Mówi: | Ludwik Sobolewski |
Funkcja: | Prezes |
Firma: | Giełda Papierów Wartościowych |
WIG30 na razie nie powstanie. Brakuje odpowiednich spółek
Przekształcenie WIG20 w WIG30 odłożone w czasie. Zdaniem prezesa Giełdy Papierów Wartościowych Ludwika Sobolewskiego powstanie szerszego indeksu jest uzależnione od pojawienia się dostatecznej ilości wartościowych spółek.
Ludwik Sobolewski podkreśla, że każdy indeks powinien być sprawdzony pod kątem tego, czy jest dobrym narzędziem inwestycyjnym, czy daje dobrą informację na temat tego, co jest dostępne na rynku.
– WIG30 powinien być indeksem, który skupia spółki o bardzo wysokich obrotach, bardzo dużej kapitalizacji, bardzo wysokim free float. Jeszcze mamy za mało spółek tego formatu, żeby było ich 30 i żebyśmy mogli taki indeks utworzyć – dodaje Ludwik Sobolewski.
Wcześniej GPW zapowiadała, że może rozszerzyć indeks WIG20 o kolejne dziesięć firm w 2010 roku.
Zdaniem Ludwika Sobolewskiego, zrobienie tego kroku teraz sprawiłoby, że grupa spółek, która generuje 70-80 proc. obrotów pozostałaby bez zmian, a GPW zależy na tym, by tych spółek było więcej. Giełda chce, by do szerszego indeksu dołączyły nowe firmy, z pełnowartościową, wysoką kapitalizacją.
– To, czy utworzymy WIG30 zależy poniekąd nie od nas. My chcemy szerszego indeksu, bo uważamy, że to będzie miało dobre skutki dla stabilności notowań i zainteresowania naszym rynkiem. Jednak, by powstał WIG30 musi być jeszcze więcej dużych firm notowanych na polskiej giełdzie – mówi Ludwik Sobolewski.
I podkreśla, że zarząd warszawskiej giełdy nie wyznacza sobie konkretnego terminu, do którego powinno dojść do zmiany WIG20 w WIG30.
– My do tego nie podchodzimy projektowo. To nastąpi wtedy, kiedy WIG30 będzie najbardziej wartościowym narzędziem dla inwestorów – stwierdza szef GPW.
Najbardziej wartościowym, czyli stwarzającym największe możliwości inwestycyjne, szczególnie że zagraniczni gracze wybierają głównie spółki z dominującego na GPW indeksu 20 największych spółek. Tym samym, włączenie 10 nowych spółek do głównego indeksu powiększy wybór dla inwestorów, a samym spółkom pozwoli pozyskać długoterminowe finansowanie.
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

UE lepiej przygotowana na reagowanie na klęski żywiołowe. Od czasu powodzi w Polsce pojawiło się wiele usprawnień
Na tereny dotknięte ubiegłoroczną powodzią od rządu trafiło ponad 4 mld zł. Pierwsze formy wsparcia, w tym zasiłki, pomoc materialna czy wsparcie dla przedsiębiorców, pojawiły się już w pierwszych dniach od wystąpienia kataklizmu. Do Polski ma też trafić 5 mld euro z Funduszu Spójności UE na likwidację skutków powodzi. Doświadczenia ostatnich lat powodują, że UE jest coraz lepiej przygotowana, by elastycznie reagować na występujące klęski żywiołowe.
Prawo
Rzecznik MŚP: Obniżenie składki zdrowotnej to nie jest szczyt marzeń. Ideałem byłby powrót do tego, co było przed Polskim Ładem

Podczas najbliższego posiedzenia, które odbędzie się 23 i 24 kwietnia, Senat ma się zająć ustawą o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Zakłada ona korzystne zmiany w składkach zdrowotnych płaconych przez przedsiębiorców. Rzecznik MŚP apeluje do izby wyższej i prezydenta o przyjęcie i podpisanie nowych przepisów. Pojawiają się jednak głosy, że uprzywilejowują one właścicieli firm względem pracowników, a ponadto nie podlegały uzgodnieniom, konsultacjom i opiniowaniu.
Handel
Konsumpcja jaj w Polsce rośnie. Przy zakupie Polacy zwracają uwagę na to, z jakiego chowu pochodzą

Zarówno spożycie, jak i produkcja jaj w Polsce notują wzrosty. Znacząca większość konsumentów przy zakupie jajek zwraca uwagę na to, czy pochodzą one z chowu klatkowego. Polska jest jednym z liderów w produkcji i eksporcie jajek w UE, ale ma też wśród nich największy udział kur w chowie klatkowym. Oczekiwania konsumentów przyczyniają się powoli do zmiany tych statystyk.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.