Newsy

Branża leasingowa będzie rosła o 23 proc. w skali roku. Liderem polskiego rynku jest PKO Leasing

2018-08-02  |  06:30
Mówi:Andrzej Krzemiński, prezes zarządu PKO Leasing

Andrzej Sugajski, dyrektor generalny Związku Polskiego Leasingu

  • MP4
  • W pierwszym półroczu 2018 roku o prawie 20 proc. wzrosły inwestycje finansowane leasingiem, wynika z danych ZPL. Branża leasingowa szacuje, że w tym roku jej wkład w budowanie polskiego PKB może sięgnąć 4 proc. To znacznie więcej, niż wynosi średnia Unii Europejskiej czy udział w krajach bardziej rozwiniętych, jak Wielka Brytania czy Niemcy. PKO Leasing, lider rynku, ma w nim niemal 12-proc. udział i mimo swojej wielkości zanotował wzrost w I połowie roku o prawie 13 proc.

    W I półroczu PKO Leasing osiągnął wynik 4,4 mld zł. Jak podkreśla prezes spółki, kolejne miesiące mają być jeszcze lepsze. Tym bardziej że wstępne prognozy – i tak optymistyczne – okazały się zbyt zachowawcze.

    – Pierwsze nasze projekcje mówiły o 15 proc.  wzroście całej branży, a I półrocze zamknęło się 20-proc. dynamiką – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Andrzej Krzemiński, prezes zarządu PKO Leasing. – W tym roku możemy przewidywać zwiększony popyt na samochody osobowe w związku ze zmianami podatkowymi. W skali roku cały rynek może wzrosnąć do 23 proc.  Wyniki branży przekładają się na tempo wzrostu PKO Leasing.

    Branża leasingowa korzysta z dobrej koniunktury w gospodarce, zarówno krajowej, jak i europejskiej. W I kwartale tego roku PKB Polski wzrosło o 5,2 proc., podobnie jak w III kwartale 2017 roku. To najwyższa wartość od IV kwartału 2011 roku.

    – Większość sprzedaży – około 50 proc. – stanowią samochody osobowe, samochody ciężarowe, maszyny i urządzenia. Bardzo dobrze nam się rozwija segment maszyn i urządzeń rolniczych oraz segment medyczny – wymienia Andrzej Krzemiński.

    Dane ZPL pokazują, że klienci firm leasingowych, w ciągu pierwszych sześciu miesięcy roku, najczęściej finansowali pojazdy osobowe i dostawcze do 3,5 tony (45,6 proc. udział w strukturze rynku). Na drugim miejscu znalazły się środki transportu ciężkiego (26,6 proc. udział) oraz maszyny i inne urządzenia, w tym IT (26,5 proc. udział). Pozostałe transakcje dotyczyły nieruchomości (0,7 proc.) i finansowania innych aktywów (0,5 proc.).

    – Rynek leasingu rośnie i to bardzo równomiernie we wszystkich segmentach finansowania aktywów, PKO Leasing rozwija się analogicznie do tego wzrostu. Jesteśmy obecni we wszystkich segmentach rynku,– podkreśla Andrzej Krzemiński. – Pozycja PKO Leasing po I półroczu to nr 1. Mamy blisko 12 proc. udziału w rynku, a tempo wzrostu naszego biznesu to blisko 13 proc.

    – Główną grupą odbiorców usług leasingowych są przedsiębiorstwa najmniejsze, czyli połowa wszystkich klientów to firmy o obrotach nieprzekraczających 5 mln złotych. Ci klienci potrzebują dużego wsparcia w zakresie doradztwa i z tego punktu widzenia oceniają to, czy będą korzystać z leasingu czy z innych form finansowania – tłumaczy Andrzej Sugajski, dyrektor generalny Związku Polskiego Leasingu. – Z ostatnich badań CBM Indicator wynika, że 40 proc. badanych firm tych najmniejszych albo korzysta, albo miało wcześniej doświadczenie z leasingiem, a 81 proc. z nich jest zadowolonych z leasingu.

    Według badania CBM Indicator 62 proc. firm uważa leasing za bardziej elastyczny niż kredyt, podczas gdy przeciwnego zdania jest 8 proc. Niemal dwie trzecie, bo 64 proc. uznało go za bardziej bezpieczną formę finansowania niż kredyt, a dla 66 proc. jest bardziej przyjazną formą finansowania.

    – Leasing jest aktywnym uczestnikiem tworzenia polskiego PKB. W I połowie roku sfinansowaliśmy inwestycje polskich przedsiębiorstw o wartości ponad 38 mld zł i szacujemy, że do końca roku ta wartość wzrośnie do ponad 83 mld zł. Łączna wartość aktywów objętych umowami leasingowymi to 136 mld zł – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes mówi Andrzej Sugajski, dyrektor generalny Związku Polskiego Leasingu. – To pokazuje, jak duży udział mamy w tworzeniu polskiego PKB.

    - Udział branży leasingowej w 2017r. w tworzeniu polskiego PKB wyniósł 3,4 proc. i był ponad dwa razy wyższy niż średnia w Unii Europejskiej. Był wyższy od analogicznego wskaźnika w Niemczech, Francji, Hiszpanii, Wielkiej Brytanii, jak również u naszego południowego sąsiada – w Czechach.

    Wynika to przede wszystkim z popularności leasingu w poszczególnych segmentach gospodarki. Wystarczy popatrzeć, ile przedsiębiorstw branży budowlano-montażowej korzysta z leasingu. Według badań GUS 49 proc. przedsiębiorstw z tej branży wskazuje leasing jako swoje źródło finansowania inwestycji – dodaje Andrzej Sugajski. – W  pierwszym półroczu dla tej branży przekazaliśmy maszyny i urządzenia budowlane i drogowe o wartości 1,7 mld złotych, co stanowi wzrost o 64 proc. w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego.

    Czytaj także

    Więcej ważnych informacji

    BCC Gala Liderów

    Jedynka Newserii

    Transport

    Polscy europosłowie chcą rewizji zakazu sprzedaży aut spalinowych od 2035 roku. Liczą na zdecydowane poparcie w europarlamencie

    – Będę proponować, żeby w marcu na sesji plenarnej w Strasburgu odbyła się debata i żebyśmy przyjęli rezolucję w sprawie rewizji zakazu sprzedaży aut spalinowych od 2035 roku – zapowiedział europoseł PO Dariusz Joński. Jego zdaniem to zbyt ambitny i nierealny do zrealizowania plan, który może doprowadzić do upadku sektora motoryzacyjnego, dziś wciąż poważnej siły napędowej europejskiej gospodarki. Przemysł w UE od lat traci na konkurencyjności, przede wszystkim na rzecz Chin i USA, dlatego zdaniem europarlamentarzysty propozycja rewizji może zyskać szerokie poparcie w PE.

    Handel

    Finansowanie, technologia i wola polityczna sprzyjają walce o klimat. Dołączają do niej także konsumenci

    Eksperci apelują o intensyfikację wysiłków na rzecz ochrony klimatu. Tym bardziej że teraz są ku temu sprzyjające warunki: finansowanie, wola polityczna i zaawansowane technologie. Coraz częściej idzie za tym także gotowość społeczeństwa do zmian. Choć w kontekście zielonej rewolucji mówi się przede wszystkim o transformacji energetycznej i ograniczaniu emisji CO2, dbanie o zmiany zaczyna się również na poziomie decyzji konsumenckich. Polacy mają tego świadomość i wdrażają proekologiczne nawyki w codzienną rutynę i zakupy.

    Transport

    Sieć MOYA planuje otwierać kilkadziesiąt nowych stacji paliw rocznie. Właśnie otworzyła 500. punkt

    Mamy zbudowany portfel lokalizacji pod budowę na następne dwa–trzy lata – zapowiada Paweł Grzywaczewski z Anwim, właściciela sieci stacji paliw MOYA. Ta polska, niezależna sieć w ciągu 15 lat funkcjonowania na krajowym rynku rozbudowała się do 500 punktów, co oznacza kilkadziesiąt nowych otwarć rocznie. Kolejne inwestycje będą realizowane w lokalizacjach, które będą uzupełnieniem białych plam na paliwowej mapie Polski. Spółka zapowiada też nowe inwestycje w obszarze elektromobilności.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.