Newsy

Przedsiębiorcy w dobrych nastrojach mimo kryzysu

2011-12-09  |  07:00
Wszystkie newsy
Mówi:ANDRZEJ ARENDARSKI
Funkcja:PREZES
Firma:KRAJOWA IZBA GOSPODARCZA

W walce firmy - kryzys na razie 1:0. Polscy przedsiębiorcy optymistycznie patrzą w przyszłość. A to oznacza, że wzrost gospodarczy w przyszłym roku nie powinien być zagrożony.


- Nie ma nastroju paniki, ale też nastrojów pesymizmu i oczekiwania są raczej wzrostowe, że przyszły rok będzie rokiem wzrostu, zarówno jeśli chodzi o obroty firm, sprzedaż wewnętrzną, eksport, ale również inwestycje - twierdzi Andrzej Arendarski, prezes Krajowej Izby Gospdoarczej, oceniając wyniki badania w ramach projektu European Economic Survey 2012.

Jednocześnie przedsiębiorcy deklarują, że w przyszłym roku nie będą dokonywać poważnych ruchów kadrowych. Taka taktyka na przeczekanie kryzysu może skutkować problemami na rynku pracy. Nie należy się więc spodziewać dużych zmian w poziomie bezrobocia.

Jedyne, zdecydowanie negatywne oceny przedsiębiorców w Polsce i innych krajach UE dotyczyły klimatu biznesowego w tym roku, czyli kształtowania się całego otoczenia, w którym biznes funkcjonuje.

Jak zaznaczył prezes KIG, Andrzej Arendarski: - Pytanie było zadane jeszcze przed expose premiera, wobec tego myślę, że potem wyniki byłyby jeszcze bardziej pesymistyczne, choćby ze względu na propozycję podwyższenia składki rentowej.

Pesymizm w tym obszarze wśród firm działających na terenie innych państw UE można tłumaczyć niepewną sytuacją gospodarczo-polityczną w wielu krajach europejskich. Problemy gospodarcze doprowadziły przecież do zmiany rządów m.in. we Włoszech, w Irlandii czy w Hiszpanii.

Badanie przeprowadziła Krajowa Izba Gospodarcza w ramach projektu European Economic Survey 2012. W tym roku uwzględniło odpowiedzi ponad 2 tysięcy przedsiębiorców. Wyniki zostały porównane z podobnymi badanami przeprowadzonymi w innych krajach UE.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

Problemy społeczne

W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

 Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

Konsument

Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.