Mówi: | Radosław Borkowski |
Funkcja: | prezes zarządu |
Firma: | Somfy |
Inteligentny dom pozwala zaoszczędzić nawet 30 proc. na rachunkach za ogrzewanie
Inteligentne rozwiązania, które pomagają sterować pracą grzejników, termostatu czy rolet, mogą obniżyć rachunki za ogrzewanie nawet o 20–30 proc. Dodatkowe oszczędności może przynieść inteligentne zarządzanie oświetleniem. Już mniej więcej co piąty Polak korzysta z inteligentnego rozwiązania w swoim domu.
– Stosując inteligentne rozwiązania, w bardzo prosty sposób można ograniczyć rachunki za ogrzewanie – uważa Radosław Borkowski, dyrektor zarządzający w firmie Somfy. – Dzięki łatwym czynnościom w perspektywie miesiąca zaoszczędzić można od 20 do 50 zł, co w skali roku daje zysk na poziomie nawet 600 zł.
Instalacje inteligentnego domu odpowiadające za pracę grzejników pozwalają zarządzać nimi z poziomu smartfona. Można zdalnie wpływać na to, o której godzinie nastąpi obniżenie lub podwyższenie temperatury. Dzięki temu licznik nie bije tak szybko, kiedy w domu nikogo nie ma i można utrzymywać niższą temperaturę. Z kolei odpowiednie zaprogramowanie pracy grzejników – tak by włączały się na kilkanaście minut przed powrotem domowników – sprawi, że nie będą oni wracali do wychłodzonych pomieszczeń.
– Ważnym elementem są rolety zewnętrzne, bo energię cieplną tracimy właśnie przez szyby okienne. Stosując rolety zewnętrzne, możemy osiągnąć różnicę nawet 2 stopni, co powoduje, że zimą dogrzewamy mieszkanie za pomocą rolet, a latem schładzamy – wyjaśnia Borkowski.
Jak wynika z badań Eurostatu, Polacy wydają na ogrzewanie przeciętnie 9,9 proc. swojego miesięcznego budżetu. Spośród krajów Unii Europejskiej większe nakłady na zapewnienie ciepła w nieruchomości ponoszą jedynie mieszkańcy Słowacji (13 proc.) oraz Czech (10,6 proc.).
Jak przekonuje Borkowski, dzięki inteligentnym rozwiązaniom mogą również obniżyć rachunki za energię, przede wszystkim zarządzając oświetleniem.
– Zdarza nam się zapomnieć o zgaszeniu światła przed domem albo zgaszeniu światła na noc. Dzięki nowoczesnym rozwiązaniom możemy z poziomu telefonu w pracy czy na zakupach automatycznie je wyłączyć – mówi dyrektor zarządzający w firmie Somfy.
Można tak zaprojektować to rozwiązanie, by światło w łazience, garderobie czy przed domem było automatycznie gaszone po kilku minutach od wyjścia domowników. Jak wynika z danych Somfy, niewielkie modyfikacje wystarczą, by zużycie energii w domu spadło o 80–110 kWh miesięcznie. To może obniżyć rachunek o 30–50 zł.
Poza tym takie rozwiązania są po prostu wygodne dla mieszkańców.
– Bardzo popularnym rozwiązaniem jest zautomatyzowana brama. Nowe rozwiązanie geolokalizacji, które wkrótce wprowadzimy w Polsce, to pierwsza inteligentna brama. Kiedy zbliżamy się do naszej posesji, geolokalizator namierza nas i brama się otwiera, a po naszym wejściu do mieszkania brama się zamyka – mówi Radosław Borkowski.
Jak wynika z badań firmy Somfy już prawie 20 proc. Polaków ma w swojej nieruchomości przynajmniej jeden element inteligentnego domu.
– To przysłowiowa furtka otwierająca na kolejne instalacje, które można dokładać jak klocki Lego – zapewnia Radosław Borkowski. – Zaletą systemu jest to, że nie musimy od razu instalować całości, tylko możemy krok po kroku budować swój inteligentny dom. Jest to dobre także dla naszego portfela.
Czytaj także
- 2025-05-28: Mietek Szcześniak: Odremontowałem stare gospodarstwo, a na polu zrobiłem kwitnący ogród. Jestem dendrologiem amatorem, potrafię przywrócić stare drzewa do owocowania
- 2025-06-03: Maciej Pertkiewicz: Kasia Dowbor na planie programu interesowała się remontami i była dociekliwa. Niczego nie udawała tylko na potrzeby zdjęć
- 2025-05-16: W Amazon pracuje ponad 750 tys. robotów. Najnowszy jest wyposażony w „zmysł” dotyku
- 2025-04-29: Rozwój sztucznej inteligencji drastycznie zwiększa zapotrzebowanie na energię. Rozwiązaniem są zrównoważone centra danych
- 2025-05-19: Robotyzacja i automatyzacja stają się codziennością w produkcji i logistyce. To odpowiedź na wyzwania demograficzne
- 2025-05-09: Wokół utylizacji odpadów medycznych narosło wiele mitów. Nowoczesne instalacje pozwalają wykorzystać ten proces do produkcji ciepła i energii
- 2025-03-28: Enea zapowiada kolejne zielone inwestycje. Do 2035 roku chce mieć prawie 5 GW mocy zainstalowanej w OZE
- 2025-03-04: Coraz więcej firm decyduje się na automatyzację procesów. Zwroty z inwestycji są możliwe już w ciągu kilku miesięcy
- 2025-04-16: Sztuczna inteligencja napędza innowacje, ale pochłania ogromne ilości prądu. Rośnie potrzeba bardziej energooszczędnych rozwiązań
- 2025-03-27: Zakończenie wojny w Ukrainie poprawiłoby klimat inwestycyjny w Polsce. Inwestorzy cenią stabilność i bezpieczeństwo
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji
Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.
Konsument
Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.
Handel
Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.