Newsy

Kolejne miliony dla młodych naukowców na realizację badań

2014-07-31  |  06:10
Mówi:Leszek Grabarczyk
Funkcja:zastępca dyrektora
Firma:Narodowe Centrum Badań i Rozwoju
  • MP4
  • Znani są laureaci piątej edycji programu Lider, prowadzonego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju. 36 młodych naukowców otrzyma w sumie 40 mln złotych na realizację swoich projektów. To będą ich debiuty jako samodzielnych kierowników projektów, a wyniki ich badań mają być potem wdrożone w gospodarce. NCBR do ten pory rozdysponował już 184 mln zł wśród 178 uczestników.

    – Dzięki temu programowi młodzi naukowcy mają szansę, żeby po raz pierwszy w swoim życiu zawodowym realizować duże przedsięwzięcie badawcze ułożone według własnego planu, własnych ocen tego, jaka linia tematyczna jest przyszłością w nauce – tłumaczy Leszek Grabarczyk, zastępca dyrektora Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.

    Minister nauki i szkolnictwa wyższego prof. Lena Kolarska-Bobińska podkreśla, że program Lider ma przyciągnąć młodych naukowców, którzy zbliżają naukę do przemysłu, mają pomysł na dobry projekt naukowy i wiedzą, jak wyniki ich badań praktycznie wykorzystać.

    – Ich przykład może też oddziaływać na innych: zachęcać do podejmowania inicjatyw, których celem jest wykorzystanie wyników badań naukowych w gospodarce. Innowacyjne mogą być bowiem nie tylko produkty i wynalazki, lecz także postawy i zachowania – mówi prof. Lena Kolarska-Bobińska.

    W piątej edycji programu, której uczestnicy zostali właśnie wyłonieni, bezzwrotne granty przyznano 36 naukowcom na łączną kwotę ok. 40 mln zł. Maksymalna wartość projektu to 1,2 mln zł.

    – NCBR w ten sposób chce dać szansę młodym naukowcom po pierwsze na zrealizowanie ambitnego planu badawczego, a po drugie na sprawdzenie się w roli menadżera – mówi Grabarczyk.

    Uczestnicy programu mają szanse na to, by być kierownikiem własnego projektu badawczego, rekrutować do niego współpracowników, ustalać jego budżet i etapy realizacji. To bardzo ważne umiejętności i w przeszłości niełatwo było przekonać komisję do tego, że jest się właściwą osobą do realizacji takiego zadania.

    – Procedura, w wyniku której wyselekcjonowaliśmy zwycięzców, jest bardzo rygorystyczna i wymagająca zaproponowania czegoś o naprawdę dużej jakości – zauważa zastępca dyrektora NCBR. – Ale oprócz tego wymagająca i odporności fizycznej, i odwagi, żeby po raz pierwszy przed komisją złożoną ze znakomitych polskich naukowców stanąć i obronić: po pierwsze swój pomysł na projekt badawczy od strony naukowej, po drugie obronić siebie jako tego, który będzie w stanie dobrze zarządzić tym projektem i ma kompetencje osobowe, charakterologiczne, żeby taki projekt zrealizować.

    W wyniku postępowania kwalifikacyjnego wyłoniono naukowców ze wszystkich dziedzin – technicznych, przyrodniczych i szeroko pojętej nauki o życiu – wylicza rozmówca Newserii Biznes.

    Zainteresowanie programem jest duże – wpłynęło 240 wniosków, z których ze względów formalnych odrzucono 11, a dofinansowanie otrzymał co szósty projekt.

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Szkolenie Online IMM

    Prawo

    Problemy społeczne

    Duża zmiana w organizacji pracy w firmach. Elastyczność wśród najważniejszych oczekiwań pracowników

    Dotychczasowe modele organizacji pracy w firmach nie zawsze odpowiadają na wyzwania przyszłości. Ostatnie lata zmieniły zasady gry na rynku pracy i teraz elastyczność liczy się na nim bardziej niż kiedykolwiek wcześniej. Elastyczny model pracy staje się jednym z bardziej oczekiwanych benefitów, a dla firm jest to sposób na przyciągnięcie talentów. Kolejnym jest wykorzystanie innowacyjnych narzędzi technologicznych. To jednak wymaga zarówno od pracowników, jak i od pracodawców zaangażowania w ciągłe podnoszenie kompetencji.

    Motoryzacja

    Pożary pojazdów elektrycznych są rzadsze niż spalinowych. W powszechnym przekonaniu jest odwrotnie, bo brakuje edukacji

    Trzydzieści pożarów aut elektrycznych i niemal 9,5 tys. pożarów aut spalinowych – to statystyki za ubiegły rok. Jak podkreślają eksperci, statystycznie pojazdy elektryczne płoną rzadziej niż spalinowe. W przeliczeniu na tysiąc zarejestrowanych pojazdów wskaźnik pożarów w przypadku elektryków wynosi 0,372, a w przypadku aut spalinowych 0,424. Specjaliści są zgodni co do tego, że w powszechnym obiegu brakuje rzetelnej wiedzy na temat samochodów elektrycznych i ich bezpieczeństwa pożarowego.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.