerykańską firmą już podpisana

Projekt Baltic Pipe jest realizowany zgodnie z harmonogramem, a termin 2022 roku zostanie dotrzymany – poinformował pełnomocnik rządu ds. strategicznej infrastruktury energetycznej Piotr Naimski. Gaz-System zawarł już pierwszy, wart ponad 0,5 mld zł kontrakt inwestorki w ramach tego projektu. Umowa z amerykańską firmą Solar Turbines jest jednocześnie jednym z największych w Polsce kontraktów w sektorze gazu. Jak podkreśla Naimski, współpraca polsko-amerykańska w sektorze energetycznym się zacieśnia, a stanowiska USA, m.in. w sprawie gazociągu North Stream 2, są zbieżne z polskimi.

Prawo

Nowa matryca VAT ułatwi życie przedsiębiorcom, ale ceny niektórych towarów mogą wzrosnąć

W kwietniu 2020 roku ma wejść w życie nowa matryca stawek VAT. Celem zmian jest uporządkowanie obecnej sytuacji, która powoduje wśród przedsiębiorców kłopoty interpretacyjne. Nowym i korzystnym dla nich rozwiązaniem ma być tzw. wiążąca informacja stawkowa, która ma zapewnić podatnikom większą ochronę na wypadek kontroli organów podatkowych. Będzie można się ubiegać o nią wcześniej, już w listopadzie br. Jednocześnie konsumenci muszą być przygotowani na to, że w przypadku niektórych towarów i usług stawki VAT zostaną podwyższone, co może się wiązać ze wzrostem cen.

IFA 2019 Berlin

Przemysł

Katowice z roku na rok tracą mieszkańców. Miasto chce zahamować ten trend poprzez ulgi i zniżki dla zameldowanych

Tylko w ubiegłym roku stolica aglomeracji śląskiej skurczyła się o 3,2 tys. mieszkańców. Ich liczba ostatni raz przekroczyła 300 tys. ponad siedem lat temu, od tego czasu katowiczan systematycznie ubywa. Przyczyną nie jest już emigracja zarobkowa, lecz rosnące ceny nieruchomości i powroty emerytów w rodzinne strony. Odwrócenie tego trendu to jeden z priorytetów władz miasta, które chcą to robić poprzez inwestycje w infrastrukturę kulturalno-sportową, bazę dydaktyczną i przyciąganie inwestorów. 

Złote Spinacze 2019

Handel

Osoby kupujące w sieci to przeważnie zadowoleni klienci. Doceniają głównie szeroki wybór produktów i szybkie płatności

W skali od 0 do 10 średni poziom satysfakcji klienta kupującego w internecie wynosi 7,8 – wynika z raportu Mobile Institute „Customer Happiness Index”. Kluczowym elementem, który buduje to zadowolenie, a często też warunkuje zakup, jest system płatności. Brak odpowiedniej dla klienta formy płatności może zdecydować o porzuceniu koszyka. Kupujący coraz chętniej dzielą się z innymi swoimi doświadczeniami z zakupów, a opinie innych internautów są często przy wyborze produktu ważniejsze niż samodzielnie wyszukane informacje.