Newsy

Black Friday może być także okazją dla nieuczciwych sprzedawców. Zakupowa gorączka sprzyja błędnym decyzjom

2022-11-15  |  06:20
Mówi:Joanna Izdebska
Firma:Europejskie Centrum Konsumenckie

Zarówno kupujący, jak i sprzedawcy odliczają dni do Black Friday. Ostatni listopadowy piątek to okazja do zakupowego szaleństwa, bo od kilku lat jest on uznawany za dzień największych wyprzedaży. Ze względu na rekordowe wyniki coraz częściej promocje rozciągane są na cały tydzień, a nawet miesiąc. To okazja dla łowców promocji, ale też dla nieuczciwych sprzedawców. Dlatego konsumenci, którzy zamierzają skorzystać z rabatów, powinni podejść do zakupów z rozwagą i przygotować się do nich z pewnym wyprzedzeniem.

Black Week w 2021 roku był rekordowo udany. W sklepach internetowych Shoper przebił wartość sprzedaży z podobnego okresu rok wcześniej o ponad połowę, a liczbę zamówień – o ponad jedną trzecią. Również w porównaniu z wynikami tygodniowymi w październiku wzrosty były imponujące. Najwięcej w czasie promocyjnego tygodnia sprzedały branże dom i ogród, odzież oraz zdrowie i uroda. Również wyniki sklepów internetowych opartych na platformie sprzedażowej IdoSell w listopadzie 2021 roku były o blisko 40 proc. wyższe niż w listopadzie 2020 roku. Pod koniec miesiąca sprzedaż w e-sklepach była o 25 proc. wyższa niż w innych tygodniach.

Czarny Piątek bije rekordy popularności wśród konsumentów, mimo że – jak wskazują eksperci – promocje w Polsce są znacznie mniejsze niż w Stanach Zjednoczonych, skąd wywodzi się to zakupowe święto. Kupujących nie zniechęcają także nieuczciwi sprzedawcy, dla których listopad to okres żniw.

Rzeczywiście może się okazać, że w czasie Black Friday natrafimy na świetne okazje, wielkie promocje, natomiast pamiętajmy o tym, że nie każda wielka promocja, jaką spotkamy, musi pochodzić od uczciwego sprzedawcy – mówi agencji Newseria Biznes Joanna Izdebska z Europejskiego Centrum Konsumenckiego. – Czas wyprzedaży jest od wielu lat czasem, kiedy powstają sklepy wydmuszki, i wówczas konsumenci zawierają umowę z nie wiadomo kim. Dlatego weryfikujmy sklepy internetowe i przede wszystkim sprawdźmy ich historię.

Kluczowe jest sprawdzenie adresu firmy, danych kontaktowych i regulaminu sklepu, który powinien być łatwo dostępny na stronie internetowej. Wątpliwości wśród kupujących powinny wzbudzić literówki, błędy gramatyczne czy nieestetyczny wygląd witryny. Warto też sprawdzić, jakie metody płatności oferuje sprzedawca. Eksperci radzą, by unikać przelewów ekspresowych oraz przelewania pieniędzy na prywatne konta bankowe sprzedającego. Kolejna kwestia to zapoznanie się z opiniami innych klientów, najlepiej na niezależnych serwisach lub w mediach społecznościowych. Czujność konsumentów powinny wzbudzić te najbardziej atrakcyjne rabaty i oferty.

– Czasami ceny są zbyt piękne, aby były prawdziwe. Jeżeli na rynku widzimy telefon, który normalnie kosztuje 4 tys. zł, a na stronie danego sprzedawcy kosztuje 3 tys. zł, to znaczy, że tutaj może dochodzić do jakiejś nieprawidłowości i może się okazać, że kupujemy towar podrabiany albo odnawiany – mówi Joanna Izdebska.

Nasilone akcje marketingowe sklepów mogą sprawić, że konsument da się złapać na obniżkę, której tak naprawdę nie ma. Dlatego przygotowania do okresu wyprzedaży warto zacząć kilka dni wcześniej, rozeznając ceny.

– Tylko wtedy tak naprawdę będziemy wiedzieć, czy towar, który oferuje nam dany sprzedawca, faktycznie został przeceniony, czy obniżona cena jest realna, czy nie zawieramy umowy z oszustem – radzi ekspertka ECK.

Zdarza się bowiem, że sklepy przed wprowadzeniem promocji sztucznie zawyżają ceny produktów, by następnie obniżyć je do normalnego poziomu, ale z etykietą o rabacie. Takie praktyki co roku są zgłaszane w skargach do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Eksperci przypominają, że konsumentowi przysługują takie sama prawa dotyczące chociażby reklamacji produktu bez względu na to, czy kupuje go w normalnej, czy okazyjnej cenie. Podobnie wygląda sprawa z prawem zwrotu produktu kupionego online. Warto jednak pamiętać, że sklepy stacjonarne nie muszą tego prawa respektować. Tutaj możliwość przyjęcia towaru z powrotem zależy od dobrej woli sprzedawcy, dlatego przed zakupem warto to potwierdzić.

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Bankowość

Automatyzacja coraz śmielej wkracza do polskich firm. Sytuacja gospodarcza może ten proces przyspieszyć

Zmienne otoczenie gospodarcze powoduje, że polskie firmy szukają możliwości optymalizowania kosztów. Część z nich upatruje takiej szansy w automatyzacji procesów, która pozwala odciążyć pracowników i poprawić ich wydajność, a przy tym zaoszczędzić czas i pieniądze. Wdrożenie robota jest możliwe już w ciągu kilkunastu dni i od razu przekłada się na pracę firmy. – U jednego z klientów po wprowadzeniu i uruchomieniu robota czynności, które wcześniej wykonywał codziennie przez 2,5 godziny, zostały skrócone do zaledwie 15 minut – mówi Joanna Porębska-Matysiak z SAIO, spółki z Grupy ING, która udostępnia swoim klientom platformę do automatyzacji procesów biznesowych.

Edukacja

Europejskie branżowe „igrzyska olimpijskie” odbędą się we wrześniu w Gdańsku. Polacy będą rywalizować m.in. w kategorii meblarstwo, fryzjerstwo czy budownictwo cyfrowe

– Aby mieć więcej pracowników, więcej osób wykwalifikowanych w różnych zawodach, potrzebujemy ścisłej współpracy z przemysłem i sektorem gospodarczym. I to właśnie robimy podczas WorldSkills – to jest ścisła kooperacja między szkołami i uczelniami a światem biznesu i przemysłu – mówi dr hab. Paweł Poszytek, oficjalny delegat WorldSkills Poland. W minionym tygodniu w Gdańsku odbył się krajowy etap kwalifikacji do tych międzynarodowych zawodów, w którym prawie 200 zawodników rywalizowało ze sobą w 22 takich konkurencjach jak architektura krajobrazu, budownictwo cyfrowe, chmura obliczeniowa, cukiernictwo, cyberbezpieczeństwo, florystyka, fryzjerstwo czy gotowanie. Zwycięzcy wywalczyli sobie bilety na przyszłoroczne EuroSkills 2023 – czyli europejskie kwalifikacje do etapu światowego.

Ochrona środowiska

Polscy naukowcy mają pomysł na ograniczenie strat ciepła w budynkach. Opracowali technologię termoizolacyjnych pokryć do szyb

Od 10 do 50 proc. ciepła w gospodarstwach domowych ucieka przez okna. Rozwiązaniem nie musi być ich wymiana, ale specjalna powłoka, która zwiększy termoizolacyjność szyby. Fizycy z Polskiej Akademii Nauk opracowali folie pokryte nanowarstwami tlenku cynku z domieszką glinu, które mogą zmniejszyć utratę ciepła nawet czterokrotnie. Dzięki temu znacząco spadnie także wysokość rachunków za ogrzewanie. Nowe rozwiązanie ma być znacznie trwalsze i tańsze niż dostępne dziś na rynku folie.

Współpraca

Obsługa konferencji prasowych

Zapraszamy do współpracy przy organizacji konferencji prasowych. Nasz doświadczony i kompetentny zespół sprosta każdej realizacji. Dysponujemy nowoczesnym, multimedialnym centrum konferencyjnym i biznesowym w samym sercu Warszawy. Zapraszamy do kontaktu w sprawie oferty.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.