Mówi: | Andrzej Krzemiński, prezes zarządu PKO Leasing Andrzej Sugajski, dyrektor generalny Związku Polskiego Leasingu |
Branża leasingowa będzie rosła o 23 proc. w skali roku. Liderem polskiego rynku jest PKO Leasing
W pierwszym półroczu 2018 roku o prawie 20 proc. wzrosły inwestycje finansowane leasingiem, wynika z danych ZPL. Branża leasingowa szacuje, że w tym roku jej wkład w budowanie polskiego PKB może sięgnąć 4 proc. To znacznie więcej, niż wynosi średnia Unii Europejskiej czy udział w krajach bardziej rozwiniętych, jak Wielka Brytania czy Niemcy. PKO Leasing, lider rynku, ma w nim niemal 12-proc. udział i mimo swojej wielkości zanotował wzrost w I połowie roku o prawie 13 proc.
W I półroczu PKO Leasing osiągnął wynik 4,4 mld zł. Jak podkreśla prezes spółki, kolejne miesiące mają być jeszcze lepsze. Tym bardziej że wstępne prognozy – i tak optymistyczne – okazały się zbyt zachowawcze.
– Pierwsze nasze projekcje mówiły o 15 proc. wzroście całej branży, a I półrocze zamknęło się 20-proc. dynamiką – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Andrzej Krzemiński, prezes zarządu PKO Leasing. – W tym roku możemy przewidywać zwiększony popyt na samochody osobowe w związku ze zmianami podatkowymi. W skali roku cały rynek może wzrosnąć do 23 proc. Wyniki branży przekładają się na tempo wzrostu PKO Leasing.
Branża leasingowa korzysta z dobrej koniunktury w gospodarce, zarówno krajowej, jak i europejskiej. W I kwartale tego roku PKB Polski wzrosło o 5,2 proc., podobnie jak w III kwartale 2017 roku. To najwyższa wartość od IV kwartału 2011 roku.
– Większość sprzedaży – około 50 proc. – stanowią samochody osobowe, samochody ciężarowe, maszyny i urządzenia. Bardzo dobrze nam się rozwija segment maszyn i urządzeń rolniczych oraz segment medyczny – wymienia Andrzej Krzemiński.
Dane ZPL pokazują, że klienci firm leasingowych, w ciągu pierwszych sześciu miesięcy roku, najczęściej finansowali pojazdy osobowe i dostawcze do 3,5 tony (45,6 proc. udział w strukturze rynku). Na drugim miejscu znalazły się środki transportu ciężkiego (26,6 proc. udział) oraz maszyny i inne urządzenia, w tym IT (26,5 proc. udział). Pozostałe transakcje dotyczyły nieruchomości (0,7 proc.) i finansowania innych aktywów (0,5 proc.).
– Rynek leasingu rośnie i to bardzo równomiernie we wszystkich segmentach finansowania aktywów, PKO Leasing rozwija się analogicznie do tego wzrostu. Jesteśmy obecni we wszystkich segmentach rynku,– podkreśla Andrzej Krzemiński. – Pozycja PKO Leasing po I półroczu to nr 1. Mamy blisko 12 proc. udziału w rynku, a tempo wzrostu naszego biznesu to blisko 13 proc.
– Główną grupą odbiorców usług leasingowych są przedsiębiorstwa najmniejsze, czyli połowa wszystkich klientów to firmy o obrotach nieprzekraczających 5 mln złotych. Ci klienci potrzebują dużego wsparcia w zakresie doradztwa i z tego punktu widzenia oceniają to, czy będą korzystać z leasingu czy z innych form finansowania – tłumaczy Andrzej Sugajski, dyrektor generalny Związku Polskiego Leasingu. – Z ostatnich badań CBM Indicator wynika, że 40 proc. badanych firm tych najmniejszych albo korzysta, albo miało wcześniej doświadczenie z leasingiem, a 81 proc. z nich jest zadowolonych z leasingu.
Według badania CBM Indicator 62 proc. firm uważa leasing za bardziej elastyczny niż kredyt, podczas gdy przeciwnego zdania jest 8 proc. Niemal dwie trzecie, bo 64 proc. uznało go za bardziej bezpieczną formę finansowania niż kredyt, a dla 66 proc. jest bardziej przyjazną formą finansowania.
– Leasing jest aktywnym uczestnikiem tworzenia polskiego PKB. W I połowie roku sfinansowaliśmy inwestycje polskich przedsiębiorstw o wartości ponad 38 mld zł i szacujemy, że do końca roku ta wartość wzrośnie do ponad 83 mld zł. Łączna wartość aktywów objętych umowami leasingowymi to 136 mld zł – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes mówi Andrzej Sugajski, dyrektor generalny Związku Polskiego Leasingu. – To pokazuje, jak duży udział mamy w tworzeniu polskiego PKB.
- Udział branży leasingowej w 2017r. w tworzeniu polskiego PKB wyniósł 3,4 proc. i był ponad dwa razy wyższy niż średnia w Unii Europejskiej. Był wyższy od analogicznego wskaźnika w Niemczech, Francji, Hiszpanii, Wielkiej Brytanii, jak również u naszego południowego sąsiada – w Czechach.
Wynika to przede wszystkim z popularności leasingu w poszczególnych segmentach gospodarki. Wystarczy popatrzeć, ile przedsiębiorstw branży budowlano-montażowej korzysta z leasingu. Według badań GUS 49 proc. przedsiębiorstw z tej branży wskazuje leasing jako swoje źródło finansowania inwestycji – dodaje Andrzej Sugajski. – W pierwszym półroczu dla tej branży przekazaliśmy maszyny i urządzenia budowlane i drogowe o wartości 1,7 mld złotych, co stanowi wzrost o 64 proc. w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego.
Czytaj także
- 2025-02-10: Polscy europosłowie chcą rewizji zakazu sprzedaży aut spalinowych od 2035 roku. Liczą na zdecydowane poparcie w europarlamencie
- 2025-02-06: OECD chwali Polskę za sprawne przejście przez kryzysy. Rekomenduje też rewizję podatków i wydatków budżetowych
- 2025-01-24: MŚP coraz więcej wnoszą do polskiego eksportu. Postęp technologiczny ułatwia im ekspansję
- 2025-02-06: Firmy stawiają na coraz większą autonomię pracowników. To ważne szczególnie dla młodego pokolenia
- 2025-01-10: Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić
- 2025-01-13: Wciąż niewielkie finansowanie wsparcia psychicznego przez państwo. Usługi terapeutyczne są dziś głównie prywatne
- 2024-12-17: W Parlamencie Europejskim ważne przepisy dla państw dotkniętych przez klęski żywiołowe. Na odbudowę będą mogły przeznaczyć więcej pieniędzy
- 2024-12-16: L. Kotecki (RPP): Dyskusje o obniżkach stóp procentowych mogą się rozpocząć w marcu 2025 roku. Pierwsze cięcia powinny być ostrożne
- 2024-12-19: Ekonomiści obniżają prognozę wzrostu PKB dla Polski. Szybko rosnący dług publiczny wśród największych zagrożeń
- 2024-11-29: PGE: Na dniach zapadnie decyzja inwestycyjna dla Baltica 2. Ta morska farma wiatrowa ma zacząć działać od 2027 roku
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
![](/files/11111/n-innowacje.png)
Transport
![](https://www.newseria.pl/files/11111/samochody-autostrada-tan-kaninthanond-vevfbqtyb8s-unsplash,w_274,_small.jpg)
Polscy europosłowie chcą rewizji zakazu sprzedaży aut spalinowych od 2035 roku. Liczą na zdecydowane poparcie w europarlamencie
– Będę proponować, żeby w marcu na sesji plenarnej w Strasburgu odbyła się debata i żebyśmy przyjęli rezolucję w sprawie rewizji zakazu sprzedaży aut spalinowych od 2035 roku – zapowiedział europoseł PO Dariusz Joński. Jego zdaniem to zbyt ambitny i nierealny do zrealizowania plan, który może doprowadzić do upadku sektora motoryzacyjnego, dziś wciąż poważnej siły napędowej europejskiej gospodarki. Przemysł w UE od lat traci na konkurencyjności, przede wszystkim na rzecz Chin i USA, dlatego zdaniem europarlamentarzysty propozycja rewizji może zyskać szerokie poparcie w PE.
Handel
Finansowanie, technologia i wola polityczna sprzyjają walce o klimat. Dołączają do niej także konsumenci
![](https://www.newseria.pl/files/11111/spoleczenstwo-goz-foto-4,w_133,_small.jpg)
Eksperci apelują o intensyfikację wysiłków na rzecz ochrony klimatu. Tym bardziej że teraz są ku temu sprzyjające warunki: finansowanie, wola polityczna i zaawansowane technologie. Coraz częściej idzie za tym także gotowość społeczeństwa do zmian. Choć w kontekście zielonej rewolucji mówi się przede wszystkim o transformacji energetycznej i ograniczaniu emisji CO2, dbanie o zmiany zaczyna się również na poziomie decyzji konsumenckich. Polacy mają tego świadomość i wdrażają proekologiczne nawyki w codzienną rutynę i zakupy.
Transport
Sieć MOYA planuje otwierać kilkadziesiąt nowych stacji paliw rocznie. Właśnie otworzyła 500. punkt
![](https://www.newseria.pl/files/11111/moya-stacje-foto2,w_133,_small.jpg)
– Mamy zbudowany portfel lokalizacji pod budowę na następne dwa–trzy lata – zapowiada Paweł Grzywaczewski z Anwim, właściciela sieci stacji paliw MOYA. Ta polska, niezależna sieć w ciągu 15 lat funkcjonowania na krajowym rynku rozbudowała się do 500 punktów, co oznacza kilkadziesiąt nowych otwarć rocznie. Kolejne inwestycje będą realizowane w lokalizacjach, które będą uzupełnieniem białych plam na paliwowej mapie Polski. Spółka zapowiada też nowe inwestycje w obszarze elektromobilności.
Partner serwisu
Szkolenia
![](https://www.newseria.pl/files/11111/ramka-prawa-akademia-newser_1,w_274,_small.jpg)
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.