Newsy

Energetyka inwestuje w nowe technologie. Kluczowymi trendami są elektromobilność, magazyny energii i internet rzeczy

2017-09-12  |  06:45

Sektor energetyczny w Polsce przechodzi technologiczną transformację. Inwestycje w innowacje mają pomóc firmom utrzymać się na rynku, wygrać z konkurencją i sprostać coraz surowszym wymogom klimatycznym. Największe koncerny energetyczne stworzyły już osobne podmioty, które mają rozwijać innowacje i współpracę ze start-upami. Kluczowe trendy to elektromobilność, magazyny energii, odnawialne źródła energii i internet rzeczy. Do tego niezbędna jest integracja energetyki z innymi branżami, zwłaszcza z branżą IT.

– W ostatnich dwóch latach polska energetyka mocno postawiła na innowacje. Narodowi liderzy powołali dedykowane spółki, które – bazując na biznesplanie – wybierają odpowiednich graczy, zarówno start-upy, jak i firmy, które już osiągnęły pewną dojrzałość biznesową. Dzięki nim chcą pozyskiwać nowe pomysły, które pozwolą uzyskać dodatkowe źródła przychodu, oddziaływać na wskaźniki jakościowe, takie jak satysfakcja czy lojalność klienta, albo rozwiązywać problemy kosztowe – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Wojciech Górniak, lider obszaru strategii i transformacji cyfrowych w Deloitte.

PGE zamierza do 2020 roku przeznaczać 20 mln zł rocznie na rozwijanie współpracy ze start-upami. W czerwcu spółka utworzyła fundusz PGE Ventures, którego zadaniem jest zapewnienie grupie nowych pomysłów biznesowych i źródeł przychodu. W ubiegły wtorek 5 września 2017 r. podczas Forum Ekonomicznego w Krynicy fundusz zainaugurował program wsparcia dla wybranych start-upów. Do końca roku zamierza poprowadzić 3–4 inwestycje kapitałowe.

Spółka PGNiG niedawno utworzyła natomiast inkubator InnVento, dedykowany naukowcom, start-upom i młodym innowacyjnym spółkom z branży energetycznej. W ten sposób zamierza wyłuskiwać pomysły i rozwiązania technologiczne, które najlepiej odpowiadają na wyzwania stojące przed energetyką.

Tauron i Energa zainwestowały najpierw w inteligentne liczniki. Ta druga powołała również spółkę-córkę Enspirion, która świadczy usługi w obszarze emobility i carsharingu samochodów elektrycznych. Prowadzi też projekt badawczy Living lab, w ramach którego w ponad 300 gospodarstwach domowych testuje innowacje i najnowsze technologie z zakresu smart home (m.in. narzędzia wspierające zarządzanie energią elektryczną). Energa określa ten projekt jako „pierwsze w Polsce laboratorium energetyczne”.

W stronę innowacji idzie też Enea, która chce przekształcić cały swój model biznesowy, żeby rozwijać się w kierunku innowacyjności. Postawi m.in. na elektromobilność i internet rzeczy. W ubiegłym roku spółka uruchomiła też fundusz venture capital Enea Innovation, który zainwestuje około 50 mln zł we współpracę ze start-upami, które mogą podnieść rynkową wartość firmy.

– Polska energetyka może być innowacyjna, ponieważ ma na to pomysł. Inwestycje w energetykę wiążą się właśnie z pomysłem na biznes, rozwój czy rozwiązanie danego problemu. – mówi Wojciech Górniak.

Także wiceminister energii Michał Kurtyka stwierdził w trakcie Forum Ekonomicznego w Krynicy, że przyszłością energetyki jest postęp technologiczny i integracja z innymi branżami - w szczególności z branżą IT. Ocenił również, że znaczącą rolę w zwiększaniu innowacyjności mają do odegrania start-upy, natomiast Polska powinna być bardziej zadowolona z poziomu innowacyjności sektora energetycznego.

– Technologie, na które powinniśmy postawić, muszą być rozpięte na całym łańcuchu wartości. Są to technologie związane z efektywniejszym procesem wytwarzania energii elektrycznej, lepszym przesyłem oraz lepszą analizą potrzeb klienta i tworzeniem nowych produktów.Są to również technologie, które umożliwiają integrację sektora energetycznego z innymi branżami. Mówimy tu o szerokim ekosystemie, m.in. o branży ubezpieczeniowej, paliwowej czy motoryzacyjnej – mówi Wojciech Górniak.

Unijne wymogi klimatyczne i surowe przepisy dotyczące emisji CO2, rosnące zapotrzebowanie na energię, kurczące się zasoby surowców i rozwój OZE wymuszają na branży energetycznej odejście od tradycyjnego modelu działalności i zwrot ku innowacjom.

– Inwestycje powinny być przede wszystkim dobrze przemyślane, bo jest to bardzo szeroki obszar. Zgodnie z wytycznymi Ministerstwa Energii poszczególne obszary będą dobierane w sposób bardzo pragmatyczny. Dostosowujemy problem, który rozwiązujemy, dostosowujemy model danej firmy i sposób integracji tego pomysłu z naszymi graczami. Bardzo ważne jest też rozważenie aspektu skalowalności tego biznesu, zarówno na rynku polskim, jak i na rynkach zagranicznych – mówi ekspert firmy Deloitte.

W panelu „Nowe technologie w energetyce” na Forum Ekonomicznym w Krynicy, w którym wystąpił Wojciech Górniak z Deloitte, wzięli udział również m.in. Piotr Czak prezes PGE Ventures SA, Michał Kurtyka podsekretarz stanu w Ministerstwie Energii, Grzegorz Należyty odpowiedzialny za branżę w Siemens Polska oraz Grzegorz Nowaczewski, prezes Virtual Power Plant. 

Czytaj także

Kalendarium

Partner serwisu

Advertisement

Patronaty medialne

Obsługa konferencji prasowych i innych wydarzeń

Agencja informacyjna Newseria realizując zleconą obsługę wydarzenia przygotowuje pełny zapis konferencji, a także realizuje wywiady z gośćmi i uczestnikami wydarzenia.

> Zobacz pełne informacje o naszej ofercie.

Dziś w serwisie Innowacje

Wieczna zmarzlina na Spitsbergenie może się roztopić w ciągu 10 lat. Polscy naukowcy w ciągu roku oszacują związane z nią zmiany klimatyczne

Jednym z efektów postępującego globalnego ocieplenia jest rozmarzanie wiecznej zmarzliny w rejonie Spitsbergenu. Badaniami nad tzw. permafrostem zajmują się Polacy. W ciągu roku chcą oszacować zakres zmian klimatycznych spowodowanych roztapianiem się arktycznego zlodowacenia. Chcą oszacować zmiany klimatyczne w perspektywie 100 lat. Niedawno polscy naukowcy wykonali pierwsze pomiary w warunkach letnich na Spitsbergenie. Planowane są już kolejne pomiary.

Motoryzacja

Trwa ofensywa SUV-ów na polskim rynku motoryzacyjnym. To obecnie najszybciej rosnący segment rynku

Segment SUV-ów jest jednym najszybciej rosnącym rynku motoryzacyjnym. Ten trend chce wykorzystać DS Automobiles – najmłodsza marka w portfolio Grupy PSA, do której należy również Peugeot i Citroën. W marcu rusza ze sprzedażą naszpikowanego technologią modelu DS7 Crossback – SUVa z kategorii premium, który właśnie zadebiutował na polskim rynku. 

Problemy społeczne

Nowe kompetencje na rynku pracy pozwalają podnieść wynagrodzenie nawet o 30 proc. Pracodawcy cenią umiejętności cyfrowe i gotowość do zmiany branży

Programowanie, kompetencje cyfrowe i znajomość języków obcych – to część z kompetencji, które mogą zapewnić awans w 2018 roku. Ich zdobycie wymaga kilka miesięcy pracy i w znaczący sposób przekłada się na zarobki. Osoby, które zmienią zawód lub swoją ścieżkę kariery wewnątrz zawodu, mogą liczyć na wynagrodzenie wyższe o ok. 30 proc. Nowe kompetencje u pracowników najbardziej docenia branża związana z programowaniem.

Patronat Newserii

Polityka

Polska gospodarka po nie najlepszym 2016 roku zwiększyła tempo rozwoju. Deficyt finansów publicznych mimo dobrej koniunktury niepokoi ekonomistów

PKB Polski wyraźnie przyspiesza, a budżet po wrześniu wykazał nadwyżkę. Jednak nawet członkowie rządu przyznają, że Polska nie uniknie ani w tym, ani w przyszłym roku kilkudziesięciomiliardowego deficytu. W obliczu dobrej koniunktury budżet powinien mieć nadwyżkę, a kolejne niedobory mogą osłabić długofalowe tempo wzrostu – uważa Andrzej Rzońca, były członek Rady Polityki Pieniężnej.

Przemysł

PZL-Świdnik inwestuje 10 proc. przychodów w badania i rozwój. W ten sposób chce budować narodową markę

Krajowe zakłady PZL-Świdnik przeznaczają na innowacje prawie 10 proc. przychodów całej grupy. Koncern ma własne centrum badawczo-rozwojowe, zatrudnia ponad 650 inżynierów i odpowiada za lokalny rynek pracy. Producent, którego maszyny wykorzystuje już m.in. brytyjska Marynarka Wojenna, bierze też udział w postępowaniu MON na śmigłowce dla polskiej armii. – Zakup maszyn przez państwo byłby silnym impulsem prorozwojowym i proeksportowym. W ten sposób możemy budować narodową markę – podkreślał Krzysztof Krystowski, wiceprezes Leonardo Helicopters, w czasie Kongresu 590 w Jasionce koło Rzeszowa.