Mówi: | Andrzej Krzemiński, prezes zarządu PKO Leasing Andrzej Sugajski, dyrektor generalny Związku Polskiego Leasingu |
Branża leasingowa będzie rosła o 23 proc. w skali roku. Liderem polskiego rynku jest PKO Leasing
W pierwszym półroczu 2018 roku o prawie 20 proc. wzrosły inwestycje finansowane leasingiem, wynika z danych ZPL. Branża leasingowa szacuje, że w tym roku jej wkład w budowanie polskiego PKB może sięgnąć 4 proc. To znacznie więcej, niż wynosi średnia Unii Europejskiej czy udział w krajach bardziej rozwiniętych, jak Wielka Brytania czy Niemcy. PKO Leasing, lider rynku, ma w nim niemal 12-proc. udział i mimo swojej wielkości zanotował wzrost w I połowie roku o prawie 13 proc.
W I półroczu PKO Leasing osiągnął wynik 4,4 mld zł. Jak podkreśla prezes spółki, kolejne miesiące mają być jeszcze lepsze. Tym bardziej że wstępne prognozy – i tak optymistyczne – okazały się zbyt zachowawcze.
– Pierwsze nasze projekcje mówiły o 15 proc. wzroście całej branży, a I półrocze zamknęło się 20-proc. dynamiką – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Andrzej Krzemiński, prezes zarządu PKO Leasing. – W tym roku możemy przewidywać zwiększony popyt na samochody osobowe w związku ze zmianami podatkowymi. W skali roku cały rynek może wzrosnąć do 23 proc. Wyniki branży przekładają się na tempo wzrostu PKO Leasing.
Branża leasingowa korzysta z dobrej koniunktury w gospodarce, zarówno krajowej, jak i europejskiej. W I kwartale tego roku PKB Polski wzrosło o 5,2 proc., podobnie jak w III kwartale 2017 roku. To najwyższa wartość od IV kwartału 2011 roku.
– Większość sprzedaży – około 50 proc. – stanowią samochody osobowe, samochody ciężarowe, maszyny i urządzenia. Bardzo dobrze nam się rozwija segment maszyn i urządzeń rolniczych oraz segment medyczny – wymienia Andrzej Krzemiński.
Dane ZPL pokazują, że klienci firm leasingowych, w ciągu pierwszych sześciu miesięcy roku, najczęściej finansowali pojazdy osobowe i dostawcze do 3,5 tony (45,6 proc. udział w strukturze rynku). Na drugim miejscu znalazły się środki transportu ciężkiego (26,6 proc. udział) oraz maszyny i inne urządzenia, w tym IT (26,5 proc. udział). Pozostałe transakcje dotyczyły nieruchomości (0,7 proc.) i finansowania innych aktywów (0,5 proc.).
– Rynek leasingu rośnie i to bardzo równomiernie we wszystkich segmentach finansowania aktywów, PKO Leasing rozwija się analogicznie do tego wzrostu. Jesteśmy obecni we wszystkich segmentach rynku,– podkreśla Andrzej Krzemiński. – Pozycja PKO Leasing po I półroczu to nr 1. Mamy blisko 12 proc. udziału w rynku, a tempo wzrostu naszego biznesu to blisko 13 proc.
– Główną grupą odbiorców usług leasingowych są przedsiębiorstwa najmniejsze, czyli połowa wszystkich klientów to firmy o obrotach nieprzekraczających 5 mln złotych. Ci klienci potrzebują dużego wsparcia w zakresie doradztwa i z tego punktu widzenia oceniają to, czy będą korzystać z leasingu czy z innych form finansowania – tłumaczy Andrzej Sugajski, dyrektor generalny Związku Polskiego Leasingu. – Z ostatnich badań CBM Indicator wynika, że 40 proc. badanych firm tych najmniejszych albo korzysta, albo miało wcześniej doświadczenie z leasingiem, a 81 proc. z nich jest zadowolonych z leasingu.
Według badania CBM Indicator 62 proc. firm uważa leasing za bardziej elastyczny niż kredyt, podczas gdy przeciwnego zdania jest 8 proc. Niemal dwie trzecie, bo 64 proc. uznało go za bardziej bezpieczną formę finansowania niż kredyt, a dla 66 proc. jest bardziej przyjazną formą finansowania.
– Leasing jest aktywnym uczestnikiem tworzenia polskiego PKB. W I połowie roku sfinansowaliśmy inwestycje polskich przedsiębiorstw o wartości ponad 38 mld zł i szacujemy, że do końca roku ta wartość wzrośnie do ponad 83 mld zł. Łączna wartość aktywów objętych umowami leasingowymi to 136 mld zł – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes mówi Andrzej Sugajski, dyrektor generalny Związku Polskiego Leasingu. – To pokazuje, jak duży udział mamy w tworzeniu polskiego PKB.
- Udział branży leasingowej w 2017r. w tworzeniu polskiego PKB wyniósł 3,4 proc. i był ponad dwa razy wyższy niż średnia w Unii Europejskiej. Był wyższy od analogicznego wskaźnika w Niemczech, Francji, Hiszpanii, Wielkiej Brytanii, jak również u naszego południowego sąsiada – w Czechach.
Wynika to przede wszystkim z popularności leasingu w poszczególnych segmentach gospodarki. Wystarczy popatrzeć, ile przedsiębiorstw branży budowlano-montażowej korzysta z leasingu. Według badań GUS 49 proc. przedsiębiorstw z tej branży wskazuje leasing jako swoje źródło finansowania inwestycji – dodaje Andrzej Sugajski. – W pierwszym półroczu dla tej branży przekazaliśmy maszyny i urządzenia budowlane i drogowe o wartości 1,7 mld złotych, co stanowi wzrost o 64 proc. w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego.
Czytaj także
- 2024-11-19: Polacy wprowadzają na razie tylko drobne nawyki proekologiczne. Do większych zmian potrzebują wsparcia
- 2024-10-31: Rosnące ceny energii i usług podbijają inflację. W pierwszej połowie przyszłego roku będzie się utrzymywać około 5-proc. wzrost cen
- 2024-11-08: Spadek sprzedaży detalicznej może się okazać tymczasowy. Konsumenci dalej są skłonni do dużych zakupów
- 2024-11-05: Polski rynek odzieży sportowej i outdoorowej notuje stabilne wzrosty. Kupujący szukają technologicznych nowinek
- 2024-11-04: Polski rynek roślinny rozwija się wolniej niż na Zachodzie. Kraje z największą konsumpcją mamy szansę dogonić za kilkanaście lat
- 2024-11-08: Firmy czują rosnącą presję na inwestycje w dekarbonizację. Do zmian muszą się dostosować także małe przedsiębiorstwa
- 2024-10-21: Druga polska prezydencja w Radzie UE okazją na wzmocnienie głosu polskich przedsiębiorców. Teraz ich aktywność w UE jest niewielka
- 2024-10-28: Firmy zainteresowane udziałem w odbudowie Ukrainy z nowym instrumentem wsparcia. Na początku 2025 roku ruszą preferencyjne pożyczki
- 2024-10-18: Katarzyna Dowbor: Po rewolucji telewizja publiczna już staje na wszystkie nogi. Dobrze sobie teraz radzimy i wierzymy, że część osób wróci do nas
- 2024-10-22: Robert El Gendy: Zauważam inne programy śniadaniowe i dobrze, że one są. Konkurencja nakręca nas do walki o widzów
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Media i PR
Sztuczna inteligencja rewolucjonizuje marketing. Narzędzia AI dają drugie życie tradycyjnym formom reklamy
Z badań GroupM wynika, że już w najbliższym czasie połowa inwestycji w media będzie oparta na decyzjach wspomaganych przez sztuczną inteligencję, a do 2028 roku będą to już dwie na trzy transakcje. Prawie 9 na 10 przedstawicieli branży wskazuje AI jako technologię, która będzie mieć w najbliższym czasie największy wpływ na marketing. Debata o potencjale tej technologii rozgrzewa branżę, a możliwości jej wykorzystania wciąż przybywa – od planowania i optymalizowania kampanii reklamowych, przez influencer marketing, po media postrzegane jako tradycyjne, które dzięki innowacjom zyskują „drugie życie”.
Farmacja
Polscy naukowcy pracują nad personalizowaną terapią raka płuca. Faza badań klinicznych coraz bliżej
Zespół naukowców z Międzynarodowego Centrum Badań nad Szczepionkami Przeciwnowotworowymi (ICCVS) na Uniwersytecie Gdańskim prowadzi zaawansowane badania nad nową terapią raka płuca, w której rolę leku będą pełnić limfocyty wyizolowane z krwi chorego. – To terapia szyta na miarę. Dla każdego z pacjentów wybieramy inny rodzaj komórek – mówi prof. dr hab. Natalia Marek-Trzonkowska. Jak wskazuje, projekt SWIFT jest już coraz bliżej rozpoczęcia fazy badań klinicznych. Jego realizację umożliwiły środki unijne w ramach działania Międzynarodowe Agendy Badawcze (MAB) z programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG) przyznane przez Fundację na rzecz Nauki Polskiej.
Edukacja
RPD chce walczyć z przypadkami przemocy wobec dzieci neuroróżnorodnych. Powstanie specjalny zespół ekspertów
Rzecznik Praw Dziecka zapowiada walkę z mającymi miejsce w szkołach i innych placówkach przypadkami nieuzasadnionego przytrzymywania dzieci i młodzieży w spektrum autyzmu i z niepełnosprawnościami sprzężonymi. Trwają prace nad powołaniem interdyscyplinarnego zespołu, który zajmie się m.in. zaostrzeniem kar za tego typu nieuzasadnione przypadki. O takich sytuacjach młodzi ludzie sami informują Biuro RPD. Jego przedstawiciele apelują nie tylko o zmianę przepisów, ale też edukację dyrektorów szkół.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.