Newsy

Brakuje środków na promowanie historii z lat świetności Polski. Firmy niechętnie zostają mecenasami

2014-10-10  |  06:40

W Polsce brakuje wsparcia dla instytucji i badaczy zajmujących się promowaniem wiedzy o dziejach Rzeczypospolitej. Choć dla firm to szansa na promocję wizerunkową i działanie prospołeczne, po czasach PRL-u pozostała w naszym społeczeństwie niechęć do udzielania takiej pomocy. Ma to zmienić Fundacja Sejmu Wielkiego, powołana w celu pozyskiwania środków od sponsorów i przekazywania ich promotorom historii.

‒ Obecny model sprawdza się o tyle słabo, że tych pieniędzy jest stanowczo za mało. Współpracuję od kilku lat z wieloma instytucjami naukowymi, muzeami i wiem, jak potworne mają problemy, żeby zorganizować na poziomie europejskim porządną konferencję czy wystawę. Na to pieniędzy niestety nie ma albo są bardzo małe – zwraca uwagę w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Michał Kwilecki, prezes Fundacji Sejmu Wielkiego.

Kwilecki podkreśla, że dużą szkodę dla polskiego środowiska naukowego wyrządził PRL. O ile dawniej zamożne rody często były mecenasami kultury, sztuki i badań historycznych, o tyle obecnie dużo trudniej pozyskać środki nawet od największych przedsiębiorców. Choć dla firm to szansa na poprawienie swojego wizerunku, chociażby przez prezentację na współfinansowanych kongresach, to jednak potrzebne są intensywniejsze działania w kierunku pozyskania finansów.

Tym ma się właśnie zajmować Fundacja Sejmu Wielkiego. Sama fundacja nie będzie organizować konferencji ani innych wydarzeń, a jedynie wspierać instytucje państwowe, muzea, organizacje społeczne, wydawnictwa i badaczy z funduszy pozyskanych od sponsorów.

 Raczej chcemy wspierać poszczególne projekty, które dane muzea, instytucje lub organizacje społeczne robią, a nie same instytucje – podkreśla Kwilecki. ‒ Fundacja jest złożona przede wszystkim z przedstawicieli dawnych historycznych rodów. Te rody kiedyś były mecenasami kultury polskiej, sztuki i nauki. Teraz postarałem się zmobilizować to środowisko rodzinne, aby sięgnęło do tradycji przodków.

Fundacja będzie przede wszystkim wspierać działania promujące historię I Rzeczypospolitej, również poza granicami kraju. Jak przypomina Kwilecki, był to okres rozkwitu naszego kraju. Polska była wtedy społeczeństwem otwartym, tolerancyjnym  i wielonarodowym. Prezes Fundacji dodaje, że istniejąca od 1569 r. Rzeczpospolita Obojga Narodów była również unikalnym w historii dobrowolnym połączeniem wiele narodów.

Potrzeby finansowe są trudne do określenia, bo ‒ jak zauważa Kwilecki ‒ zupełnie innych nakładów wymaga organizacja niewielkiej konferencji, a innych  ‒ dużej wystawy.

‒ To są koszty nieporównywalne. Na dobrze zorganizowaną konferencję, której nie powstydzilibyśmy się przed światem, wystarczy od 20 do 30 tys. zł, tak aby prelegentom zapłacić za podróż, hotel i wyżywienie. Natomiast by zrobić dużą wystawę, potrzeba już znacznie więcej – podkreśla Kwilecki.

Sponsorzy Fundacji będą mogli przekazać środki na konkretne projekty lub do dyspozycji Fundacji. W tym drugim przypadku wyborem projektów zajmie się rada naukowa. Na życzenie donatorów ich dane mogą zostać ujawnione lub utajnione.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

Problemy społeczne

W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

 Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

Konsument

Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.