Mówi: | Ludwik Sobolewski |
Funkcja: | Prezes |
Firma: | Giełda Papierów Wartościowych |
WIG30 na razie nie powstanie. Brakuje odpowiednich spółek
Przekształcenie WIG20 w WIG30 odłożone w czasie. Zdaniem prezesa Giełdy Papierów Wartościowych Ludwika Sobolewskiego powstanie szerszego indeksu jest uzależnione od pojawienia się dostatecznej ilości wartościowych spółek.
Ludwik Sobolewski podkreśla, że każdy indeks powinien być sprawdzony pod kątem tego, czy jest dobrym narzędziem inwestycyjnym, czy daje dobrą informację na temat tego, co jest dostępne na rynku.
– WIG30 powinien być indeksem, który skupia spółki o bardzo wysokich obrotach, bardzo dużej kapitalizacji, bardzo wysokim free float. Jeszcze mamy za mało spółek tego formatu, żeby było ich 30 i żebyśmy mogli taki indeks utworzyć – dodaje Ludwik Sobolewski.
Wcześniej GPW zapowiadała, że może rozszerzyć indeks WIG20 o kolejne dziesięć firm w 2010 roku.
Zdaniem Ludwika Sobolewskiego, zrobienie tego kroku teraz sprawiłoby, że grupa spółek, która generuje 70-80 proc. obrotów pozostałaby bez zmian, a GPW zależy na tym, by tych spółek było więcej. Giełda chce, by do szerszego indeksu dołączyły nowe firmy, z pełnowartościową, wysoką kapitalizacją.
– To, czy utworzymy WIG30 zależy poniekąd nie od nas. My chcemy szerszego indeksu, bo uważamy, że to będzie miało dobre skutki dla stabilności notowań i zainteresowania naszym rynkiem. Jednak, by powstał WIG30 musi być jeszcze więcej dużych firm notowanych na polskiej giełdzie – mówi Ludwik Sobolewski.
I podkreśla, że zarząd warszawskiej giełdy nie wyznacza sobie konkretnego terminu, do którego powinno dojść do zmiany WIG20 w WIG30.
– My do tego nie podchodzimy projektowo. To nastąpi wtedy, kiedy WIG30 będzie najbardziej wartościowym narzędziem dla inwestorów – stwierdza szef GPW.
Najbardziej wartościowym, czyli stwarzającym największe możliwości inwestycyjne, szczególnie że zagraniczni gracze wybierają głównie spółki z dominującego na GPW indeksu 20 największych spółek. Tym samym, włączenie 10 nowych spółek do głównego indeksu powiększy wybór dla inwestorów, a samym spółkom pozwoli pozyskać długoterminowe finansowanie.
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Prawo
Trwają prace nad ostatecznym kształtem ustawy o związkach partnerskich. Kluczowe są kwestie tzw. małej pieczy
– Trwają rozmowy nad wypracowaniem konsensusu, który pozwoli na poparcie ustawy o związkach partnerskich przez większość sejmową – mówi ministra ds. równości Katarzyna Kotula. Jak podkreśla, rządowy projekt jest minimum, ale dlatego trzeba go wykorzystać do maksimum, by zabezpieczyć partnerów i dzieci wychowujące się w takich rodzinach. Szczególnie ważna jest kwestia tzw. małej pieczy. W toku konsultacji publicznych i międzyresortowych wpłynęło kilkaset stron uwag i kilka tysięcy maili.
Handel
Lekarze apelują o uregulowanie rynku saszetek z nikotyną. Na ich szkodliwe działanie narażona jest głównie młodzież
Saszetki z nikotyną są dostępne na rynku od kilku lat, ale nadal nie ma żadnych unijnych ani krajowych regulacji dotyczących ich oznakowania, reklamy czy sprzedaży. To powoduje, że tzw. pouches są bardzo łatwo dostępne, bez większych problemów można je kupić nawet przez internet, co przekłada się na ich rosnącą popularność, także wśród dzieci i młodzieży. Eksperci apelują o pilne uregulowanie tego rynku.
Problemy społeczne
Dane satelitarne będą częściej pomagać w walce z żywiołami w Polsce. Nowy system testowany był w czasie wrześniowej powodzi
Światowa Organizacja Meteorologiczna podaje, że w ciągu ostatnich 50 lat pięciokrotnie zwiększyła się liczba katastrof naturalnych na świecie. Jednocześnie nowe możliwości w zakresie wczesnego ostrzegania i zarządzania kryzysowego pozwoliły ograniczyć liczbę ofiar trzykrotnie. Coraz częściej pomagają w tym dane satelitarne, czego przykładem było wykorzystanie nowego systemu Poland’s Civil Security Hub w trakcie wrześniowej powodzi na południowym zachodzie kraju.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.