Newsy

Przedsiębiorcy w dobrych nastrojach mimo kryzysu

2011-12-09  |  07:00
Wszystkie newsy
Mówi:ANDRZEJ ARENDARSKI
Funkcja:PREZES
Firma:KRAJOWA IZBA GOSPODARCZA

W walce firmy - kryzys na razie 1:0. Polscy przedsiębiorcy optymistycznie patrzą w przyszłość. A to oznacza, że wzrost gospodarczy w przyszłym roku nie powinien być zagrożony.


- Nie ma nastroju paniki, ale też nastrojów pesymizmu i oczekiwania są raczej wzrostowe, że przyszły rok będzie rokiem wzrostu, zarówno jeśli chodzi o obroty firm, sprzedaż wewnętrzną, eksport, ale również inwestycje - twierdzi Andrzej Arendarski, prezes Krajowej Izby Gospdoarczej, oceniając wyniki badania w ramach projektu European Economic Survey 2012.

Jednocześnie przedsiębiorcy deklarują, że w przyszłym roku nie będą dokonywać poważnych ruchów kadrowych. Taka taktyka na przeczekanie kryzysu może skutkować problemami na rynku pracy. Nie należy się więc spodziewać dużych zmian w poziomie bezrobocia.

Jedyne, zdecydowanie negatywne oceny przedsiębiorców w Polsce i innych krajach UE dotyczyły klimatu biznesowego w tym roku, czyli kształtowania się całego otoczenia, w którym biznes funkcjonuje.

Jak zaznaczył prezes KIG, Andrzej Arendarski: - Pytanie było zadane jeszcze przed expose premiera, wobec tego myślę, że potem wyniki byłyby jeszcze bardziej pesymistyczne, choćby ze względu na propozycję podwyższenia składki rentowej.

Pesymizm w tym obszarze wśród firm działających na terenie innych państw UE można tłumaczyć niepewną sytuacją gospodarczo-polityczną w wielu krajach europejskich. Problemy gospodarcze doprowadziły przecież do zmiany rządów m.in. we Włoszech, w Irlandii czy w Hiszpanii.

Badanie przeprowadziła Krajowa Izba Gospodarcza w ramach projektu European Economic Survey 2012. W tym roku uwzględniło odpowiedzi ponad 2 tysięcy przedsiębiorców. Wyniki zostały porównane z podobnymi badanami przeprowadzonymi w innych krajach UE.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Zmiany klimatu uderzają w portfele konsumentów. Podniosą ceny żywności nawet o 3 pkt proc. rocznie

Coraz wyższe średnie temperatury obserwowane na świecie przekładają się na wzrost cen żywności. Problem dotyczy zarówno krajów rozwiniętych, jak i rozwijających się. Naukowcy z Poczdamskiego Instytutu Badań nad Wpływem Klimatu obliczyli, że do 2035 roku zdarzenia klimatyczne podniosą ceny żywności o 0,9–3,2 pkt proc. rocznie, a ogólny poziom inflacji o 0,3–1,1 pkt proc. Naukowcy przeanalizowali dane dotyczące zmian cen artykułów żywnościowych ze 120 krajów świata w ciągu ostatnich 30 lat.

Transport

Chiny przyspieszają inwestycje w odnawialne źródła. Nie przestają jednak rozbudowywać mocy węglowych

Coraz dotkliwsze skutki zmian klimatycznych, ale przede wszystkim chęć zbudowania bezpieczeństwa energetycznego i uniezależnienia się od zewnętrznych dostaw surowców skłoniły rząd w Pekinie do ekspresowych inwestycji w nowe moce odnawialnej energii. W efekcie Chiny wyrastają na globalnego lidera transformacji energetycznej – odpowiadają dziś za największy na świecie przyrost mocy zainstalowanych w fotowoltaice i wiatrakach. Co ciekawe, nie rezygnują jednak przy tym również z inwestycji w energetykę węglową.

Konsument

Niska wiedza ekonomiczna Polaków może wpłynąć na większe zainteresowanie usługami doradców finansowych. Wciąż rzadko korzystamy z ich pomocy

Ponad 70 proc. Polaków ma niską lub przeciętną wiedzę finansową – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2024”. To przekłada się na niewielkie uczestnictwo w rynku kapitałowym i niską skłonność do inwestowania i oszczędzania. Dlatego eksperci upatrują istotnej roli doradców finansowych w zmianie tej tendencji. Większość gospodarstw domowych nie korzysta jednak z tego typu usług. Branża od lat samoreguluje kwestię kompetencji i certyfikatów dla doradców, ale liczy na utworzenie publicznego rejestru, w którym klienci mieliby dostęp do takich informacji, w ten sposób zyskując większe zaufanie do przedstawicieli tego zawodu.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.