Newsy

Okna coraz ważniejszym elementem wystroju wnętrz. Za dobrą jakość klienci są w stanie zapłacić coraz więcej

2016-06-13  |  06:30

Coraz lepsza sytuacja w budownictwie sprzyja producentom okien. Choć są one wciąż traktowane głównie jako materiał budowlany, to coraz więcej osób zwraca na uwagę na ich design i dopasowuje je do aranżacji domu. Dlatego producenci podążają za najnowszymi trendami w architekturze. Okna przepuszczają więcej światła, a jako element inteligentnego domu są również zdalnie sterowane za pomocą urządzeń mobilnych.

Dane GUS wskazują, że w pierwszym kwartale tego roku oddano do użytkowania ponad 37 tys. mieszkań, blisko 18 proc. więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. O 10 proc. wzrosła liczba lokali, na których budowę wydano pozwolenia, a o 8 proc. liczba mieszkań, których budowę rozpoczęto. Dobra sytuacja w sektorze budowlanym przekłada się na kondycję rynku okien.

W tym roku sytuacja okien w Polsce i Europie wygląda nadzwyczaj dobrze. Wszystkie firmy notują wzrosty rzędu kilkunastu procent. Oknoplast po czterech miesiącach ma około 30 proc. wzrostu. W zasadzie na każdym z dziesięciu rynków, na których działamy, w tym czterech największych – Polska, Niemcy, Włochy, Francja, mamy spore wzrosty – mówi agencji Newseria Biznes Mikołaj Placek, prezes firmy Oknoplast.

W ubiegłym roku w Polsce wyprodukowano 13 mln okien, co oznacza 4,5 proc. wzrost względem 2014 roku (dane Centrum Analiz Branżowych). W dużej mierze to zasługa eksportu – na zagraniczne rynki trafia ok. 60–70 proc. produkcji. W firmie Oknoplast eksport odpowiada za 70 proc. przychodów, a cztery kluczowe rynki generują blisko 80 proc. sprzedaży.

Okna w dużej części w Europie są wciąż traktowane jako materiał budowlany. Staramy się to zmienić, projektując okna ładne, designerskie, dopasowane do wnętrz. Ostatnio wprowadziliśmy nowy produkt, kwadratowe okno Pixel, które dodatkowo wpuszcza do pomieszczenia do 22 proc. więcej światła – wskazuje Mikołaj Placek.

Klienci coraz częściej przykładają wagę do designu okien, dopasowują je do bryły domu, zwracają uwagę na ich wielkość, funkcję i rozmieszczenie. Przekłada się to na wydatki. Za dobrej jakości okna jesteśmy w stanie zapłacić więcej.

Polski klient jest coraz bardziej świadomy, więc coraz więcej wydaje na okna. W naszej firmie rząd wielkości oscyluje od 8 do 12 tys. zł. Klient przywiązuje wagę do jakości i designu, ale również do termoizolacji – wskazuje prezes Oknoplastu.

Jak podkreśla Mikołaj Placek, firma stara się podążać za najnowszymi trendami w architekturze. Popularnością cieszą się domy o prostej bryle, jasne, a budownictwo idzie w kierunku energooszczędności. Duże przeszklenia pomagają utrzymać wyższą temperaturę, zapewniają oświetlenie przez większą część doby. Co więcej, dzienne światło może zostać przekształcone w energię elektryczną. Taki trend powinien się utrzymywać.

Architekci projektują budynki z bardzo dużymi przeszkleniami, dlatego i my idziemy w tym kierunku. Drugim elementem są kwestie związane z inteligentnymi domami, czyli wszelkiego rodzaju elektronika w oknie, np. wietrzenie czy otwieranie okien za pomocą urządzeń mobilnych, np. smartfona – tłumaczy Mikołaj Placek.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

Problemy społeczne

W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

 Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

Konsument

Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.