Newsy

Empik Media & Fashion wprowadza znaczące zmiany. Sprzeda szkoły językowe i wycofa się z sektora modowego

2015-03-03  |  06:35
Mówi:Krzysztof Rabiański
Funkcja:prezes
Firma:Grupa Empik Media & Fashion (EMF)
  • MP4
  • Grupa Empik Media & Fashion chce w tym roku otworzyć kilkanaście sklepów Empik i Smyk, ale tylko w Polsce. Zamknięte zostaną za to sklepy modowe spółki. EMF wycofuje się z rynku mody, bo jako franczyzobiorca sklepów nie był w stanie wypracować odpowiednich marż. Koncern sprzeda także swoje szkoły językowe.

    W 2015 roku spółka przewiduje otwarcia w Polsce, nie chcemy jednak otwierać sklepów za granicą. Uruchomimy kilkanaście sklepów w Grupie Empik i Smyk – zapowiada w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Krzysztof Rabiański, prezes Grupy Empik Media & Fashion (EMF). ‒ Zdecydowanie odchodzimy od mody. To jest coś, co zakończymy w I półroczu 2015 r.

    Grupa EMF potrzebuje szybkiej transformacji i restrukturyzacji, bo notuje słabe wyniki finansowe. Po trzech kwartałach 2014 r. spółka straciła łącznie ponad 114 mln zł netto. To wynik niemal o 100 mln zł gorszy niż w tym samym okresie 2013 r. Szacunkowa skorygowana EBITDA za cały rok wyniosła 230 mln zł (o 6 proc. mniej niż w 2013 r.), ale wskaźnik ten nie uwzględnia mocno obciążających rezultaty EMF kosztów finansowych. W ostatnim kwartale ubiegłego roku spółka przeprowadziła udaną renegocjację zadłużenia, co zapewni stabilne finansowanie na okres trzech lat.

    W ramach transformacji EMF zakłada całkowite wycofanie się z segmentu modowego. Poprzez spółkę zależną EMF jest wyłącznym franczyzobiorcą m.in. marek Esprit, River Island, Aldo oraz Gap w Polsce. Rabiański zapowiada, że wycofanie z tego segmentu nastąpi w przeciągu najbliższych miesięcy. Sklepy zostaną zamknięte, sprzedane lub zwrócone franczyzodawcom.

    To jest dezinwestycja w modę i to są małe przychody, które właściwie nie mają znaczenia dla wyników spółki. To jest raczej decyzja kierunkowa o wyjściu albo przez zamknięcie, albo przez sprzedaż, albo przez zwrot do franczyzodawcy. Na przykład jeżeli chodzi o Gap, to są tylko trzy sklepy, w związku z tym nie są to przychody ze sprzedaży, które spowodują jakieś zniekształcenie in plus czy in minus naszych planów rocznych – przekonuje Rabiański.

    Wyjaśnia, że w modelu franczyzowym EMF nie był w stanie wygenerować zadowalających spółkę marż na segmencie modowym.

    To była osobna dywizja, która nie sprawdziła się ze względu na to, że byliśmy tam franczyzobiorcą. I w tego typu modelu biznesowym dystrybucja marży jest taka, że bardzo trudno jest wygenerować satysfakcjonujące marże i zysk – tłumaczy Rabiański.

    W 2014 roku zamknięto 75 sklepów z kategorii moda (część w Polsce i wszystkie sklepy w Rosji i na Ukrainie). Na koniec roku 2014 r. EMF posiadał jeszcze 44 sklepy w tej kategorii. Transfer sklepów marki Esprit planowany jest do końca I kwartału, negocjacje dotyczące sklepów Aldo mówią o wycofaniu się z końcem I lub II kwartału, a w ramach sklepów Gap zebrano na razie oferty.

    Spółka planuje za to stopniowy rozwój w najważniejszych sektorach, czyli w ramach marki Empik, oraz największej w grupie marki Smyk. Nowe sklepy tych sieci będą powstawać jednak jedynie w Polsce, a nie na rynkach zagranicznych. To niewielka zmiana strategii, bo w 2014 r. spośród 15 nowych sklepów Grupy Smyk dwa zostały otwarte w Niemczech pod marką Spiele Max.

    Niemieckie sklepy dla spółki są ważnym segmentem, bo stopniowo wzrasta tam udział wysokomarżowych produktów pod markami własnymi. Cała Grupa Smyk zwiększyła w zeszłym roku marże o 4 pkt proc. do 44 proc., co w dużej mierze wynikało ze zmiany asortymentu. W ramach Grupy Empik otwartych zostało 25 sklepów, ale nie powstrzymało to spadku sprzedaży w ujęciu rok do roku o 5 proc.

    Rabiański dodaje, że nowe punkty będą powstawać selektywnie, czyli jedynie tam, gdzie obecnie nie ma EMF.

    W zależności od tego, gdzie pojawią się nowe galerie i gdzie jeszcze nas nie ma, ponieważ zarówno Smyk, jak i Empik osiągnęły już pewną masę krytyczną. To jest ponad 200 sklepów w Grupie Empik i ponad 100 sklepów w Grupie Smyk. Zatem na pewno będą to selektywne decyzje. Wszystko będzie zależeć od tego, gdzie pojawią się jakieś możliwości – tłumaczy Rabiański.

    W ubiegłym roku dynamicznie rozwijał się segment e-commerce w Grupie. Sklep empik.com zanotował 25-proc. wzrost sprzedaży, a smyk.com ‒ 75 proc. (w IV kwartale te wzrosty były jeszcze większe ‒ odpowiednio o 38 proc i 88 proc. rok do roku)

    Poza wycofaniem się z sektora modowego EMF planuje także sprzedaż szkół językowych. Obecnie EMF ma własne szkoły językowe w Polsce, Rosji, Turcji i na Ukrainie. W ciągu 2014 r. EBITDA segmentu szkół językowych w grupie EMF wyniosła 30 mln zł i była niższa o 9 proc. niż rok wcześniej. W skali roku sprzedaż spadła o 7 proc., czyli o 14 mln zł. Przyczyną spadków jest przede wszystkim osłabienie się kursu walutowego rubla i hrywny, co wpływa na przeliczenie wyników szkół w Rosji i na Ukrainie na polską walutę.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Infrastruktura

    Prąd z największej prywatnej inwestycji energetycznej w Polsce popłynie w 2027 roku. Polenergia dostała właśnie potężny zastrzyk finansowania

    Polenergia S.A. i Bank Gospodarstwa Krajowego podpisały umowę pożyczki ze środków Krajowego Planu Odbudowy (KPO) na budowę morskich farm wiatrowych. Finansowanie wyniesie 750 mln zł i zostanie wykorzystane do budowy dwóch farm o łącznej mocy 1440 MW. Największa prywatna grupa energetyczna w Polsce realizuje ten projekt z norweskim Equinorem. Prace związane z budową fundamentów turbin na Bałtyku mają się rozpocząć w 2026 roku. Projekty offshorowe będą jednym z filarów nowej strategii Polenergii, nad którą spółka właśnie pracuje.

    Przemysł

    Polskie firmy przemysłowe bardziej otwarte na technologie. Sztuczną inteligencję wdrażają z ostrożnością [DEPESZA]

    Innowacje cyfrowe w przemyśle, choć wiążą się z kosztami i wyzwaniami, są jednak postrzegane przez firmy jako szansa. To podejście przekłada się na większą otwartość do ich wdrażania i chęć inwestowania. Ponad 90 proc. firm przemysłowych w Polsce, które wprowadziły co najmniej jedno rozwiązanie Przemysłu 4.0, dostrzega wyraźną poprawę efektywności procesów produkcyjnych – wynika z nowego raportu Autodesk. Choć duża jest wśród nich świadomość narzędzi opartych na sztucznej inteligencji, na razie tylko 14 proc. wykorzystuje je w swojej działalności.

    Prawo

    Przez „wrzutkę legislacyjną” saszetki nikotynowe mogły zniknąć z rynku. Przedsiębiorcy domagają się konsultowania nowych przepisów

    Coraz popularniejsze na rynku saszetki z nikotyną do tej pory funkcjonują poza systemem fiskalnym i zdrowotnym. Nie są objęte akcyzą ani zakazem sprzedaży osobom niepełnoletnim. Dlatego też sami producenci od dawna apelują do rządu o objęcie ich regulacjami, w tym podatkiem akcyzowym, żeby uporządkować rosnący rynek i zabezpieczyć wpływy budżetowe państwa. Ministerstwo Zdrowia do projektu ustawy porządkującej rynek e-papierosów bez zapowiedzi dodało regulację dotyczącą saszetek nikotynowych, która jednak w praktyce mogła zlikwidować tę kategorię wyrobów na rynku. Przedsiębiorcy nie kryją rozczarowania sposobem, w jaki wprowadzane są zmiany w przepisach regulujących rynek.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.