Newsy

Empik Media & Fashion wprowadza znaczące zmiany. Sprzeda szkoły językowe i wycofa się z sektora modowego

2015-03-03  |  06:35
Mówi:Krzysztof Rabiański
Funkcja:prezes
Firma:Grupa Empik Media & Fashion (EMF)
  • MP4
  • Grupa Empik Media & Fashion chce w tym roku otworzyć kilkanaście sklepów Empik i Smyk, ale tylko w Polsce. Zamknięte zostaną za to sklepy modowe spółki. EMF wycofuje się z rynku mody, bo jako franczyzobiorca sklepów nie był w stanie wypracować odpowiednich marż. Koncern sprzeda także swoje szkoły językowe.

    W 2015 roku spółka przewiduje otwarcia w Polsce, nie chcemy jednak otwierać sklepów za granicą. Uruchomimy kilkanaście sklepów w Grupie Empik i Smyk – zapowiada w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Krzysztof Rabiański, prezes Grupy Empik Media & Fashion (EMF). ‒ Zdecydowanie odchodzimy od mody. To jest coś, co zakończymy w I półroczu 2015 r.

    Grupa EMF potrzebuje szybkiej transformacji i restrukturyzacji, bo notuje słabe wyniki finansowe. Po trzech kwartałach 2014 r. spółka straciła łącznie ponad 114 mln zł netto. To wynik niemal o 100 mln zł gorszy niż w tym samym okresie 2013 r. Szacunkowa skorygowana EBITDA za cały rok wyniosła 230 mln zł (o 6 proc. mniej niż w 2013 r.), ale wskaźnik ten nie uwzględnia mocno obciążających rezultaty EMF kosztów finansowych. W ostatnim kwartale ubiegłego roku spółka przeprowadziła udaną renegocjację zadłużenia, co zapewni stabilne finansowanie na okres trzech lat.

    W ramach transformacji EMF zakłada całkowite wycofanie się z segmentu modowego. Poprzez spółkę zależną EMF jest wyłącznym franczyzobiorcą m.in. marek Esprit, River Island, Aldo oraz Gap w Polsce. Rabiański zapowiada, że wycofanie z tego segmentu nastąpi w przeciągu najbliższych miesięcy. Sklepy zostaną zamknięte, sprzedane lub zwrócone franczyzodawcom.

    To jest dezinwestycja w modę i to są małe przychody, które właściwie nie mają znaczenia dla wyników spółki. To jest raczej decyzja kierunkowa o wyjściu albo przez zamknięcie, albo przez sprzedaż, albo przez zwrot do franczyzodawcy. Na przykład jeżeli chodzi o Gap, to są tylko trzy sklepy, w związku z tym nie są to przychody ze sprzedaży, które spowodują jakieś zniekształcenie in plus czy in minus naszych planów rocznych – przekonuje Rabiański.

    Wyjaśnia, że w modelu franczyzowym EMF nie był w stanie wygenerować zadowalających spółkę marż na segmencie modowym.

    To była osobna dywizja, która nie sprawdziła się ze względu na to, że byliśmy tam franczyzobiorcą. I w tego typu modelu biznesowym dystrybucja marży jest taka, że bardzo trudno jest wygenerować satysfakcjonujące marże i zysk – tłumaczy Rabiański.

    W 2014 roku zamknięto 75 sklepów z kategorii moda (część w Polsce i wszystkie sklepy w Rosji i na Ukrainie). Na koniec roku 2014 r. EMF posiadał jeszcze 44 sklepy w tej kategorii. Transfer sklepów marki Esprit planowany jest do końca I kwartału, negocjacje dotyczące sklepów Aldo mówią o wycofaniu się z końcem I lub II kwartału, a w ramach sklepów Gap zebrano na razie oferty.

    Spółka planuje za to stopniowy rozwój w najważniejszych sektorach, czyli w ramach marki Empik, oraz największej w grupie marki Smyk. Nowe sklepy tych sieci będą powstawać jednak jedynie w Polsce, a nie na rynkach zagranicznych. To niewielka zmiana strategii, bo w 2014 r. spośród 15 nowych sklepów Grupy Smyk dwa zostały otwarte w Niemczech pod marką Spiele Max.

    Niemieckie sklepy dla spółki są ważnym segmentem, bo stopniowo wzrasta tam udział wysokomarżowych produktów pod markami własnymi. Cała Grupa Smyk zwiększyła w zeszłym roku marże o 4 pkt proc. do 44 proc., co w dużej mierze wynikało ze zmiany asortymentu. W ramach Grupy Empik otwartych zostało 25 sklepów, ale nie powstrzymało to spadku sprzedaży w ujęciu rok do roku o 5 proc.

    Rabiański dodaje, że nowe punkty będą powstawać selektywnie, czyli jedynie tam, gdzie obecnie nie ma EMF.

    W zależności od tego, gdzie pojawią się nowe galerie i gdzie jeszcze nas nie ma, ponieważ zarówno Smyk, jak i Empik osiągnęły już pewną masę krytyczną. To jest ponad 200 sklepów w Grupie Empik i ponad 100 sklepów w Grupie Smyk. Zatem na pewno będą to selektywne decyzje. Wszystko będzie zależeć od tego, gdzie pojawią się jakieś możliwości – tłumaczy Rabiański.

    W ubiegłym roku dynamicznie rozwijał się segment e-commerce w Grupie. Sklep empik.com zanotował 25-proc. wzrost sprzedaży, a smyk.com ‒ 75 proc. (w IV kwartale te wzrosty były jeszcze większe ‒ odpowiednio o 38 proc i 88 proc. rok do roku)

    Poza wycofaniem się z sektora modowego EMF planuje także sprzedaż szkół językowych. Obecnie EMF ma własne szkoły językowe w Polsce, Rosji, Turcji i na Ukrainie. W ciągu 2014 r. EBITDA segmentu szkół językowych w grupie EMF wyniosła 30 mln zł i była niższa o 9 proc. niż rok wcześniej. W skali roku sprzedaż spadła o 7 proc., czyli o 14 mln zł. Przyczyną spadków jest przede wszystkim osłabienie się kursu walutowego rubla i hrywny, co wpływa na przeliczenie wyników szkół w Rosji i na Ukrainie na polską walutę.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Konsument

    T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

    T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

    Problemy społeczne

    W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

     Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

    Konsument

    Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

    Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.