Newsy

Inteligentny dom pozwala zaoszczędzić nawet 30 proc. na rachunkach za ogrzewanie

2015-12-17  |  06:35

Inteligentne rozwiązania, które pomagają sterować pracą grzejników, termostatu czy rolet, mogą obniżyć rachunki za ogrzewanie nawet o 20–30 proc. Dodatkowe oszczędności może przynieść inteligentne zarządzanie oświetleniem. Już mniej więcej co piąty Polak korzysta z inteligentnego rozwiązania w swoim domu.

Stosując inteligentne rozwiązania, w bardzo prosty sposób można ograniczyć rachunki za ogrzewanie – uważa Radosław Borkowski, dyrektor zarządzający w firmie Somfy. – Dzięki łatwym czynnościom w perspektywie miesiąca zaoszczędzić można od 20 do 50 zł, co w skali roku daje zysk na poziomie nawet 600 zł.

Instalacje inteligentnego domu odpowiadające za pracę grzejników pozwalają zarządzać nimi z poziomu smartfona. Można zdalnie wpływać na to, o której godzinie nastąpi obniżenie lub podwyższenie temperatury. Dzięki temu licznik nie bije tak szybko, kiedy w domu nikogo nie ma i można utrzymywać niższą temperaturę. Z kolei odpowiednie zaprogramowanie pracy grzejników – tak by włączały się na kilkanaście minut przed powrotem domowników – sprawi, że nie będą oni wracali do wychłodzonych pomieszczeń.

Ważnym elementem są rolety zewnętrzne, bo energię cieplną tracimy właśnie przez szyby okienne. Stosując rolety zewnętrzne, możemy osiągnąć różnicę nawet 2 stopni, co powoduje, że zimą dogrzewamy mieszkanie za pomocą rolet, a latem schładzamy – wyjaśnia Borkowski.

Jak wynika z badań Eurostatu, Polacy wydają na ogrzewanie przeciętnie 9,9 proc. swojego miesięcznego budżetu. Spośród krajów Unii Europejskiej większe nakłady na zapewnienie ciepła w nieruchomości ponoszą jedynie mieszkańcy Słowacji (13 proc.) oraz Czech (10,6 proc.).

Jak przekonuje Borkowski, dzięki inteligentnym rozwiązaniom mogą również obniżyć rachunki za energię, przede wszystkim zarządzając oświetleniem.

Zdarza nam się zapomnieć o zgaszeniu światła przed domem albo zgaszeniu światła na noc. Dzięki nowoczesnym rozwiązaniom możemy z poziomu telefonu w pracy czy na zakupach automatycznie je wyłączyć – mówi dyrektor zarządzający w firmie Somfy.

Można tak zaprojektować to rozwiązanie, by światło w łazience, garderobie czy przed domem było automatycznie gaszone po kilku minutach od wyjścia domowników. Jak wynika z danych Somfy, niewielkie modyfikacje wystarczą, by zużycie energii w domu spadło o 80–110 kWh miesięcznie. To może obniżyć rachunek o 30–50 zł. 

Poza tym takie rozwiązania są po prostu wygodne dla mieszkańców.

Bardzo popularnym rozwiązaniem jest zautomatyzowana brama. Nowe rozwiązanie geolokalizacji, które wkrótce wprowadzimy w Polsce, to pierwsza inteligentna brama. Kiedy zbliżamy się do naszej posesji, geolokalizator namierza nas i brama się otwiera, a po naszym wejściu do mieszkania brama się zamyka – mówi Radosław Borkowski.

Jak wynika z badań firmy Somfy już prawie 20 proc. Polaków ma w swojej nieruchomości przynajmniej jeden element inteligentnego domu.

To przysłowiowa furtka otwierająca na kolejne instalacje, które można dokładać jak klocki Lego – zapewnia Radosław Borkowski. – Zaletą systemu jest to, że nie musimy od razu instalować całości, tylko możemy krok po kroku budować swój inteligentny dom. Jest to dobre także dla naszego portfela.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Rady Podatkowej

Targi Bezpieczeństwa

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji

Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.

Konsument

Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.

Handel

Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.