Mówi: | Krzysztof Klincewicz |
Funkcja: | profesor Uniwersytetu Warszawskiego, kierownik projektu EIT Food Consumer Engagement Labs |
Firma: | Wydział Zarządzania UW partner EIT Food |
Branża rolno-spożywcza obfituje w innowacje. Napędzają je potrzeby konsumentów
Branża rolno-spożywcza, do niedawna uważana za jedną z mniej postępowych, dziś obfituje w innowacje. Napędzają je trzy trendy – wpływ żywności na zdrowie, oddziaływanie na środowisko oraz cyfryzacja produkcji. Inspiracją do tworzenia innowacji są potrzeby konsumentów i to właśnie ich zdanie producenci żywności coraz częściej biorą pod uwagę w pierwszej kolejności. W ramach projektu EIT Food Consumer Engagement Labs, koordynowanego przez Uniwersytet Warszawski, konsumenci pracują z firmami spożywczymi, współtworząc innowacyjne produkty spożywcze. Laboratoria Zaangażowania Konsumentów mają już na koncie ponad 20 wdrożeń produktów w różnych krajach europejskich, również w Polsce.
– Konsumenci okazują się naprawdę cennym źródłem nowych pomysłów na produkty. Eksperci odpowiedzialni za rozwój nowych produktów w firmach czasami nie zastanawiają się nad określonymi potrzebami, sposobami ich realizacji przez rozwiązania produktowe, a to właśnie konsumenci w procesach kokreacji potrafią zaproponować rozwiązania, pomysły, podpowiedzieć podejścia, o których pracownicy firm nie byli w stanie pomyśleć – mówi w wywiadzie dla agencji Newseria Innowacje kierujący projektem prof. Krzysztof Klincewicz z Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, partner EIT Food.
Opracowana przez UW metodyka współtworzenia produktów przez konsumentów (Consumer Engagement Labs) powstała dzięki wiedzy specjalistów z zakresu antropologii, psychologii, zachowań konsumenckich i zarządzania innowacjami, a następnie została poddana weryfikacji poprzez kolejne wdrożenia we współpracy z partnerami akademickimi i przemysłowymi.
– Projekt EIT Food Consumer Engagement Labs opiera się właśnie na takim dialogu, na kokreacji, procesie włączania konsumentów w przygotowywanie pomysłów na nowe produkty, a później wdrażanie ich wspólnie z firmami. W tym zakresie EIT Food i Uniwersytet Warszawski są pionierami rynku europejskiego. Udało się wypracować 22 nowe produkty przy współpracy z kilkudziesięcioma firmami i panelami konsumenckimi w 16 krajach europejskich. Wszystkie te produkty są rzeczywiście wybitnymi innowacjami rynkowymi – podkreśla prof. Krzysztof Klincewicz.
Koncepcje tych produktów powstawały w latach 2019–2022 przy współpracy 43 firm spożywczych z 82 grupami konsumentów. Kolejne produkty i nowe koncepcje opakowań są w przygotowaniu.
Jednym z produktów wprowadzonych na rynek było zaproponowane przez polską firmę Lyofood danie obiadowe: pasternak z soczewicą w marynowanych pieczarkach. Liofilizowane danie jest odpowiedzią na potrzeby dwóch grup konsumentów. Z jednej strony jest ono ofertą dla klientów poszukujących zdrowej żywności bez sztucznych dodatków, z drugiej – dla osób, które nie mają czasu samodzielnie takiego dania ugotować, ale jednocześnie chcą się odżywiać zdrowo. Dzięki liofilizacji posiłek zachowuje walory odżywcze, a jednocześnie smak, teksturę i długi okres przydatności do spożycia. Produkt zapakowany jest w papierowy kubeczek, który służy jednocześnie do przygotowania posiłku oraz zastępuje talerz. Przygotowanie posiłku wymaga jedynie dodania gorącej wody.
Inny przykład polskiego projektu to „Burak na zdrowie” – opracowane przez Folwark Wąsowo gotowe danie z tego lubianego, ale wymagającego w przygotowaniu warzywa, w wygodnych porcjach. Buraki zostały wzbogacone o korzystny dla stawów kolagen i kurkumę, mającą działanie przeciwzapalne i korzystnie wpływającą na procesy trawienne.
– Obserwujemy niesamowitą falę innowacji przychodzących z różnych kierunków, poczynając od związków pomiędzy żywnością a zdrowiem, poprzez wpływ na środowisko, aspekty energetyczne, wykorzystania wody i zasobów naturalnych, aż po wyzwania związane z cyfryzacją przemysłu. Właśnie te trzy obszary: dietetyka i zdrowie, środowisko naturalne i wykorzystanie zasobów oraz cyfryzacja stanowią wątki przewodnie w aktywności EIT Food – wyjaśnia profesor Wydziału Zarządzania UW.
Jak podkreśla, polskie firmy spożywcze nie mają się czego wstydzić na tle producentów z innych krajów europejskich. Teraz czeka ich szereg kolejnych wyzwań.
– Dotychczasowa struktura, skład produktów spożywczych, sposoby ich sprzedaży i wytwarzania będą musiały się zmieniać. Nadchodzi kryzys gospodarczy, rosną koszty surowców energetycznych, zmieniają się uwarunkowania cenowe na rynkach i tak naprawdę wszystkie te kryzysowe impulsy mogą być jednocześnie punktem wyjścia do fascynujących innowacji, które mogą się pojawić na rynku – przewiduje prof. Krzysztof Klincewicz.
Projekt EIT Food Consumer Engagement Labs jest finansowany przez EIT Food, Wspólnotę Wiedzy i Innowacji w obszarze żywności Europejskiego Instytutu Innowacji i Technologii (EIT), organu Unii Europejskiej, w ramach programu ramowego UE Horyzont Europa. Projekt koordynuje Wydział Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego. EIT Food skupia uniwersytety, instytuty badawcze oraz przedsiębiorstwa z branży rolno-spożywczej, wspierając też liczne grono start-upów. Konsorcjum EIT Food dąży do zwiększania innowacyjności sektora żywności poprzez rozwój nowych produktów, technologii i usług, a przede wszystkim zaspokajanie potrzeb i oczekiwań konsumentów, co ma się przełożyć na podniesienie jakości zdrowia i życia obywateli UE.
Czytaj także
- 2023-02-01: Proekologiczne oczekiwania konsumentów zmieniają politykę firm. Widać to zwłaszcza w handlu internetowym
- 2023-01-31: Sektor handlu atrakcyjny dla pracowników. Najbardziej poszukiwani są kierowcy i przedstawiciele handlowi
- 2023-01-27: Polskie miasta coraz bardziej smart, choć do światowej czołówki nam daleko. Ich mieszkańcy oczekują przede wszystkim innowacji w obszarze nieruchomości
- 2023-01-20: Turystyka budzi się z zastoju. W 2022 roku Polacy wrócili do masowego podróżowania
- 2023-01-19: Rośnie zapotrzebowanie na specjalistów od influencer marketingu. Pojawiają się kierunki nauczania w tej dziedzinie
- 2023-01-11: Michał Szczygieł: Nie jestem zbyt związany z branżą muzyczną i z innymi artystami. Po koncercie sylwestrowym balowałem z członkami mojego zespołu
- 2023-01-12: Plastikowe odpady zamiast w recyklingu częściej kończą w piecach. Konsekwencje będą dotkliwe przede wszystkim dla zdrowia i środowiska, ale też dla gospodarki
- 2023-01-04: Nie uda się przeprowadzić w Polsce reformy systemu opakowań w wymaganym terminie. To oznacza wyższe opłaty mieszkańców za odbiór odpadów
- 2023-01-09: Konsumenci kupujący w sieci mają coraz wyższe wymagania. W dobie rosnącej inflacji często dotyczą one atrakcyjnych cen
- 2022-12-16: Nowatorskie prace naukowe młodych chemików mają szansę zmienić przemysł. Jego zapotrzebowanie na innowacje w dziedzinie chemii stale rośnie
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Prawo

Zmiany w Kodeksie spółek handlowych ułatwią cudzoziemcom zakładanie biznesów w Polsce. W przygotowaniu są już kolejne
Zniesienie obowiązku PESEL przy rejestracji spółki oraz obowiązek udostępniania przez Ministerstwo Sprawiedliwości wzorów umów spółek prawa handlowego w języku innym niż polski – to dwie wprowadzone w grudniu ub.r. zmiany w Kodeksie spółek handlowych (KSH), które mocno ułatwią cudzoziemcom zakładanie i rozwijanie biznesu w Polsce. Są wśród nich też takie, na które uwagę powinni zwrócić polscy przedsiębiorcy, a na tym nie koniec zmian – w przygotowaniu są już kolejne modyfikacje KSH, które mają na celu m.in. przyspieszenie cyfryzacji postępowań rejestrowych i działalności spółek.
Transport
Kolej to najbardziej ekologiczny środek transportu. W Polsce wciąż jednak dominują samochody i ciężarówki

– Polska wciąż jest jednak mocno skoncentrowana na transporcie samochodowym, podobnie zresztą jak wiele innych państw. To zrozumiałe, bo przejście w kierunku innych środków transportu jest dużym krokiem, potrzeba wielu inwestycji w infrastrukturę fizyczną i cyfrową. Jednak, jeśli będą inwestycje i będzie wola polityczna, to przyszłość rysuje się optymistycznie – uważa Monika Heiming, szefowa Stowarzyszenia Europejskich Zarządców Infrastruktury Kolejowej w UE (EIM). Jak wskazuje, wyzwaniem na nadchodzące lata jest wzrost konkurencyjności sektora kolejowego, tak aby stanowił on atrakcyjną alternatywę dla innych środków transportu. Jednak pod względem środowiskowym już w tej chwili kolej zajmuje pierwsze miejsce i jest najmniej emisyjnym sposobem przewozu ludzi i towarów.
Handel
Konsumenci oczekują szybkiego kontaktu i personalizacji oferty. Firmy zamierzają zwiększyć inwestycje w obsługę klienta aż o jedną czwartą

Prawie połowa klientów jest niezadowolona, jeśli nie otrzymuje spersonalizowanej oferty, a niemal wszyscy oczekują, że sprzedawca będzie pamiętał ich preferencje zakupowe – wynika z badań przeprowadzonych przez Adobe. Wysoki poziom pozytywnego doświadczenia klienta będzie w najbliższych latach głównym celem marketerów. Ma on być budowany poprzez automatyzację obsługi i obecność firm w świecie wirtualnym.
Współpraca

Obsługa konferencji prasowych
Zapraszamy do współpracy przy organizacji konferencji prasowych. Nasz doświadczony i kompetentny zespół sprosta każdej realizacji. Dysponujemy nowoczesnym, multimedialnym centrum konferencyjnym i biznesowym w samym sercu Warszawy. Zapraszamy do kontaktu w sprawie oferty.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.