Newsy

Rynek energii i gazu będzie bardziej przejrzysty i konkurencyjny

2013-12-10  |  06:50
Mówi:Ireneusz Łazor
Funkcja:Prezes zarządu
Firma:Towarowa Giełda Energii
  • MP4
  • W styczniu rusza na Towarowej Giełdzie Energii specjalna platforma online, dzięki której łatwiejsze będzie wychwycenie ewentualnych naruszeń dotyczących zawieranych transakcji. Uczestnicy giełdy energii będą mieli przejrzysty dostęp do informacji dotyczących kształtowania się cen. Platforma ma także wpłynąć na zwiększenie płynności na rynku gazu.

     – Giełdowa Platforma Informacyjna ma być miejscem, w którym interesujący się sektorem elektroenergetycznym, nie tylko giełdą, znajdą informacje. Wszyscy uczestnicy rynku będą „raportować” tu o zdarzeniach, jakie mają ich zdaniem wpływ na kształtującą się cenę energii elektrycznej i gazu – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Ireneusz Łazor, prezes zarządu Towarowej Giełdy Energii.

    GPI będzie platformą  elektroniczną, dzięki której ma zostać wzmocniona transparentność rynku. Za jej pomocą będą publikowane m.in. dane operatora systemu przesyłowego oraz od wytwórców energii. Te dane już są dostępne, ale każdy wytwórca publikuje je oddzielnie, co utrudnia śledzenie zmian zachodzących na rynku i np. porównywanie stawek.

     – Dostęp do platformy będzie limitowany, co ma zapewnić bezpieczeństwo. Funkcjonowanie całego sektora elektroenergetycznego, jak i gazowego oraz paliwowego, ma służyć zdobyciu przewagi konkurencyjnej przemysłu. Przemysłu, który jest ulokowany tutaj i bazuje na tutejszych paliwach i cenie. To prowadzi do wyrównania szans, transparentności, obiektywności, dużego wolumenu stanowiącego najlepszy sposób wyznaczenia obiektywnej ceny paliwa – wyjaśnia prezes TGE.

    W ocenie Ireneusza Łazora polski rynek energii elektrycznej charakteryzuje się wysoką płynnością – od początku tego roku do końca października łączny wolumen obrotu na Towarowej Giełdzie Energii wyniósł 145 791 GWh, a produkcja krajowa w tym okresie to 133 992 GWh. Oznacza to, że przedmiotem handlu na giełdzie było ponad 108 proc. ilości energii wyprodukowanej w kraju – poinformował niedawno Ireneusz Łazor dodając, że chce podobną płynność osiągnąć na rynku gazu.

    Istnienie płynnego, transparentnego hurtowego obrotu energią jest jednym z warunków ukończenia budowy wewnętrznego rynku energii w UE. Prezes giełdy rozważa także możliwość stworzenia platformy, gdzie uczestnicy rynku mogliby skorzystać ze wsparcia analityków.

    Czytaj także

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Profesjonalistów Public Relations

    Ochrona środowiska

    Transport

    Ruszyła ważna inwestycja przemysłowa w województwie opolskim. Powstanie tu centrum logistyczne dla giganta motoryzacyjnego

    Nowe regionalne Centrum Kompletacji i Dystrybucji, które powstanie w parku logistycznym i produkcyjnym Prologis Park Ujazd w województwie opolskim, będzie związane z rynkiem automotive aftermarket, konkretnie kompletacją i dystrybucją zestawów naprawczych dla branży motoryzacyjnej. Obiekt będzie służył firmie Schaeffler, a za jej budowę odpowiada Prologis. Jak podkreśla jego przedstawiciel, będzie to budynek niezależny od paliw kopalnych bezpośrednio dostarczanych do budynku i wyposażony w wiele rozwiązań prośrodowiskowych.

    Konsument

    Konsumenci rynku telekomunikacyjnego narzekają na nieprzejrzyste oferty. Jeden z operatorów chce je wyeliminować

    Co piąty Polak dostrzega pozytywne zmiany na rynku usług telekomunikacyjnych, głównie jego rozwój, zarówno pod kątem liczby ofert, jak i rozwoju technologii. Gorzej jednak wypada przejrzystość ofert – wynika z badania Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Konsumenci są zmęczeni skomplikowanymi taryfami i ukrytymi kosztami, dlatego coraz większym zainteresowaniem cieszą się proste pakiety. Dlatego też T-Mobile startuje z nową ofertą „Po prostu", z jednym, prostym abonamentem bez żadnych limitów.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.