Newsy

Badania UOKiK: 37% Polaków uważa, że można zwrócić do sklepu nietrafiony prezent

2011-12-19  |  13:00
Wszystkie newsy
Mówi:Małgorzata Cieloch
Funkcja:Rzecznik prasowy
Firma:Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Małgorzata Cieloch (rzecznik prasowy UOKIK) komentuje wyniki badań.

 „Generalnie wyniki badań są bardzo pozytywne. Przede wszystkim cieszy informacja, że konsumenci są rozsądni. To znaczy, że jeżeli widzą jakąś promocję albo obniżkę świąteczną to tylko 13% z nas sięgnie po tę promocję czy obniżkę. To mało. To oznacza, że jesteśmy ludźmi, którzy myślą przed świętami i jest to bardzo dobra wiadomość.

Z takich informacji, które uzyskaliśmy tuż przed świętami wynika kilka rzeczy niestety mniej pozytywnych. A mianowicie słabo znamy swoje prawa. Konsumenci pytani, czy jeżeli kupiony został towar, produkt, usługa podczas świątecznej promocji, wyprzedaży, obniżki, okazji, nie do końca wiedzą, że mają dokładnie ten sam pakiet praw ochrony, jakby kupowali w normalnym terminie. Bardzo często konsumenci myślą, że mają mniej praw. Jeśli chodzi o tych konsumentów, którzy myślą, że mają mniej lub więcej to jest minimalnie ponad 50 procent tych, którzy nie mają tej świadomości, że ten pakiet jest ochronny taki sam w obu przypadkach. Święta, nie-święta, chronieni przez prawo jesteśmy identycznie.

Z ciekawych jeszcze analiz wynika, że mamy więcej praw. I to szczególnie ważne przed świętami. Konsumenci myślą, że jeżeli kupili nietrafiony prezent to aż 37% uważa, że będą mogli zwrócić czy wymienić bez żadnych konsekwencji. Co jest oczywiście bardzo nietypowe i co więcej niezgodne z prawdą i rzeczywistością. Oczywiście zwrócić czy wymienić prezent można, ale tylko wtedy, gdy zgodził się na to wcześniej sprzedawca. Albo poinformował nas o tym, albo regulamin danego sklepu przewiduje taką możliwość. Natomiast sytuacja, kiedy konsument myśli, że obowiązuje jeszcze to prawo z PRL-u, które kiedyś dawało mu te 7 czy 5 dni, to zapomnijmy o tym. Jesteśmy już dawno w Unii Europejskiej, przepisy są takie, jakie w innych państwach europejskich i co więcej, tylko od dobrej woli sprzedawcy zależy, czy niechciany prezent przyjmie, wymieni czy też nie. Jeśli się wcześniej z nami umówi to obietnicy dotrzymać musi. Natomiast, jeśli się nie umówił to jesteśmy trochę jako ci Mikołajowie, którzy będą musieli się uporać z tym problemem.

Z ciekawszych rzeczy, które są dla nas myślę bardzo interesujące to to, że lubimy planować świąteczne zakupy. Ponad 90% planuje wcześniej, sprawdza. Głównie planujemy żywność, prezenty i dekoracje świąteczne. To oznacza, że wchodzimy na ten etap społeczeństwa, który świadomie podchodzi do dużych, jednorazowych zakupów. Co najczęściej robimy, planując? Oczywiście listy zakupów. Słynne listy zakupów są najczęściej stosowane w przypadku artykułów spożywczych. Tu Polacy uwielbiają sporządzać takie listy i robią to nagminnie.”

Do pobrania

Czytaj także

Kalendarium

CES 2019

Konsument

Dziś startuje usługa Twój e-PIT. Urząd skarbowy wypełni deklaracje za podatników

15 lutego startuje usługa Twój e-PIT, w ramach której urząd skarbowy wypełni deklaracje PIT-37 i PIT-38 zamiast podatników. Może skorzystać z niej nawet 20 mln osób. W tym celu należy się zalogować w systemie i sprawdzić, czy dane w automatycznie wygenerowanym formularzu są poprawne. Jeśli nie, można je uaktualnić, uzupełniając deklarację m.in. o ulgi i odliczenia. Jeśli podatnik nie wprowadzi zmian, zeznanie roczne w zaproponowanej formie zostanie złożone do 30 kwietnia. W przyszłym roku podobna intuicyjna usługa zostanie uruchomiona również dla przedsiębiorców – zapowiada minister finansów Teresa Czerwińska.

Transport

Procedowane w UE zmiany mogą oznaczać koniec dominacji polskiej branży transportowej. Zagrożonych jest wiele miejsc pracy

Proponowane przez Unię Europejską nowe przepisy o zabezpieczeniu społecznym, w połączeniu z Pakietem mobilności czy zmianami w zakresie dostępu do zawodu i rynku mogą oznaczać katastrofę dla polskich firm przewozowych. Ich sytuację może pogorszyć także twardy brexit. W konsekwencji kilkadziesiąt tysięcy firm ograniczy swoją działalność lub upadnie, a to oznacza likwidację wielu miejsc pracy – ostrzega Maciej Wroński, prezes Związku Pracodawców „Transport i Logistyka Polska”.

Przemysł

W ciągu pięciu lat światowa sprzedaż robotów dla przemysłu wzrośnie dziesięciokrotnie. W Polsce ich wykorzystanie wciąż niewielkie

Popyt na roboty współpracujące, zaprojektowane do pracy z ludźmi, zwiększy się przynajmniej dziesięciokrotnie w ciągu nadchodzących pięciu lat. W Polsce ten wzrost będzie jeszcze większy, bo pod względem wykorzystania robotów w przemyśle na razie odstajemy od sąsiadów – prognozuje Enrico Krog Iversen, dyrektor generalny OnRobot. Dla polskich firm wykorzystanie robotów może być odpowiedzią na niedobory kadr i rosnące płace, a dodatkowo pozwoli zwiększyć wydajność i obniżyć koszty. Zakres możliwości robotów stale się poszerza, więc mogą być wykorzystywane w coraz większej liczbie gałęzi przemysłu.

Media i PR

Najgorsze w historii wyniki dla szukających pracy w branży PR. W 2018 roku pojawiło się dla nich jedynie 1,1 tys. ogłoszeń

Tylko nieco ponad 1,1 tys. ofert pracy dla PR-owców pojawiło się w 2018 roku. To najgorszy wynik od kiedy prowadzone są badania, czyli od 2008 roku – wynika z danych PRoto.pl. Z analizy ubiegłorocznych ogłoszeń wynika, że w agencjach PR zmienia się profil stanowisk, na które poszukiwano pracowników. Choć na najwięcej ofert pracy mogą liczyć konsultanci i asystenci, do których skierowane jest mniej więcej co trzecie ogłoszenie, coraz częściej poszukiwani są też specjaliści. Na pracę mogą liczyć osoby, które mają już kilkuletnie doświadczenie. Najwięcej ofert pracy w firmach dotyczyło branż IT i nowych technologii.