Mówi: | Maria Keller-Hamela, członkini zarządu Fundacji Dzieci Niczyje, Joanna Marszał, psycholog z „Fundacji Dzieci Niczyje”, Laurent Picheral, prezes zarządu Orbis, Marie-Caroline Bizet, dyrektor Fundacji Accor |
Francuzi pomagają polskiej młodzieży wejść na rynek pracy
Francuskie globalne firmy przyjmują na płatne staże w Polsce osoby z tzw. trudnych domów. Chcą im ułatwić start na rynku pracy. To nie tylko pomoc, ale także projekt biznesowy dla takich marek jak Sodexo, L’Oreal Professionnel czy Dalkia, bo dzięki niemu pozyskują młodych, zaangażowanych pracowników. Na cały program wspierania młodych Francuzi przeznaczyli już 22 tys. euro.
– Wspieranie tego projektu oznacza dla nas także to, że możemy pozyskać bardzo dobrze przygotowanych ludzi: zaangażowanych, pełnych pasji, pewnych siebie, będących dobrymi pracownikami. Byłbym zadowolony witając kilkoro ze stażystów jako pracowników w Novotel Warszawa Centrum albo w Novotel Warszawa Lotnisko – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Laurent Picheral, prezes zarządu Orbis.
Prezes Orbisu liczy, że co najmniej połowa uczestników programu zostanie zatrudniona po okresie stażu na stałe. I jak podkreśla, wiele wskazuje na to, że to założenie zostanie zrealizowane.
To właśnie pracownicy hotelu Novotel Warszawa Centrum (należącego do grupy hotelowej Orbis) zainicjowali projekt „Accordeon samodzielności” i zwrócili się do Fundacji Accor o pomoc merytoryczną i finansową. Fundacja ta wspiera działania non-profit firmy Accor – strategicznego partnera grupy hotelowej Orbis. Następnie Accor przekazała 22 tys. euro „Fundacji Dzieci Niczyje”, największej w Polsce organizacji pozarządowej zajmującej się pomocą dzieciom i młodzieży. Projekt jest realizowany przez te dwie organizacje.
W pierwszej edycji projektu udział wzięło siedem firm: Sodexo, L’Oreal Professionnel, Norauto, GEFCO, Dalkia Warszawa oraz Novotel Warszawa Centrum i Novotel Warszawa Airport. Wszystkie to globalne marki z francuskim kapitałem.
– To jest prośba Fundacji Accor, która jest francuską organizacją pozarządową i do tych firm kierowaliśmy się w pierwszej kolejności – tłumaczy Maria Keller-Hamela, członkini zarządu Fundacji Dzieci Niczyje. – Niektóre firmy same się zgłaszały z chęcią dołączenia do „Accordeonu samodzielności”, co jest szczególne istotne, bo przedsiębiorcy chcą takich ludzi, którzy od początku są z nimi, są szkoleni według ich standardów.
Jak podaje „Fundacja Dzieci Niczyje” w Polsce 70 tys. dzieci wychowuje się poza rodziną, co oznacza, że ich start na rynku pracy jest szczególnie trudny. W ramach programu „Accordeon samodzielności” te młode osoby otrzymują możliwość odbycia płatnego stażu w firmach oraz pomoc psychologiczną.
– Dostają miejsca stażowe w fajnych, dużych firmach z francuskim kapitałem. Ale zanim zostaną tam skierowane, odbywają długie i żmudne przygotowania, polegające na szkoleniu i wsparciu psychologicznym – informuje Joanna Marszał, psycholog z „Fundacji Dzieci Niczyje”. – To są takie małe kroki, które mają doprowadzić do tego, żeby staż zakończył się sukcesem i żeby stażyści zostali w tych firmach lub poradzili sobie na rynku pracy w inny sposób.
Marie-Caroline Bizet, dyrektor Fundacji Accor podkreśla, że ważnym aspektem jest oparcie działań organizacji o lokalne potrzeby. Dlatego tak ważna jest współpraca z polskimi pracownikami, którzy zainicjowali ten program.
– Jesteśmy dumni z tego, że to ludzie stąd wskazują nam jak wspierać innych Polaków. Nasze podstawowe idee to właśnie wspieranie projektów socjalnych, które rzeczywiście pomagają ludziom, bo dzięki nim stają się autonomiczni. Co więcej, w te projekty muszą być też zaangażowani pracownicy naszej grupy – mówi Marie-Caroline Bizet.
Fundacja Accor wspiera ponad 150 projektów w 35 krajach. Pierwsza edycja „Accordeonu samodzielności” rozpoczęła się w sierpniu 2012 roku. Wówczas 18 osób w wieku 18-21 lat podjęło płatne staże w firmach partnerskich, część z nich już dostała propozycje zatrudnienia stałego. Program stażów trwa do sierpnia tego roku.
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom
Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.
Fundusze unijne
Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier
Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.
Ochrona środowiska
Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić
Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.