Mówi: | Jarosław Dąbrowski |
Funkcja: | Ekspert bankowości międzynarodowej, prezes |
Firma: | Dąbrowski Finance |
Największa chińska agencja ratingowa chce działać w Polsce
Dagong, największa agencja ratingowa w Chinach jest zainteresowana Polską. – Pracujemy nad projektem, żeby Dagong przygotował rating jednej z polskich firm giełdowych – mówi Jarosław Dąbrowski, prezes Dąbrowski Finance, ekspert bankowości międzynarodowej. Jego zdaniem wejście takiej instytucji z Chin może oznaczać dla Polski same korzyści. – Istotne jest, że postrzegają Polskę jako potencjalny kraj, w którym warto robić inwestycje. W Chinach jest ogromna ilość wolnych środków, a my potrzebujemy kapitału – dodaje.
Według Jarosława Dąbrowskiego, który w ubiegłym tygodniu w Pekinie uczestniczył w spotkaniu z przedstawicielami agencji, działalność Dagong w naszym kraju mogłaby się rozpocząć od przygotowywania ratingu dla Polski. Jest pomysł, by agencja przygotowała również ocenę jednej z polskich spółek giełdowych.
– To jest agencja, która dopiero wchodzi na globalny rynek agencji ratingowych. Bardzo profesjonalna. Pracuje dla niej kilkudziesięciu analityków, w większości z tytułami doktora albo profesorskimi. To są makroekonomiści, specjaliści od poszczególnych branż przemysłowych i finansiści – mówi Agencji Informacyjnej Newseria prezes Dąbrowski Finance.
Największa chińska agencja do tej pory dokonywała ocen wiarygodności finansowej i kredytowej przedsiębiorstw chińskich, ale też miast i różnych instytucji rynku kapitałowego. Analitycy i finansiści Dagong intensywnie pracują teraz nad uruchomieniem nowych projektów, związanych z ratingami dla takich krajów jak Polska, ale nie tylko.
– Bardzo zależy im na tym, żeby dokonywać ekspansji międzynarodowej poprzez nie tylko wychodzenie na wielkie rynki typu USA, ale również średniej wielkości, strategicznie istotne kraje dla Chin, tak jak Polska czy również polskie przedsiębiorstwa – wyjaśnia prezes Dąbrowski Finance.
I podkreśla, że nie chodzi o otwieraniu oddziałów w Polsce
– Oni przede wszystkim pracują z Chin, ale mają swoje grupy robocze, które przyjeżdżają do nowego kraju, zajmują się, albo krajem w porozumieniu z danym ministerstwem finansów, albo też konkretną firmą w porozumieniu z zarządem – wyjaśnia.
Jak wyjaśnia Jarosław Dąbrowski, agencja powstała w odpowiedzi na dominację na rynku amerykańskich agencji ratingowych.
– Chińczycy po prostu dojrzeli do tego, że chcą mieć, może nie własną, bo to jest publiczna, niezależna agencja, ale własną w rozumieniu, że chińską agencję, aby nie być uzależnionym od widzimisię wielkich agencji typu Standard & Poor’s albo Moody’s – wyjaśnia Jarosław Dąbrowski.
Jego zdaniem, zainteresowanie polskim rynkiem i polskimi spółkami to dobry znak.
– Wydaje mi się, że jest to sensowne, ponieważ w Chinach, w Hong Kongu jest ogromna ilość wolnych środków, które w znacznej części są inwestowane w biznes chiński czy w biznes w Azji, ale również, i to jest novum w strategii inwestycyjnej Chin, te środki są przeznaczane na inwestycje w innych krajach, na innych kontynentach, w tym również w Europie – mówi Dąbrowski.
Mowa chociażby o funduszu o wartości 10 mld dolarów, które zgodnie z deklaracjami premiera Chin Wen Jiabao, mają być przeznaczone na inwestycje w regionie Europy Środkowo-Wschodniej, również w Polsce.
Zdaniem prezesa Dąbrowski Finance, nie bez znaczenia w rozwoju współpracy inwestycyjnej są ostatnie wizyty polityków na wysokim szczeblu, czyli grudniowa wizyta Bronisława Komorowskiego w Pekinie, podczas której Polska uzyskała status strategicznego partnera Chin oraz rewizyta chińskiego premiera w Warszawie w kwietniu tego roku.
– A zatem mamy chińskie banki, chińską agencję ratingową, chińskie inwestycje. Czy to dobrze dla Polski? Wydaje mi się, że dobrze. Nie mamy dzisiaj szansy na to, żeby szerokim strumieniem płynęły inwestycje z UE, z poszczególnych krajów czy też z samej Komisji Europejskiej w ramach nowych budżetów, o Stanach nie wspomnę, więc właściwie mamy do wyboru inwestycje z krajów BRICS (Brazylia, Rosja, Indie, Chiny i RPA) – wyjaśnia Jarosław Dąbrowski.
Jego zdaniem przewaga Chin nad innymi inwestorami polega na tym, że Chińczycy mają duże nadwyżki kapitału, które coraz chętniej inwestują za granicą. Poza tym współpraca z prężnie rozwijającymi się rynkami azjatyckimi może być alternatywą dla borykającej się z trudnościami finansowymi gospodarki strefy euro.
Czytaj także
- 2023-12-29: Od 1 stycznia obowiązuje nowa lista substancji zakazanych w sporcie. Znalazł się na niej popularny, silny lek przeciwbólowy
- 2023-12-13: Kryzysy ostatnich lat zmieniły podejście do strategicznych rezerw państwa. Konieczne było wprowadzenie szybkiego reagowania i rozszerzenie katalogu zadań
- 2023-11-17: Szczyt sezonu dla handlu i logistyki. Zapotrzebowanie na pracowników o jedną piątą wyższe niż w pozostałych miesiącach
- 2023-09-04: Utworzenie Narodowej Agencji Bezpieczeństwa Energetycznego napędzi zielone inwestycje PGE. Spółka wyda na nie 125 mld zł do 2030 roku [DEPESZA]
- 2023-08-23: Rozwój polskiego sektora kosmicznego stale przyspiesza. Rodzime podmioty pełnią ważne role w misjach eksploracyjnych
- 2023-08-08: ESA chce zapewnić Europie najbezpieczniejszy na świecie system komunikacji. Pomogą w tym polskie firmy
- 2023-07-24: Rośnie znaczenie Polski w europejskiej branży kosmicznej. Wyższa składka do ESA wróci do kraju w postaci nowych programów
- 2023-06-19: Usługi oparte na zobrazowaniu satelitarnym stały się polską specjalnością. Rodzime firmy mają mocną pozycję na tym rynku
- 2023-07-25: Coraz więcej gospodarstw rolnych monitorowanych z wykorzystaniem danych satelitarnych. Dzięki temu możliwa jest szybsza realizacja dopłat
- 2023-05-02: Dezinformacja jest dziś głównym zagrożeniem w cyberprzestrzeni. M. Ociepa: Brakuje jednostki operacyjnej, która by ją zwalczała
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii
T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.
Problemy społeczne
W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym
– Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.
Konsument
Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend
Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.