Newsy

DNB Nord stawia na samorządy, telekomunikację i energetykę

2013-09-24  |  06:30

Najnowsza strategia DnB Nord zakłada współpracę z samorządami, firmami energetycznymi oraz sektorem technologii, mediów i telekomunikacji. Ma ona przyciągnąć nowych klientów i zapewnić wyższe zyski.  Jak zapewnia prezes banku, już przynosi pierwsze efekty.

 – Samorządy i gminy są zmuszone do współpracy z bankami, ponieważ zmieniają się przepisy i większość z nich będzie musiała w jakiś sposób restrukturyzować swoje długi. A z drugiej strony banki jako instytucje zaufania publicznego, są dla tych gmin długoterminowymi partnerami. Dlatego myślę, że będą w coraz większym stopniu preferowanym partnerem dla gmin i samorządów, zamiast firm restrukturyzacyjnych czy windykacyjnych – uważa Artur Tomaszewski, prezes DnB Nord.

Zdaniem Tomaszewskiego, stwarza to szanse rozwoju usług i ściślejszej współpracy z sektorem samorządowym. A korzyści z niej mają być obopólne.

 – Emisja obligacji, wydłużanie terminów płatności, dyskonto wierzytelności – wszystkie te instrumenty są w naszym zasięgu – podkreśla w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Artur Tomaszewski. – Ponieważ jest to skomplikowane, każde rozwiązanie musi być dostosowane do indywidualnej sytuacji i uzgodnione z danym samorządem czy gminą.

Szans na rozwój swojego banku prezes DnB Nord upatruje także w specjalizacji branżowej. Stawia więc przede wszystkim na finansowanie energetyki, zwłaszcza projektów związanych z ropą, gazem i energetyką odnawialną oraz sektora TMT (technologie, media, telekomunikacja). W przyszłym roku bank zamierza wprowadzić na rynek markę DNB i pozycjonować ją jako ekspercką na rynku bankowości korporacyjnej.

 – Jako jedyny albo jeden z nielicznych banków stworzyliśmy strategię specjalizacji branżowej, co doskonale się sprawdza. W wybranych branżach mamy kompetencje i jesteśmy partnerem dla klientów. Dzięki temu udaje nam się ich pozyskać i przekonać do współpracy, bo dajemy nie tylko finansowanie, ale i know-how – wyjaśnia prezes DnB Nord.

Zgodnie ze swoją nową strategią bank zamierza zostać jednym z głównych graczy na rynku klientów korporacyjnych w Polsce. Planuje, że co roku będzie pozyskiwał ok. 40 takich klientów i zakłada, że połowa z tych firm będzie dużymi korporacjami o rocznych obrotach przekraczających 200 mln zł.

 – Pozyskaliśmy więcej niż 20 nowych firm od momentu wdrożenia naszej strategii w tym roku. Przede wszystkim dominował sektor TMT. Zrealizowaliśmy kilka dużych transakcji w tym sektorze dlatego, że się konsolidował. Pojawiło się także kilka dużych inwestycji, refinansowań, w których uczestniczyliśmy – mówi Artur Tomaszewski.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Polscy producenci czereśni chcą połączyć siły. Tylko w ten sposób mogą walczyć z importem owoców niskiej jakości

Import czereśni niskiej jakości w polskim sezonie jest wyzwaniem dla krajowych producentów tych owoców. To antyreklama dla polskiej czereśni – podkreślają sadownicy. Konsumenci oczekują ładnych, dużych i słodkich owoców i są gotowi zapłacić za nie więcej, ale często brakuje ich w dużych sieciach sklepów. Pozycja pojedynczych sadowników względem sieci jest jednak zbyt słaba. – Jako producenci widzimy potrzebę zrzeszenia się. Moglibyśmy wówczas sprzedawać sieciom duże partie jednolitego towaru. Dobrym rozwiązaniem byłoby też centrum dystrybucji czereśni – przekonuje Krzysztof Czarnecki, producent czereśni, wiceprezes Związku Sadowników RP.

Handel

Rosnąca konsumpcja może się wkrótce przełożyć na lepsze wyniki branży logistycznej. Są już pierwsze oznaki ożywienia

Branża logistyczna, wciąż mierząca się ze skutkami wysokiej inflacji i gwałtownego wzrostu kosztów prowadzenia działalności, wykazuje coraz więcej oznak ożywienia. Wpływają na to m.in. stopniowy wzrost w e-commerce i duże zainteresowanie inwestorów lokalizowaniem hubów logistycznych w Polsce. Branża liczy także na to, że wkrótce zacznie pozytywnie odczuwać wpływ rosnącej w Polsce konsumpcji. – W perspektywie kilku lat na pewno pojawią się wzrosty, spodziewamy się bardzo dużo reorganizacji, jeżeli chodzi o logistykę paneuropejską. Ponadto konsumpcja ciągle będzie rosła, bo jednak odbiegamy pod tym względem od Europy Zachodniej – ocenia Sławomir Rodak, dyrektor komercyjny w ID Logistics Polska.

Problemy społeczne

Kryzysy humanitarne nabierają na sile. Organizacje pomocowe potrzebują coraz więcej pracowników

Nowe i przedłużające się konflikty zbrojne oraz coraz częstsze katastrofy naturalne powodują, że na całym świecie już ponad 300 mln ludzi potrzebuje pomocy humanitarnej. To pociąga za sobą gwałtowny wzrost zapotrzebowania na pracowników humanitarnych. Organizacje na całym świecie poszukują do pracy osób zajmujących się nie tylko projektami pomocowymi, lecz również inżynierów, księgowych, psychologów, ekspertów od fundraisingu czy logistyków. – Ta praca naprawdę jest wymagająca, ale też satysfakcjonująca, właśnie dlatego warto odróżnić ją od wolontariatu – przypomina Magdalena Irzycka z Polskiej Akcji Humanitarnej z okazji przypadającego 19 sierpnia Światowego Dnia Pomocy Humanitarnej.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.