Mówi: | Jakub Poręcki |
Funkcja: | dyrektor sprzedaży vendorsko-dealerskiej |
Firma: | Santander Leasing |
Branża leasingowa z rekordowymi wynikami za ubiegły rok. W 2019 roku wzrosty mogą być kilkukrotnie niższe
Ubiegły rok był rekordowy dla branży leasingowej, która zanotowała blisko 22-proc. wzrost i sfinansowała aktywa o wartości 82,6 mld zł. Motorem napędowym rynku pozostaje segment lekkich pojazdów, który odnotował wzrost o 31 proc. Przyczyniły się do tego zapowiedzi zmian w PIT i CIT dotyczące użytkowania samochodów w działalności gospodarczej. W tym roku największy wzrost sprzedaży powinien się przenieść do segmentu maszyn i urządzeń – zwłaszcza w kategoriach agro i maszyn budowlanych. Eksperci Santander Leasing prognozują, że mimo spowolnienia gospodarki branża leasingowa zanotuje 5,5–7 proc. wzrostu.
– Dla branży leasingowej 2018 rok był kolejnym, rekordowym okresem jeżeli chodzi o wzrost obrotów. Rosnące PKB, malejące bezrobocie, wzrost nakładów na konsumpcję i inwestycje spowodowały, że dynamika wzrostu rynku leasingu rok do roku wyniosła 21,8 proc., a branża zanotowała kolejny rekord sprzedaży – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Jakub Poręcki, dyrektor sprzedaży vendorsko-dealerskiej w Santander Leasing.
W ubiegłym roku firmy raportujące do Związku Polskiego Leasingu sfinalizowały transakcje o łącznej wartości 82,6 mld zł. Wzrost na poziomie 21,8 proc. roku do roku był najwyższy, jaki branża odnotowała od 11 lat. Natomiast łączna wartość umów obsługiwanych przez sektor leasingowy na koniec ubiegłego roku wyniosła 146,6 mld zł, co z kolei oznacza 22,8-proc. wzrost.
Tak dobre wyniki to w dużej mierze zasługa rekordowego finansowania pojazdów osobowych i dostawczych do 3,5 tony, które utrzymują największy udział w rynku na poziomie 48,4 proc. W ubiegłym roku wartość aktywów sfinansowanych w tym segmencie wyniosła 39,9 mld zł, co oznacza ponad 30-proc. wzrost. Przyczyniły się do niego m.in. zapowiedź i wejście w życie od stycznia br. zmian podatkowych w PIT i CIT, dotyczących używania samochodów w działalności gospodarczej.
Drugi czynnik, który podkręcił wyniki branży, to niesłabnące zainteresowanie przedsiębiorców finansowaniem maszyn i innych urządzeń (26,3 proc. udział w rynku) oraz środków transportu ciężkiego (23,7 proc.). Łączna wartość maszyn i urządzeń sfinansowanych przez branżę leasingową w ubiegłym roku wyniosła 21,7 mld zł i była wyższa o 17,7 proc. Wpłynął na to m.in. wzrost produkcji przemysłowej, przyspieszenie w wydawaniu funduszy unijnych, wyraźne przyspieszenie inwestycji sektora publicznego oraz dużych i średnich firm. Dane ZPL pokazują, że w segmencie maszyn i urządzeń rekordową popularnością cieszyło się finansowanie sprzętu budowlanego (wzrost o 45,4 proc. rdr.), medycznego (39,1 proc.), maszyn rolniczych (18,2 proc.) oraz IT (blisko 10 proc.).
– Spodziewamy się, że w 2019 roku rynek leasingowy nadal będzie rosnąć, natomiast – mając na uwadze nieco słabsze prognozy wzrostu PKB – wiemy, że ta dynamika nie będzie już tak imponująca jak w poprzednich latach. Zakładamy, że wzrost branży leasingowej powinien oscylować na poziomie 5,5–7 proc. rok do roku – prognozuje Jakub Poręcki.
Według ekonomistów Santander Bank Polska w tym roku – pomimo spowolnienia gospodarki do poziomu około 4 proc. – krajowe inwestycje nadal będą wzrastać dzięki dostępnym jeszcze środkom UE. Jak podkreśla ekspert, głównym przedmiotem leasingu nadal będą pojazdy osobowe i dostawcze do 3,5 tony.
– Najbardziej dynamicznych wzrostów w tym roku spodziewamy się w segmencie agro oraz maszyn i urządzeń – ocenia Jakub Poręcki.
Santander Leasing, jeden z liderów polskiego rynku leasingu, w 2018 roku rósł szybciej niż cała branża. Odnotował prawie 30-proc. wzrost dynamiki sprzedaży rok do roku, finansując aktywa o rekordowej wartości 5,4 mld zł.
– Kluczowy był dla nas rynek pojazdów, na którym osiągnęliśmy dynamikę wzrostu rzędu 45 proc. Tutaj kluczowym obszarem były samochody osobowe, gdzie nasza dynamika wyniosła aż 70 proc., a obroty wzrosły z 1,1 mld zł do 1,9 mld zł na koniec ubiegłego roku – mówi dyrektor sprzedaży vendorsko-dealerskiej Santander Leasing.
Ekspert ocenia, że jednym z czynników napędzających rynek leasingu w tym roku będzie ciągle rosnąca świadomość inwestorów, którzy – poznając zalety tej formy finansowania – decydują się na nią coraz częściej.
Czytaj także
- 2024-11-14: Ubóstwo menstruacyjne wciąż jest problemem w Polsce. Nowy program MEN ma z nim walczyć
- 2024-11-18: Polscy producenci żywności obawiają się utraty unijnych rynków zbytu. Wszystko przez umowę z krajami Ameryki Południowej
- 2024-11-08: Spadek sprzedaży detalicznej może się okazać tymczasowy. Konsumenci dalej są skłonni do dużych zakupów
- 2024-11-04: Polski rynek roślinny rozwija się wolniej niż na Zachodzie. Kraje z największą konsumpcją mamy szansę dogonić za kilkanaście lat
- 2024-10-30: Wraca temat zakazu hodowli zwierząt na futra. Polska może dołączyć do 22 krajów z podobnymi ograniczeniami
- 2024-11-13: Dekarbonizacja jest wyzwaniem dla firm przemysłowych. Wymaga zmian w całym łańcuchu dostaw
- 2024-10-22: Wiarygodność ekonomiczna Polski sukcesywnie się pogarsza. To negatywnie wpływa na postrzeganie Polski przez inwestorów
- 2024-10-22: Coraz więcej inwestycji na Mazurach. Skokowy przyrost zabudowy niszczy jednak krajobraz regionu
- 2024-10-28: Ochrona krajobrazu mało istotna w nowych inwestycjach. Mazurskie gminy chcą to zmienić
- 2024-10-21: Przyszłość motoryzacji to niekoniecznie auta bateryjne. Zainteresowanie kierowców mniejsze niż oczekiwane
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Media i PR
Sztuczna inteligencja rewolucjonizuje marketing. Narzędzia AI dają drugie życie tradycyjnym formom reklamy
Z badań GroupM wynika, że już w najbliższym czasie połowa inwestycji w media będzie oparta na decyzjach wspomaganych przez sztuczną inteligencję, a do 2028 roku będą to już dwie na trzy transakcje. Prawie 9 na 10 przedstawicieli branży wskazuje AI jako technologię, która będzie mieć w najbliższym czasie największy wpływ na marketing. Debata o potencjale tej technologii rozgrzewa branżę, a możliwości jej wykorzystania wciąż przybywa – od planowania i optymalizowania kampanii reklamowych, przez influencer marketing, po media postrzegane jako tradycyjne, które dzięki innowacjom zyskują „drugie życie”.
Farmacja
Polscy naukowcy pracują nad personalizowaną terapią raka płuca. Faza badań klinicznych coraz bliżej
Zespół naukowców z Międzynarodowego Centrum Badań nad Szczepionkami Przeciwnowotworowymi (ICCVS) na Uniwersytecie Gdańskim prowadzi zaawansowane badania nad nową terapią raka płuca, w której rolę leku będą pełnić limfocyty wyizolowane z krwi chorego. – To terapia szyta na miarę. Dla każdego z pacjentów wybieramy inny rodzaj komórek – mówi prof. dr hab. Natalia Marek-Trzonkowska. Jak wskazuje, projekt SWIFT jest już coraz bliżej rozpoczęcia fazy badań klinicznych. Jego realizację umożliwiły środki unijne w ramach działania Międzynarodowe Agendy Badawcze (MAB) z programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG) przyznane przez Fundację na rzecz Nauki Polskiej.
Edukacja
RPD chce walczyć z przypadkami przemocy wobec dzieci neuroróżnorodnych. Powstanie specjalny zespół ekspertów
Rzecznik Praw Dziecka zapowiada walkę z mającymi miejsce w szkołach i innych placówkach przypadkami nieuzasadnionego przytrzymywania dzieci i młodzieży w spektrum autyzmu i z niepełnosprawnościami sprzężonymi. Trwają prace nad powołaniem interdyscyplinarnego zespołu, który zajmie się m.in. zaostrzeniem kar za tego typu nieuzasadnione przypadki. O takich sytuacjach młodzi ludzie sami informują Biuro RPD. Jego przedstawiciele apelują nie tylko o zmianę przepisów, ale też edukację dyrektorów szkół.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.