Newsy

MSP: Energa wraca w "skarbowe" ręce. Na razie brak pomysłu na prywatyzację

2012-06-01  |  06:44
Mówi:Paweł Tamborski
Funkcja:Wiceminister Skarbu Państwa
  • MP4

    Sąd antymonopolowy pokrzyżował plany resortowi skarbu państwa. "Nie" dla fuzji PGE i Energi oznacza, że plany ministerstwa co do wpływów z prywatyzacji nie zostaną zrealizowane tak szybko. Dla Energi rozważane są różne opcje, ale decyzji jeszcze nie podjęto.

     - Po decyzji sądu antymonopolowego Energa w pewnym sensie wraca w nasze „skarbowe” ręce i będziemy się zastanawiali, w jaki sposób kontynuować prywatyzację. Nie ma konkretnego pomysłu na realizację tej transakcji - przyznaje Paweł Tamborski, wiceminister skarbu państwa.

    Wśród możliwych scenariuszy jest m.in. połączenie Energi z innymi podmiotami oraz wejście spółki na Giełdę Papierów Wartościowych.

     - W tej chwili obowiązuje nas strategia rządowa dotycząca prywatyzacji sektora energetycznego, która przewiduje, że dwie największe spółki powinny pozostać pod kontrolą korporacyjną Skarbu Państwa, a dwie mniejsze spółki powinny być przedmiotem sprzedaży - przypomina Paweł Tamborski.

    Zgodnie z przyjętą w 2010 roku "Polityką energetyczną Polski do 2030 roku" w rękach państwa musi pozostać pakiet kontrolny PGE i Tauronu. Wśród spółek przeznaczonych do prywatyzacji, oprócz Energi, jest jeszcze Enea. Tu jednak też resort skarbu nie podjął decyzji w sprawie sposobu sprzedaży udziałów.

     - Enea jest notowana na giełdzie i w przeszłości podejmowaliśmy próby sprzedaży dużych pakietów akcji. Podobnie jak z Energą będziemy się zastanawiali, w jaki sposób zrealizować to założenie podstawowe, jakim jest prywatyzacja Enei. Dzisiaj nie ma konkretnych planów - zaznacza wiceminister.

    Planem resortu skarbu państwa są przychody z prywatyzacji, które w tegorocznym budżecie założono na poziomie 10 mld. Po 5 miesiącach w kasie jest 3,1 mld zł.

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Praca

    Dostęp do wysoko wykwalifikowanej kadry przyciąga do Polski inwestorów. Kluczowymi partnerami stają się firmy z Wielkiej Brytanii

    Polska zajmuje szóste miejsce w Europie pod względem atrakcyjności inwestycyjnej. Jako największa gospodarka w regionie, ze strategicznym położeniem, odgrywa istotną rolę w budowaniu odpornych, zrównoważonych i konkurencyjnych łańcuchów dostaw w szybko zmieniającym się globalnym środowisku. Tym samym jej potencjał inwestycyjny wciąż rośnie. Wielka Brytania już jest strategicznym partnerem dla Polski, potencjał jest jednak znacznie większy.

    Sport

    Coraz lepsze perspektywy dla branży fitness. Sieć Xtreme Fitness Gyms zapowiada rozwój również poza Polską

    Ponad połowa Polaków deklaruje aktywność fizyczną co najmniej raz w tygodniu. Jak wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie BIG InfoMonitor, w 2025 roku 14 proc. osób planuje zwiększyć wydatki na siłownię, dietę oraz wizyty u specjalistów. W odpowiedzi na rosnące zainteresowanie sieci fitness dynamicznie rozwijają swoją działalność i dostosowują liczbę placówek do popytu. Xtreme Fitness Gyms zamierza do 2027 roku uruchomić 227 lokalizacji, w tym roku ma też powstać około 10 placówek Xtreme KiDS przeznaczonych dla dzieci. W planach jest również ekspansja zagraniczna.

    Polityka

    Przyspiesza proces wstąpienia Mołdawii do UE. Unia przeznaczy dla tego kraju ponad 1,8 mld euro wsparcia

    Wspieranie procesu integracji europejskiej Republiki Mołdawii jest kluczowe dla Polski – przekonuje Michał Szczerba, europoseł z Platformy Obywatelskiej. Mołdawia uzyskała oficjalny status kandydata do UE w 2022 roku. W opinii Komisji Europejskiej robi systematyczne postępy pomimo bezprecedensowych wyzwań, wynikających z intensyfikacji przez Moskwę działań hybrydowych obliczonych na wewnętrzną destabilizację tego państwa. Przyznany pakiet pomocy ma wesprzeć Mołdawię w implementacji reform związanych z akcesją do UE.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.