Newsy

Agencje ratingowe znów trzęsą rynkami

2012-01-16  |  06:00
Wszystkie newsy
Mówi:Krzysztof Rogala
Funkcja:Ekspert
Firma:Instytut Jagielloński

Standard & Poor's obniżyła ratingi 9 państw strefy euro, w tym Francji, Włoch i Austrii. Rynki zareagowały natychmiast. Już w piątek po południu traciły najważniejsze europejskie indeksy, a euro potaniało do najniższego od półtora roku poziomu. Dziś prawdopodobnie wyprzedaży ciąg dalszy.

Ocenę wiarygodności obniżono w 9 z 17 państw strefy euro. Najwyższe ratingi AAA straciły Francja i Austria. O dwa stopnie obcięto ocenę Włoch do BBB+. Rating Portugalii i Cypru S&P sprowadziła do poziomu "śmieciowego".

Dlatego reakcja rynków nie może dziwić, chociaż politycy robią dobrą minę do złej gry. Politycy francuscy zapewniają o wypłacalności kraju, w jej obronie staje również kanclerz Niemiec Angela Merkel. Komisarz UE ds. gospodarczych i walutowych nazwał decyzję agencji irracjonalną. Jednak opinie polityków rynków nie przekonują.

- Wewnętrzne systemy decyzyjne w instytucjach finansowych u swojej podstawy posiadają rating nadany przez którąkolwiek agencję ratingową. Od tego, jaki jest rating dla określonego typu aktywów zależy bardzo wiele decyzji, które są podejmowane niemal automatycznie przez te instytucje finansowe - podkreśla Krzysztof Rogala, ekspert Instytutu Jagiellońskiego.

Politycy wciąż podkreślają, że agencje ratingowe nie są nieomylne, często powołując się na ich optymistyczne oceny tuż przed kryzysem w 2008 roku. Mimo to znaczenie ocen S&P, Fitch czy Moody's wciąż ma dla rynków ogromne znaczenie.

W momencie, kiedy agencje ratingowe zawiodły – a zawiodły niewątpliwie podczas kryzysu subprime w Stanach Zjednoczonych – nie zmieniło to faktu, że cała reszta świata finansowego dalej „wisi” na tym, co agencje powiedzą - uważa Krzysztof Rogala.

W ocenie S&P wysiłki przywódców strefy euro skierowane na wyjście z kryzysu są niewystarczające. Agencja zwraca uwagę na coraz trudniejszą sytuację na rynku kredytowym oraz przestrzega przed inwestowaniem w długi krajów strefy euro.

- Rządy europejskich państw nie są bez winy. Trudno dziwić się agencjom ratingowym, że punktują ich ewidentne błędy - mówi Rogala.

"Financial Times" ostrzega, że obniżenie ratingów może być wstrząsem dla rynków, który ponownie roznieci panikę, zwłaszcza we Włoszech i w Hiszpanii, odpowiedzialnych łącznie za blisko 30% PKB całej strefy euro. Teraz to politycy będą musieli ten pożar zgasić, przekonując rynki o swojej determinacji w walce z kryzysem.

Informacja dla dziennikarzy:

Wyrażamy zgodę na przetwarzanie treści tekstowych, audio i wideo, w szczególności wprowadzania do obrotu, publikacje i dystrybucję materiału w całości lub w jego częściach. Wszystkie zawarte w materiałach wypowiedzi zostały autoryzowane. Wszystkie materiały dostępne do pobrania z www.newseria.pl są bezpłatne.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Samorządowy Kongres Finansowy

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Tylko co czwarta firma planuje inwestycje zagraniczne. Ich zapał osłabia niestabilna sytuacja geopolityczna

Wartość bezpośrednich inwestycji zagranicznych polskich firm w 2022 roku wyniosła 28 mld euro, co stanowiło zaledwie 5 proc. krajowego PKB, podczas gdy średnia w krajach UE to aż 88 proc. PKB. To pokazuje, że rodzime przedsiębiorstwa do tej pory stosunkowo niewiele inwestowały za granicą, głównie na rynkach Unii Europejskiej i w Stanach Zjednoczonych. Barierą wciąż pozostaje dla nich m.in. brak elastycznego finansowania i wiedzy na temat korzyści, jakie może zapewnić firmie ekspansja zagraniczna. Zapał potencjalnych inwestorów osłabia też niepewna sytuacja geopolityczna. W efekcie tylko co czwarte przedsiębiorstwo rozważa obecnie zainwestowanie na międzynarodowym rynku, co jest wynikiem dużo niższym od globalnej średniej – wynika z badania przeprowadzonego przez PFR TFI.

Ochrona środowiska

Koniec „malowania trawy na zielono”. W komunikacji firm nie będzie miejsca na greenwashing [DEPESZA]

„Malowanie trawy na zielono” – to stare określenie dobrze pasuje do zjawiska greenwashingu, czyli takiej komunikacji marketingowej przedsiębiorstwa, która bazuje na nieprawdziwych lub zmanipulowanych deklaracjach związanych ze zgodnością prowadzonej działalności z zasadami ochrony środowiska. To nieuczciwe wobec klientów i partnerów biznesowych, a niedługo także niezgodne z prawem – podkreślili eksperci podczas panelu „Greenwashing”, jaki odbył się podczas 16. Europejskiego Kongresu Gospodarczego.

IT i technologie

Mobilne USG umożliwia dokładniejszą diagnostykę na miejscu wypadku. Z tym sprzętem jeździ coraz więcej karetek w Polsce

Badanie ultrasonograficzne jest podstawą diagnostyki w medycynie, a aparat USG znajduje się już na wyposażeniu każdego szpitala. Dzięki rozwojowi technologii urządzenia te doczekały się także mobilnej wersji, która jest łatwa w transporcie, a jednocześnie zachowuje wysokiej jakości obraz. Ten sprzęt jest coraz częściej wyposażeniem karetek ratunkowych. – W ramach umowy z Wielką Orkiestrą Świątecznej Pomocy Philips dostarczył 155 takich mobilnych ultrasonografów do 90 stacji ratownictwa w całej Polsce – mówi Michał Szczechula z Philips. Teraz ratownicy szkolą się z ich obsługi.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.