Mówi: | Ludwik Sobolewski |
Funkcja: | Prezes |
Firma: | Giełda Papierów Wartościowych |
WIG30 na razie nie powstanie. Brakuje odpowiednich spółek
Przekształcenie WIG20 w WIG30 odłożone w czasie. Zdaniem prezesa Giełdy Papierów Wartościowych Ludwika Sobolewskiego powstanie szerszego indeksu jest uzależnione od pojawienia się dostatecznej ilości wartościowych spółek.
Ludwik Sobolewski podkreśla, że każdy indeks powinien być sprawdzony pod kątem tego, czy jest dobrym narzędziem inwestycyjnym, czy daje dobrą informację na temat tego, co jest dostępne na rynku.
– WIG30 powinien być indeksem, który skupia spółki o bardzo wysokich obrotach, bardzo dużej kapitalizacji, bardzo wysokim free float. Jeszcze mamy za mało spółek tego formatu, żeby było ich 30 i żebyśmy mogli taki indeks utworzyć – dodaje Ludwik Sobolewski.
Wcześniej GPW zapowiadała, że może rozszerzyć indeks WIG20 o kolejne dziesięć firm w 2010 roku.
Zdaniem Ludwika Sobolewskiego, zrobienie tego kroku teraz sprawiłoby, że grupa spółek, która generuje 70-80 proc. obrotów pozostałaby bez zmian, a GPW zależy na tym, by tych spółek było więcej. Giełda chce, by do szerszego indeksu dołączyły nowe firmy, z pełnowartościową, wysoką kapitalizacją.
– To, czy utworzymy WIG30 zależy poniekąd nie od nas. My chcemy szerszego indeksu, bo uważamy, że to będzie miało dobre skutki dla stabilności notowań i zainteresowania naszym rynkiem. Jednak, by powstał WIG30 musi być jeszcze więcej dużych firm notowanych na polskiej giełdzie – mówi Ludwik Sobolewski.
I podkreśla, że zarząd warszawskiej giełdy nie wyznacza sobie konkretnego terminu, do którego powinno dojść do zmiany WIG20 w WIG30.
– My do tego nie podchodzimy projektowo. To nastąpi wtedy, kiedy WIG30 będzie najbardziej wartościowym narzędziem dla inwestorów – stwierdza szef GPW.
Najbardziej wartościowym, czyli stwarzającym największe możliwości inwestycyjne, szczególnie że zagraniczni gracze wybierają głównie spółki z dominującego na GPW indeksu 20 największych spółek. Tym samym, włączenie 10 nowych spółek do głównego indeksu powiększy wybór dla inwestorów, a samym spółkom pozwoli pozyskać długoterminowe finansowanie.
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Jednorazowe opakowania z plastiku mają do 2030 roku zniknąć z lokali gastronomicznych. Przekonanie klientów do pojemników wielorazowych może być wyzwaniem
Unijne przepisy zobowiązują firmy z branży HoReCa do ograniczenia w perspektywie 2030 roku jednorazowych opakowań z tworzyw sztucznych i zastąpienia choć części z nich opakowaniami wielorazowymi. Choć wielu Europejczyków pozytywnie odnosi się do oferowania opakowań wielorazowych przez lokale gastronomiczne, zaangażowanie użytkowników w zwrot pojemników może się okazać wyzwaniem.
Handel
Zbliża się szczyt UE–Chiny. Głównym tematem spotkania będzie polityka handlowa, w tym cła

Unia Europejska i Chiny odpowiadają łącznie za niemal 30 proc. światowego handlu, ale Europa wciąż ma ogromny deficyt handlowy w wymianie z Państwem Środka. Ostatnio relacje między Pekinem a Brukselą były pełne napięć, choćby w kwestii europejskich ceł na elektryki, chińskich ograniczeń eksportu metali ziem rzadkich, czy braku równowagi w dostępie do rynków. Szczyt UE–Chiny odbędzie się ponad półtora roku po poprzednim.
Polityka
Dane statystyczne pomogą przyspieszyć rozwój turystyki. Posłużą również do promocji turystycznej Polski

Główny Urząd Statystyczny we współpracy z resortem turystyki buduje nowoczesny portal analityczny Turystyka+. To interaktywne narzędzie, które umożliwia śledzenie zmian i porównywanie danych. Celem projektu jest wsparcie rozwoju turystyki na wielu poziomach – nie tylko krajowym, ale również lokalnym i regionalnym. Ma on być pomocny zarówno w podejmowaniu decyzji politycznych dotyczących infrastruktury turystycznej, jak i dla przedsiębiorców, co ma się przełożyć na rozwój sektora i gospodarki.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.