Newsy

Euro 2012: Polska ma o 165 tys. miejsc noclegowych więcej niż wymaga UEFA

2012-01-19  |  06:01
Wszystkie newsy
Mówi:Andrzej Szafrański
Firma:Instytut Hotelarstwa

Hotele i inne obiekty w Polsce są gotowe na przyjazd kibiców. W Poznaniu, Wrocławiu, Gdańsku i w Warszawie jest prawie 450 tys. miejsc noclegowych. Ale trzeba się liczyć, że będą droższe niż zwykle.

285 tysięcy miejsc. Takiego zaplecza noclegowego wymaga UEFA od 4 miast, gdzie bedę rozgrywane mecze. Mamy ich blisko dwa razy więcej.

 - Poznań, Wrocław, Warszawa i Gdańsk wspólnie oferują ponad 425 tys. miejsc noclegowych. Wymagane jest 285 tys., czyli mamy tych miejsc więcej niż powinniśmy mieć. Teraz wszystko zależy od tego, ile przyjedzie gości - mówi Andrzej Szafrański z Instytutu Hotelarstwa.

Zdaniem eksperta liczba kibiców nie powinna przekroczyć 750 tysięcy. Szacunki spółki PL.2012 mówią nawet o 1 mln osób.

 - Właściwie od momentu ogłoszenia decyzji do dziś baza samych hoteli zwiększyła się o ¼. Wówczas było to niespełna 1,5 tys. hoteli, teraz mamy ponad 2 tysiące. Ale mamy też inną bazę noclegową, która ciągle wzrasta. Hotele w całej bazie noclegowej to jest tylko 1/5 miejsc - przypomina Szafrański.

Przygotowania do Mistrzostw Europy trwają w branży hotelarskiej nieprzerwanie od blisko 5 lat. Jak twierdzi Instytut Hotelarstwa, wysiłek się opłacił. W przeciwieństwie do stanu infrastruktury o bazę noclegową podczas Euro nie trzeba się martwić. Niejeden trzygwiazdkowy hotel w Polsce ma lepszy standard niż czterogwiazdkowy we Włoszech.

 - Ogłoszenie decyzji spowodowało większe zainteresowanie branżą. Wiele osób w to zainwestowało, zdając sobie jednak sprawę, że budowa hotelu na samo Euro się nie opłaci. Okres zwrotu inwestycji w hotel to teraz okres 10 – 15 lat, czasami więcej, w zależności od lokalizacji i kategorii - twierdzi Andrzej Szafrański.

Ekspert zapewnia, że ceny w dużych hotelach nie będą rosły. Wyższych stawek możemy spodziewać się w mniejszych placówkach, pensjonatach czy apartamentach. W Warszawie właściciel apartamentu na Pradze z widokiem na Stadion Narodowy chce go wynająć za blisko 10 tys. zł za dobę. To skok o ponad 5 600 proc. w porównaniu do normalnej ceny. Musi jeszcze tylko znaleźć chętnego, który tyle zapłaci.

Informacja dla dziennikarzy:

Wyrażamy zgodę na przetwarzanie treści tekstowych, audio i wideo, w szczególności wprowadzania do obrotu, publikacje i dystrybucję materiału w całości lub w jego częściach. Wszystkie zawarte w materiałach wypowiedzi zostały autoryzowane. Wszystkie materiały dostępne do pobrania z www.newseria.pl są bezpłatne.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

raca w Newserii

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Bankowość

Polskie firmy ograniczają zakupy. 85 proc. spodziewa się też dalszego wzrostu kosztów działalności

Przeciętny wzrost cen produktów i usług niezbędnych polskim firmom do prowadzenia działalności wyniósł w sierpniu aż 37,4 proc., czyli znacznie powyżej GUS-owskiego odczytu inflacji, który w ubiegłym miesiącu był na poziomie 16,1 proc. – wynika z badania przeprowadzonego przez Narodowy Fundusz Gwarancyjny. Wyższe koszty spowodowały, że polskie przedsiębiorstwa częściej szukały okazji cenowych albo w ogóle rezygnowały z firmowych zakupów. – To jest najbardziej niepokojące, bo jeżeli firma nie kupuje, to nie realizuje kolejnych zleceń, czyli gospodarka spowalnia – mówi Emanuel Nowak, ekspert NFG. Za tym idzie też wzrost zadłużenia przedsiębiorstw. Jak wskazuje, na rynku istnieje jednak szeroki wachlarz narzędzi finansowych, które mogą wesprzeć MŚP w utrzymaniu płynności finansowej.

Konsument

Konsumenci wyznaczają kierunki działania dla biznesu. Pod ich wpływem prawie 60 proc. firm zwiększyło ambicje swoich celów środowiskowych

Temat zrównoważonego rozwoju staje się kluczowy dla konsumentów i biznesu. – Prawie 90 proc. Polaków uważa, że ich wybory i jednostkowe działania mogą mieć pozytywny wpływ na rozwiązywanie globalnych problemów społecznych i środowiskowych, 57 proc. firm zwiększyło ambicje swoich celów środowiskowych – mówi Małgorzata Jarczyk-Zuber, odpowiedzialna za ESG i innowacje w ING Banku Śląskim. Rzeczywiście duże korporacje mają coraz bardziej ambitne cele ESG, ale takie inicjatywy powinny docierać szerzej, także do średniego i małego biznesu oraz samorządów. Do tego potrzebne są wymiana doświadczeń, współpraca i uczciwe podejście – podkreślali eksperci Okrągłych Stołów Klimatycznych zorganizowanych podczas Festiwalu Przyszłości Bomba Megabitowa. Co istotne, nie tylko wymogi konsumentów, ale też globalny kryzys może się stać wyzwalaczem pozytywnej zmiany w zakresie odpowiedzialnego biznesu. 

Handel

Polska gotowa na odcięcie od rosyjskiej ropy. Unijne embargo zacznie obowiązywać za niecałe trzy miesiące

Na początku grudnia, zgodnie z szóstym pakietem unijnych sankcji, zacznie obowiązywać embargo na rosyjską ropę, co oznacza, że przestanie ona płynąć do państw UE drogą morską. W ocenie prezesa POPiHN Leszka Wiwały Polska jest na to dobrze przygotowana. – Ropy będziemy mieli pod dostatkiem. Tym, co jest najtrudniejsze, to nie skąd sprowadzać ropę, ale jak to zrobić, ponieważ pula tankowców jest dość ograniczona, a konkurencja duża – zauważa ekspert. Do rozwiązania jest szereg kwestii związanych z transportem surowca i logistyką.

Współpraca

Obsługa konferencji prasowych

Zapraszamy do współpracy przy organizacji konferencji prasowych. Nasz doświadczony i kompetentny zespół sprosta każdej realizacji. Dysponujemy nowoczesnym, multimedialnym centrum konferencyjnym i biznesowym w samym sercu Warszawy. Zapraszamy do kontaktu w sprawie oferty.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.