Newsy

KNF chce obniżyć opłaty za nadzór pobierane od Giełdy i KDPW

2012-06-12  |  08:39
Mówi:Andrzej Jakubiak
Funkcja:Przewodniczący Komisji Nadzoru Finansowego
  • MP4

    Komisja Nadzoru Finansowego chce znacznie obniżyć opłaty ponoszone na rzecz KNF przez GPW i KDPW. Nadzór zamierza do końca czerwca przygotować projekty rozwiązań ustawowych. Nowy model finansowania obejmie opłatami za nadzór także m.in. TFI, domy maklerskie i spółki giełdowe. Szef KNF ma nadzieję, że nowy system będzie obowiązywał od początku 2013 r.

    Komisja Nadzoru Finansowego proponuje, by udział w opłatach z tytułu finansowania nadzoru nad rynkiem kapitałowym ponoszonych rocznie przez GPW i KDPW spadł do ok. 41 proc. z około 88 proc. obecnie.

    - Nasza propozycja zakłada obniżenie opłat wnoszonych zarówno przez Giełdę jak i KDPW o ponad 50%. Więc wydaje nam się, że to jest, z punktu widzenia przynajmniej tych dwóch instytucji, propozycja interesująca – mówi przewodniczący KNF Andrzej Jakubiak.

    Nowy model finansowania nadzoru nad rynkiem kapitałowym ma objąć też bezpośrednimi opłatami m.in.: domy maklerskie i towarowe domy maklerskie, TFI, spółki publiczne, spółki prowadzące pozagiełdowy rynek regulowany ASO, izby rozliczeniowe i rozrachunkowe.

    - Chcielibyśmy, żeby docelowo, w ostatecznych kształcie te rozwiązania dotyczące całego rynku kapitałowego weszły w życie 1 stycznia 2013 roku. Tak, aby nowy rok budżetowy został rozpoczęty według nowych zasad – dodaje szef KNF.

    Zgodnie z planami opłaty z tytułu finansowania nadzoru nad rynkiem kapitałowym mają być wnoszone co miesiąc. Planowane koszty nadzoru nad rynkiem finansowym w 2012 roku wynoszą około 39 mln zł.

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Konsument

    T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

    T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

    Problemy społeczne

    W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

     Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

    Konsument

    Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

    Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.