Mówi: | Marek Turczyński |
Funkcja: | Partner w Dziale Audytu |
Firma: | Deloitte Polska |
Firmy motoryzacyjne w tym roku raczej nie będą zatrudniać
Choć w zeszłym roku spadła sprzedaż i produkcja aut w Polsce, to według badań Deloitte producenci optymistycznie oceniają ubiegły rok. Za to z umiarkowanym optymizmem branża motoryzacyjna patrzy na kolejne 12 miesięcy, dlatego też zatrudnienia raczej zwiększać nie zamierza.
W ciągu pół roku ponad połowa przedsiębiorców z branży motoryzacyjnej spodziewa się wzrostu sprzedaży. Jednak według Deloitte firmy będą raczej przeznaczać pieniądze na inwestycje, a nie na zatrudnianie nowych pracowników.
- Zawirowania w strefie euro ograniczają ten optymizm. Przedsiębiorcy planują nowe inwestycje, na mniejszą skalę niż w zeszłym roku, ale ciągle planują wydawać pieniądze na nowe ciągi technologiczne. Ostrożnie patrzą na poziom zatrudnienia w branży, w pierwszej kolejności, jeżeli mają pieniądze, chcą je wydać na inwestycje niż na wzrost zatrudnienia - mówi Marek Turczyński.
Polacy kupili w zeszłym roku 277 tys. nowych aut, a to oznacza spadek o 12 proc. - podaje Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów. Wzrosła za to liczba eksportowanych aut.
- Koniunktura wśród producentów była całkiem przyzwoita, mimo że na polskim rynku nie rosła sprzedaż nowych samochodów - podsumowuje ubiegły rok Marek Turczyński, partner w dziale audytu Deloitte Polska.
Do wzrostu sprzedaży nowych aut mogłyby się przyczynić działania państwa. Większość przedsiębiorców z branży uważa, że obecny system podatkowy, który ma wpływ na ceny samochodów w Polsce, powinien być zmieniony tak, aby pobudzić popyt.
- Ta sprzedaż na tle konkurencyjnych rynków jest bardzo mała. Przedsiębiorcy oczekiwaliby istotnego zaangażowania państwa, które mogłoby radykalnie zmienić obraz polskiego, smutnego rynku nowych samochodów, który w ostatnim roku osiągnął rekordowo niskie poziomy - podkreśla ekspert Deloitte.
Większe spadki sprzedaży zanotowały Grecja (31 proc) czy Hiszpania (17,7 proc.). Za to w Niemczech sprzedaż nowych aut wzrosła o prawie 9 procent i wyniosła ponad 3 mln.
Informacja dla dziennikarzy:
Wyrażamy zgodę na przetwarzanie treści tekstowych, audio i wideo, w szczególności wprowadzania do obrotu, publikacje i dystrybucję materiału w całości lub w jego częściach. Wszystkie materiały dostępne do pobrania z www.newseria.pl są bezpłatne.
Czytaj także
- 2024-04-26: T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii
- 2024-04-12: Budowa sieci ładowania elektryków znacząco przyspieszy. W życie wchodzą nowe unijne przepisy
- 2024-04-11: Greenpeace: Prawie 6 tys. ciężarówek pełnych drzew wyjeżdża codziennie z polskich lasów. Wycinki trwają tam, gdzie nie wolno
- 2024-04-23: Dwie duże marki chińskich samochodów w tym roku trafią do sprzedaży w Polsce. Są w stanie konkurować jakością z europejskimi producentami aut
- 2024-04-25: Niska wiedza ekonomiczna Polaków może wpłynąć na większe zainteresowanie usługami doradców finansowych. Wciąż rzadko korzystamy z ich pomocy
- 2024-03-13: K. Gawkowski: Cyfryzacja powinna być głównym tematem polskiej prezydencji w UE. Chcemy być liderem cyfrowych przemian
- 2024-03-11: A. Kwaśniewski: Polska jest jednym z ważniejszych krajów NATO. Kolejnym członkiem Sojuszu powinna zostać Ukraina
- 2024-03-22: Coraz gorsza sytuacja humanitarna w Sudanie Południowym. Głodem zagrożonych jest ponad 7 mln ludzi
- 2024-03-15: Na blokadzie przejść towarowych z Ukrainą Polska może stracić więcej niż nasz wschodni sąsiad. Rolnicy potrzebują pomocy ze strony rządu i unijnych instytucji
- 2024-03-06: Dopłaty do używanych aut elektrycznych mogłyby pobudzić rynek elektromobilności. Więcej takich pojazdów przyjeżdżałoby z zagranicy
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii
T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.
Problemy społeczne
W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym
– Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.
Konsument
Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend
Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.