Mówi: | Bożena Lublińska-Kasprzak |
Funkcja: | Prezes |
Firma: | Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości |
Prezes PARP: Polska wśród liderów innowacyjności
– Polska ma szansę dołączyć do liderów innowacyjności – uważa prezes Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. Według Bożeny Lublińskiej-Kasprzak, Polska jest w stanie stworzyć wiele dobrych i ciekawych produktów. PARP już po raz piętnasty wyłonił zwycięzców konkursu Polski Produkt Przyszłości.
Tym razem, o nagrodę rywalizowało 57, zidentyfikowanych przez komisję konkursową. nowatorskich rozwiązań. Spośród nich wyłoniono 12 zwycięzców.
– Wiele z nich to są naprawdę innowacyjne produkty, technologie, które osiągają czy też w przyszłości osiągną sukcesy na rynkach międzynarodowych – mówi Bożena Lublińska–Kasprzak, prezes Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.
Wśród nagrodzonych znalazły się warszawski Instytut Technologii Elektronowej za kwantowe lasery elektronowe, stosowane m.in. w medycynie, przy wykrywaniu markerów chorobowych w wydychanym powietrzu oraz Instytut Farmaceutyczny, który opracował oryginalną metodę syntezy substancji alfacalcidol, stosowanej w leczeniu wielu schorzeń do poprawy struktury i funkcji układu kostnego.
– To jest bardzo ważne, że wiele tych produktów czy technologii, służy rozwiązywaniu pewnych problemów np. z zakresu medycyny, zdrowia – przyznaje szefowa PARP. – Mamy bardzo wiele nagrodzonych tego rodzaju technologii, produktów z zakresu medycyny i farmacji, jak np. te związane z leczeniem czy wykrywaniem raka.
Doceniane są nie tylko produkty, związane z branżą medyczną. Jedna z nagród powędrowała w ręce firmy Akpil z Pilzna, która wraz z Przemysłowym Instytutem Maszyn Rolniczych z Poznania opracowała i wdrożyła do produkcji kombajn do zbioru i czyszczenia warzyw z wymiennymi adapterami roboczymi, czyli najnowocześniejszą w kraju maszynę do zbioru warzyw korzeniowych.
Przyznane przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości nagrody Polskiego Produktu Przyszłości nie ograniczają się jedynie do wręczenia dyplomu czy statuetki.
– Staramy się po konkursie wspierać naszych laureatów na rynkach międzynarodowych – mówi Bożena Lublińska–Kasprzak. – Zabieramy ich na misje, na targi i promujemy na całym świecie.
Nagroda Polskiego Produktu Przyszłości przyznawana jest cyklicznie, od 1997 roku. Jej pomysłodawcą była Agencja Techniki i Technologii, której zadania w 2002 roku przejęła Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości.
Zwycięzca konkursu dostaje statuetkę, dyplom oraz prawo do posługiwania się znakiem „Polski Produkt Przyszłości”. Zyskuje także możliwość udziału w targach i zagranicznych misjach handlowych. Tegoroczna gala odbyła się już po raz piętnasty. Dwunastu laureatów dołączyło do grona ponad 90-ciu nagrodzonych do tej pory.
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Infrastruktura
Prąd z największej prywatnej inwestycji energetycznej w Polsce popłynie w 2027 roku. Polenergia dostała właśnie potężny zastrzyk finansowania
Polenergia S.A. i Bank Gospodarstwa Krajowego podpisały umowę pożyczki ze środków Krajowego Planu Odbudowy (KPO) na budowę morskich farm wiatrowych. Finansowanie wyniesie 750 mln zł i zostanie wykorzystane do budowy dwóch farm o łącznej mocy 1440 MW. Największa prywatna grupa energetyczna w Polsce realizuje ten projekt z norweskim Equinorem. Prace związane z budową fundamentów turbin na Bałtyku mają się rozpocząć w 2026 roku. Projekty offshorowe będą jednym z filarów nowej strategii Polenergii, nad którą spółka właśnie pracuje.
Przemysł
Polskie firmy przemysłowe bardziej otwarte na technologie. Sztuczną inteligencję wdrażają z ostrożnością [DEPESZA]
Innowacje cyfrowe w przemyśle, choć wiążą się z kosztami i wyzwaniami, są jednak postrzegane przez firmy jako szansa. To podejście przekłada się na większą otwartość do ich wdrażania i chęć inwestowania. Ponad 90 proc. firm przemysłowych w Polsce, które wprowadziły co najmniej jedno rozwiązanie Przemysłu 4.0, dostrzega wyraźną poprawę efektywności procesów produkcyjnych – wynika z nowego raportu Autodesk. Choć duża jest wśród nich świadomość narzędzi opartych na sztucznej inteligencji, na razie tylko 14 proc. wykorzystuje je w swojej działalności.
Prawo
Przez „wrzutkę legislacyjną” saszetki nikotynowe mogły zniknąć z rynku. Przedsiębiorcy domagają się konsultowania nowych przepisów
Coraz popularniejsze na rynku saszetki z nikotyną do tej pory funkcjonują poza systemem fiskalnym i zdrowotnym. Nie są objęte akcyzą ani zakazem sprzedaży osobom niepełnoletnim. Dlatego też sami producenci od dawna apelują do rządu o objęcie ich regulacjami, w tym podatkiem akcyzowym, żeby uporządkować rosnący rynek i zabezpieczyć wpływy budżetowe państwa. Ministerstwo Zdrowia do projektu ustawy porządkującej rynek e-papierosów bez zapowiedzi dodało regulację dotyczącą saszetek nikotynowych, która jednak w praktyce mogła zlikwidować tę kategorię wyrobów na rynku. Przedsiębiorcy nie kryją rozczarowania sposobem, w jaki wprowadzane są zmiany w przepisach regulujących rynek.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.