Mówi: | Jadwiga Emilewicz |
Firma: | minister przedsiębiorczości i technologii |
Mimo osłabienia niemieckiej gospodarki Polska pozostaje w dobrej kondycji ekonomicznej. To w dużym stopniu zasługa konsumentów
Według szybkiego szacunku dynamiki PKB za III kwartał roku polska gospodarka rozwijała się w tempie 5,1 proc. rok do roku, podobnie jak w II kwartale. Oznacza to, że w tym roku dynamika ta nie zeszła poniżej granicy 5 proc. Choć Narodowy Bank Polski w listopadowym raporcie o inflacji przewiduje ostrożnie, że w całym 2018 roku gospodarka wzrośnie o 4,8 proc., koniec roku pod względem konsumpcji powinien być udany.
– Średniookresowa ocena GUS naszych danych makroekonomicznych wskazuje, że polska gospodarka ciągle ma się bardzo dobrze, znacznie lepiej niż przewidywaliśmy to kilka miesięcy temu – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Jadwiga Emilewicz, minister przedsiębiorczości i technologii. – Pomimo wyraźnych spadków w indeksie PMI naszego największego gospodarczego partnera – Niemiec – w Polsce poziom wzrostu gospodarczego utrzymuje się i wzrósł o 5,1 proc. w szacunkach rok do roku, a o 5,7 proc. w ocenie średniookresowej.
Jak wyliczył Główny Urząd Statystyczny, w III kwartale, podobnie jak w II, produkt krajowy brutto wzrósł o 5,1 proc. W I kwartale gospodarka rozwijała się nawet w tempie 5,2 proc. To lepsze dane niż ekonomiści spodziewali się na początku roku. Wystarczy spojrzeć na kolejne projekcje inflacji NBP, publikowane corocznie w marcu, lipcu i listopadzie: w pierwszym tegorocznym raporcie ekonomiści banku centralnego spodziewali się wzrostu PKB w tym roku na poziomie 4,2 proc., w połowie roku oczekiwali tempa 4,6 proc., zaś w listopadzie podnieśli prognozę do 4,8 proc. Jednocześnie nie wzrosła prognoza inflacji, co przy szybkim rozwoju gospodarki byłoby naturalnym zjawiskiem; tak jak przed czterema miesiącami NBP szacuje, że średnie ceny towarów i usług wzrosną w tym roku o 1,8 proc.
– Również wskaźniki inflacyjne są niższe, niż zakładali analitycy, a Polska świeci się dzisiaj na zielono, jest najszybciej rozwijającym się państwem w UE – ocenia Jadwiga Emilewicz. – Jak patrzymy, co jest źródłem tego sukcesu, to jest to przede wszystkim konsumpcja wewnętrzna. Podnosi się poziom życia Polaków, zarabiają coraz więcej, a zatem konsumpcja rośnie i z drugiej strony również rośnie poziom inwestycji, nie tak szybko, jak byśmy chcieli, ale jednak systematycznie wzrasta, a zatem nawet spadek u naszych zachodnich sąsiadów nie spowodował tąpnięcia w Polsce.
Ekonomiści przestrzegają przed spowolnieniem wzrostu polskiej gospodarki spowodowanym mniejszą liczbą zamówień od głównego partnera handlowego Polski, czyli Niemiec. Kraj ten odpowiada za 28 proc. wartości polskiego eksportu, a ostatnie dane z jego branży przemysłowej (głównie motoryzacyjnej) okazały się najsłabsze od 2,5 roku. Co więcej, na kolejnych 12 miesięcy prognozowany jest spadek produkcji. Na razie jednak polska gospodarka zdaje się nie odczuwać skutków tego procesu, zwłaszcza że napędzają ją głównie zakupy dokonywane przez polskich konsumentów. Nadchodzący okres świąteczny pozwala mieć nadzieję na kontynuację wzrostu.
– Patrzymy optymistycznie, przed nami koniec roku. Ta końcówka roku również jeśli chodzi o nastroje konsumenckie zawsze od wielu lat bez względu na sytuację była dobra, a zatem ten koniec roku myślę, że będzie dla naszej gospodarki bardzo optymistyczny i mam nadzieję, że w ten sposób wchodzimy dobrze w kolejny rok – konkluduje minister przedsiębiorczości i technologii.
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Media i PR
Sztuczna inteligencja rewolucjonizuje marketing. Narzędzia AI dają drugie życie tradycyjnym formom reklamy
Z badań GroupM wynika, że już w najbliższym czasie połowa inwestycji w media będzie oparta na decyzjach wspomaganych przez sztuczną inteligencję, a do 2028 roku będą to już dwie na trzy transakcje. Prawie 9 na 10 przedstawicieli branży wskazuje AI jako technologię, która będzie mieć w najbliższym czasie największy wpływ na marketing. Debata o potencjale tej technologii rozgrzewa branżę, a możliwości jej wykorzystania wciąż przybywa – od planowania i optymalizowania kampanii reklamowych, przez influencer marketing, po media postrzegane jako tradycyjne, które dzięki innowacjom zyskują „drugie życie”.
Farmacja
Polscy naukowcy pracują nad personalizowaną terapią raka płuca. Faza badań klinicznych coraz bliżej
Zespół naukowców z Międzynarodowego Centrum Badań nad Szczepionkami Przeciwnowotworowymi (ICCVS) na Uniwersytecie Gdańskim prowadzi zaawansowane badania nad nową terapią raka płuca, w której rolę leku będą pełnić limfocyty wyizolowane z krwi chorego. – To terapia szyta na miarę. Dla każdego z pacjentów wybieramy inny rodzaj komórek – mówi prof. dr hab. Natalia Marek-Trzonkowska. Jak wskazuje, projekt SWIFT jest już coraz bliżej rozpoczęcia fazy badań klinicznych. Jego realizację umożliwiły środki unijne w ramach działania Międzynarodowe Agendy Badawcze (MAB) z programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG) przyznane przez Fundację na rzecz Nauki Polskiej.
Edukacja
RPD chce walczyć z przypadkami przemocy wobec dzieci neuroróżnorodnych. Powstanie specjalny zespół ekspertów
Rzecznik Praw Dziecka zapowiada walkę z mającymi miejsce w szkołach i innych placówkach przypadkami nieuzasadnionego przytrzymywania dzieci i młodzieży w spektrum autyzmu i z niepełnosprawnościami sprzężonymi. Trwają prace nad powołaniem interdyscyplinarnego zespołu, który zajmie się m.in. zaostrzeniem kar za tego typu nieuzasadnione przypadki. O takich sytuacjach młodzi ludzie sami informują Biuro RPD. Jego przedstawiciele apelują nie tylko o zmianę przepisów, ale też edukację dyrektorów szkół.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.