Newsy

Globalna firma naukowo-technologiczna obchodzi 350-lecie. Stawia na inwestycje w badania i rozwój

2018-12-21  |  06:25

Merck, globalna firma naukowo-technologiczna, obchodzi w tym roku 350-lecie. Firma opracowuje i wprowadza na rynek nowe technologie podnoszące jakość życia – od terapii przeciw nowotworom lub stwardnieniu rozsianemu, po ciekłe kryształy do smartfonów i telewizorów LCD czy pigmenty stosowane w branży kosmetycznej. W Polsce firma jest obecna od ćwierćwiecza – realizuje badania kliniczne przy współpracy ok. 100 placówek w całym kraju i stale rozwija Centrum Usług Biznesowych we Wrocławiu.

– W ramach sektora ochrony zdrowia (Healthcare) koncentrujemy się na oferowaniu innowacyjnych terapii wspierających pacjentów i lekarzy w ich walce z chorobami, szczególnie w obszarach: onkologii, immunoonkologii, neurologii, immunologii oraz diabetologii, kardiologii i chorób tarczycy. Poza tym prowadzimy również działalność związaną z leczeniem niepłodności metodą in vitro. Mamy nadzieję, że w niedalekiej przyszłości będziemy w stanie stworzyć jeszcze więcej rozwiązań dedykowanych pacjentom onkologicznym, ze stwardnieniem rozsianym, czy też cierpiącym na choroby przewlekłe o podłożu immunologicznym – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Selen Zeydanli Bisson, prezes zarządu Merck Sp. z o.o.

Merck jest obecny na polskim rynku od przeszło 25 lat, zatrudniając tu ponad 400 pracowników. Działa w trzech różnych sektorach: Healthcare (ochrony zdrowia), Life Science (life science) oraz Performance Materials (zaawansowanych materiałów i technologii). W ramach swojej globalnej działalności badawczo-rozwojowej w obszarze Healthcare, firma skupia się zwłaszcza na inwestycjach w dziedzinie onkologii, immunoonkologii, neurologii i immunologii. Jednym z działań realizowanych przez Merck jest tworzenie nowych leków na choroby neurodegeneracyjne, takie jak stwardnienie rozsiane, na które w Polsce choruje ok. 50 tys. pacjentów.

W obrębie sektora life science, z produktów Merck korzysta ok. 90 proc. uczelni wyższych w Polsce. Firma opracowuje i dostarcza materiały laboratoryjne, surowce i komponenty produkcyjne dla laboratoriów badawczo-rozwojowych bądź zajmujących się kontrolą jakości.

– W biznesie life science dysponujemy niemal 300 tys. produktów, jak również najlepszą na świecie platformą e-commerce. Odbiorcami naszych rozwiązań life science jest m.in. branża farmaceutyczna, jak również sektor badań klinicznych. Tym samym przyczyniamy się do rozwoju ochrony zdrowia nie tylko bezpośrednio, ale także pośrednio, wspierając inne branże i firmy, które tworzą rozwiązania z myślą o pacjentach. Natomiast w sektorze Performance Materials, czyli zaawansowanych materiałów i technologii, dostarczamy produkty chemiczne m.in. na potrzeby rozwiązań technologicznych  wykorzystywanych np. w produkcji ekranów OLED czy urządzeń elektronicznych – wymienia Selen Zeydanli Bisson.

Na świecie Merck jest znany ze swoich osiągnięć w branżach chemicznej i farmaceutycznej. To najstarsza firma o tym profilu, która w tym roku obchodzi 350-lecie (została założona w 1668 roku). Poza tymi obszarami, w Polsce prowadzi jeszcze badania kliniczne, które obecnie obejmują 16 badań i są prowadzone w ok. 100 ośrodkach w całym kraju.

Badania kliniczne mają na celu sprawdzić, czy dany lek albo terapia są bezpieczne i przynoszą efekty. Dzięki nim wzrasta wiedza lekarzy, natomiast pacjenci mogą skorzystać z innowacyjnych, często ratujących życie terapii na długo przed wprowadzeniem ich na rynek. Badania kliniczne są niezbędne dla rozwoju medycyny, pozwalają ocenić skuteczność terapii i ustanawiać nowe standardy leczenia. Bez badań klinicznych nie byłoby nowych leków.

– Działalność badawczo-rozwojowa jest jednym z najważniejszych filarów naszej firmy. W sektorze ochrony zdrowia chcemy dostarczać głównie rozwiązania będące odpowiedzią na niezaspokojone dotąd potrzeby medyczne. Ogólnie natomiast – w ramach naszych wszystkich działów – dążymy do tego, aby nasza firma była utożsamiana z obszarem naukowo-technologicznym. Dla przykładu – nasze wskaźniki inwestycyjne związane z ochroną zdrowia są znacznie wyższe niż średnia w tej branży. Innymi słowy, nasze inwestycje w badania i rozwój są znaczące, gdyż chcemy mieć pewność, że również w przyszłości będziemy mogli dostarczać pacjentom innowacyjne rozwiązania – podkreśla prezes zarządu Merck Polska.

Poza główną działalnością biznesową, w Polsce Merck angażuje się także w programy z zakresu odpowiedzialności społecznej. W ostatnich latach firma wyremontowała 10 domów dziecka, a w ramach projektu SPARK, związanego z obszarem life science, zachęca dzieci i młodzież do rozwijania swojej ścieżki zawodowej właśnie w tym kierunku.

Jesteśmy w Polsce bardzo aktywni i planujemy dalej rozwijać nasze działania. Jednym z przykładów tej aktywności jest nasze Centrum Usług Biznesowych we Wrocławiu. Pracuje w nim ponad 200 osób, zapewniających wsparcie innym europejskim spółkom Merck. Zamierzamy kontynuować naszą działalność w tym obszarze – deklaruje Selen Zeydanli Bisson.

Otwarte pięć lat temu Centrum Usług Biznesowych we Wrocławiu dostarcza usługi biznesowe głównie europejskim spółkom, ale zapewnia też dodatkowe wsparcie dla każdego z 66 rynków, na których Merck funkcjonuje globalnie. To jeden z trzech takich ośrodków firmy na całym świecie.

W globalnej skali Merck zatrudnia około 50 tys. pracowników, których zadaniem jest opracowywanie i wprowadzanie na rynek nowych technologii podnoszących jakość życia – od nowych terapii przeciw nowotworom lub stwardnieniu rozsianemu, poprzez nowoczesne systemy wspierające badania naukowe i tworzenie leków, po ciekłe kryształy do smartfonów i telewizorów LCD czy pigmenty stosowane w branży kosmetycznej.

– Działanie w różnych obszarach wiąże się dla nas z dużą odpowiedzialnością. Naszą ambicją jest bycie wiodącą firmą naukowo-technologiczną. Jesteśmy do tego dobrze przygotowani, ponieważ prowadzimy działalność w trzech różnych sektorach, jesteśmy w stanie działać na dużą skalę i tworzyć synergie, a także podejmować ambitne zobowiązania na przestrzeni kolejnych 350 lat – podkreśla Selen Zeydanli Bisson.

Czytaj także

Ochrona środowiska

Minister rolnictwa: Mamy wielką suszę hydrologiczną. Od sierpnia uruchamiamy program nawodnień w rolnictwie wart 1 mld zł

Połączenie coraz częstszych okresów wysokich temperatur i niewielkich opadów powoduje, że susza dotyka kraj co roku. Bardzo złą sytuację ogólną pogarszają dodatkowo bezśnieżne zimy oraz suche jesienie. Już teraz susza dotknęła w Polsce osiem województw, w niektórych regionach plony mogą być nawet o kilkadziesiąt procent niższe. W sierpniu zostanie uruchomiony nowy program nawodnień w rolnictwie. Skorzystają na nim gminy najbardziej poszkodowane przez suszę w ostatnich latach – zapowiada Jan Krzysztof Ardanowski, minister rolnictwa i rozwoju wsi.

Handel

Branża piwowarska w Polsce przechodzi rewolucję. Radykalnie zmieniły się upodobania konsumentów

W ubiegłym roku segment piw bezalkoholowych w Polsce zanotował 80-procentowy wzrost sprzedaży – była to najwyższa dynamika na całym europejskim rynku. W tym roku branża spodziewa się podobnego, być może nawet trzycyfrowego wzrostu. Piwa nisko- i bezalkoholowe to obecnie najbardziej perspektywiczny segment piwnego rynku. Rośnie on kosztem piw mocnych wysokoalkoholowych – ich spożycie oscyluje już wokół marginalnego poziomu. Polska branża piwowarska – która jest trzecim największym w Unii Europejskiej producentem – musi szybko reagować na radykalną zmianę upodobań konsumentów. Z drugiej strony – jest pod silną presją kosztową, wywołaną m.in. wzrostem cen surowców i kosztów pracy oraz zapowiedzią podwyżki akcyzy. 

Media i PR

Niektórzy nastoletni blogerzy i vlogerzy mogą liczyć na spore zarobki. Z aktywnością w sieci wiążą swoje plany na przyszłość

Nastoletni twórcy w internecie bardzo poważnie traktują swoją działalność, wkładając w nią dużo zaangażowania i przy okazji zdobywając przydatne kompetencje cyfrowe i społeczne. Przeważająca większość traktuje prowadzenie bloga czy vloga jako bezpośredni wstęp do przyszłej kariery zawodowej albo przynajmniej perspektywiczne hobby. Pozytywny feedback ze strony odbiorców daje twórcom duży impuls do samorozwoju, niezależność, możliwość zdobywania nieograniczonej wiedzy, a w wielu przypadkach także konkretnych pieniędzy – wynika z raportu NASK „Pozytywny internet i jego młodzi twórcy”.

Problemy społeczne

Polacy nie potrafią odpoczywać na wakacjach. Prawie 40 proc. nie odcina się od pracy podczas urlopu

36 proc. Polaków nie umie zapomnieć o pracy podczas wakacyjnego wyjazdu. Efekt jest taki, że po wakacjach wracamy jeszcze bardziej zmęczeni, niż byliśmy przed urlopem. Kluczowa jest tutaj czysta głowa oraz umiejętność zapomnienia, choć na chwilę, o pracy. Ważny jest relaks, robienie tego, co faktycznie sprawia nam przyjemność, oraz spędzanie czasu z bliskimi – doradza dr Karolina Oleksa-Marewska, psycholog z Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu. Część osób traktuje wypoczynek jako kolejny obowiązek i zapomina o własnych potrzebach, a w czasie urlopu nadal robi to, co uważa, że musi lub powinna robić. Tylko bez nakładania na siebie niepotrzebnej presji, urlop ma szansę spełnić swoją funkcję – przekonuje psycholog.

Media i PR

Prezes Radia Kolor: Wszystkie stacje prywatne są przeciwne cyfryzacji. Jednak to projekt nie do zatrzymania

– Cyfryzacja radiofonii w systemie DAB+ jest procesem nie do zatrzymania, mimo że większość dużych rozgłośni jest jej przeciwna – mówi Alina Strześniewska, prezes Radia Kolor. Dodaje, że w tej chwili są na próbnych emisjach we Wrocławiu i w Gdańsku, a już w przyszłym tygodniu będą składać wniosek na Warszawę. O planach dotyczących cyfryzacji szefowa Radia Kolor mówiła podczas odbywającej się w tym tygodniu gali rozdania nagród Grube Ryby 2019, połączonych z 26. urodzinami rozgłośni.