Newsy

Agencje ratingowe kontra politycy

2012-01-16  |  06:05
Wszystkie newsy
Mówi:Prof. Krzysztof Opolski
Funkcja:Ekonomista
Firma:Wydział Nauk Ekonomicznych Uniwersytetu Warszawskiego

Agencje ratingowe znów namieszały na rynkach. Tym razem S&P obniżyła ocenę wiarygodności w 9 z 17 państw eurolandu. Uzasadnienie: politycy w niewystarczający sposób walczą z kryzysem.

Najwyższy rating straciły Francja i Austria. Ocena dla Portugalii i Cypru spadła do poziomu "śmieciowego", ale najbardziej dostało się Włochom, których rating S&P zdegradowała aż o dwa poziomy, do BBB+. W piątek na tę decyzję zareagowały natychmiast wszystkie najważniejsze parkiety Europy i rynek walutowy.

Agencje ratingowe kolejny raz w ostatnich miesiącach wprowadziły zamieszanie wśród inwestorów. I tym razem na Standard & Poor's posypały się słowa krytyki ze strony polityków. Coraz częściej najważniejsze amerykańskie agencje: S&P, Fitch i Moody's oskarżane są o brak obiektywizmu i polityczne motywacje oceny. Zdaniem niektórych analityków na niekorzystnej ocenie państw europejskich korzysta przede wszystkim gospodarka Stanów Zjednoczonych. Jednak według ekonomisty prof. Krzysztofa Opolskiego, agencje ratingowe to na razie jedyny obiektywny weryfikator sytuacji gospodarczej poszczególnych państw.

- Politycy zaczęli wtrącać się do spraw fiskalnych, do gospodarki. Można powiedzieć, że to, co się nazywa wolnym rynkiem czy liberalną gospodarką w ogóle przestało istnieć. Mamy gospodarkę sterowaną przez polityków. I w tej sytuacji pozostaje nam jedyny, lepszy czy gorszy, weryfikator, jakim są agencje ratingowe. One są niesamowicie silnie krytykowane, że też są czasami pod wpływem politycznym. Ale w zasadzie nie ma dziś obiektywnego instrumentu, który by analizował gospodarki z punktu widzenia nie politycznego, ale ekonomicznego - podkreśla prof. Opolski z Uniwersytetu Warszawskiego

Na ocenie agencji ratingowych wciąż w dużej mierze opierają się decyzje inwestorów i różnych instytucji finansowych. Z pewnością cieszą się one większym zaufaniem niż deklaracje polityków, co widać w reakcjach rynków.

- Agencje ratingowe są takim zapalnikiem, bo mogą znowu wyciągnąć jakiś kraj, który ma sytuację kryzysową i obniżyć mu rating, co już jest impulsem dla rynków finansowych - prognozuje prof. Krzysztof Opolski.

Europejscy przywódcy po raz kolejny deklarują, że do tego nie dopuszczą. Kanclerz Niemiec Angela Merkel w reakcji na decyzję S&P zapowiada, że trzeba przyspieszyć proces wdrażania niezbędnych reform w strefie euro. Chodzi głównie o przyjęcie paktu fiskalnego, który ma wzmocnić dyscyplinę finansową w krajach eurolandu.

Informacja dla dziennikarzy:

Wyrażamy zgodę na przetwarzanie treści tekstowych, audio i wideo, w szczególności wprowadzania do obrotu, publikacje i dystrybucję materiału w całości lub w jego częściach. Wszystkie zawarte w materiałach wypowiedzi zostały autoryzowane. Wszystkie materiały dostępne do pobrania z www.newseria.pl są bezpłatne.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Samorządowy Kongres Finansowy

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Tylko co czwarta firma planuje inwestycje zagraniczne. Ich zapał osłabia niestabilna sytuacja geopolityczna

Wartość bezpośrednich inwestycji zagranicznych polskich firm w 2022 roku wyniosła 28 mld euro, co stanowiło zaledwie 5 proc. krajowego PKB, podczas gdy średnia w krajach UE to aż 88 proc. PKB. To pokazuje, że rodzime przedsiębiorstwa do tej pory stosunkowo niewiele inwestowały za granicą, głównie na rynkach Unii Europejskiej i w Stanach Zjednoczonych. Barierą wciąż pozostaje dla nich m.in. brak elastycznego finansowania i wiedzy na temat korzyści, jakie może zapewnić firmie ekspansja zagraniczna. Zapał potencjalnych inwestorów osłabia też niepewna sytuacja geopolityczna. W efekcie tylko co czwarte przedsiębiorstwo rozważa obecnie zainwestowanie na międzynarodowym rynku, co jest wynikiem dużo niższym od globalnej średniej – wynika z badania przeprowadzonego przez PFR TFI.

Ochrona środowiska

Koniec „malowania trawy na zielono”. W komunikacji firm nie będzie miejsca na greenwashing [DEPESZA]

„Malowanie trawy na zielono” – to stare określenie dobrze pasuje do zjawiska greenwashingu, czyli takiej komunikacji marketingowej przedsiębiorstwa, która bazuje na nieprawdziwych lub zmanipulowanych deklaracjach związanych ze zgodnością prowadzonej działalności z zasadami ochrony środowiska. To nieuczciwe wobec klientów i partnerów biznesowych, a niedługo także niezgodne z prawem – podkreślili eksperci podczas panelu „Greenwashing”, jaki odbył się podczas 16. Europejskiego Kongresu Gospodarczego.

IT i technologie

Mobilne USG umożliwia dokładniejszą diagnostykę na miejscu wypadku. Z tym sprzętem jeździ coraz więcej karetek w Polsce

Badanie ultrasonograficzne jest podstawą diagnostyki w medycynie, a aparat USG znajduje się już na wyposażeniu każdego szpitala. Dzięki rozwojowi technologii urządzenia te doczekały się także mobilnej wersji, która jest łatwa w transporcie, a jednocześnie zachowuje wysokiej jakości obraz. Ten sprzęt jest coraz częściej wyposażeniem karetek ratunkowych. – W ramach umowy z Wielką Orkiestrą Świątecznej Pomocy Philips dostarczył 155 takich mobilnych ultrasonografów do 90 stacji ratownictwa w całej Polsce – mówi Michał Szczechula z Philips. Teraz ratownicy szkolą się z ich obsługi.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.