Newsy

Francuzi chcą rozbudować polską Marynarkę Wojenną

2013-09-10  |  06:55

Ministerstwo Obrony Narodowej planuje rozbudowę polskiej Marynarki Wojennej. Chce wzmocnić w ten sposób nasz system odstraszania potencjalnych wrogów. Trwają rozmowy polskich władz z potencjalnymi dostawcami floty. Jednym z nich jest francuski koncern DCNS. Ostatnio pojawiły się również pogłoski mówiące o leasingu niemieckich okrętów podwodnych.

 Nie mamy w tym momencie żadnych oficjalnych potwierdzeń ze strony polskiej co do możliwości leasingu okrętów podwodnych. Kontynuujemy nasze działania polegające na prezentacji naszej oferty władzom polskich w zakresie okrętów podwodnych – informuje w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Alain Fougeron, wiceprezes DCNS.

Jak dotąd nie wyłoniono firmy, która będzie odpowiedzialna za rozbudowę morskiej floty. Przetarg na okręty podwodne ma być, według zapowiedzi MON, ogłoszony do końca bieżącego roku. Zgodnie z planami Ministerstwa Obrony Narodowej w ramach programu modernizacji sił morskich (do 2022 roku, z perspektywą do 2030 roku) Marynarka Wojenna ma otrzymać 20 nowych jednostek pływających, w tym trzy nowe okręty podwodne, które najprawdopodobniej zostaną wyposażone w pociski manewrujące. Alain Fougeron popiera ten pomysł i deklaruje chęć udziału w przetargu.

 – Rolą DCNS jest wspomaganie rozwoju polskiej Marynarki Wojennej. Co do możliwości wyposażenia okrętów podwodnych w pociski manewrujące to uważamy, że jest to absolutnie celowe i że taki wybór pozwoliłby na pozyskanie przez Polskę broni odstraszania o bardzo dużej skuteczności – podkreśla wiceprezes DCNS. – My jako koncern przemysłowy zajmujemy się projektowaniem, budową okrętów i systemów uzbrojenia. Mamy wolę pomocy Polsce w pozyskaniu takiego systemu, jeśli będzie też wola polityczna ze strony polskich władz.

DCNS dostarcza sprzęt obronny zarówno Francji, jak i odbiorcom zagranicznym. W ofercie firmy znajdują się wszystkie typy wykorzystywanych obecnie okrętów morskich – należą do nich m.in. fregaty, korwety, okręty patrolowe klasy OPV, okręty podwodne czy desantowe. Jednym z założeń planu zakupów na potrzeby polskiej floty jest tzw. polonizacja, czyli włączenie do całego projektu naszego przemysłu. Oznacza to, że budowane przez zagraniczny koncern okręty powstawałyby na terenie kraju. Takie rozwiązanie od lat deklaruje DCNS.

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Aktualne oferty pracy

Specjalista ds. sprzedaży

Aktualnie poszukujemy kandydatów i kandydatek na stanowisko: Specjalista ds. sprzedaży. Ze szczegółami oferty można zapoznać się na tej podstronie.

Bankowość

Polacy nie mają zaufania do rynku kapitałowego. Szansą na jego zbudowanie może być wzmocnienie nadzoru

Według szacunków Polskiego Funduszu Rozwoju utracone korzyści Polaków wynikające z niechęci do aktywnego inwestowania na rynku kapitałowym to około 10 mld zł rocznie. W efekcie oszczędności są zamrażane w gotówce lub na lokatach bankowych, zamiast „pracować” na większe zyski. – Potrzebne jest wzmocnienie nadzoru nad instytucjami finansowymi, aby odbudować zaufanie Polaków do rynku kapitałowego – mówi dr Konrad Hennig, współautor raportu „Save & Invest: Prawo chroniące pieniądze Polaków”.

Farmacja

Dzieci z cukrzycą w trudnej sytuacji z powodu pandemii. Pomóc im mogą systemy ciągłego monitorowania cukru

W Polsce jest około 20 tys. dzieci z cukrzycą typu I, która może prowadzić do ciężkich powikłań. – Sytuacja zrobiła się trudna, kiedy zaczął obowiązywać lockdown. Dzieci zostały w domu, a część rodziców nadal chodziła do pracy. Kłopot polega na tym, że dziecko chorujące na cukrzycę nie jest w stanie samo sobie z tą chorobą poradzić – wskazuje prezes Fundacji dla Dzieci z Cukrzycą, Dagmara Staniszewska. W tej chwili problemem jest też brak pielęgniarek w szkołach, przez co młodzi pacjenci diabetologiczni zostali bez profesjonalnej opieki. W kryzysowych warunkach alternatywą dla rodziców są systemy ciągłego monitorowania cukru, które pozwalają na bieżąco kontrolować stan zdrowia dziecka.

Jak korzystać z materiałów Newserii?

Ważne informacje dla dziennikarzy i mediów

Wszystkie materiały publikowane w serwisach agencji informacyjnej Newseria przeznaczone są do bezpłatnej dystrybucji poprzez serwisy internetowe, stacje radiowe i telewizje, wydawców prasy oraz aplikacje pełniące funkcję agregatorów newsów. 

Szczegóły dotyczące warunków współpracy znajdują się tutaj.

Bankowość

60 proc. studentów uważa naukę zdalną za mniej efektywną. Ich zaangażowanie może poprawić grywalizacja

W związku z rekordowym przyrostem zakażeń SARS-CoV-2 rząd rozważa wprowadzenie nauki zdalnej we wszystkich szkołach ponadpodstawowych, jak i młodszych klasach podstawówek. Już od początku października w tryb zdalnej nauki przeszła zdecydowana większość uczelni wyższych. Z badania zrealizowanego na zlecenie BIK wynika, że zdania studentów dotyczące tej formy kształcenia są podzielone, a ponad 60 proc. ocenia ją jako mniej motywującą i mniej efektywną od stacjonarnego modelu nauczania. Brak zajęć praktycznych i warsztatowych wymaga wprowadzenia do zdalnego nauczania nowych narzędzi, które to zrekompensują i zwiększą zaangażowanie. Przykładem jest grywalizacja, często wykorzystywana w korporacjach jako narzędzie motywacyjne jeszcze przed pandemią COVID-19.

 

Media i PR

Pandemia zmieniła rynek usług PR. W odpowiedzi na wyzwania branży powołano nowe stowarzyszenie oraz centrum badawcze

Przez pandemię COVID-19 wiele agencji PR odnotowało spadek przychodów i liczby klientów, co zmusiło je do obniżek wynagrodzeń albo redukcji zatrudnienia. Z drugiej strony firmy przekonały się, jak ważny jest PR i komunikacja w czasie kryzysu. Nowo powołana przez 20 agencji PR organizacja ma szeroko reprezentować interesy branży. Jedną z jej pierwszych inicjatyw jest utworzenie pierwszego w Polsce think-tanku, który dostarczy informacji o trendach, prognozach i wiedzy badawczo-analitycznej dotyczącej rynku usług PR.