Newsy

Banki spółdzielcze na plusie. Możliwe kolejne emisje obligacji

2012-06-18  |  06:14
Mówi:Jerzy Różyński
Funkcja:Prezes
Firma:Krajowy Związek Banków Spółdzielczych
  • MP4

    Na giełdowy rynek może trafić kolejna pula obligacji, emitowanych przez banki spółdzielcze. – Zadecyduje o tym podaż i popyt – mówi prezes Krajowego Związku Banków Spółdzielczych, Jerzy Różyński. Pierwsze papiery dłużne banków spółdzielczych zadebiutowały na giełdzie niemalże dwa lata temu, w lipcu 2010. Zainteresowanie inwestorów było duże, a płynność obrotów wysoka.

    Kolejna emisja obligacji banków spółdzielczych uzależniona jest od zainteresowania rynku. 

     – W tej chwili 21 banków spółdzielczych przeprowadziło emisję obligacji z sukcesem, także bank zrzeszający, Bank Polskiej Spółdzielczości  – mówi Jerzy Różyński, prezes Krajowego Związku Banków Spółdzielczych.

    Dzięki emisjom banki pozyskały ponad 200 mln zł. Przeznaczyły je, w dużej mierze, na realizację akcji kredytowych. 

     – Banki mogły udzielić dziesięć razy więcej kredytów, zwiększył się ich potencjał kredytowy – dodaje prezes KZBS.

    Polskie banki spółdzielcze wypracowują znaczną nadwyżkę depozytu nad wartością udzielanych kredytów.

     – Rocznie jest ona rzędu ponad 15 mld zł, które możemy uruchomić w postaci akcji kredytowych – zauważa Różyński.

    Prezes Krajowego Związku Banków Spółdzielczych zwraca uwagę na czynnik zaufania klientów.

     – Kryzys pokazał, że banki spółdzielcze są nie tylko bezpieczne, ale i stabilne – mówi Jerzy Różyński i dodaje. – Banki komercyjne odnotowały straty, banki spółdzielcze bilanse mają nienaruszone, a wyniki są niezłe.

    Ich zeszłoroczne zyski sięgnęły blisko 1 miliarda złotych. Podobna tendencja utrzymuje się również w Unii Europejskiej, gdzie bankowość spółdzielcza również może pochwalić się zyskami.

    Emisję obligacji banków spółdzielczych umożliwiły nowelizacja ustawy o ich funkcjonowaniu, zrzeszaniu i bankach zrzeszających z 2009 roku oraz uchwała Komisji Nadzoru Finansowego.

    W pierwszym półroczu 2010 roku na rynku Catalyst zadebiutowało 10 emitentów i 12 serii obligacji o łącznej wartości blisko 160 mln zł. Ubiegły rok zamknął się kolejnymi, 13 seriami wyemitowanych papierów wartościowych, których wartość wyniosła 220 mln zł.

    O zainteresowaniu inwestorów obligacjami banków spółdzielczych może świadczyć fakt, że w pierwszych 5 miesiącach po debiucie giełdowy obrót nimi wyniósł 176 milionów złotych (przy wartości emisji 158 milionów).

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Profesjonalistów Public Relations

    Ochrona środowiska

    Transport

    Ruszyła ważna inwestycja przemysłowa w województwie opolskim. Powstanie tu centrum logistyczne dla giganta motoryzacyjnego

    Nowe regionalne Centrum Kompletacji i Dystrybucji, które powstanie w parku logistycznym i produkcyjnym Prologis Park Ujazd w województwie opolskim, będzie związane z rynkiem automotive aftermarket, konkretnie kompletacją i dystrybucją zestawów naprawczych dla branży motoryzacyjnej. Obiekt będzie służył firmie Schaeffler, a za jej budowę odpowiada Prologis. Jak podkreśla jego przedstawiciel, będzie to budynek niezależny od paliw kopalnych bezpośrednio dostarczanych do budynku i wyposażony w wiele rozwiązań prośrodowiskowych.

    Konsument

    Konsumenci rynku telekomunikacyjnego narzekają na nieprzejrzyste oferty. Jeden z operatorów chce je wyeliminować

    Co piąty Polak dostrzega pozytywne zmiany na rynku usług telekomunikacyjnych, głównie jego rozwój, zarówno pod kątem liczby ofert, jak i rozwoju technologii. Gorzej jednak wypada przejrzystość ofert – wynika z badania Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Konsumenci są zmęczeni skomplikowanymi taryfami i ukrytymi kosztami, dlatego coraz większym zainteresowaniem cieszą się proste pakiety. Dlatego też T-Mobile startuje z nową ofertą „Po prostu", z jednym, prostym abonamentem bez żadnych limitów.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.