Mówi: | Andreas Maierhofer |
Funkcja: | prezes zarządu |
Firma: | T-Mobile Polska |
Do 2025 roku T-Mobile Polska osiągnie neutralność klimatyczną w zakresie emisji własnych. Za siedem lat zamierza zamknąć obieg urządzeń
Pozyskiwanie energii wyłącznie ze źródeł zeroemisyjnych, neutralność klimatyczna w całym łańcuchu dostaw do 2040 roku oraz osiągnięcie zamkniętego obiegu sprzętów elektronicznych przed końcem tej dekady – to najważniejsze cele określone w opublikowanym właśnie czwartym raporcie zrównoważonego rozwoju T-Mobile Polska. Operator zakłada, że już w ciągu kolejnych dwóch lat osiągnie neutralność klimatyczną w zakresie emisji własnych. W nowym raporcie spółka przedstawiła także postępy w realizacji innych niż środowiskowe celów, m.in. różnorodności i inkluzywności oraz walki z wykluczeniem cyfrowym. – Mamy tysiące pracowników i oni wykazują naprawdę ogromne chęci, motywację i zaangażowanie w realizację wszystkich tych celów – mówi Andreas Maierhofer, prezes zarządu T-Mobile Polska.
– Raport poświęcony odpowiedzialności społecznej spółki przygotowujemy co roku, w tym roku po raz czwarty. Podsumowujemy w nim ogromną odpowiedzialność naszej firmy jako dostawcy usług telekomunikacyjnych dla całego społeczeństwa polskiego – podkreśla w rozmowie z agencją Newseria Biznes Andreas Maierhofer. – Od pierwszego raportu opublikowanego cztery lata temu różni się tym, że obejmuje o wiele więcej aspektów, w tym całą strategię ESG dotyczącą środowiska, społeczeństwa, ładu korporacyjnego i wielu innych zagadnień. Ten raport demonstruje zrównoważony rozwój spółki.
Jak wskazuje, strategia T-Mobile wywodzi się ze strategii korporacyjnej Deutsche Telekom, którego jest częścią, i jest oparta na czterech głównych filarach zebranych pod dwoma hasłami: #GreenMagenta i #GoodMagenta. Pierwszy z nich to neutralność klimatyczna. Już w tej chwili na każdy terabajt danych przesłanych w sieci T-Mobile przypada 1,4 kg CO2. Bezpośrednie emisje gazów cieplarnianych, związane z działalnością operatora w Polsce, wyniosły w 2022 roku 3185 t CO2e, ale spółka ma ambitne plany ich ograniczenia i neutralizacji.
– Postawiliśmy sobie jasne cele, które obejmują nie tylko naszą spółkę, ale i cały łańcuch dostaw – zapowiada prezes T-Mobile Polska. – Już w 2025 roku nasza spółka będzie neutralna dla klimatu pod względem emisji własnych dwutlenku węgla. Natomiast neutralność klimatyczną obejmującą cały łańcuch dostaw i wszystkich naszych partnerów chcemy osiągnąć do 2040 roku.
T-Mobile chce zrealizować ten cel, m.in. kupując wyłącznie energię elektryczną ze źródeł odnawialnych, ale też inwestując we właśnie OZE i montując instalacje fotowoltaiczne na stacjach bazowych. W latach 2018–2022 spółka pozyskała z paneli PV w sumie 811 MWh energii elektrycznej, dzięki czemu wyeliminowała 566 t CO2. Od ponad dwóch lat całość jej zapotrzebowania na energię elektryczną jest zaspokajana ze źródeł zeroemisyjnych.
– Mamy pięć farm fotowoltaicznych i wiatrowych, z których pozyskujemy energię. Zmieniliśmy też wiele wewnątrz spółki – obecnie 80 proc. naszych samochodów to auta hybrydowe lub elektryczne. Oczywiście czekamy na infrastrukturę dla samochodów elektrycznych obejmującą całą Polskę, do czego mamy coraz bliżej – mówi prezes T-Mobile Polska.
Do 2025 roku cała flota samochodów będzie ekologiczna. W latach 2020–2022 pracownicy T-Mobile Polska przejechali służbowymi elektrykami blisko pół miliona kilometrów, dzięki czemu emisje z firmowej floty spadły o ponad 900 t CO2.
– Zrezygnowaliśmy również z plastiku, nie tylko w naszej siedzibie, ale także w opakowaniach naszych produktów. Nie ograniczamy się do stwierdzenia, że dbamy o przeciwdziałanie zmianom klimatycznym i realizację celów ESG ani do przydatnych w biznesie sloganów. One naprawdę są poparte konkretnymi działaniami – podkreśla Andreas Maierhofer. – Drugim filarem naszej strategii jest gospodarka o obiegu zamkniętym, szczególnie ważna w naszej branży. Zamierzamy znacznie zmniejszyć ilość odpadów technologicznych i w tym celu będziemy m.in. ponownie wykorzystywać odpady z wielu urządzeń, które sprzedajemy.
Firma w ubiegłym roku rozpoczęła ogólnopolską kampanię, w ramach której promuje oddawanie do recyklingu nieużywanych urządzeń, zawierających wciąż wiele cennych surowców. Realizuje też dwie akcje: „Wymień smartfon na nowy”, umożliwiającą klientom odsprzedaż starego telefonu i przeznaczenie uzyskanej w ten sposób kwoty na zakup nowego, oraz „Smartfon regeneracja”, w ramach której wyspecjalizowane firmy odnawiają używane smartfony marki Apple. Następnie trafiają one do oferty abonamentowej T-Mobile w atrakcyjnej cenie. Zregenerowane w ten sposób telefony przechodzą rygorystyczne testy jakości i są objęte 24-miesięczną gwarancją.
W ramach prowadzonych akcji proekologicznych w 2022 roku telekom zebrał i odkupił od klientów 7,44 tys. starych urządzeń. To jednak wciąż raptem 0,52 proc. wszystkich telefonów sprzedanych w ub.r. na polskim rynku. W ciągu najbliższych kilku lat ten odsetek ma jednak wzrosnąć, ponieważ T-Mobile chce zamknąć obieg urządzeń najpóźniej w 2030 roku.
Kolejne filary strategii operatora to walka z wykluczeniem cyfrowym i działanie na rzecz różnorodności, zebrane pod hasłem #GoodMagenta. W tym obszarze ważne było m.in. wprowadzenie w 2022 roku pełnej obsługi dla klientów niesłyszących i niedowidzących. Co ważne T-Mobile to jak dotąd pierwszy i jedyny operator w Polsce, który to zrobił.
– Nikt nie powinien zostawać w tyle, całe społeczeństwo powinno korzystać z cyfryzacji – podkreśla prezes T-Mobile Polska.
Telekom prowadzi też w tym celu cały wachlarz innych działań. W ubiegłym roku dostarczył urządzenia elektroniczne pozwalające na dostęp do internetu ponad 6 tys. seniorów, a najmłodszych użytkowników sieci uczy, jak radzić sobie z potencjalnymi zagrożeniami i cyberbullyingiem w kampanii „Na wygranej pozycji”, która dotarła do ponad 400 tys. odbiorców.
W ubiegłym roku zakończyła się realizacja dwuletniej strategii dotyczącej różnorodności, która zakładała m.in. osiągnięcie pułapu 50 proc. kobiet na stanowiskach menedżerskich, 10-proc. wzrost zatrudnienia osób z generacji Z, 5-proc. udziału w zespołach osób z niepełnosprawnościami. Do końca 2023 roku firma chce osiągnąć cel nie mniej niż 3 proc. zatrudnionych obcokrajowców. W tej chwili 100 proc. nowo zatrudnianych osób przechodzi szkolenia dotyczące DEI (diversity, equality & inclusion).
Jak podkreśla Andreas Maierhofer, zrównoważony rozwój to obecnie nie tylko obowiązek czy dodatek do celów biznesowych firmy, ale głęboka odpowiedzialność społeczna i ekologiczna, od której zależy dobro naszej planety i przyszłych pokoleń. Zwłaszcza w branży telekomunikacyjnej, która generuje znaczne ilości odpadów z urządzeń elektronicznych i wykazuje duże zapotrzebowanie na energię.
– Coraz więcej firm realizuje cele zrównoważonego rozwoju i oczywiście za tym stoi również aspekt relacji biznesowych. Przykładowo przy udziale w dużych przetargach w branży B2B wiadomo, że podmiot, który chce go wygrać, musi być silnie zaangażowany w ESG. Ten czynnik bardzo zyskał na znaczeniu przy wyborze kontrahentów. To samo dotyczy klientów prywatnych – oni chętniej wybierają firmy, które podejmują odpowiedzialność w zakresie celów ESG i zmian klimatycznych. Widzimy więc również wyraźne korzyści biznesowe z podążania tą ścieżką – mówi prezes T-Mobile Polska.
T-Mobile jest w Polsce jednym z największych operatorów telekomunikacyjnych, z którego usług korzysta 12,5 mln klientów indywidualnych i biznesowych. Jest częścią niemieckiej grupy Deutsche Telekom – będącej według ostatniego raportu Brand Finance Global 500 najcenniejszą marką w Europie i technologicznym pionierem. To właśnie T-Mobile jako pierwszy telekom wprowadził w 1996 roku technologię 2G umożliwiającą połączenia głosowe i przesyłanie wiadomości tekstowych, a w 2018 roku – najnowszą generację telefonii komórkowej, czyli sieć 5G.
Do pobrania
Czytaj także
- 2024-09-27: Zmiany klimatu zagrażają produkcji kawy. Susze pogłębiają trudną sytuację rolników
- 2024-10-03: Wstrzymanie dopłat do leasingu aut elektrycznych może zahamować na nie popyt. Większość firm odłoży zakup na przyszły rok
- 2024-09-30: Warszawa przyspiesza proces termomodernizacji budynków. Stolicę czekają wielomiliardowe wydatki
- 2024-10-01: Miasta stawiają na cyfryzację i inteligentne rozwiązania. To zwiększa ich atrakcyjność dla mieszkańców i inwestorów
- 2024-09-26: Polska prezydencja w Radzie UE będzie szansą na kształtowanie polityki gospodarczej Unii. Przedsiębiorcy mają swoje oczekiwania
- 2024-10-07: Dystans między UE a gospodarkami USA czy Chin rośnie. Spada konkurencyjność unijnych firm
- 2024-10-02: Polacy na bakier z higieną cyfrową. To przekłada się na zdrowie fizyczne i psychiczne, szczególnie młodych
- 2024-09-25: 94 proc. dzieci ma problem z podstawowymi umiejętnościami ruchowymi. Potrzebne zmiany w lekcjach WF-u
- 2024-10-02: J. Lewandowski: Unijny budżet na lata 2028–2034 jest bardzo skromny, ale inwestycyjny. Oby komisarzowi ds. budżetu udało się go zwiększyć
- 2024-09-20: J. Lewandowski: Polityka UE potrzebuje deregulacji. Bez tego tracimy w wyścigu z USA i Chinami
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Ochrona środowiska
Zielona transformacja w miastach nie musi być kosztowna. Samorządy mogą w tym celu lepiej wykorzystywać dostępne już zasoby
Według ONZ w globalnej skali miasta odpowiadają za 60–80 proc. całkowitego zużycia energii i 75 proc. emisji CO2. Te liczby rosną wraz ze wzrostem liczby mieszkańców, co powoduje, że efektywność energetyczna w miastach może się okazać jednym z najskuteczniejszych sposobów łagodzenia kryzysu klimatycznego. – Transformacja wcale nie musi wymagać potężnych nakładów finansowych. Trzeba zacząć od efektywnego wykorzystania zasobów, które już mamy – podkreśla Karol Juszczak z Alfa Laval. Jak wskazuje, wciąż niezagospodarowanym zasobem w miastach jest ciepło odpadowe, czyli tracone z oczyszczalni ścieków, centrów danych albo zakładów przemysłowych, a które można z powodzeniem zagospodarować w inny sposób.
Polityka
Problem nielegalnej migracji wymaga wzmocnienia unijnej agencji straży granicznej i przybrzeżnej. Europosłowie apelują o większe uprawnienia dla Frontexu
Coraz więcej krajów postrzega napływ migrantów jako zagrożenie dla bezpieczeństwa i tożsamości Europy. Berlin wprowadził nowe kontrole graniczne, a premier Hiszpanii zawarł porozumienia z przywódcami państw afrykańskich, aby spróbować powstrzymać napływ ludzi. Liczba nielegalnych przekroczeń granicy Unii Europejskiej w ciągu pierwszych ośmiu miesięcy tego roku wyniosła niemal 140 tys. W związku z tym część posłów apeluje o wzmocnienie Frontexu, czyli unijnej agencji straży granicznej i przybrzeżnej.
Farmacja
Trwa jesienna fala COVID-19. Według GIS jest najwięcej zachorowań od dwóch lat
Jesienna fala COVID-19 już teraz jest bardzo trudna – ostrzega Główny Inspektor Sanitarny. Jak wynika z badań próbek ścieków, dzięki którym można wykryć ślady wirusa SARS-CoV-2, obecnie jest ich najwięcej od dwóch lat. Zdaniem specjalistów przebieg choroby jest obecnie dużo łagodniejszy niż w czasach pandemii. Chorzy zwykle dochodzą do zdrowia w warunkach domowych. Trzeba jednak pamiętać o możliwych powikłaniach.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.