Mówi: | Grzegorz Pawlicki, dyrektor Biura Innowacji i Doświadczeń Klienta w PKO Banku Polskim Piotr Helbich, dyrektor Biura Kart i Płatności w PKO Banku Polskim Elżbieta Jarmusz, dyrektor ds. partnerstw strategicznych w PKO Banku Polskim |
Funkcja: | Jagoda Pieścicka, założycielka Nu Delta |
Banki stawiają na innowacyjne start-upy. PKO Bank Polski ponownie uruchamia dla nich konkurs
Rynek finansowy staje się coraz bardziej zaawansowany technologicznie. Duża w tym zasługa innowacyjnych start-upów pracujących nad rozwiązaniami, które mogą zrewolucjonizować bankowość. Dlatego instytucje finansowe wybierają współpracę zamiast konkurencji z tymi podmiotami. Z początkiem marca PKO Bank Polski uruchomił kolejny konkurs dla innowacyjnych start-upów z branży finansowej. Celem jest ułatwienie komercjalizacji najlepszych i najbardziej innowacyjnych rozwiązań.
– Banki powinny angażować się we wspieranie start-upów FinTech ze względu na wzrost innowacyjności rynku finansowo-technologicznego. Z drugiej strony, powinny też czerpać z nich inspiracje, ponieważ to nieunikniona kolej rzeczy. Jeżeli nie będziemy obserwować młodych firm, rozwijających innowacyjne rozwiązania, to zatrzymamy się w miejscu – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Grzegorz Pawlicki, dyrektor Biura Innowacji i Doświadczeń Klienta w PKO Banku Polskim.
Dzięki współpracy mikrofirmy uzyskują wsparcie i finansowanie w pierwszych etapach swojej działalności, a duże banki stają się coraz bardziej innowacyjne.
– Tego typu rozwiązania mogą wrzucić drugi bieg w innowacyjności polskiego sektora bankowego. Banki mogą je zasymilować i na tej bazie uatrakcyjnić ofertę dla klientów, podnosząc swoją konkurencyjność. Instytucje finansowe powinny wchodzić w dialog ze start-upami, ponieważ one zmuszają wewnętrzne struktury w bankach do tego, aby myśleć w sposób bardziej kreatywny, bardziej innowacyjny, żeby stawiać znaki zapytania zastanych procesów i nieustannie pracować nad ulepszeniami. To jest jak najbardziej właściwa strategia – zaznacza Piotr Helbich, dyrektor Biura Kart i Płatności w PKO Banku Polskim.
Branża FinTech rośnie dynamicznie na całym świecie. Firma doradcza PwC prognozuje, że w nadchodzących latach start-upy mogą przejąć do 33 proc. światowego rynku usług finansowych. Instytucje bankowe, które nie chcą zostać w tyle, muszą wypracować model czerpania wzorców i współpracy ze start-upami finansowymi.
Z początkiem marca ruszył nabór do kolejnej edycji ścieżki akceleracyjnej „Let’s Fintech with PKO Bank Polski!”, której celem jest wsparcie młodych i innowacyjnych start-upów z branży finansowej. To część programu prowadzonego wspólnie z MIT Enterprise Forum Poland. Wybranym przedsiębiorcom największy polski bank udzieli wsparcia mentorskiego i wesprze ich w trakcie procesu komercjalizacji nowego produktu bądź usługi.
– Ścieżka jest dedykowana start-upom z branży finansowej, które posiadają w tym obszarze unikalną technologię. Mamy mentorów wyznaczonych spośród kadry zarządzającej, prowadzimy warsztaty i tworzymy środowisko działów laboratoryjnych, gdzie start-upy mogą przetestować swoją technologię. Chcemy współpracować ze start-upami, tak aby wyłuskać najfajniejsze i najciekawsze pomysły bądź wesprzeć nasze innowacyjne produkty – mówi Grzegorz Pawlicki.
Start-upy, które chcą wziąć udział w programie, mogą zgłaszać swój akces do 15 maja. Po tym czasie zostanie wybranych 25 najlepszych projektów, z których 5 ma dotyczyć obszaru finansów. Wśród finalistów znajdą się te start-upy, które mają największy potencjał biznesowy i odpowiednio dojrzały, dopracowany pomysł na działalność.
Program MIT Enterprise Forum Poland uzyskał finansowanie z rządowego programu ScaleUp, realizowanego przez PARP. Dzięki temu wyłonione w konkursie mikrofirmy mogą liczyć na granty w maksymalnej wysokości 200 tys. zł na dofinansowanie działalności oraz do 50 tys. zł na usługi związane z rozwojem start-upu. Ponadto, piątka najlepszych wyjedzie na tygodniowe szkolenie do Massachusetts Institute of Technology, jednej z najlepszych uczelni technologicznych na świecie, która mieści się w Bostonie.
W poprzednim, jesiennym naborze do ścieżki akceleracyjnej „Let’s Fintech with PKO Bank Polski!” zgłoszono 26 aplikacji, co było najlepszym dotychczas wynikiem w ramach całego programu. Spośród nich wybrano szóstkę najlepszych, które PKO Bank Polski objął wsparciem i mentoringiem.
– Jako mentor wspieram start-up, który pracuje nad stworzeniem inteligentnego asystenta CRM dla działów sprzedażowych. W trakcie wspólnych spotkań dzielę się swoim doświadczeniem w obszarze bankowości i przedsiębiorczości. W trakcie regularnych telekonferencji omawiamy te elementy, przy których założyciele start-upu potrzebują spojrzenia z innej perspektywy, skonsultowania jakiegoś rozwiązania – mówi Elżbieta Jarmusz, dyrektor ds. partnerstw strategicznych w PKO Banku Polskim, która pełni rolę mentora w programie prowadzonym wspólnie z MIT Enterprise Forum Poland.
– Dopiero rozpoczynamy współpracę z dużymi podmiotami i PKO BP naprowadza nas na te elementy, które są ważne w tym procesie. Jesteśmy po wielu spotkaniach wewnętrznych, a wszystkie uwagi, zarówno biznesowe, jak i technologiczne, na bieżąco wprowadzamy w życie i poprawiamy jakość naszego rozwiązania – mówi Jagoda Pieścicka, założycielka Nu Delta.
Start-up Nu Delta, który zakwalifikował się do programu w jesiennym naborze, stworzył rozwiązanie nazwane roboczo „fotoprzelewem”. Za pomocą jednego kliknięcia i zdjęcia dane z faktury są przez aplikację mobilną automatycznie rozpoznawane, sczytywane i uzupełniane w bankowym formularzu przelewu.
– Zaczęliśmy od faktur, ale nasza technologia jest na tyle elastyczna, że jesteśmy w stanie odczytywać wszelkie możliwe dokumenty: dowody osobiste, umowy czy wewnętrzne dokumenty bankowe, i przenosić je z formatu papierowego do elektronicznego – mówi Jagoda Pieścicka.
Piotr Helbich zauważa, że program wsparcia dla innowacyjnych start-upów finansowych zbiega się w czasie z nowymi regulacjami prawnymi w Europie, które mają otworzyć rynek usług finansowych. Unijna dyrektywa PSD2, uchwalona w 2015 roku, ma na nowo uregulować rynek usług płatniczych, uwzględniając rozwój FinTechów i digitalizację branży finansowej w ostatnich latach.
Czytaj także
- 2024-07-23: Polska wciąż bez strategii transformacji energetyczno-klimatycznej. Zaktualizowanie dokumentów mogłoby przyspieszyć i uporządkować ten proces
- 2024-07-25: Polscy producenci gier coraz mocniej obecni na zagranicznych rynkach. Wykorzystanie nowych technologii, w tym sztucznej inteligencji, może zwiększyć ich konkurencyjność
- 2024-07-29: Sektor gier silnie reprezentowany na warszawskim parkiecie. GPW liczy na kolejne debiuty firm gamingowych
- 2024-07-17: Sektor MŚP wyczekuje cofnięcia Polskiego Ładu. W 2025 roku mały biznes może liczyć na więcej korzystnych zmian
- 2024-07-19: Investors TFI: Hossa na giełdach nie skończy się przed 2026 rokiem. Wszystko będzie zależeć od trendu na Wall Street
- 2024-07-29: Koszty instalacji robotów wciąż zbyt wysokie dla firm. Są one jednak świadome konieczności takich inwestycji
- 2024-07-18: W Polsce rośnie tempo robotyzacji. Pod względem zaangażowania robotów w przemyśle przegrywa wyścig z innymi krajami regionu
- 2024-07-18: Większość małych i średnich firm przez całą swoją działalność nie zmienia banku. Wysoko oceniają dostępność do usług bankowych
- 2024-07-09: Poprawa dostępu do finansowania może napędzić innowacje w firmach. Banki będą miały do odegrania ważną rolę w transformacji cyfrowej i energetycznej gospodarki
- 2024-07-12: Małe firmy mają utrudniony dostęp do finansowania działalności innowacyjnej. Fundusze unijne pomogą odblokować środki na takie inwestycje
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Infrastruktura
Kilka milionów gospodarstw domowych czeka na sieć światłowodową. Szczególnie w mniejszych miejscowościach
Sieć światłowodowa w 2023 roku obejmowała swoim zasięgiem ponad 9 mln gospodarstw domowych, jednak ok. 40 proc. z nich było podłączonych światłowodem do internetu – wynika z danych FTTH Council. – Sieć światłowodowa w Polsce głównie istnieje w dużych miejscowościach, w dużych aglomeracjach. Musimy dojść z cyfrową rewolucją światłowodową do małych miejscowości – mówi Jacek Wiśniewski, prezes zarządu operatora hurtowego, spółki Nexera. Eksperci branżowi są jednak zdania, że sieci światłowodowe pozostaną dominującą technologią zapewniającą dostęp do szybkiego internetu. Potrzebne są jednak inwestycje infrastrukturalne i lepsze wyedukowanie społeczeństwa.
Prawo
Samorządowcy postulują zmiany w projekcie ustawy o dochodach JST. Apelują też o przekazanie 10 mld zł najbardziej potrzebującym gminom jeszcze w tym roku
Osiem organizacji zrzeszających jednostki samorządu terytorialnego (JST) różnych szczebli zgłosiło postulaty zmian do projektu nowej ustawy o dochodach samorządów, który Ministerstwo Finansów zaprezentowało kilka tygodni temu. Choć resort konsultował nowe przepisy ze stroną samorządową w trakcie prac nad projektem, ta zgłosiła swoje zastrzeżenia do zaprezentowanych rozwiązań. Część gmin zagrożona jest utratą płynności finansowej już w III kwartale, inne nie mają środków na wkład własny konieczny do uzyskania dopłat z Unii. Zdaniem wiceszefa Związku Gmin Wiejskich z największymi problemami w finansowaniu boryka się oświata.
Ochrona środowiska
Całkowite wyeliminowanie mikroplastiku w oceanach do końca tego stulecia nie będzie niemożliwe. Nawet jego niewielka redukcja poprawi sytuację
Globalna redukcja zanieczyszczenia plastikiem o co najmniej 5 proc. pozwoli w najbliższych dekadach ustabilizować sytuację na powierzchniach oceanów i zapobiec wzrostowi obecności mikroplastiku – wynika z modelowania przeprowadzonego przez brytyjskich naukowców. Częściowo wpisuje się to w scenariusz ONZ, który zakłada wyeliminowanie takich zanieczyszczeń do 2040 roku. Jednak nawet najbardziej optymistyczny scenariusz, zakładający największą redukcję zanieczyszczenia plastikiem, nie przewiduje, że mikroplastik zniknie z oceanów do końca tego stulecia.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.